تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از حرام دورى كند، خداوند به جاى آن عبادتى كه او را شاد كند نصيبش مى‏گردا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804871861




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقش شبکه های فارسی زبان در تهاجم فرهنگی چیست؟


واضح آرشیو وب فارسی:بلاغ: تهاجم فرهنگی به وسیله سریال های به ظاهر کم اهمیت شبکه های فارسی زبان غرب از اصلی ترین اهداف راهبردی و استراتژیک غرب می باشد که به نحوی بنیان های اخلاقی و فرهنگی جامعه اسلامی را مورد هدف قرار داده است راه مقابله با این جریان تنها در تقویت و تحکیم جریان فرهنگی برآمده از اصل انقلاب اسلامی می باشد.به گزارش بلاغ ، هجمه سریال های خارجی و ترکی در شبکه های فارسی زبان مقیم اروپا امروز آنچنان همه گیر شده است که حقیقتا راه مقابله با آن و نقد و واکاوی آن در راستای شناخت آن به مثابه یک پدیده فرهنگی دشوار گردیده است. زرادخانه شبکه های فارسی زبان و تولیدات متنوع آنان برای ورود به خانه های مردم ایران آنچنان طرح ریزی شده و پر قدرت ظاهر گردیده است که بسیاری از کارشناسان فرهنگی را متعجب نمود. متعجب از این حیث که چرا سریال های متعدد اینچنین بنیان خانواده و فرهنگ اسلامی - ایرانی را هدف قرار داده اند. غرب از اواخر قرن بیستم شاهد وقوع انقلاب جنسی بود. این انقلاب که محصول یک جریان فرهنگی برآمده از کانون بحران زده روانشناسی می باشد، انسان را به مثابه یک اتم جنسی مورد نظر قرار می دهد. یعنی آنکه انسان چیزی نیست جز مجموعه ای از تمایلات و غرایز جنسی که در پی ارضاء آن است. این جریان عرصه زندگی برای انسان را بستری برای تجارب عمدتا جنسی می پندارد و اساسا معتقد است که با فروپاشی اخلاقیات در غرب به ویژه از قرن بیستم چه مانعی وجود دارد تا سد راه این تنوع طلبی جنسی بشود؟ وقتی اخلاق مبدل به یک امر خیالی و انتزاعی می شود پس اصلا چرا انسان خود را به هر تجربه نامشروعی تن ندهد؟ روانشناس پست مدرنی همچون جودیت باتلر (که خود همجنسباز بود) در کتاب "آَشفتگی جنسی" معتقد است انسان اساسا هیچ جنسیت مشخصی ندارد (یعنی نه مرد است نه زن) به اعتقاد او این خواست فرهنگی قدرت است که انسان ها را به "مرد" و "زن" تقسیم می کند و این امر حاصل یک نگاه تبعیض آمیز به انسان است، پس انسان وقتی جنسیت مشخصی ندارد، هر تجربه ای مجاز است. این نگاه باتلر که وام دار میشل فوکو جامعه شناس معروف فرانسوی (او نیز همجنس گرا بود) و برخی از گرایاشات متفکران مکتب فرانکفورت بود به جای اینکه در نقد قدرت، سرمایه داری و طبقه مسلط را مورد هدف قرار دهد سراغ قانونی نمودن ازدواج دو جنس موافق می رود. کشور های آسیایی مانند ترکیه، مصر، چین، ژاپن و ... در پی انقلاب جنسی اروپا، خود دچار تحولاتی شدند آنها از یک طرف خواهان جذب این طرز تفکر (حاصل از انقلاب جنسی) بودند و از یک طرف ساختار سنتی جامعه حالت تدافعی در مقابل این استحاله فرهنگی به خود گرفت. سریال های شبکه های فارسی زبان چند ویژگی مهم دارند که آن ها را بر می شمریم ، اول آنکه تصویر اشاعه یافته از جامعه در این آثار دروغ محض است، در این سریال ها بعضا شاهد خانه های مجلل و ماشین های آخرین مدل هستیم این در حالی ست که در کشوری مانند ترکیه بحران اقتصادی تا همین چندی پیش موجب تظاهرات اعتراضی میدان تقسیم شد. اما به دلیل آنکه سازندگان این آثار تنها مضامین خود را از میان مناسبات طبقه حداقلی صاحب سرمایه انتخاب می کنند اصلا بحران اقتصادی جامعه خود و شکاف طبقاتی آن را نمی بینند. دوم آنکه تصویر خانواده در این سریال ها به عنوان عنصری مرتجع و نشانه عقب ماندگی ارائه می شود تعهد به خانواده و نداشتن روابط پنهان عمدتا جنسی هر یک از اعضای خانواده نشانه تحجر است و لذا باید دانست که آنها بنیاد خانواده را هدف گرفته اند. نگرشی که در این سریال ها تبلیغ می شود این است که بگویند چه اشکال دارد که هر فردی در کنار داشتن روابطی درون خانواده، زندگی خارج از آن و روابطی پنهانی نیز داشته باشد؟ سوم آنکه این آثار ساختاری کاملا فریبنده و ایدئولوژیک دارند مبنی بر اینکه انسان به مثابه یک فرد می تواند با اراده خود مسیر زندگی اش را انتخاب کند این در حالی ست که در جوامع سرمایه داری انسان به دلیل سیطره استعماری صاحبان کار مجبور است آن طور زندگی کند که بتوان امرار معاش نماید پس انسان در یک جامعه لیبرال مختار نیست تا مدل زندگی خود را خودش انتخاب کند و این امر در این سریال ها نادیده گرفته می شود. چهارم موضوع عمده این سریال های حول محور دو مضمون اصلی "شهوت" و "خشونت" می چرخد و این امر خود موجب ترویج این مضامین می گردد. فعالیت شبکه های فارسی زبان خارجی در عرصه تهاجم فرهنگی در راستای هدف اصلی آن که استحاله باور های فرهنگی که ریشه در تشیع دارد، است. استعمار غرب پس از انقلاب اسلامی و با مشاهده تقویت باورهای فرهنگی مردم در راستای بنیان های اسلامی و تشیع به این نتیجه رسید که نفوذ فرهنگی بیش از هر نفوذ امنیتی و سیاسی موثر واقع خواهد شد این امر تنها در حوزه سریال سازی خلاصه نمی شود بلکه این شبکه ها در تمام برنامه های سیاسی و اجتماعی و حتی خبری خود نیز اهداف تهاجمی را دنبال می کنند. ارتشبد سابق حسین فردوست در کتاب خاطرات خود "ظهور و سقوط سلطنت پهلوی" در دوره آموزشی خود به عنوان رئیس دفتر ویژه اطلاعات در رژیم پهلوی در مراکز آموزشی سرویس اطلاعاتی بریتانیا می نویسد شبکه های همچون سرویس جهانی "بی بی سی" اتاق فکری خاصی دارند تا طرح ریزی کنند که چگونه می توانند با ساخت خبر و برنامه های مختلف به نفوذ فرهنگی و سیاسی خود در ایران اقدام نمایند. این امر تا آنجا پیش می رود که در دی ماه سال 1387 بخش فارسی زبان این شبکه با بودجه 22 میلیون دلاری از سوی وزارت خارجه بریتانیا تاسیس گردید تا زمینه های کودتای 1388 را فراهم آورد. پس از بی نتیجه ماندن طرح کودتا، این شبکه ها فاز دیگری از پروژه تهاجم فرهنگی را آغاز نموده اند که بیش از پیش بر نفوذ به میان باور های فرهنگی مردم ایران تاکید دارد. تهاجم فرهنگی به وسیله سریال های به ظاهر کم اهمیت شبکه های فارسی زبان غرب از اصلی ترین اهداف راهبردی و استراتژیک غرب می باشد که به نحوی بنیان های اخلاقی و فرهنگی جامعه اسلامی را مورد هدف قرار داده است راه مقابله با این جریان تنها در تقویت و تحکیم جریان فرهنگی برآمده از اصل انقلاب اسلامی می باشد./آ مسعود قدیمی


سه شنبه ، ۳۱شهریور۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: بلاغ]
[مشاهده در: www.bloghnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن