تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):اسلام بر پنج چيز استوار است، برنماز و زكات حج و روزه و ولايت (رهبرى اسلامى).
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812858374




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگرانی مستاجران از مالیات برای خانه های خالی


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: نگرانی مستاجران از مالیات برای خانه های خالی


اخذ مالیات از یک میلیون خانه خالی در کشور هرچند تلاش برای تسریع در اجاره رفتن این خانه هاست اما با توجه با رکود اقتصادی کشور و سوداگری های این عرصه کارشناسان پیش بینی می کنند شاهد افزایش اجاره بهای مسکن در کشور باشیم. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، خیز سازمان امور مالیاتی کشور برای اخذ مالیات از بیش از یک میلیون خانه خالی در کشور؛ اجرای قانون دریافت مالیات مستقیم از خانه های خالی آیا فقط جنبه درآمدزایی برای دولت دارد یا اقدامی است در جهت تعادل بازار؟ دکتر محمدرضا عبدی معاونت پژوهش، برنامه ریزی و امور بین الملل سازمان امور مالیاتی کشور، مجتبی بیگدلی رئیس انجمن انبوه‌سازان کشور و حسام عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور در برنامه پیشخوان این موضوع را بررسی کردند. دکتر محمدرضا عبدی با اشاره به کارکرد متنوع مالیات برای دولت گفت: مالیاتها کارکرد زیادی برای دولت دارد که از آن میان می توان به ابزار سیاست گذاری و نیز تامین بخش از درآمدهای دولت اشاره کرد که در موضوع اخیر ما تلاش کرده ایم با بررسی مجدد قانون خلاهای موجود را شناسایی و نسبت به رفع آن اقدام کنیم.

معاونت پژوهش، برنامه ریزی و امور بین الملل سازمان امور مالیاتی کشور در ادامه گفت: بر اساس قانون در شهرهای بیش از 100 هزار نفر از خانه های خالی که برای بیش از یکسال خالی باشند مالیاتی اخذ خواهد شد که در صورت ادامه این روند برای سالهای بعد اخذ این مالیات ها بصورت پلکانی زیاد خواهد شد. وی با اشاره به زمان اجرای این قانون در کشور گفت: از سال 95 این قانون اجرایی می شود و زمان اخذ مالیات نیز به سال بعد از آن یعنی در سال 96 موکول خواهد شد. عبدی در ادامه گفت: در قانون فعلی و جدید واحدهایی که به صورت مجتمع و بیش از 3 واحد آپارتمانی هستند از پرداخت مالیات معاف اند مشروط برآنکه متراژ اعیانشان در تهران  150 متر و در شهرستان بیش از 200 متر نباشد ولی اگر مالکانی که متراژ اعیانشان بیش از این میزان است و برای سال دوم ملکشان را اجاره بدهند مالیاتی نخواهند داد. وی با شاره به مالکین برجها گفت: در برجها نیز بیش از 3 واحد در صورت اجاره ملک، مالیاتی اخذ نخواهد شد، در حقیقت هدف دولت از اجرای این قانون آن است که ملکی در کشور خالی نماند و ما برای شناسایی املاک خالی در کشور مصرانه تلاش می کنیم تا از طریق سامانه ای بنام املاک و اسکان ریز اطلاعات ملکی افراد را استخراج کنیم. عبدی با اشاره به هدف دولت از اجرای این قانون گفت: ما مخالف خانه های خالی در کشور هستیم و به دنبال اجاره رفتن این یک میلیون خانه خالی در کشور هستیم اما باید توجه داشت که هدف ما از اخذ مالیات از خانه های خالی درآمدزایی برای دولت نیست زیرا رقم مالیات بدست آمده از این بخش برای دولت بسیار ناچیز است. وی با اشاره به سیاست تشویقی برای انبوه سازان گفت: انبوه سازان نقش پررنگی در اشتغال زایی کشور دارند بنابراین طبیعی است که ما برای این گروه طرحهای تشویقی داشته باشیم به نظر می رسد همین فرصت یکساله برای اجاره واحدهای خالی تشویقی مناسب برای این گروه باشد زیرا این طرح قرار است جلوی سوداگری های این عرصه را بگیرد. عبدی در ادامه گفت: نظام مالیاتی در برنامه پنجم توسعه کشور این عرصه را برای ما مهیا کرده است تا با دسترسی به پایگاه اطلاعاتی مشترکین از طریق وزارت نیرو و نیز سایر پاگاه ها بتوانیم به درستی مالیاتها را اخذ و خدمات بهتری ارائه دهیم.  

مجتبی بیگدلی مهمان دیگر این برنامه با انتقاد از این طرح گفت: کشور در حال حاضر در طولانی ترین رکود اقتصادی قرار دارد که این وضعیت به دلیل بی پولی کشور است، در حقیقت فضای اقتصادی کشور فضای خشک و آسیب پذیری است که با کوچکترین شک دچار آسیب می شود. رئیس انجمن انبوه‌ سازان کشور در ادامه گفت: صنعت مسکن و ساختمان دو سوم اشتغال کشور را زیر پوشش دارد و در حقیقت بزرگترین بنگاه  کارآفرینی در کشور است، اخذ مالیات از یک میلیون خانه خالی برای کشور 80 میلیون نفری ایران که سالی یک میلیون و نیم مسکن نیاز دارد کار درستی نیست زیرا باعث متشنج شدن اوضای اقتصادی کشور می شود. وی در ادامه گفت: این قانون نشان می دهد که در این زمینه کارشناسی صورت نگرفته است زیرا همه می دانند که در زمان رکود باید مشوق ایجاد شود زیرا هرگونه شوک در این زمینه گرانی ها را تشدید خواهد کرد.

حسام عقبایی دیگر کارشناس برنامه که با این طرح موافق است گفت: اخذ مالیات از خانه های خالی نه در حوزه دلالی که خود علم است بلکه در حوزه سوداگری حائز اهمیت است اما باید توجه داشت که در کنار اخذ مالیاتهای تنبیهی باید از طرحهای مالیات تشویقی نیز استفاده کرد. رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور در ادامه گفت: هدف این طرح باید برخورد با متخلفان و سوداگران باشد نه انبوه سازان، زیرا اگر انبوه سازان هدف این طرح باشند در این صورت آنها به حاشیه خواهند رفت و رکود کنونی شدیدتر خواهد شد.


چهار شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن