محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844950940
گفتوگو با ایوب آقاخانی درباره نمایش «تکههای سنگین سرب»/ چمران من با همه فرق میکند
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
گفتوگو با ایوب آقاخانی درباره نمایش «تکههای سنگین سرب»/ چمران من با همه فرق میکند فرهنگ > تئاتر - این روزها نمایش «تکههای سنگین سرب» با محوریت شخصیت دکتر مهدی چمران در سالن چهارسوی تئاتر به روی صحنه رفته است.
مهدی شفیعی زرگر: نمایشِ «تکههای سنگینِ سرب» نوشتهی ایوب آقاخانی، به کارگردانی خودِ او در سالنِ چهارسوی تئاتر شهر درحال اجراست. این نمایش به مقطعی از زندگی شهید مصطفی چمران، فعّال سیاسی-نظامی و بنیانگذار ستاد جنگ های نامنظم در جنگ تحمیلی، میپردازد. پیش از این در آثاری همچون رمانِ «گنجشکها بهشت را میفهمند» نوشتهی حسن بنیعامری، فیلم سینمایی «چه» ساختهی ابراهیم حاتمیکیا، فیلمنامهی 13 قسمتی «مرد رؤیاها» نوشتهی ابراهیم سید مهدی شجاعی و انیمیشن «مصطفی» ساختهی رضا میرکریمی به شخصیتِ مصطفی چمران پرداخته شده است؛ اما ایوب آقاخانی معتقد است که اثر او با تمامِ آثارِ پیشین در حوزهی تئاتر، تلوزیون و سینما تفاوت دارد. در این گفتگو آقاخانی تأکید دارد او نه زندگینامهی چمران، بلکه نمایشنامهای با شخصیت چمران را نوشته است. اگر ویژگیهای ملّی و اجتماعی که باعثِ برجسته شدنِ دکتر مصطفی چمران میشود را نادیده بگیریم، چه ویژگیهای دراماتیکی در این شخصیت وجود دارد که شما را بهعنوان درامنویس، ترغیب میکند نمایشنامهای با محوریت او بنویسید؟ اتفاقاً نکتهی جالبی که دربارهی کارِ من وجود دارد و نسبت به آن کمی احساس سرخوشی و افتخار دارم، این است که نمایشنامهی «تکههای سنگین سرب» در ساختمانِ دراماتیکِ خود، مطلقاً اعتنایی به پیشآگاهی مخاطب دربارهی جایگاهِ چمران نکرده است. اصلیترین قاعدهی درامنویسی که بسیاری از همکارانم در سینما و تئاتر وقتی به فضاهای مربوط به مستندات تاریخی نزدیک میشوند فراموش میکنند، قاعدهی خوداِتکایی است. خوداِتکایی یعنی نویسنده هرچیزی را که در درام نیاز دارد در خودِ درام متولد کند، رشد بدهد، به نتیجه برساند و به ذهن و داشتههای پیشین مخاطب تکیه نکند. در «تکههای سنگین سرب» این اتفاق افتاده است. در این نمایش زندگی یک چریک را میبینیم و به مرور، جزئیات آن را میشناسیم؛ حتی اگر مطلقاً پیشآگاهی نسبت به این شخصیت نداشته باشیم. این نمایشنامه طوری نوشته شده که حتی اگر ندانیم یک واقعیت تاریخی است، بهعنوان درامی شخصیتمحور، قابل فهم، درک و لمس شدن است. به همین دلیل آرزو دارم مخاطبانِ تئاتر این نمایش را با ذهنی خالی از پیشفرض و بهعنوان یک درامِ مستقل ببینند، نه یک نمایشِ مبتنی بر ایدئولوژی. باورِ من این است که درامی مبتنی بر شخصیت، یا درامی که نقطهی عزیمتِ آن پرداختِ یک شخصیت است نوشته شده. مصطفی چمران جزوِ معدود شخصیتهای رصدشده توسطِ من است که ابعادِ پیچیده و متناقضِ بسیاری را در کنار هم دارد. یعنی از یک طرف جنگآوری و رفتارهای قهرمانانهی چریکیِ خشن از خصوصیات برجستهی اوست، از طرفِ دیگر آدمی تحصیلکرده و مأنوس با نقاشی و شعر و ادبیات است. همهی اینها کنارِ هم مجموعهی پیچیده و عجیبی است بهنامِ مصطفی چمران. یعنی اجتماع ضدِّین... دقیقاً. یکی از اصلیترین عناصرِ درامخیز در این شخصیت هست. ما کمتر شخصیتی را در تاریخِ جنگِ تحمیلی یا حتی در تاریخِ انقلابِ اسلامی داریم که تا این حد وجوهِ متناقض و جذاب را همزمان داشته باشد. صادقانه بگویم، چیزهایی هم هست که بعد از یک سنِّ مشخص، یا در یک دورهی خاص از زندگی برای آدم مهم میشود. این دیگر مربوط به طول و عرضِ زندگی خودِ آدم است. من بیش از یکسال است که پدر شدهام. در این مدت، گیرندههای من نسبت به جذبِ یکسری نکات حساستر شده. ایوب آقاخانی که «تکههای سنگینِ سرب» را نوشته، بههیچعنوان همانی نیست که «زمینِ مقدس» را نوشته. «تکههای سنگینِ سرب» نمایشنامهای نیست که من اگر دهسال پیش مینوشتم میتوانستم موفق باشم. یکی از وجوهِ عجیبِ شخصیت چمران، مسئلهی پدر بودنش است و همزمانی آن با اتفاقاتی که درگیر آنهاست. مسئلهی ارتباط او با یتیمها و در عینحال داشتنِ چند فرزند که او را خواستهاند و نتوانسته در کنارشان باشد. مگر از یک شخصیتِ دراماتیک چه توقعی میتوان داشت که چمران نداشته باشد؟! من به این شخصیت، همانطور که به شخصیتِ احمد کشوری در نمایشنامهی «کابوسِ شبِ نیمهی آذر»، به دلایلِ مطلقاً دراماتیک نزدیک شدهام و نه دلایلِ ایدئولوژیک یا موضوعی و مناسبتی. شخصیتِ چمران، واقعاً نوشتنی است و اعتراف میکنم که از دیدِ خودم بخشهای جذابترِ زندگی او را نوشتهام، وگرنه بخشهای فراوانِ دیگری هم دارد که نوشتنیاند. من در «تکههای سنگینِ سرب» به احوالاتِ شخصی و لایههای روانی شخصیت نزدیک شدهام. تلاش کردهام این نمایشنامه به تمامِ فرمولهایی که به دانشجوهایم آموزش میدهم نزدیک باشد. به عبارتی ابتدا تلاش کردهام درام بنویسم، نه زندگینامهی چمران. درامی نوشتهام که مثل بسیاری از درامهای شخصیتمحور دیگر، بر اساسِ معرفی، رشد و بررسی لایههای شخصیت پیش میرود، حالا این شخصیت در نمایشنامهی من اسمش مصطفی چمران است. یک بحثِ قدیمی دربارهی تفاوت تاریخ و تراژدی هست که ارسطو هم آن را مطرح میکند. چه مرزها و محدودههایی برای درامنویسی که بر اساسِ تاریخ مینویسد وجود دارد؟ نوشتن دربارهی شخصیتِ تاریخی، آن هم شخصیت تاریخی معاصر که هنوز فاصلهای با حافظه و یادِ مردمانِ جامعه نگرفته، راه رفتن روی لبهی تیغ است. ولی همچنان تعریف ارسطو مصداق دارد. من تاریخنویس نیستم، بلکه درامنویسم. یعنی از تاریخ به مثابهی مادهی خام استفاده میکنم و آن را با تخیلِ خودم ترکیب میکنم. این تخیل تجمیعی است از نگاه زیباییشناسانه، تفسیرِ من از چیزی که بهعنوان مادهی خام دارم، بهعلاوهی نقطهای که روی آن مکث میکنم و ذرّهبین میگذارم. جزئیترین اطلاعات در نمایش «تکههای سنگین سرب»، اطلاعاتِ مستند به مدارک و اسناد تاریخی هستند. اما من باید در این مادهخام جای امضای خودم را پیدا کنم. من بهعنوانِ نمایشنامهنویسی که در بیشترِ ژانرها و فضاها نوشته، اما هیچوقت از عکسالعمل نشان دادن به جامعهی پیرامونش غافل نشده، اینجا هم دنبالِ امضای خودم میگردم. به این ترتیب این نمایش دربارهی نگاهِ ایوبِ آقاخانیِ نمایشنامهنویس است به یک شخصیتِ پیچیده و دراماتیکِ تاریخی. بهرغم اینکه شاید بیش از اثری که ادعا داشته اثری تاریخی است، واقعیتگو، راستگو و صادق باشد. این واقعیتهای مستند، کجاها در نوشتنِ نمایشنامه جلوی شما را گرفت؟ واقعیت جلوی من را نگرفت، بلکه حسّاسیت روی واقعیت است که جلوی من را میگیرد. اگر این شخصیت یک شخصیتِ متّصل به ایدئولوژی جاری در جامعه نبود، شاید آزادی عمل بیشتری میداشتم. شاید میتوانستم یک بُعد از ابعاد جذاب و متناقض شخصیتِ چمران را کنار ابعادی که مطرح کردهام بیاورم و به این ترتیب کنتراست و جاذبهی جهانِ درام را بالاتر میبردم. بههرحال این حساسیتها جایی از درامِ مرا بهنفع خود تغییر داده، تغییری که پیش از نگارش رخ داده است. یعنی انتخابهای من، نه صد در صدِ انتخابهای اختیاری، بلکه صد در صدِ انتخابهای ممکن بودهاند. البته این بد نیست، شرایطِ موجود است. ولی خُب شرایطِ خیلی سختی است. من هم باید تلاش میکردم این نمایشنامه شعاری، کلیشهای و غرقِ ایدئولوژی نشود، هم تلاش میکردم چمرانی که من مینویسم به نفعِ کسی یا جریانی مصادره نشود. چون از دیدِ من چمران یک شخصیت ملّی است. شخصیتی است که من دارم، تو هم داری و نسل بعد از تو هم خواهد داشت. چون درتاریخِ ماست و مالکِ او ایران و ایرانی است. تکههای سنگین سرب، یک تئاتر مستند است؟ به هیچوجه! تئاتری است بر اساسِ مستندات. تئاتر مستند که تعریفش این نیست. این جنس از بازی، از میزانسن و برخورد با تاریخ، هیچکدام در تئاتر مستند دیده نمیشود. تئاترِ مبتنی بر پژوهشهای استنادی، فرق میکند با تئاترِ مستند. به همین دلیل است که من اصرار دارم این کار در مسیرِ کارنامهی من سنجیده شود. این یک اثر داستانگوی معاصر است، با دو شخصیت! چمرانِ این اثر، چه تفاوتی با چمرانِ تاریخی دارد؟ واقعیتش نمیدانم چه فرقی دارد! چون چمرانِ واقعی را ندیدهام و فقط دربارهاش خواندهام. اما میتوانم بگویم که اعمال و رفتارِ چمرانِ من، در خودش و زندگیاش توجیه میشود. درحالیکه ممکن است من همهی این توجیهات را در تاریخ پیدا نکنم. درواقع اصلاً نمیشود از طریقِ مطالعه و پژوهش همهی لایههای روانی یک شخصیت تاریخی را درک کرد. حتی اگر کنارش باشی هم بهطور کامل نمیتوانی بر همهی ابعاد شخصیتش اشراف داشته باشی. در بهترین شکل ما میتوانیم به استنتاجی از یک شخصیتِ تاریخی برسیم، نه به خودِ او. من بهعنوان نویسندهای که برای نوشتن پژوهش میکند، وقتی دربارهی چمران مطالعه میکنم، دانههای مختلفی از یک تسبیح را پیدا میکنم؛ و وقتی مینویسم نخی از این دانهها عبور میدهم. این تسبیح است، درحالی که آنها مهرهاند. دقیقاً منظورم این است که من وقتی چمران را میخوانم همهی لایههای او را نمیفهمم؛ اما وقتی مینویسمش، باید بهعنوان انسانی که من در نمایشنامهام خلق کردهام همهی ابعادش را بشناسم. دیگر نمیتوانم حفرهی تاریکی درونش باقی بگذارم. چون من درامنویسم و او شخصیتِ من است. پس باید این حفرهها را با تفسیرِ زیباییشناسانهی خودم پُر کنم، که مبتنی است بر همهی آن مهرههایی که از تاریخ یافتهام. وقتی در درام با چمران به مثابهی مهرههایی بدون نخِ تسبیح برخورد کنیم، نتیجه همان چیزی میشود که شاید سینما از او گرفته، تقریباً هیچ! ۵۷۲۴۴
کلید واژه ها: تئاتر - تئاتر شهر -
پنجشنبه 19 شهریور 1394 - 18:08:22
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 95]
صفحات پیشنهادی
ابوالفضل جوکار در گفتوگو با فارس انتشارات «گاج» اسپانسر غرفه ایران در وین/ استقبال از ابتکار ایرانی
ابوالفضل جوکار در گفتوگو با فارسانتشارات گاج اسپانسر غرفه ایران در وین استقبال از ابتکار ایرانی در نمایشگاههای بینالمللیبنیانگذار و رئیس هیات مدیره انتشارات گاج از حضور این انتشارات به عنوان اسپانسر غرفه ایران در نمایشگاه بینالمللی کتاب وین خبرداد این نمایشگاه در آبان برگزاشهرامنیا در گفتوگو با فارس «روسیه» احتمالا مهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران است/ طرف روس اعلام آمادگ
شهرامنیا در گفتوگو با فارسروسیه احتمالا مهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران است طرف روس اعلام آمادگی کردمدیرعامل موسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران از اعلام آمادگی روسیه برای مهمان ویژه شدن در نمایشگاه بینالمللی سال آینده کتاب تهران خبرداد امیرمسعود شهرامنیا مدیرعامل موسسه نمایشگاهخدمتکار در گفتوگو با فارس عنوان کرد مشارکت ارشاد در طرح قرآنی 1449/ تربیت 20 هزار حافظ سوره مبارکه «یس
خدمتکار در گفتوگو با فارس عنوان کردمشارکت ارشاد در طرح قرآنی 1449 تربیت 20 هزار حافظ سوره مبارکه یسمسئول آموزش معاونت قرآن و عترت ارشاد با اشاره به مشارکت این معاونت در طرح 1449 و تدوین کتابی برای تبیین مفاهیم سوره مبارکه یس از تربیت 20 هزار قرآنآموز برای شرکت در این طرح قرآنیبر اساس داستانی از هوشنگ مرادی کرمانی نمایش «خمره» در نیاوران به روی صحنه میرود
بر اساس داستانی از هوشنگ مرادی کرمانینمایش خمره در نیاوران به روی صحنه میرودنمایش خمره بر اساس داستانی از هوشنگ مرادی کرمانی به کارگردانی مزدک میرعابدینی از ۱۴ شهریور ماه در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه میرود به گزارش خبرگزاری فارس تنها نویسندهٔ ایرانی است کهاستقابل از آثار انتشارات «روایت فتح» در نمایشگاه کتاب اصفهان
استقابل از آثار انتشارات روایت فتح در نمایشگاه کتاب اصفهانآثار انتشارات روایت فتح که در نمایشگاه کتاب استانی اصفهان حضور داشته مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفته است به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس انتشارات روایت فتح در یازدهمین نمایشگاه کتاب استانی اصفهان شرکتاسامی سینماهای نمایش دهنده فیلم «محمد رسول الله(ص)» اعلام شد
اسامی سینماهای نمایش دهنده فیلم محمد رسول الله ص اعلام شد۱۰۳سینما در سراسر کشور فیلم سینمایی محمد رسول الله ص به کارگردانی مجید مجیدی و تهیه کنندگی شرکت سینمایی نور تابان را نمایش می دهند به گزارش خبرگزاری فارس سینماهایی که فیلم محمد رسول الله ص در آنها اکران شده است به تفبا نمایش مستند «آلنده» با موضوع کودتای 11 سپتامبر در شیلی فیلمسازان جوان به بررسی کودتاهای آمریکا در
با نمایش مستند آلنده با موضوع کودتای 11 سپتامبر در شیلیفیلمسازان جوان به بررسی کودتاهای آمریکا در دنیا میپردازندسیوششمین نشست فیلمسازان جوان سینمای انقلاب اسلامی با موضوع بررسی کودتاهای آمریکا در دنیا همراه با نمایش مستند آلنده در حسینیه هنر برگزار میشود به گزارش خبرگزاری فبرپایی نمایشگاه آرتکس با شعار هنر برای مردم در برج میلاد/رونمایی از قسمت جدید «دندون طلا» همزمان با
برپایی نمایشگاه آرتکس با شعار هنر برای مردم در برج میلاد رونمایی از قسمت جدید دندون طلا همزمان با نمایشگاهنخستین نمایشگاه محصولات و رسانه های هنری با عنوان آرتکس در برج میلاد تهران همزمان با جشنواره شهر هنر در یادمان ملی ایرانیان برگزار میشود به گزارش خبرگزاری فارس نمایشگاه آرروی آنتن شبکه دو ببینید پخش سخنان جنجالی اباذری درباره پاشایی/ فراستی مهمان «جیوگی» می شود
روی آنتن شبکه دو ببینیدپخش سخنان جنجالی اباذری درباره پاشایی فراستی مهمان جیوگی می شودنخستین قسمت از سری جدید جیوگی با نقبی بر موضوع پدیده مرتضی پاشایی و تفاوت فرهنگعامه با دیدگاه روشنفکری روی آنتن شبکه دو می رود به گزارش خبرگزاری فارس مستند ترکیبی جیوگی شنبه 21 شهریور باعکسی دیده نشده از سریال «سربداران»/ سوسن تسلیمی و علیرضا شجاعنوری در یک نما
عکسی دیده نشده از سریال سربداران سوسن تسلیمی و علیرضا شجاعنوری در یک نما فرهنگ > تلویزیون - علیرضا شجاعنوری بازیگر و تهیهکننده سینمای ایران که این روزها فیلم محمد رسول الله ص با بازی او در نقش عبدالمطلب در حال اکران است عکسی از سریال سر بداران را منتشر کر-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها