تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1837331759
جاذبه بیپایان بازار سیاه فیلمهای مسروقه
واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها:
جاذبه بیپایان بازار سیاه فیلمهای مسروقه
داوودنژاد در حالی که کارهای مربوط به ترخیص مادرش «احترام حبیبیان» را انجام میداد که چند روزی ناخوشاحوال و بستری بود، به پرسشهای «شرق» درباره فیلم جدیدش و همینطور وضعیت کنونی سینما پاسخ گفت.
روزنامه شرق: داوودنژاد در حالی که کارهای مربوط به ترخیص مادرش «احترام حبیبیان» را انجام میداد که چند روزی ناخوشاحوال و بستری بود، به پرسشهای «شرق» درباره فیلم جدیدش و همینطور وضعیت کنونی سینما پاسخ گفت.
چرا خواستید آخرین ساختهتان «روغن مار» در گروه «هنر و تجربه» نمایش داده شود؟
چون این فیلم، یک کار تجربی است و چون کارهای تجربی با تجربههای مأنوس تماشاچی سازگار نیستند بهتر است زمان طولانیتری نمایش داده شوند. فیلمهای حرفهای که در گروههای سینمایی اکران میشوند، سئانسها و سالنهای زیاد ولی زمان اکران کوتاهمدتی در اختیار دارند. در گروه «هنر و تجربه» تعداد سالنها و سئانسها کم ولی فیلم مدت زمان بیشتری روی اکران است و در این مدت طولانیتر، فرصتی برای فیلم فراهم میشود تا مخاطبانش را پیدا کند.
ماجرای این فیلم از چه قرار است؟
مقتضیات فیلم طوری است که بهتر است راجع به آن چیزی نگویم تا فیلم دیده شود!
«روغن مار» کجای مسیر فیلمسازی شما قرار دارد؟ نسبتش با دیگر آثارتان چیست؟
این فیلم در ادامه گرایش و تجربیات من در نزدیککردن سینما به زندگی است یا به عبارت دقیقتر، در ادامه تجربیات برگرداندن سینما به زندگی است. یکی از خاصیتهایی که ابزار دیجیتال در سینما دارند این است که تولید فیلم را آسان میکنند. ابزار وقتی متعدد و پرحجم و زیاد باشند، (یعنی شبیه دوران پیشادیجیتال) خواه ناخواه سایهای روی مسیر تولید، صحنه و اجرای سینمایی میاندازند که این سایه معمولا فیلمها را با یک مقدار تکلف همراه میکند و این باعث میشود روح زندگی در فیلم ناپدید شود.
ابزار دیجیتال به دلیل آسانبودن تولید و پرحجمنبودن وسایل و متعددنبودنشان، این فرصت را به صحنه میدهند که در فاصله نزدیکتری با زندگی اتفاق بیفتد و به این ترتیب این امکان را فراهم میکنند که ما روح زندگی را در آدمها، برخوردها، روابط، حوادث و وقایع، حفظ و قابلپدیدارشدن کنیم.
«هنر و تجربه» دربرگیرنده سینمای آلترناتیو ماست. قدیمتر چنین تفکیکی بین سینمای آلترناتیو و سینمای بدنه یا جریان اصلی وجود نداشت. فکر میکنید با این تفکیک توسط «هنر و تجربه»، سینمای آلترناتیو میتواند حیاتی بهتر از قبل داشته باشد؟ با توجه به اینکه در این یک سال فروش بعضی از فیلمهای «هنر و تجربه» با استقبال بیشتری نسبت به فیلمهای دیگر مواجه شده، با وجود تعداد سالنهای محدودی که در اختیار دارد... .
تصور من این است که این تحول بنیادینی که در ابزار و تجهیزات و وسایل سینما به وجود آمده و همینطور روزبهروز دامنهاش وسیعتر میشود، همه وجوه سینما را تحتتأثیر قرار میدهد. از زبان و بیان سینمایی گرفته تا شیوههای سرمایهگذاری و تولید و توزیع و نمایش، همه بهتدریج تحتتأثیر این تحول، اشکال تازهای پیدا میکنند و سینمای آینده از این جهت، سینمای متفاوتی خواهد بود با آنچه امروز شاهدیم. پس گروه «هنر و تجربه» به گمان من متعلق به سینمای آینده است و به تعبیر دیگری رفتن به استقبال آینده است.
اصولا ما یا باید منتظر شویم تا رویدادها سر برسند و ما را احاطه کنند و به انفعال و تقلید و مصرف بکشانند یا اینکه با فاعلیت و ابتکار و تولید، بر موج این تحولات سوار شویم و ابتکار عمل را در دست بگیریم. بهنظر من گروه «هنر و تجربه» چنین رویکردی دارد؛ ما را برای تحولی که در سینما، از زبان و بیان تا نمایش اتفاق خواهد افتاد آماده میکند.
فیلم قبلی شما «کلاس هنرپیشگی» با وجود ارزشهای محتوایی و اجرائی، چرا در گیشه موفق نبود؟!
علتش همین تجربیبودن فیلم بود و فاصله زیادی که بین نحوه روایت و پرداخت صحنهها با تجربههای مأنوس تماشاچی وجود داشت. غیر از این، چنین فیلمهایی قاعدتا باید از یک حداقل حمایتی برخوردار باشند که آنها را قابلمقایسه با فیلمهای دیگر کند. این فیلم حتی تا روز دوم نمایش، تبلیغات تلویزیونی نداشت و در طول نمایش هم از تبلیغات محیطی مؤثر برخوردار نبود.
این نوع فیلم وقتی بدون معرفی به تماشاچی و تبلیغ اکران شود، نباید توقع زیادی از نتیجه اکرانش داشت. اگر فرض کنیم فضای سینمای اصولا باید انواع فیلم، برای انواع مخاطب داشته باشد، پس باید با انواع معرفی و تبلیغ، هر نوع فیلمی مخاطب خودش را پیدا کند. وقتی این اتفاق نمیافتد و فیلم هم از روال معمول فیلمسازی بیرون است، با روال معمول فروش هم مواجه نمیشود. شاید به همین دلیل بود که ترجیح دادم «روغن مار» در گروه «هنر و تجربه» نمایش داده شود. چون لااقل فرصت بیشتری برای معرفی فیلم هست. بهخصوص که هماکنون، در قیاس با دو، سه سال قبل شبکههای اجتماعی کمک بسیاری به روند معرفی فیلم میکنند.
فرضیهای وجود دارد که میگوید اگر کارگردانی با مافیای پخش و اکران همسو نباشد، فیلمش زمین خواهد خورد؟ موافقید؟!
بههرحال ما هنوز بازار امن کالاهای فرهنگی نداریم و این فقط مربوط به سینما نیست. به همه هنرها مربوط میشود. مثلا سینما هنوز نمیتواند جلوی نمایشهای غیرقانونی را بگیرد. ما هنوز نتوانستهایم برای نمایش فیلمهایمان در بیمارستانها، قطارها، اتوبوسها، کشتیها و هتلها حقوق و رایتی مشخص کنیم. هنوز نمیتوانیم از سرقت فیلمهایمان در بازار سیاه جلوگیری کنیم. هنوز بخش عمدهای از فیلمهای ما بهصورت غیرقانونی تکثیر و توزیع میشوند یا ماهوارهها بدون هیچ مجوزی بلافاصله فیلمهای به بازارآمده ما را مکررا پخش میکنند و از آنها بهره تبلیغاتی میبرند.
چنین اتفاقاتی روی بازار سینما اثر میگذارد. وقتی سالنهای فعالی که بخش عمدهای از فروش فیلمها را تأمین میکنند، ٤٠، ٥٠ سالن بیشتر نیستند و از سوی دیگر تولید هم به شکل غیرطبیعی بالاست، معلوم است رقابت گلادیاتوری برای به دستآوردن فضاهای تبلیغاتی و ظرفیتهای نمایشی بهوجود میآید و در چنین فضایی بعضیها که شرایط بهتر و مناسبات بهتری دارند، به امکانات بیشتری دست پیدا میکنند.
این به ناامنی بازار کالاهای فرهنگی ازجمله سینما برمیگردد و من ترجیح میدهم تأکیدم را بر ناامنی بازار و تلاش عمومی صنفی و دولتی برای تأمین امنیت در بازار سینمای کشور بگذارم. چون این کار درستی است که باید دنبالش کنیم، به جای اینکه مشکل را به داخل سینما و رقابتهای غیرمنصفانه در بازار سینما برگردانیم.
اگر بازار سینما امنیت داشته باشد و اصناف به نظارتی جامع دست پیدا کنند و یک نظام اطلاعرسانی بهروز در سینما شکل بگیرد، این مشکلات مربوط به توزیع و نمایش که دامنگیر سینمای ماست هم بهتدریج برطرف میشود.
خانه سینما دو سال پیش بازگشایی شد. شما یکی از کسانی بودید که برای بازگشایی خانه صنفیتان بهشدت ایستادید. فکر میکنید عملکرد خانه سینما در این مدت تا به امروز در مسائل صنفی موفق بوده؟
همانطور که درباره منظومه تهیه و تولید و توزیع و نمایش گفتم، مشکلاتی که داخل سینما و مجموعه نهادهای صنفی داریم نیز از نظر من به همان ناامنی موجود در بازار سینما برمیگردد. چون گردش مالی طبیعی در سینما وجود ندارد و عایدی از هر نمایش به یک قانون تبدیل نشده است، بخش زیادی از عایدات، وارد بازار سیاه میشود و چرخه تولید و نمایش آن نظم و نسق لازم را پیدا نمیکند. پس مادامی که اوضاع چنین است و در چنین فضایی کار میکنیم، طبیعی است فعالیتهای صنفی هم بهقاعده و گرهگشا نباشند.
مثلا خانه سینما دهها سال است با مشکل اساسنامه مواجه بوده؛ اساسنامهای که بتواند بخشهای مختلف تهیه، تولید، توزیع و نمایش را نمایندگی کند. اساسنامه فعلی بیشتر تأمینکننده نیازها و منافع اصنافی است که در حوزه تولید فعال هستند و اصناف تهیه و توزیع و نمایش جای مناسبی در خانه سینما ندارند بنابراین ما باید کار را از اساس درست کنیم. فکر میکنم اگر فضای امن سرمایهگذاری و تولید و توزیع و نمایش در سینمای کشور شکل بگیرد و امنیت به بازار سینما بازگردد، ما در ادامه، آسانتر میتوانیم مشکلاتی که در حوزه فعالیتهای صنفی داریم را حل کنیم.
اگرچه این به این معنا نیست که بیکار بنشینیم منتظر آن روز، بلکه اصناف در همین وضعیت فعلی باید برای ایجاد آن شرایط دستبهدست هم دهند و با داشتن چشماندازی مشترک از آینده، مسیر رسیدن به آن وضعیت را هموار کنند.
شاهدیم اغلب روی فروش میلیاردی فیلمها مانور داده میشود. این آمارهایی که درباره فروش اعلام میشود، تا چه اندازه واقعی هستند؟
مکانیزه و دیجیتالشدن ابزار و تجهیزات سینما، امکان کنترل گیشهها را تا حدودی فراهم کرده ولی نکته اصلیتر این است که بالاترین فروشهای ما هم اگر بر حسب قیمت بلیت محاسبه شود، تعداد تماشاگرانی که ما در سالنها پذیرایشان هستیم، با تعداد دهها میلیون مخاطبان بالقوهای که در سطح کشور داریم، نسبت منطقی و قابلقبولی ندارد. اگر از این میلیونها مخاطب بالقوه، بهطور متوسط هر فیلم یک میلیون تماشاچی هم داشته باشد، با همین قیمتها برای هر فیلم میتواند به فروش بالای پنج، شش میلیارد دست پیدا کند. منتها مخاطبان اغلب جذب بازار سیاه فیلمهای خارجی یا فیلمهای سرقتشده ایرانی میشوند یا اینکه ساعتها پای ماهوارهها سریالهای ترکی تماشا میکنند. با این حساب، آماری که برای فروش بعضی از فیلمها اعلام میشود، میتواند واقعی باشد اگرچه این تعداد از فیلمها اندک هستند و برای ایجاد رونق در کلیت سینما تأثیری آنچنان تعیینکننده ندارند.
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۸
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]
صفحات پیشنهادی
انتقاد از ضعف فیلمهای بخش مسابقه جشنواره تورنتو بالا گرفت رئیس جشنواره: بازار فیلم جهان امسال بیرونق است/ فی
انتقاد از ضعف فیلمهای بخش مسابقه جشنواره تورنتو بالا گرفترئیس جشنواره بازار فیلم جهان امسال بیرونق است فیلمسازان در حال ذخیره انرژی هستندرئیس جشنواره فیلم تورنتو در حاشیه جشنواره امسال در واکنش به انتقاد از ضعیف بودن فیلمهای بخش مسابقه جشنواره گفت بازار فیلم جهان امسال کلافیلمهای کانون در بازار بینالمللی فیلم کره جنوبی
دوشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۶ ۳۲ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با چهار اثرِ پویانمایی و زنده در دهمین بازار بینالمللی فیلم گوانگجو کره جنوبی در سال 2015 حضور یافت به گزارش ایسنا قلب مترسک به کارگردانی غلامرضا کزازی مومو اثر هادی طبسی و رسول زرین پدربزرگ به کارگردانیدر دهمین بازار بین المللی فیلم گوانجو کره جنوبی میزبان فیلمهای کانون پرورش فکری شد
در دهمین بازار بین المللی فیلم گوانجوکره جنوبی میزبان فیلمهای کانون پرورش فکری شدکانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با چهار اثرِ پویانمایی و زنده در دهمین بازار بینالمللی فیلم گوانگجو کره جنوبی در سال 2015 حضور یافت به گزارش خبرگزاری فارس چهار اثر قلب مترسک به کارگردانی غلابازار نفت ایران در قاره سیاه، احیا می شود/نخستین مشتریان، اواخر مهرماه از راه می رسند
همزمان با صدور احکام آمریکا برای لغو تحریم ها بازار نفت ایران در قاره سیاه احیا می شود نخستین مشتریان اواخر مهرماه از راه می رسند تهران- ایرنا- آفریقای جنوبی که تا پیش از اعمال تحریم ها بزرگترین خریدار آفریقایی نفت ایران بود در نظر دارد بلافاصله پس از رفع تحریم ها خرید نفتواگذاری صدور مجوزهای نمایشگاه و بازارچه صنایعدستی به معاونت صنایعدستی | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
تاریخ خبر ۱۳۹۴ ۰۷ ۰۱- هیات وزیران طی مصوبهای صدور مجوزهای برگزاری نمایشگاه صنایعدستی ایجاد خانههای صنایعدستی بازارچههای دائمی و موقت را به ادارههای کل میراث فرهنگی صنایعدستی و گردشگری استانهای کشور واگذار کرد به گزارش دنیای اقتصاد پیش از این مجوزهای خانه نمایشگاایجاد بازار سنتی و رونق گردشگری در فریدونکنار | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
تاریخ خبر 1394 06 22- فرماندار فریدونکنار گفت در سفر ریاستجمهوری بهدنبال آن هستیم تا فریدونکنار را بهعنوان منطقهی آزاد معرفی کنیم به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقهی مازندران مهرداد ابراهیمی در نخستین همایش راهکارهای توسعهی فریدونکنار در سالن آمفیتئاتر ابازارچه صنایع دستی بیرجند | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
صنایع دستی و هنرهای سنتی هر منطقه بدون شک بخشی از میراث فرهنگی عظیم گذشتگان ماست و به عنوان آثار باقی مانده از فرهنگ اجدادی و سنتی سرزمین ما در دنیای ماشینی امروز قابل بحث و بررسی می باشد صنایع دستی هر منطقه متأثر از محیط فرهنگی و جغرافیایی و تاریخی آن سرزمین است منطقه خراسانآبگرم سیاهکش | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
روستای نیمه کار در 65 کیلومتری غرب بندر خمیر در استان هرمزگان واقع شده و چشمه آبگرم سیاه کش یکی از بکر ترین مناطق این روستا می باشدکه کمتر کسی از وجود آن با خبر است به همین دلیل این آبگرم با خواص درمانی زیادی که دارد از گزند آلودگی در امان مانده است وجه تسمیه این آبگرم از حادثهنوشت افزار وارداتی نیمی از بازار را در برگرفته است
رییس اتحادیه نوشت افزار نوشت افزار وارداتی نیمی از بازار را در برگرفته است مشهد-ایرنا-رییس اتحادیه کتاب نوشت افزار و صحاف مشهد گفت نوشت افزار وارداتی 50 درصد از بازار عرضه و فروش این محصولات را در برگرفته است محمد رستگار مقدم روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت اینبرای ساخت فیلمهایی همچون «محمد رسولالله» باید انگیزه بالایی داشت
برای ساخت فیلمهایی همچون محمد رسولالله باید انگیزه بالایی داشت به طور قطع پشت ساخت فیلمهای بزرگی مانند محمد رسولالله افکار متعدد و درستی بوده است به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم محمد رسولالله آخرین اثر بلند سینما-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها