تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شيطان به سپاهيانش مى گويد: ميان مردم حسد و تجاوزگرى بياندازيد چون اين دو، نزد خدا بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835697338




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حقوق اجتماعی و فرهنگی ملت ها در اسناد و قوانین بین المللی


واضح آرشیو وب فارسی:صاحب نیوز: اسناد و قوانین متعدد بین المللی و منطقه ای به شناسایی حقوق اجتماعی و فرهنگی پرداخته است که برخی از آنها مورد پذیرش دولت ایران قرار گرفته است و لذا برای جمهوری اسلامی ایران هم لازم الاجراست.به گزارش صاحب نیوز به نقل از نطنزنا – عبداله کرمانی نژاد/ حقوق بشر در عرصه بین المللی در قالب اسناد و معاهدات بین المللی تجلی می یابد؛ معاهده بین المللی، سند رسمی بین المللی است که آثارحقوقی بر آن مترتب بوده و دارای ارزش و اعتبار بین المللی است (ضیایی بیگدلی، ۱۳۸۱، ص ۸۷). اسناد و قوانین متعدد بین المللی و منطقه ای به شناسایی حقوق اجتماعی و فرهنگی پرداخته است که برخی از آنها مورد پذیرش دولت ایران قرار گرفته است و لذا برای جمهوری اسلامی ایران هم لازم الاجراست. در این قسمت به بررسی این حقوق می پردازیم: کارشناسان، حقوق بشر را با توجه به سیر تاریخی اش، در سه نسل تقسیم بندی کرده اند. نسل اول شامل حقوق مدنی سیاسی است؛ نکته بارز در این حقوق بشر توجه به اصالت فرد است. این حقوق در مواد ۲ تا ۲۱ اعلامیه حقوق بشر و نیز میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی سازمان ملل به چشم می خورد. ملاک اصلی این حقوق توجه به آزادی است. از جمله حقوق مطرح شده در این نسل اولویت دادن به کرامت ذاتی انسان در مقابل دولت، حق حیات، ممنوعیت شکنجه، رفع تبعیضات ناروا، منع برده داری و تجارت بردگان، حق آزادی بیان، تشکیل احزاب، حق انتخاب آزاد و رهایی از بازداشت خود سرانه است. هدف این نسل را باید توجه به فرد در برابر قدرت سیاسی دانست؛ حقوق مندرج در این نسل برخاسته از مفاهیم لیبرالیسم است. در نسل اول حقوق و آزادی ها به صورت منفی عرضه شده اندو از اصطلاحات “آزادی از” یا “رهایی از” در اعلامیه حقوق بشر یاد شده است؛از اندیشمندان این نسل توماس هابز و جان لاک است(ساعد وکیل؛ عسگری؛ ۱۳۹۱، ص۳۵). نسل دوم شامل حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است؛ در نسل دوم حقوق بشر بر خلاف نسل اول بر مداخله دولت بیش از بی طرفی آن تاکید دارد. با توجه به مواد ۲۳ تا ۲۷ اعلامیه حقوق بشر و نیز میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی سازمان ملل حقوق مطروحه در این نسل از جمله حقوق مثبته بوده و دولت را در مقابل افراد مسئول می داند. حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در اوایل قرن بیستم به صورت رسمی مورد شناسایی کشورها قرار گرفت؛ قانون اساسی مکزیک مصوب ۱۹۱۷، قانون اساسی جمهوری ژرمن مصوب ۱۹۱۹و قانون اساسی ایرلند مصوب ۱۹۳۷ از جمله قوانین اساسی به شمار می رود که حقوق اقتصادی اجتماعی و فرهنگی را در خود جای داده اند. بر خلاف حقوق مدنی سیاسی که دولت را از مداخله در آن باز داشته و جزء حقوق منفی است اما مجموعه این حقوق از حقوق مثبته بوده و دولت را برای تامین آن به مداخله فرا می خواند. این حقوق با اصطلاح “حق بر” در مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر گنجانده شده و شامل حق بر تامین اجتماعی، حق بر کار، حق بر استراحت، حق بر داشتن حداقل رفاه در زندگی، حق آموزش و حق حفاظت از محصولات علمی و فرهنگی و هنری می باشد (ساعد وکیل؛ عسگری، ۱۳۹۱ ص ۳۸و۳۹). نسل سوم مشتمل بر حقوق همبستگی است؛ حقوق همبستگی شامل حقوقی است که رعایت آنها موجب توسعه انسانی در همه ابعاد برای زندگی با کرامت و حیثیت انسانی است؛ حقوقی مبتنی بر اخلاق و اقدامی هماهنگ جهت توسعه دوستی و برادری در میان ملل مختلف برای دستیابی به عدالت اجتماعی و مبارزه با فقر است که اهم آنها شامل موارد زیر است: * حق توسعه ( قطع نامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد مصوب ۴دسامبر ۱۹۸۶و کنوانسیون ۱۹۸۲ حقوق دریاها). *حق مردم در تعیین سرنوشت خود ( منشور ملل متحد و ماده ۱ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی و میثاق بین لمللی اقتصادی اجتماعی و فرهنگی). *حق صلح ( بند یک ماده یک منشور ملل متحد). *حق محیط زیست سالم (ماده ۱ اعلامیه کنفرانس استکهلم و ماده ۱۴ و ۱۵ پیش طرح میثاق بین المللی حقوق همبستگی و ماده ۲۴ منشور آفریقایی حقوق بشر). *حق میراث مشترک بشریت (چهارمین کنفرانس سالیانه انجمن بین المللی مطالعه مالکیت عمومی ۱۶ الی ۱۹ ژوئن ۱۹۹۳). *حق کمک های بشر دوستانه( کنوانسیون های لاهه ۱۸۹۹- کنوانسیون ژنو ۱۹۰۶ در مورد بهبود شرایط مجروحین و بیماران نظامی در صحنه نبرد. کنوانسیون چهارگانه ژنو ۱۹۴۹- اساسنامه دیوان بین المللی کیفری ۱۹۹۸). *حق ارتباطات به نیازهای مردم جهان (ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی –اولین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۴۶)، (ساعد وکیل، عسگری، ۱۳۹۱، صص۱۰ و ۱۶). در مجموع می توان حقوق نسل اول را شامل آزادی و حقوق نسل دوم را شامل برابری و حقوق نسل سوم را شامل برادری خواند؛ در ماده یک اعلامیه جهانی حقوق بشر به هر سه این حقوق اشاره کرده است: تمام ابناء بشر آزاد بدنیا می آیند(آزادی) و از لحاظ حیثیت و حقوق با هم برابرند(برابری)همه دارای عقل و وجدان می باشند و باید نسبت به یکدیگر با روح برادری رفتار کنند(برادری). حقوق اجتماعی و فرهنگی همگام با حقوق مدنی و سیاسی به عنوان جزء لاینفک مجموعه ی حقوق بشر در نظام بین المللی حقوق بشر مورد شناسایی قرار گرفته است. منابع متعددی را می توان معرفی نمود که در آنها حقوق مزبور مورد شناسایی قرار گرفته است که در ذیل به برخی از آنها اشاره می شود: ۱- منشور ملل متحد منشور ملل متحد در تاریخ ۲۶ ژوئن ۱۹۴۵ در سانفرانسیسکو در پایان کنفرانس ملل متحد درباره تشکیل یک سازمان بین المللی به امضاء رسید و در ۲۴ اکتبر همان سال لازم الاجرا گردید. این منشور شامل ۱۹ فصل و ۱۱۱ ماده است. ۱-۱- حقوق فرهنگی و اجتماعی در منشور ملل متحد منشور ملل متحد در بند ۳ ماده ۱ خود مقاصد ملل متحد را” حصول همکاری بین المللی در حل مسائل بین المللی که دارای جنبه های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی یا بشردوستی است و در پیشبرد و تشویق احترام به حقوق بشر و آزادی های اساسی برای همگان بدون تمایز از حیث نژاد، جنس، زبان یا مذهب؛ و.. می داند. مجمع عمومی سازمان ملل متحد در امور زیرمطالعه و توصیه هایی می نماید. و در بند ب ماده ۱۳ اشعار دارد: ترویج همکاری بین المللی در رشته های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، آموزشی و بهداشتی و کمک به تحقق حقوق بشر و آزادی های اساسی برای همه بدون تبعیض از حیث نژاد، جنس، زبان و مذهب. سازمان ملل متحد برای ایجاد شرایط برای تامین روابط مسالمت آمیز و دوستانه بین الملل توصیه هایی خواهد نمود که در ماده ۵۵ منشور آمده است: “با توجه به ضرورت ایجاد شرایط ثبات و رفاه برای تامین روابط مسالمت آمیز و دوستانه بین الملل براساس احترام به اصل تساوی حقوق و خودمختاری ملل، سازمان ملل متحد امور زیر را تشویق خواهد کرد. الف- بالا بردن سطح زندگی، فراهم ساختن کار برای حصول شرایط ترقی و توسعه در نظام اقتصادی و اجتماعی. ب- حل مسائل بین الملل اقتصادی؛ اجتماعی، بهداشتی و مسائل مربوط به آ نها و همکاری بین المللی فرهنگی و آموزش. ج- احترام جهانی و موثر حقوق بشر و آزادی های اساسی برای همه بدون تبعیض از حیث نژاد، جنس و زبان یا مذهب کشورهای عضو متعهد به همکاری در آن زمینه شده اند. ماده ۵۶ منشور مقرر می دارد: ” کلیه اعضا متعهد می شوند که برای نیل به مقاصد مذکور در ماده ۵۵ درهمکاری با سازمان ملل متحد اقدامات فردی یا دسته جمعی معمول دارند. ” ۱-۱-۱- برابری و آزادی در منشور ملل متحد بر اساس بند ۲ ماده ۶۲ منشور ملل متحد شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد می تواند به منظور تشویق احترام واقعی حقوق بشر و آزادی های اساسی برای همه توصیه هایی بنماید. این منشوردر بند ج ماده ۷۶ یکی از اهداف نظام قیمومت را تشویق احترام به حقوق بشر و آزادی های اساسی برای همه بدون تمایز از حیث نژاد، جنس، زبان یا مذهب و تشویق شناسایی این معنی که ملل جهان به یکدیگر نیازمند هستند دانسته و در بند د نیز ” تامین رفتار یکسان در امور اجتماعی، اقتصادی و تجاری برای تمام اعضای ملل متحد و اتباع آن ها و همچنین رفتار یکسان در اجرای عدالت برای اتباع مزبور بدون آنکه به حصول هدف های مذکور خللی وارد شود و با رعایت مقررات ماده ۸۰٫ ” می داند.


دوشنبه ، ۶مهر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: صاحب نیوز]
[مشاهده در: www.sahebnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن