تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
بهترین سایتهای خرید تیک آبی رسمی اینستاگرام در ایران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1815483814
فریدون جیرانی عاشق جنجال و حاشیه است!
واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها:
فریدون جیرانی عاشق جنجال و حاشیه است!
حالا که به گذشته نگاه می کنیم می بینیم که فریدون جیرانی عاشق جنجال و حاشیه است، عاشق سوژه های ملتهبی است که جامعه به آنها واکنش نشان می دهد . بحث فقط درباره سریال «تعبیر وارونه یک رویا» نیست که این آخری علاوه بر موضوع حساس و جذابش، حرکتی است برای ساخت آثاری درباره حوادث مهم روز و توجه به مسائل سیاسی/ امنیتی/ اجتماعی که همه ایرانی ها به نوعی درگیر آن هستند.
هفته نامه صدا - کریم نیکونظر: حالا که به گذشته نگاه می کنیم می بینیم که فریدون جیرانی عاشق جنجال و حاشیه است، عاشق سوژه های ملتهبی است که جامعه به آنها واکنش نشان می دهد . بحث فقط درباره سریال «تعبیر وارونه یک رویا» نیست که این آخری علاوه بر موضوع حساس و جذابش، حرکتی است برای ساخت آثاری درباره حوادث مهم روز و توجه به مسائل سیاسی/ امنیتی/ اجتماعی که همه ایرانی ها به نوعی درگیر آن هستند.
وقتی به کارنامه جیرانی نگاه می کنیم، علاقه فراوانش را به موضوعات ملتهب می بینیم، می بینیم که او درباره بیماران روانی، خیانت و تجاوز، عشق های نامتعارف، فرزند شهیدی که معتاد شده و درباره نویسنده ای که فریب غرب را خورده فیلم و سریال کارکرده و حالا به موضوع ترور دانشمندان انرژی هسته ای رسیده.
انگار ذات موضوع برای او جذاب است، انگار که جذابیت را بو می کشد و دنبالش می رود. همه این مضمون ها در یک کلام تکان دهنده اند و می توانند تماشاگر را قانع کنند که دست کم با یک مساله پرحرف و حدیث رو به رویند. اما مساله اصلی پرداخت آنهاست، اینکه جیرانی چطور داستان را پرورش داده و جذابیتش را تا انتها حفظ کرده و در یک ساختار کاملا استاندارد، داستان خودش را گفته است.
نکته این جاست: جیرانی در تمام این بیست و چندسالی که فیلم می سازد هم شکست خورده و هم برده، اما روند موفقیت هایش مدام با وقفه مواجه شده، چرا؟ چون همیشه قدر فرصتی را که در اختیار داشته ندانسته؛ وقت هایی که سر فرصت و برای دل خودش کارکرده و حواسش بوده، فیلمی ساخته که اجزایش درست انتخاب شده، قصه خوب پرورش پیدا کرده و ابعاد مختلف شخصیت ها شکل گرفته است.
او استاد سریع کار کردن است و همین سرعت عمل ،گاهی، او را از خط اصلی دور کرده. وقتی از پرداخت حرف می زنیم داریم درباره گستردگی داستان، ویژگی های شخصیت و نقاط اوج و فرود فیلم حرف می زنیم، درباره آن چیزی که قصه را از حد یک ایده فراتر می برد و تبدیل می کند به یک داستان با سر و شکل مشخص.
درواقع داریم از فرم حرف می زنیم، از اینکه با چه زاویه دیدی، با چه امکانات و چه شرایط و با چه هدف و قصدی فیلم می سازیم. اگر فیلم «قرمز» هنوز دیدنی است، به خاطر تنش ها و مکث هایی است که در قصه دارد، همراه با بازیگرانی که شخصیت ها را خوب درک کرده اند و کارگردانی که در فضاسازی موفق عمل کرده. اما چرا پارک وی شکست خورده؟ چرا قصه پریا آبکی است؟ چرا من مادر هستم، سطحی و هیجان زده است؟ چون فریدون جیرانی با شتاب فیلم ساخته و فکر کرده که رعایت فرمول ها موفقیت را تضمین می کند.
شکست، باید پل پیروزی باشد، اما انگار این حرف به گوش جیرانی نرسیده! همه این حرف ها را به این دلیل گفتیم تا برسیم به سریال «تعبیر وارونه یک رویا»؛ سریالی که هم مایه های پلیسی داشت هم ملودرام. ترکیب این دو می تواند هر تماشاگری را درگیر کند. چون هم تعلیق دارد هم احساس، هم پر از موفقیت است هم پر از شکست و مدام شخصیت ها بر سر دوراهی ها گیر می کنند و باید تصمیم بگیرند، تصمیم هایی که سرنوشت سازند و می توانند بر بقیه آدم ها هم اثر بگذارند.
استاد چنین ترکیب هایی هیچکاک است؛ کسی که معمولا با یک ایده شروع می کند، قصه را پرورش می دهد کمی بعد داستان را به گونه ای می پیچاند و در آن تغییر فاز ایجاد می کند. برای همین هم شخصیت ها ابعاد مختلفی پیدا می کنند و مدام درگیر مخمصه می شوند. خود استاد در گفت و گویش با تروفو چند موردی از این دقت نظر و روش ها را توضیح داده و اخیرا هم در کتاب «هیچکاکی که نمی شناسید» بخش عمده ای از آنها را هم شرح داده است.
سریال جیرانی قاعدتا الگویی هیچکاکی دارد؛ سریالی که با شخصیت های مختلف همراه می شود و با هرکدام زا آنها به قصه بُعد تازه ای می دهد. هر شخصیت در اینجا دو کارکرد دارد: هم احساسی است و هم معمایی. هرکدام مثل پازل دیگری را کامل می کنند و کمک می کنند تا معماری قصه کامل شود. تا اینجای کار انتخاب جیرانی دست و دقیق بوده، یعنی درست متوجه شده که یک قصه معمایی صرف درباره ترور دانشمندان، تنها بخشی از مخاطبان را درگیر می کند و ممکن است مخاطب فراوان نداشته باشد. اما او باید چطور این دو بخش ملودرام و فیلم پلیسی را با هم ترکیب می کرد؟
نکته دقیقا اینجاست. هوشمندی هیچکاک و فیلمنامه نویسانش، در این است که از همان ابتدا تعلیق را می ساخت و بعد با گسترش آن، مدام فاز را تغییر می داد. تا تماشاگر می خواست درگیر قصه معمایی شود داستان عاطفی را رو می کرد و تا تماشاگر خیال می کرد که دارد یک تجربه حسی را پشت سر می گذارد، معماها و تعلیق را پررنگ می کرد. اصولا با شخصیت ها تنش ایجاد می کرد نه ماجرا، اگرچه ماجرا نقش مهمی در آثار او داشت. برای همین ما نگران آدم های آثارش می شدیم و ماجراها را می دیدم تا ببینیم چه بر سر شخصیت ها می آید.
اما جیرانی چه کرده؟ در درجه اول این دو ژانر درست و کامل درهم تنیده نشده. بنابراین بخش هایی از سریال هست که اصلا تنش و تعلیق ندارد چون متمرکز است بر موضوع احساسی یا مدام تعلیق دارد چون ملودرام آن کم است. این نوع طراحی قصه علاوه بر اینکه به ریتم کلی سریال آسیب زده، باعث شده تماشاگر نتواند متوجه بحران ها شود. چون به نظر می رسد این بحران ها برای یک درام طراحی نشده اند و اجزایی جدا از هم اند.
مشکل عمده دیگر در این است که شخصیت ها طراحی خوبی ندارند. یعنی چه؟ یعنی ما به عنوان تماشاگر درگیر آنها نمی شویم. می دانیم که آقای دانشمند فرد همی است و حتی ترورش نگران مان می کند اما این نگرانی آن قدر نیست که دلمان بلرزد. ماموران امنیتی روی ما تاثیر نمی گذارند و نگرانی شان احساسات ما را قلقلک نمی دهد چون با عمق وجودشان آشنا نشده ایم.
بله، زندگی خانوادگی شان را دیده ایم اما نگرانی آنها چیزی جز احساس وظیفه شان نیست. ما باید برای چیزی شخصی تر و درونی تر آنها را دنبال می کردیم و می دیدم که چقدر این موضوع در رفتار و حس شان تاثیر می گذارد و آن را به هم می رید. نمونه درست چنین شخصیتی همان کاراکتر خانم پانته آ بهرام است که درگیر یک بازی احساسی می شود بعد می فهمد که همه چز یک جور سودجویی بوده اما می خواهد تا پای جانش بایستد چون کشف این معما، جواب سوال های متعدد اوست. این اتفاق اما برای شخصیت های دیگر نیفتاده است.
جیرانی سعی کرده چنین خلایی را با مکث روی شحصیت ها پر کند، با تمرکز روی افراد و مثلا نشان دادن فکر کردن شان. اما هیچ کدام از اینها کارساز نیست. کارساز نیست چون به عنوان تماشاگر با آن شخصیت ها درگیر نمی شویم. آنچه که ما می بینیم کندی و لختی است؛ جلونرفتن داستان است و زمان بیهوده ای است که فقط تنش اصلی را از رمق می اندازد. برای همین سریال کشدار به نظر می رسد و گاهی کم رمق، انگار چیزی ندارد که به ما بگوید.
شخصیت ها دانشمند را تعقیب می کنند اما خودشان هم نمی دانند که این کار را تا کی باید ادامه بدهند. سازندگان به ما هم چیزی نمی گویند چون نمی دانند تا چه زمانی مفید است که این ماجرا را از ما مخفی بکنند و به باقی قصه ها برسند. مشکل جیرانی باز هم همان نپختگی داستان است؛ همان چیزی که باعث می شود ایده ها پرورش نیابند و یک فرصت بکر دیگر از دست برود.
«تعبیر وارونه یک رویا» سریالی است با ایده های درخشان، پرداخت متوسط و اجرایی کم رمق. این همه مشکل اثر تازه فریدون جیرانی است، مشکلی که قدیمی است و فعلا قرار نیست برطرف شود.
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]
صفحات پیشنهادی
گفتوگو با فریدون جیرانی درباره «تعبیر وارونه یک رویا»: من سریالساز نیستم
گفتوگو با فریدون جیرانی درباره تعبیر وارونه یک رویا من سریالساز نیستم فرهنگ > تلویزیون - ایران نوشت اینبار قصه او درباره ایثارگرانی بود که از جان و مال گذشتهاند تا وطنشان در آرامش و امنیت قرار گیرد حرف از تعبیر وارونه یک رؤیا ست سریالی که کارگردانی آواكنش اینستاگرامی شهاب مرادی به سریال فریدون جيراني+عکس
واكنش شهاب مرادی به سریال تعبیر وارونه یک رویا تعبیر وارونه یک رویاشهاب مرادي در واكنشي به سريال اخير جيراني كه از شبكه يك سيما پخش شد نوشته سلام اگر واقعا در تهران آنجوري كه سريال تعبیر وارونه یک رویا نشان ميداد باران ميآمد الان كوچههاي تهران اين شكلي بود مشرقاخبار مرتبطانتخاب یکی ازشهر های استان مرکزی به عنوان لوکیشن سریال جدید فریدون جیرانی
انتخاب یکی ازشهر های استان مرکزی به عنوان لوکیشن سریال جدید فریدون جیرانی انتخاب یکی از شهر های استان مرکزی به عنوان لوکیشن مکان فیلمبرداری سریال جدید فریدون جیرانی از عنوان های خبری پایگاه خبری - تحلیلی عصر مرکزی است شهرک غزالی تهران شهرهای شمالی کشور قزوین ورامین کرمافريدون جيراني: سريالي سياسي ميسازم
فريدون جيراني سريالي سياسي ميسازم فريدون جيراني گفت حدود دو سال پيش قرار بود سريال فصل بيپروايي را كارگرداني كنم كه به تعويق افتاد و معلوم نيست كي به مرحله توليد برسد قبل از ساخت سريال تعبير وارونه يك رؤيا قرار بود اين سريال را بسازيم كه به دلايلي محقق نشد سريال فصل بيحشرهای غول پیکر که عاشق هویج است!
حشرهای غول پیکر که عاشق هویج است شناسهٔ خبر 2909786 - سهشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۵ ۳۸ مجله مهر > دیگر رسانه ها وتا تا حدودی شبیه به جیرجیرک ها و در واقع از همان خانواده است اما در خلال دوران پر انزوایی که در نیوزیلند پشت سر گذاشته وتا کمی عجیب تر از همتایان خود شده استفريدون جيرانی : سريالی سياسی می سازم
فريدون جيرانی سريالی سياسی می سازم فريدون جيراني گفت قبل از ساخت سريال تعبير وارونه يك رؤيا قرار بود سريال فصل بيپروايي را بسازيم كه به دلايلي محقق نشد به گزارش فرهنگ نیوز فريدون جيراني گفت حدود دو سال پيش قرار بود سريال «فصل بيپروايي» را كارگردحاشیه های بی پایان مهاجم جنجالی
حاشیه های بی پایان مهاجم جنجالی جام جم ورزشی ماریو بالوتلی خیلی خوش شانس است که به میلان پیوست به گزارش جام جم ورزشی او از این لحاظ خوش شانس است که هیچ تیمی او را نمی خواست چرا که در تنها فصل حضور خود در لیورپول آنچنان ضعیف و البته پرحاشیه حاضر شد که هیچ تیمی او را نمی خواستحشره ای غول پیکر که عاشق هویج است! +تصاویر
به گزارش گروه اجتماعی ره به ری آن صحنه از فیلم King Kong را به خاطر دارید که عده زیادی از مردم زنده زنده توسط حشرات خورده شدند ساس های عظیم الجثه که شبیه جیرجیرک ها هستند با وزنی برابر با ۲٫۵ اونس هر اونس برابر با ۲۸ گرم سنگین وزن ترین حشره ایست که روی این کره خاکی زندگی محشره ای غول پیکر که عاشق هویج است!
شهرخبر آن صحنه از فیلم King Kong را به خاطر دارید که عده زیادی از مردم زنده زنده توسط حشرات خورده شدند ساس های عظیم الجثه که شبیه جیرجیرک ها هستند با وزنی برابر با ۲٫۵ اونس هر اونس برابر با ۲۸ گرم سنگین وزن ترین حشره ایست که روی این کره خاکی زندگی می کند البته ساس های خوفواکاوی حاشیههای روغنهای جنجالی/ سخنان متفاوت اخیر وزیر کشاورزی برای چه بود؟
واکاوی حاشیههای روغنهای جنجالی سخنان متفاوت اخیر وزیر کشاورزی برای چه بود اقتصاد > صنعت - اقتصادنیوز نوشت به نظر می رسد که با وجود کاهش جهانی قیمت روغن واردکنندگان روغن تمایل به گران کردن آن دارند اقدامی که واکنش شدید وزیر کشاوزری را در پی داشت چند روز پیش مح-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها