تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 19 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):از حقيقت ايمان اين است كه حق را بر باطل مقدم دارى، هر چند حق به ضرر تو و باطل به نفع ت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814648623




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بازخوانی پیشنهاد ۴سال پیش شهاب مرادی درباره اداره مکه و مدینه


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: من از برخی ها شنیده ام که می گویند زور دولت عربستان به اینها [وهابیون] نمی رسد. اگر اینطور است اداره حرمین و مناسک حج را به کل مسلمین و سازمان کنفرانس اسلامی یا یک شورایی متشکل از تمام مذاهب و فرق اسلامی بسپارند که حقوق مردم در آن ضایع نشود.حجت الاسلام والمسلمین شهاب مرادی چهار سال پیش در برنامه پارک ملت با اشاره به سالروز تخریب مزار اهل بیت در قبرستان بقیع به انتقاد از تفکر سلفی گری و وهابیت پرداخت و پیشنهاد نمود که اداره حرمین و مناسک حج به کل مسلمین و سازمان کنفرانس اسلامی یا یک شورایی متشکل از تمام مذاهب و فرق اسلامی سپرده شود. به گزارش «عصر ایران»، حجت الاسلام والمسلمین شهاب مرادی در این برنامه با ذکر تاریخچه ای از تفکر سلفی گری و وهابیت که ریشه در آراء ابن تیمیه و محمد بن عبدالوهاب دارد به مخالفت های اهل سنت با آنان اشاره کرد و گفت: ذهبی از شاگردان ابن تیمیه - که ریشه وهابیت در اوست وبرداشت های ناقص، سطحی و نازلی از دین دارد- در مکاتبات و نامه هایش با ابن تیمیه به او می گوید من که دوست تو بودم با من این گونه برخورد می کنی وای به حال دشمنانت که با آنها چگونه میخواهی برخورد کنی. فضای ابن تیمیه آنقدر بد بود که حتی او را از شام بیرون کردند و یا نقل است که به حجاز ممنوع الورود بود و بدین ترتیب رواج عقایدش هم متوقف شد.  وی افزود: این تفکر بعدها مجددا رواج یافت. به عنوان نمونه در سال 1216 هجری قمری امیر سعود به کربلا حمله کرد. صد و سی و چند سال قبل از تخریب بقیع یک روز وارد کربلا شدند و گنبد حرم امام حسین را ویران کرده، ضریح را غارت کردند و دو هزار نفر را هم در کربلا کشتند. چرا؟ به علت این که شما توسل می کنید، چون قائل به شفاعت هستید یا روی قبور بنا ساختید! بعد هم غنائم را تقسیم کردند و خمسش را خودش برداشت وبقیه را هم به دیگرانی داد که از نظر او به جنگ کفار رفته بودند و در واقع مسلمانانی بودند که نماز می خواندند و به اولاد پیامبر احترام می گذاشتند. مزار ائمه بقیع پیش از تخریب حجت الاسلام مرادی با بیان اینکه روش حمله، روش توهین و روش فشار متاسفانه در این نوع تفکر وجود دارد بیان کرد تفکر امروز وهابیت هیچ ربطی به مذاهب چهارگانه اهل سنت ندارد و این خطر، خطری است علیه شیعه و سنی. وی با اشاره به موج بیداری اسلامی در کشورهای منطقه تصریح کرد: امروز جای این پرسش هست که چرا این برخورد ها را می کنند . حجت الاسلام مرادی در ادامه به دیدار خود با منوچهر متکی وزیر سابق امور خارجه کشورمان درباره همین موضوعات پرداخت و گفت: من یکبار رفته بودم دیدن آقای متکی، اتفاقا عکس گنبد و بارگاه بقیع در اتاق ایشان بود. رفتند عکس را آوردند و به من نشان دادند. از ایشان سوال کردم که طبق قوانین بین المللی وقتی یک گردشگر دینی یا میهمانی وارد این کشور [عربستان] می شود نمی توانند با او این گونه برخورد کنند و تلقی خودشان را به تمام مذاهب تحمیل کنند. ایشان گفتند من اتفاقا با سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان این مطالب را بصورت جدی مطرح کردم که شما چرا عقایدتان را تحمیل می کنید؟ و چند مورد دیگر را نقل کردند که خیلی خوب و با غیرت طرح کرده بودند و بعد هم آنها گفتند ما تحمیل نمی کنیم و [استدلال را] پذیرفتند.  حجت الاسلام والمسلمین شهاب مرادی با طرح این پرسش که چرا در عربستان اجبار می شود که همه یک تلقی خاص را بپذیرند به طرح پیشنهاد خود پرداخت و گفت: من از برخی ها شنیده ام که می گویند زور دولت عربستان به اینها [وهابیون] نمی رسد. اگر اینطور است اداره حرمین و مناسک حج را به کل مسلمین و سازمان کنفرانس اسلامی یا یک شورایی متشکل از تمام مذاهب و فرق اسلامی بسپارند که حقوق مردم در آن ضایع نشود. وی افزود: چرا به زائری به جرم اینکه به پسر ارشد حضرت فاطمه سلام می کند باید ناسزا بگویند؟ چرا قبر ام البنین را خراب کردند؟ چرا قبر پسر پیامبر را خراب کردند؟ چرا قبور ائمه را ویران کردند؟ با چه منطقی ضریحی را که اصفهانی ها در بقیع ساخته بودند را غارت و خراب کردند؟  حجت الاسلام مرادی در ادامه با اشاره به اینکه برخی از روی ساده دلی به بحث با اینها [وهابیون] می پردازند تاکید کرد که نباید جواب آنها را داد و این سیره امیرالمومنین است. هنگامی که امیرالمومنین شنیدند که عمار با مغیرة بن شعبه که چهره پلیدی بود حرف می زنند فرمودند «دعه یا عمار»؛ یعنی رهایش کن عمار، او همان مقداری از دین را گرفته که به نفع خودش است، اصلا خودش را شبهه دار نشان می دهد تا عذری برای گناهانش باشد. وی افزود: بنابراین کسی که طالب هدایت نیست اصلا نباید با او حرف زد و نباید پاسخش را داد.


جمعه ، ۳مهر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 9]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن