تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):خدا را بسيار ياد كنيد و هميشه به ياد مرگ باشيد و قرآن زياد بخوانيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821011413




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ضرورت رعايت الگوي تغذيه اي در بيماران مبتلا به ديابت


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۵ شهريور ۱۳۹۴ (۱۲:۷ب.ظ)
ضرورت رعايت الگوي تغذيه اي در بيماران مبتلا به ديابت موج - يک کارشناس ارشد تغذيه، الگو و روش‌هاي صحيح تغذيه را براي بيماران مبتلا به ديابت ارائه کرد.
به گزارش خبرگزاري موج، فاطمه شيراني اظهار کرد: ديابت يکي از شايع‌ترين بيماري‌هاي غدد درون ريز است که در آن غده پانکراس نمي‌تواند انسولين کافي ترشح کند يا سلول‌هاي بدن به انسولين توليد شده پاسخ نمي‌دهد و عملکرد طبيعي انسولين در بدن دچار اختلال مي‌شود.
وي افزود: بيش از 90 درصد افراد ديابتي به نوع دو مبتلا هستند که مهم‌ترين نوع ديابت محسوب مي‌شود.
شيراني ادامه داد: سن بالاتر از 30 سال، سابقه فاميلي، چاقي به ويژه شکمي و کم تحرکي از علل اصلي بروز ديابت نوع دو هست.
اين کارشناس ارشد تغذيه تصريح کرد: افراد مبتلا به ديابت نوع دو با رعايت رژيم غذايي مناسب، فعاليت ورزشي منظم و کاهش اضافه وزن مي‌توانند از عوارض کوتاه مدت ديابت (مانند افت قند خون) و عوارض درازمدت ديابت (مانند بيماري‌هاي عصبي، چشمي، کليوي و قلبي، عروقي) جلوگيري کنند.
وي با اشاره به اصول کلي تغذيه صحيح در ديابت نوع 2 گفت: مصرف غذا بايد در ساعات مشخص و با فاصله زماني منظم انجام شود و 45 تا 60 درصد از کالري روزانه بايد از کربوهيدرات‌ها تأمين شود.
کربوهيدارت ها منبع انرژي، فيبر غذايي، ويتامين‌ها و املاح مي‌باشند.
شيراني اضافه کرد: در هر وعده غذايي بايد مقدار مناسبي از کربوهيدرات‌ها مصرف شود تا فرد بيمار دچار عوارض ناشي از نوسان قند خون نشود.
اين کارشناس ارشد تغذيه اظهار کرد: متخصصين تغذيه بيشتر بر روي مصرف غلات کامل، ميوه‌ها، سبزيجات و حبوبات تاکيد دارند مانند مصرف نان جو و سنگک سبوس دار، انواع لوبيا، عدس و سبزيجات مانند لوبيا سبز، کلم، گل کلم، اسفناج، نخود فرنگي و هويج خام.
وي ادامه داد: کاهش مصرف قندهاي ساده، شکر و انواع شيريني‌ها در کنترل قند خون اثرگذار است و بهتر است به جاي مصرف آب ميوه، از ميوه‌هاي تازه به ويژه سيب با پوست استفاده کرد.
شيراني افزود: اين بيماران بايد 15 تا 18 درصد کالري روزانه را از منابع پروتئيني به ويژه منابع گياهي پروتئيني مانند حبوبات و سويا تأمين کنند.
اين کارشناس ارشد تغذيه تصريح کرد: مبتلايان به ديابت بايد گوشت قرمز کمتر مصرف کنند و به جاي آن از گوشت مرغ و ماهي استفاده کنند و چربي گوشت و پوست مرغ و ماهي حتماً بايد جدا شود.
وي اظهار کرد: در افراد مبتلا به ديابت بايد 25 تا 30 درصد کالري روزانه به منابع چربي اختصاص يابد و چربي‌هاي حيواني و اشباع بايد کمتر از 10 درصد کالري روزانه را تأمين کنند.
شيراني با تاکيد بر اينکه چربي‌هاي حيواني و روغن‌هاي جامد باعث بالارفتن کلسترول خون مي‌شود گفت: بنابراين مصرف کره، خامه، سرشير و لبنيات محلي بايد محدود شود.
اين کارشناس ارشد تغذيه ادامه داد: افراد مبتلا به ديابت بايد از مصرف غذاهاي پرچرب مانند کله پاچه، مغز، جگر، قلوه، سوسيس، کالباس و همبرگر خودداري و تا حد امکان از لبنيات کم چرب (يک و نيم درصد چربي) استفاده کنند.
وي تصريح کرد: بيماران مبتلا به ديابت بايد توجه داشته باشند دريافت ناکافي ميوه، سبزي‌ها، لبنيات کم چرب، آجيل و مصرف زياد نمک، الکل و چربي‌هاي حيواني باعث مقاومت به انسولين و تشديد عوارض ديابت مي‌شود.
شيراني گفت: مصرف انواع ماهي، گردو، شاهدانه، تخمه کدو، سويا و روغن کانولا (کلزا) حاوي اسيدهاي چرب امگا سه است و مصرف آن‌ها به بيماران ديابتي توصيه مي‌شود.
کارشناس ارشد تغذيه افزود: دانه اسپرزه اگر با آب مخلوط و قبل از غذا مصرف شود به کنترل قند خون کمک مي‌کند.
وي توصيه کرد: تمام افراد مبتلا به ديابت به انجام 30 تا 45 دقيقه فعاليت بدني متوسط در بيشتر روزهاي هفته تشويق شوند.
شيراني ادامه داد: اما انجام ورزش ممکن است منجر به افت قند خون در بيمار شود بنابراين افراد با قند خون بالاي 250 تا 300 ميلي گرم در دسي ليتر و قند خون کمتر از 70 ميلي گرم در دسي ليتر و در زمان اوج اثر داروها يا انسولين نبايد ورزش کنند.
اين کارشناس ارشد تغذيه اظهار کرد: ميزان قند خون مناسب براي انجام فعاليت فيزيکي و ورزش در محدوده 108 تا 250 ميلي گرم در دسي ليتر مي‌باشد.
وي همچنين به علائم بيماري ديابت اشاره کرد و گفت: احساس تشنگي و پرنوشي، پرخوري، تکرار ادرار و کاهش وزن بدون دليل، بي حالي و خستگي به ويژه در افراد مسن مي‌باشد.
شيراني افزود: ضروري است تمام افراد بالاي 45 سال، غربالگري ديابت يا آزمايش قند خون ناشتا را انجام دهند به صورتي که اگر قند خون ناشتا بالاي 126 ميلي گرم بر دسي ليتر باشد نشان دهنده ابتلا به ديابت است و در صورت طبيعي بودن (کمتر از 110 ميلي گرم بر دسي ليتر)، آزمايش قند خون بايد هر سه سال يک‌بار تکرار شود.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن