تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هيچ شفيعى براى زن نزد پروردگارش نجات بخش تر از رضايت شوهرش نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820309804




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بار سینما بر دوش بخش خصوصی و پز آن برای دولت است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: احمدرضا درویش:
بار سینما بر دوش بخش خصوصی و پز آن برای دولت است

نشست فیلم کیمیا


شناسهٔ خبر: 2923865 - جمعه ۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۶
هنر > سینمای ایران

فیلم سینمایی «کیمیا» از ساخته های احمدرضا درویش در سومین روز از هفته فیلم دفاع مقدس با همکاری گروه سینمایی «هنر و تجربه» در خانه هنرمندان مورد بررسی قرار گرفت. به گزارش خبرگزاری مهر، فیلم سینمایی «کیمیا» به کارگردانی احمدرضا درویش روز چهارشنبه ۱مهرماه در یکصد و بیست و پنجمین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران با حضور احمدرضا درویش کارگردان و هارون یشایایی تهیه کننده سینما نمایش داده شد.در ابتدای این نشست شاهین امین منتقد حاضر در جلسه، ضمن گرامیداشت یاد شهدای جنگ تحمیلی گفت: در هفته دفاع مقدس قرار داریم و بر خود واجب می دانیم تا یاد شهدای جنگ تحمیلی را گرامی داریم.امین در ادامه با اشاره به فعالیت های هارون یشایایی تهیه کننده سینما گفت: یشایایی یکی از مهم‌ترین تهیه‌کنندگان سینمای بعد از انقلاب است که متاسفانه سال هاست در این زمینه فعالیت نمی‌کند. تماشای این فیلم بعد از سالیان طولانی به ما یادآوری می‌کند سینمای ایران چه وضعیتی داشته و اکنون در چه وضعیتی به سر می‌برد. در سال ۷۳ و در هنگام پخش «کیمیا»، اهالی مطبوعات از ساختار فیلم و دشواری ساخت آن به‌خصوص صحنه‌های نیمه نخست فیلم حیرت‌زده بودند. نیمه نخست فیلم روایتی پُر کشش دارد و در نیمه دوم درگیری‌ها درونی می‌شود و در زیر پوسته‌ای به‌ ظاهر آرام، حکایتی پر التهاب جریان دارد. تناسب فرم و روایت توانسته به‌خصوص در نیمه نخست فیلم، اثری بیافریند که در سطح مقیاس‌های جهانی قرار می‌گیرد. این فیلم جهشی در کار درویش محسوب می‌شد که از دل طراحی دقیق و همین‌طور درک متقابل میان کارگردان و فیلمبردار بیرون آمده بود.
نشست فیلم کیمیا
در ادامه درویش به نقش یشایایی در سینمای ایران پرداخت و گفت: یشایایی بزرگ سینمای ایران است. خلاء شیوه مدیریت او که منجر به آثاری هم‌چون «هامون»، «ناخدا خورشید»، «اجاره‌نشین‌ها» و.. شده است، امروز به‌شدت احساس می‌شود. یکی از آسیب‌ها و مشکلات سینمای ایران، نبود چنین نگاه و شیوه مدیریتی است. یشایایی جزو معدود تهیه‌کنندگان سینمای ایران است که علاوه بر تسلط بر مولفه‌های مدیریت کلاسیک و حرفه‌ای از مولفه‌های بومی و فرهنگ داخلی به‌خوبی آگاه است. تسلط و شناخت او از سینما و هنر فراتر رفته و مسائل فرهنگی، سیاسی و اجتماعی را دربر می‌گیرد. طرح «کیمیا» نیز از دل گفتگوهای مداومی که بین ما وجود داشت بیرون آمد. در واقع عظمت کیمیا، از عظمت تهیه‌کننده آن است. به نظر من سینمای ایران نه حرفه‌ای بلکه تجربی است، چرا که کماکان متکی بر فیلمساز است نه بر تهیه‌کننده و مالک اثر. جوایزی که در سطح جهانی کسب می‌کنیم نیز بر اساس رفتار تجربه‌گرایانه است. سینما به‌عنوان یک صنعت، مولفه‌های خاص خود را نیاز دارد و زمانی که الگوهایی هم‌چون یشایایی را به‌شکل متکثر داشته باشیم، می‌توان گفت به سمت حرفه‌ای شدن حرکت کرده‌ایم.پس از صحبت های کارگردان فیلم «کیمیا»، هارون یشایایی به روند ساخت این فیلم اشاره کرد و یادآور شد: هر فیلم در نهایت شناسنامه کارگردان محسوب می‌شود. «کیمیا» علاوه بر فیلمبرداری درخشان محمود کلاری و بازی شرافتمندانه خسرو شکیبایی، محصول زحمات درویش است. ویژگی مهم درویش در سینمای جنگ این است که به این موضوع تعلق خاطر دارد و با آن زندگی می‌کند. در سینمای جنگ ایران عمدتا فضایی تصویر شده که گویی این جنگ در مکان دیگری اتفاق افتاده است. در حالی‌که جنگ به زندگی روزمره مردم گره خورده و اثرات آن به ۸ سال جنگ محدود نمی‌شود. جنگ چه قبل از وقوع و چه در حین و پس از آن، بخشی از زندگی انسان‌ محسوب می‌شود. بنابراین در سینمای جنگ نمی‌توان به نمایش توپ و تانک کفایت کرد. خرمشهر بعد از این‌همه سال هنوز خرمشهر نشده است. آیا باید لب شط نشست و برای نابودی آن گریه سر داد؟ در تاریخ ۴۰۰ سال اخیر ایران، صرفا در این نبرد بود که حتی یک وجب از خاک ایران کم نشد و این به نقش تاریخی و ایثارگرانه نسل جوان و آرمانگرایی برمی‌گردد که از توده‌های مستضعف و فقیرترین اقشار جامعه سر بر آورده بودند. 
نشست فیلم کیمیا
درویش نیز در سخنانی اشاره کرد: اقتصاد فعلی سینمای ایران در خانه‌ها و خیابان‌های سعادت‌آباد حبس شده است و کسی حاضر نیست سری به چادرهای عشایر بزند یا روی لنچ فیلم بسازد و این به هزینه‌های فیلمسازی برمی‌گردد. کماکان و با وجود چندین صنف در حوزه تهیه‌کنندگی، سینمای ایران دولتی مانده است. اگر وجود سینما برای کشور و دولت خوب است، پس هزینه‌های آن را هم خود دولت بپردازد. در وضعیت شتر گاو پلنگ فعلی، گرفتاری‌ها و هزینه‌های سینما بر دوش بخش خصوصی است اما فواید و پُزش برای دولت. اگر دولت قصد دارد در تمامی لایه‌های سینما تصدی‌گری داشته باشد و حتی تا حد تصدی‌گری مدرسه سینما پیش می‌رود، پس خود نیز باید تمام هزینه‌های آن را بپردازد. باید پرسید فلسفه وجودی این اصناف چیست و به سمت حل این تناقض پیش رفت. سینما زمانی حرفه‌ای می‌شود که در ارتباط با نیازهای مردم، نسبتی تعریف شده با دولت در حد هماهنگی با قوانین داشته باشد. چنین سینمایی که از درون خود ارتزاق کند، می‌تواند به سمت استقلال و هویت‌مندی حرکت کند. تا زمانی که این اتفاق نیفتاده، اصناف سینمایی مدام باید از دولت، مطالبه‌گر مطالباتی باشند که در سینمای دولتی سی سال اخیر انباشته شده است.یشایایی در ادامه سخنان درویش گفت: نباید تغییر شرایط نسبت به ۲۰ سال پیش را فراموش کرد. آدم‌های فعال در این عرصه نیز به کل دگرگون شده‌اند و تعصب کاری هر روز کمتر می‌شود. در آن دوره آدمی مثل خسرو شکیبایی را داشتیم که با دست شکسته حاضر شد به بازی در «کیمیا» ادامه دهد چرا که مردمی را در نظر داشت که در جنگ کشته و مجروح شده بودند. امروز دیگر خسرو شکیبایی را نداریم که نسبت به کار دلسوز باشد. جایگزین او کسانی شده‌اند که حتی قراردادهای سفت و سخت هم نمی‌تواند آنها را به کار متعهد کند.  یکصد و بیست و پنجمین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران به مناسبت هفته دفاع مقدس و با همکاری گروه سینمایی «هنر و تجربه» برگزار شد.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن