واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: دوشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۸
میترا حجار با اشاره به فیلم «دلتنگیهای عاشقانه» گفت: اگر خانم فرشته ملکی (همسر شهید) خواب شهید منوچهر مدق را نمیدید، اجازه ساخته شدن فیلم را نمیداد. به گزارش خبرنگار ایسنا، این بازیگر که در این فیلم با محمدرضا فروتن همبازی شده است، ادامه داد: من و آقای محمدرضا فروتن تا به حال 6 فیلم با هم کار کردهایم و با خواندن فیلمنامه این کار به یاد فیلم «متولد ماه مهر» افتادیم. وی ادامه داد:عشقی که خانم فرشته ملکی به شوهرش داشت بسیار زیبا بود. من خانم مدق را از نزدیک دیدم و از شخصیت او خوشم آمد، ایشان به من یک چفیه داد و گفت منوچهر به خواب من آمده و گفته که این گروه با گروههای دیگر فرق دارد و اجازه ساخته شدن فیلم را به ایشان بده. به نظرم نشان دادن چنین عشقی در شرایط امروز جامعه ما که جوانان خیلی نسبت به عشق بیاعتنا شدهاند ضروری است و مسلما هر کسی برداشت خودش را از فیلم خواهد داشت. جلسه نقد و بررسی فیلم «دلتنگیهای عاشقانه» ساخته رضا اعظمیان شامگاه 29شهریورماه 1394 در سالن آمفی تئاتر فرهنگسرای ارسباران برگزار شد. در این جلسه رضا اعظمیان کارگردان،طهماسب صلحجو منتقد میهمان، میترا حجار بازیگر ، محمدرضا شرفالدین تهیهکننده و حسینی سفارشدهنده کار از سوی انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس حضور داشتند و ضمن صحبت درباره فیلم «دلتنگیهای عاشقانه» به پاسخگویی به پرسشهای حاضران پرداختند. رضا اعظمیان کارگردان فیلم «دلتنگیهای عاشقانه» در خصوص چگونگی ساخته شدن این فیلم گفت:بعد از فضایی که پس از ساخته شدن فیلم قبلیام برای من به وجود آمده بود تصمیم داشتم که با ساختن یک فیلم مناسب این فضا را تغییر دهم و هنگامی که کتاب خانم فرشته ملکی همسر شهید منوچهر مدق را به سفارش آقای حسینی از انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس مطالعه کردم بسیار مجذوب فضای عاشقانه میان شخصیتها شدم ولی شخصیت فرشته در کتاب بسیار عرفانی بود و برای اجتناب از شعارزدگی فیلم تصمیم گرفتم که تنها برداشت آزادی از آن داشته باشم. وی افزود: همواره دوست داشتهام که در فضای دفاع مقدس فیلم بسازم اما متاسفانه بستر مناسب ساخته شدن فیلمهای خوب در این زمینه توسط مسئولان فراهم نشده است. ساخته شدن اینگونه فیلمها باید بدون دخل و تصرف در تاریخ اتفاق بیفتد. به هر روی اگر فضای آزادتری در جامعه حاکم بود قطعاً من این فیلم را به شکل دیگری و با برداشت دیگری میساختم. صادقانه بگویم که ما فیلمسازها دائم در آرزوی ساخته شدن فیلمهایمان هستیم اما پس از ساخته شدن فیلم آنقدر با کج سلیقگی در مجموعه مدیریت میانی مواجه میشویم که از فیلم ساختن پشیمان میشویم. این کج سلیقگیها و ایجاد موانع از سوی مدیریت مجموعههاست. اعظمیان خاطرنشان کرد: این داستان به صورت اول شخص از زبان فرشته بیان میشود.او شخصیت احساسی دارد که بعد از ازدواج با منوچهر مدق رفته رفته خود را پیدا میکند. در بیست دقیقه ابتدایی فیلم ما شاهد عشق نیستیم بلکه تنها شور و سر مستی و سر خوشی دیده میشود اما رفته رفته که به انتهای فیلم میرسیم او آنقدر کمال یافته است که از خود خواهی دور میشود . این فیلم یک مقطع 20 ساله از زندگی فرشته را نمایش میدهد که در این میان یک انقلاب و یک جنگ رخ میدهد و با توجه به زمان 90 دقیقهای فیلم و همچنین به دلیل کمبود سرعت کنش بازیگران مجبور به استفاده از تقطیعهای سریعتر در حرکات دوربین شدیم. وی افزود: اگر فرشته خانهای داشت که برای جبران هزینههای درمان منوچهر دست به فروش آن میزند جوانان امروز چه دارند که برای هم هزینه کنند. خود من به شخصه در جنگ حضور داشتهام اما بعد از جنگ به دنبال به دست آوردن شرایط نبودهام. دست و بال هنرمند و جوان در این جامعه بسیار بسته است. این فیلم من پس از دریافت جوایز در جشنوارههای خارجی در جشنواره داخلی مورد توجه واقع نمیشود حتی در مورد بازی بازیگران و در حال حاضر هم بعد از 2 سال دوندگی تنها 12 سالن برای نمایش به آن اختصاص داده شده است و بیلبوردی از فیلم ما در سطح شهر دیده نمیشود و حتی پوستر تهیه شده ما را نیز قبول نمیکنند و در تلوزیون نیز تبلیغی برای آن وجود ندارد. رضا اعظمیان در مورد ضد جنگ بودن فیلمش گفت: جنگ که اصلا چیز خوبی نیست، در جنگ هم مهاجمان و هم مدافعان مجبور به جنگیدن هستند اگر سرباز عراقی از جنگیدن اجتناب کند اعدام خواهد شد و اگر سرباز ایرانی به جنگ نرود چه کسی باید از کشور و آرمانها دفاع کند، بنابراین اجباری برای جنگ وجود دارد. ژاپنیها و هندیها پس از نمایش این فیلم در جشنوارههایشان به من گفتند که این فیلم در ستایش از صلح و دوری از جنگ است. به نظرم ما وظیفه داریم حتی در هنگام ساختن فیلم جنگی جانب انصاف را رعایت کنیم. این فیلم فیلمی ساختارگراست و من در این زمینه مدعی هستم. درباره کیفیت نمایش فیلم هم باید بگویم که من این فیلم را در خارج از ایران روی پرده دیدهام و این کیفیت نمایش با آنچه در داخل ایران شاهد آن هستیم بسیار متفاوت است. وی در خصوص سکانس آخر فیلم هم گفت: پس از شهادت منوچهر ، فرشته به دلیل اجتناب از ناراحت شدن فرزندان در زمان تحویل سال به آنها نمیگوید که پدرشان شهید شده است. محمد رضا شرفالدین تهیهکننده فیلم «دلتنگیهای عاشقانه» هم در این نشست گفت: آنچه که مهم است این است که جوانان با مشاهده صبوری و عشق بین شخصیتها در مقابل مشکلات زندگی ایستادگی کنند و عشق را مد نظر داشته باشند، البته قبول دارم که شرایط اقتصادی روی همه جنبههای زندگی افراد جامعه تاثیر میگذارد.با اینکه برای ادامه زندگی تنها عشق کافی نیست اما بسیار لازم و ضروری است. آنچه که به تصویر کشیده شده تنها گوشهای از مرارتهای فرشته است تا عشق ورزیدن را به نسلهای جدید بیاموزد. این جلسه با انجام پرسش و پاسخ بین حاضران و عوامل ادامه پیدا کرد و تمام شد. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]