محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1828876473
جذب مخاطب جهانی ،دغدغهای نگران کننده برای سازندگان این فیلم
واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: صابر اله دادیان/ صحنه هایی که مجیدی تجربه بیشتری در ایجاد آن ها دارد و آن نمایشی از اخلاق و رفتار انسانی و کریمانه در فیلم هایش است، در برخی سکانس ها خوب درآمده است و ای کاش مجیدی بر آنچه تسلطش را داشت بیشتر تکیه و تأکید می کرد تا آنچه قرار است صرفأ توسط توانایی های عوامل هالیوودی و خارجی در فیلم به نمایش درآید.
«محمد رسول الله(ص)»پس از چندسال و با صرف هزینه بسیار در مدیوم سینمای جمهوری اسلامی سرانجام فیلم سینمایی«محمد رسول الله(ص)» که گفته می شود اپیزد اول از سه گانه عظیم «محمد رسول الله(ص)» است، به اکران عمومی درآمد و تقریبا در تمام سالن های سینمای کشور در سانس های متوالی و گاه موازی در حال پخش است. فیلمی حدودأ سه ساعته از روایت مجید مجیدی که به دوران کودکی پیامبر اکرم(ص) اختصاص دارد. این فیلم که قرار است نماینده تفکر و استراتژی جمهوری اسلامی ایران در باب اسلام و پیامبر اکرم در جهان اسلام و دیگر ممالک دنیا باشد، در مهمترین جزء خود در ساختار سینمایی اش یعنی فیلمنامه که پایه و اصل یک فیلم به حساب می آید از وجود چهره هایی نام آشنا همچون: مجید مجیدی، حمید امجد، کامبوزیا پرتو، رسول صدر عاملی و سید رضا میرکریمی بهره برده است. اما آیا پایان کار و نتیجه حاصله که بر حسب آن فیلمی عظیم با صرف بودجه ای شاید به حساب امروز چند برابر بودجه یک سال تولید سینمای کشور ساخته شده است، نتیجه مطلوبی را به همراه داشته است؟این مهم موضوعی است که قصد داریم با واکاوی بخش هایی از فیلمنامه فیلم «محمد رسول الله(ص)» به آن بپردازیم. برای این کار نیاز است تا خود را جای فیلمساز یا نویسندگان اثر قرار دهیم تا بدانیم تیم آن ها به دنبال القای چه مفهوم و تصویر استراتژیکی در فیلم بوده اند و پس از روایتی سه ساعته آیا در نیت خود موفق بوده اند یا نه؟ خصوصا در مواجهه با مخاطب بین الملل و غیر مسلمان که آشنایی چندانی نه با پیامبر اکرم دارد و نه با دین اسلام؛ دینی که به واسطه توطئه صهیونیزم جهانی تقریبأ تمام جنگ های امروز منطقه و یا حتی جهان پیرامون آن می چرخد و خبر از یک دین پر حاشیه برای مردم جهان دارد!فیلم قرار است تصویر دیگری را از تاریخ صدر اسلام و در پرتو آن اسلام و پیامبر به تصویر بکشد تا به گونه ای در تناقض اتفاقات امروز منطقه و جهان اسلام که تمام جنگ و خونریزی است، مفاهیمی همچون: مهر، دوستی، انسان دوستی و گذشت را به تصویر بکشد و در نهایت حقیقت مفهومی منجی را در ادیان ابراهیمی همچون مسیحیت و یهودیت معنا بخشد.فیلم در زمان محاصره بنی هاشم در شعب ابی طالب آغاز می شود و گفت و گویی که میان ابوسفیان و ابی طالب صورت می گیرد. ابی طالب که اینک بزرگ بنی هاشم است، با آمدن به کنار منزل پیامبر و شنیدن کلام خدا در سوره فیل از زبان پیامبر به گذشته می اندیشد و زمانی را به یاد می آورد که سپاه ابرهه قصد حمله به مکه را دارد.اما با بازگشت به گذشته از دید ابی طالب، این عبدالمطلب است که در محوریت داستان قرار دارد. طوری که ابی طالب حتی در سکانس ها و صحنه های مهم فیلم حضور ندارد. صحنه هایی که نگاه راوی به آن ها موجب این فلاش بک مهم در فیلم شده است، اما از حضور خود راوی در آن محروم است. سکانس آمدن پرندگان به گرد کعبه و معجزات در شب میلاد پیامبر، چون ریختن بت ها و شکسته شدن آن ها و... همه از صحنه های مهم فیلم است که راوی در آن ها حضور ندارد ولی در عین حال از نگاه او روایت می شوند!از زبان ساختاری بین المللی سینما اگر بخواهیم این شیوه روایت را مورد ارزیابی قرار دهیم نمی توانیم به سکانس های فلاش بک استناد کنیم؛ چراکه مخاطب نه راوی داستان و کلامش را که تنها جریان داستانی که در ذهن سیال او روایت می شود را می بیند. پس در نتیجه مخاطبی که از جریانات پیش از تولد پیامبر آگاه نیست و به سبب دیدن فیلم قرار است در جریان آن ها قرار گیرد و آن را باور کند چگونه ممکن است از شیوه روایتی، به باورپذیری داستان در سیر منطق دراماتیکی اثر برسد؛ در حالی که خود روایت، نقض این را می گوید و سندیتی در جهت تحقق روایتش در گذشته ارائه نمی دهد؟درست مانند روایت دروغی که در فیلم تحسین شده«رخ دیوانه» ابوالحسن داودی ارائه شده است و هم مخاطب ناآگاه و هم داوران جشنواره فجر را مجذوب خود کرد. فیلمی که سراسر دروغ است و مخاطب تا انتهای فیلم اسیر دروغگویی می شود که تمام سیر فیلم را از زبان یک راوی به دروغ بیان می کند تا مخاطب خود را جذب داستانی کند که آن هم در نهایت دروغ است!حال این همان الگو و شیوه روایتی است که متأسفانه فیلم «محمد رسول الله(ص)» ، در ابعاد بین المللی به آن تکیه زده و قرار است حقیقتی از زندگی پیامبر اکرم را در دوران کودکی به مخاطب غیر مسلمان خود به گونه ای باور پذیر القا کند!اما دیگر تکیه گاهی که فیلمساز و گروهش بر آن تأکید دارند تا هرچه بیشتر احساسات باورپذیری را در مخاطب خود به وجود بیاورند استفاده از جلوه های ویژه بصری است. که توسط بهترین های جهان و کشور خودمان به وجود آمده است؛ اما آیا این مورد هم می تواند در مواجهه با مخاطبی که هر ساله چندین فیلم عظیم و بیگ پروداکشن را بر پرده های عریض جهان می بیند که سراسر پر شده اند از جلوه های ویژه کامپیوتری را راضی و اغنا سازد!؟ مخاطبانی که جلوه های ویژه ارباب حلقه ها، کینگ کونگ، تلقین، بین ستاره ای و دیگر فیلم های عظیم هالییود را با گذشت یک سال، دیگر از لحاظ قدرت بصری و خلق تصاویر ویژه و جذاب دارای تازگی و جاذبه نمی دانند و در انتظار بهترین های سال هستند.پس تأکید بر روی جلوه های ویژه بصری نیز حداقل برای مخاطب چشم سیر بین المللی نمی تواند گزینه ای خوب برای جذب و باورپذیری و القای مفاهیم ارزشمند فیلم باشد، مگر آنکه حقیقتا جلوه های بصری فیلم در حد و اندازه های بهترین های جهان آن هم در سال ۲۰۱۵ باشد، که آشکارا نیست؛ صحنه هایی از قبیل جمع شدن پرندگان به گرد کعبه، حمله آنها به سپاه ابرهه، نور باران شدن آسمان شب در شب میلاد نبی اکرم و دیگر سکانس های فیلم هیچ کدام نتوانسته اند در حد و اندازه بهترین های جهان باشند و تنها حداقل ها را حفظ کرده اند که البته برای سینمای کشورمان جایگاه بزرگ و ستودنی است.اما مهمترین بحث فیلم که در حقیقت ایمان و اعتقاد نمایندگان دو دین بزرگ جهان یعنی مسیحیت و یهودیت به آمدن منجی شان در فیلم است، نتوانسته نه از لحاظ بار دراماتیک جای خود را در داستان پیدا کند و نه آنکه از لحاظ معنایی و مفهومی، هدف مورد نظر را به یک تصویر موثر در ذهن بیننده تبدیل کند؛ چراکه باورپذیری به صورت منطق داستانی در شخصیت های مورد نظر که ساموئل یهودی و کشیش اعظم مسیحی است به وجود نمی آید. صرفأ با مواجهه روحانی آنها با کودکی پیامبر و غرق نور شدنشان، نمی توان استدلال کرد که مخاطب نیز با آن ها همذات پنداری کرده و تحت تأثیر ایمان ظاهری این شخصیت ها قرار گیرد. مانند صحنه ایمان آوردن یا متأثر شدن ساموئل یهودی در برابر معجزه الهی که در آن پیامبر به اذن خداوند به گرسنگان جاهل بت پرستی که قصد قربانی کردن انسان ها را دارند، از دریا ماهیان بسیار می آورد.صحنه های مربوط به ساموئل یهودی در عین حال که زیاد است و دقایق زیادی از فیلم صرف آن شده است اما وحدت و بار دراماتیک پیدا نمی کند و به همین خاطر بی تأثیر است. اما در مقابل صحنه هایی که مجیدی تجربه بیشتری در ایجاد آن ها دارد و آن نمایشی از اخلاق و رفتار انسانی و کریمانه در فیلم هایش است، در برخی سکانس ها خوب درآمده است و ای کاش مجیدی بر آنچه تسلطش را داشت بیشتر تکیه و تأکید می کرد تا آنچه قرار است صرفأ توسط توانایی های عوامل هالیوودی و خارجی در فیلم به نمایش درآید. چرا که نه آهنگساز و نه مدیر جلوه های ویژه و نه فیلمبردار اسکاری یک فیلم را فیلم خوب و موثر نمی کنند و قدرت هیچ کدام از آن ها در حد قدرت کارگردان و نویسنده در القای مفاهیم در بیننده نیست.صحنه هایی مانند برخورد اول حلیمه با پیامبر و آمنه، پیامبر با بردگان و دیگر صحنه هایی که تم آن ها بر مبنای رفتار انسانی و کریمانه پیامبر گذاشته شده است، بدون آنکه نیاز به جلوه های عظیم بصری داشته باشد تا حد زیادی اثرگذار است و با مخاطب ارتباط برقرار می کند.اما نمایش ایمان در فیلم در کنار حس و حال روحانی و معنوی که در فیلم جاری است، نتوانسته در مدیوم استاندارد سینما و درام، خود را به صورت تصویری و نمایشی نشان دهد. تنها نمایش نورهای درخشان و زیبا و تلآلو آن در آسمان و صورت اشخاص از کافر تا مؤمن، نمی تواند نمایشی از ایمان در فیلم باشد و بیش از این، نیاز به معنا شدن ایمان در متن فیلمنامه و در رویارویی شخصیت ها با هم دیگر دارد. نمایشی که جایش در سرتاسر فیلم خالی است و تنها با رقیق کردن احساسات مخاطب از طریق نمایش رنگ هایی گرم و دلپذیر و فیلمبرداری سیال و آزاد و همچنین موسیقی شرقی با تم هایی به یادماندنی و زیبا سعی در پذیرش معنای ایمان دارد. معنایی که جاری کردنش در متن فیلم و شخصیت ها آنطور که باید خوب از آب در نیامده است. سینماپرساخبار مرتبط :محسن تنابنده در فیلم «محمد رسول الله (ص)»+ تصاویرعکس های بازیگران فیلم محمد رسول الله در شهرک سینمایی نورتصمیم جالب مجیدی برای تبلیغات محیطی «محمد رسولالله(ص)»+ تصاویر
یکشنبه 22 شهریور 1394
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]
صفحات پیشنهادی
آمار نگران کننده از خانواده های تک فرزند ایرانی
آمار نگران کننده از خانواده های تک فرزند ایرانی مسوول کارگروه جمعیت شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت بیش از 33 درصد خانواده های ایرانی تک فرزند هستند و جمعیت کشور رو به پیری است به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز مونس سیاح عصر یکشنبه در همایش اندیشه های آسمانی در مشهد افزود تک فرزند«خندوانه» خلاق است/ داشتن اتاق فکر دلیل جذب مخاطب
رییس رسانه ملی خندوانه خلاق است داشتن اتاق فکر دلیل جذب مخاطب شناسهٔ خبر 2905001 - یکشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۴ ۲۳ هنر > رادیو و تلویزیون محمد سرافراز رییس رسانه ملی در جمع عوامل برنامه خندوانه حضور پیدا کرد و از تلاش های تیم برنامه ساز خندوانه قدردانی كرد به گزارش خبراعلام موجودیت شورای راهبردی تحقیق و توسعه سینمای ایران تشکیل شورایی غیر دولتی برای بررسی وضعیت نگران کننده سین
اعلام موجودیت شورای راهبردی تحقیق و توسعه سینمای ایرانتشکیل شورایی غیر دولتی برای بررسی وضعیت نگران کننده سینمای ملیوضعیت نگران کننده سینمای ملی کارشناسان و هنرمندان را بر آن داشته است تا با تشکیل شورای راهبردی تحقیق و توسعه سینمای ایران به مشکلات و معضلات سینمای ملی و شکاف متعددفیلم ایرانی، نگاه جهانی
فیلم ایرانی نگاه جهانی بیشتر سینماهای سراسر کشور این روزها در تب و تاب اکران موفق فیلم محمد رسولالله به کارگردانی مجید مجیدی به سر میبرند و فروش بالای این فیلم که در دو هفته نمایش از مرز دو سه میلیارد تومان گذشته و در آستانه چهار میلیاردی شدن قرار دارد به نوعی بر فروش دیگر فیذائقه مخاطب برای برخی فیلم سازان و هنرمندان شناخته نشده است
ذائقه مخاطب برای برخی فیلم سازان و هنرمندان شناخته نشده است زنجان - ایرنا - رییس حوزه هنری استان زنجان گفت توجه مقطعی مردم به سینما و فیلم های در حال اکران نشان می دهد که ذائقه مخاطب برای برخی فیلم سازان و هنرمندان شناخته نشده است حمید رضا اسماعیلی روز سه شنبه در گفت و گو با خببر اساس رتبه بندی های مشهور و معتبر پرمخاطب ترین رسانه های جهانی در یمن کدامند؟/«فارس» رسانه پیشرو ا
بر اساس رتبه بندی های مشهور و معتبرپرمخاطب ترین رسانه های جهانی در یمن کدامند فارس رسانه پیشرو ایرانیخبرگزاری فارس به عنوان یک رسانه پیشرو ایرانی با کسب رتبه 68 سایت ها در کشور یمن پنجمین رسانه بین المللی پرمخاطب و تنها رسانه خبری ایرانی با رتبه زیر 100 در فضای مجازی این کشور اعلت جذب مخاطبان به خندوانه از نگاه سرافراز
علت جذب مخاطبان به خندوانه از نگاه سرافراز محمد سرافراز رییس رسانه ملی در جمع عوامل برنامه خندوانه حضور پیدا کرد و از تلاش های تیم برنامه ساز خندوانه قدردانی كرد به گزارش فرهنگ نیوز محمد سرافراز رییس رسانه ملی شب گذشته ۱۴ شهریور ماه به همراه علی اصغر پورمحمدی معاون سیما افرانسیس فورد کاپولا تهیهکننده فیلم «جیپرز کیپرز ۳» میشود
فرانسیس فورد کاپولا تهیهکننده فیلم جیپرز کیپرز ۳ میشودمجله تایم امروز اعلام کرد فرانسیس فورد کاپولا تهیهکنندگی فیلم جیپرز کریپرز را عهدهدار خواهد شد که در آن جاناتان برک در نقش کریپر موجود آدمکش و برندون اسمیت در نقش گروهبان دیویس تابز ظاهر خواهند شد به گزارش خبرنگارجای نگرانی نیست، ثبت جهانی پابرجاست
شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۷ ۳۰ برداشت نادرست از کنوانسیون 2003 یونسکو باعث شده کشورها به سمت رقابت در حوزهی ثبت آثار تاریخی پیش بروند اما مقوله ثبت جهانی هنوز پا برجاست و جای نگرانی نیست به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا به دنبال برگزاری نشست آموزشی برای خبرنگاران با عنوانموافقت با ساخت 8 فیلم/شهاب حسینی تهیه کننده شد
موافقت با ساخت 8 فیلم شهاب حسینی تهیه کننده شد تهران- ایرنا- شورای پروانه نمایش خانگی با ساخت 8 فیلمنامه موافقت کرد که در بین آنها فیلم آفتاب نیمه شب به تهیه کنندگی شهاب حسینی به چشم می خورد به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا بر اساس جلسه 8 شهریور شورای پروانه نمایش خانگی با س-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها