تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1816467010
بهنوش طباطبایی همه را مجذوب خود کرد
واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها:
بهنوش طباطبایی همه را مجذوب خود کرد
خیلی ها که موفق شدند بازی بهنوش طباطبایی در دکور باشکوه یکی از سحرانگیزترین معماری های تهران را ببینند، شاید بیش از هرچیز مجذوب یک ساعت و نیم تک گویی بی وقفه او شدند.
مجله آهنگ ایده آل - علی اصغر کشانی: خیلی ها که موفق شدند بازی بهنوش طباطبایی در دکور باشکوه یکی از سحرانگیزترین معماری های تهران را ببینند، شاید بیش از هرچیز مجذوب یک ساعت و نیم تک گویی بی وقفه او شدند، بازیگر سی و چهار ساله ای که سالها پیش با مدرک کامپیوتر در جیب ترجیح داد کارگردانی بخواند اما جادوی بازیگری چهارده سال است که او را مسحور خودش کرده است.
خانم طباطبایی شما در کارنامه سینمایی تان فیلم های تجاری مثل پسران آجری و کلاغ پر دارید، تفاوت بازی در تئاتر هنری و مخاطب خاص با فیلم های تجاری پرتماشاچی و پرفروش در چه چیزهایی است؟ بازی در تئاتر را دوست دارید؟ و به نظرتان از سینما بهتر است؟
من در طول مسیر حرفه ای ام سعی کرده ام که یک روند رو به رشد را پیگیری کنم. خواست و تمرکزم بر این بوده که برای حرکت از نقطه «آ» به «ب» حداقل یک سیر صعودی داشته باشم. هرکاری در ذاتش یک تجربه و یک قدم رو به جلو برای کار بعدی است. همیشه به دنیال ایده آل ذهنی خودم می گردم و برایم مدیوم و نوع آن فرقی نمی کند.
تحصیلات شما کارگردانی است، چرا سمت فیلمسازی نمی روید. فیلمی نمی سازید تا تئاتری کارگردانی نمی کنید؟
همیشه برایم بازیگری دغدغه بزرگتری بوده است. کارگردانی را در دانشگاه دنبال کردم چون می خواستم سینما را بهتر بشناسم و این شناخت در حرفه بازیگری بسیار به کمکم آمد.
حفظ کردن متن در بازیگری برای خیلی از بازیگرها شاید لذتبخش ترین بخش تمرین باشد. این شبها شما دارید هر شب کل یک نمایشنامه را تک نفره از بر می گویید، در چنین فراگردی بعضی از بازیگرها همه هوش و حواسشان به ادای دیالوگ و مونولوگ می رود که مبادا چیزی را فراموش کنند، پیش نیامده یکی از شبها مونولوگها را پس و پیش بگویید؟ اگر پس و پیش بگویید این را امتیاز اجرای زنده می دانید یا عذاب وجدان می گیرید؟
خدا را شکر که تاکنون این اتفاق نیفتاده است. برای اجرای این نمایش نه تنها در طول اجرا نیاز به تمرکز قوی دارم بلکه در طول روز هم تلاش می کنم در حال و هوای اجرا باشم و تقریبا تمام روح و ذهنم متمرکز برای اجرا باشد.
حالا اگر لحظه گفتن مونولوگ یادتان بیفتد مهمانی که دعوت کرده اید الان دارد راجع به بازی من چه فکر می کند یا جای راحتی از سالن نشسته، تمرکزتان به هم می خورد؟
شوخی می کنید؟ فضا و اتمسفر این نمایش به گونه ای است که یک حضور و تمرکز صددرصد را می طلبد. بنابراین در طول اجرای نمایش به هیچ چیز دیگری به غیر از یک اجرای بی غلط و کم اشتباه فکر نمی کنم.
اجرای اینچنینی هیجان هم دارد؟ یا همش با دلنگرانی و استرس است؟ روزهای آخر اجرا هم مثل روزهی اول هیجان و دلواپسی دارد اینکه نکند نورها به موقع جابجا نشود، نکند حواسم پرت شود، نکند از آن بالا بیفتم و از اینجور فکرها، اصلا هیجان های بازیگری را دوست دارید؟
اصولا همین هیجان ها بازیگری را جذاب می کند. در ضمن بازیگری فقط گفتن دیالوگ ها و اجرای آن با چند حرکت و میمیک صورت نیست. بازیگری مجموعه ای از لحظات است که باید با تمرکز بر آنها را کنار هم گذاشت.
ایستادن در نور، شکل و نوع صدا، حرکت بر بلندای دکور نمایش، هماهنگی با گروه موسیقی، حفظ ریتم، حرکت های صحیح میزانسن و ده ها مورد دیگر و اجرای موزون و دارای هارمونی باعث می شود تا بدون استرس و دلواپسی اجرائی موفق و تماشایی داشته باشید.
روشتان برای حفظ و اجرای این حجم از تک گویی چه بود؟ خیلی ها شاید طوطی وار مونولوگ حفظ کنند، اما به نظرم شما خیلی مفهومی آنها را حفظ کرده و ادا می کردید؟ اینطور نیست؟
فقط و فقط تمرین های مداوم و هر روزه باعث شد این تک گویی را نه تنها حفظ کنم بلکه تک تک کلمات و مفاهیم آن را پس از گفتگوها و بحث و جدل های طولانی با آقای تهرانی متوجه بشوم. متن بسیار سنگینی است و جابجایی حتی یک کلمه می تواند مفهوم موردنظر را دچار خدشه کند. فهمیدن متن از حفظ کردن آن کار مهم تری است.
شما از جمله بازیگرانی هستید که در بازی هایتان بخصوص در تئاترهایی که بازی کرده اید حالت های گوناگونی را تجربه کرده اید مثلا بازی زیر آب در تئاتر «سیندرلا»ی جلال تهرانی یا در «فصل شکار بادبادک ها» که چند حالت و لحن گوناگون مثل تنهایی، دلواپسی، ترس، حقارت، پاکی کودکانه، نطز غم، نگرانی، حسرت و جدایی در سیر بازیتان دیده می شود، بازیگر چطور در یک بازه زمانی محدود تضادها یا کنتراستهای اینچنینی را با بازیش تبدیل به جنبه های دیداری می کند؟
همانطور که توضیح داید اینگونه متن ها برای هر بازیگری ایده آل است چون سرشار از لحظاتی است که بازیگر در آن می تواند هر حس و لحنی را اجرا کند. بنده هم در راستای کار و فضای تئاتر تمام تلاش خودم را کردم که شکل اجرای نمایش را خدشه دار نکنم. به هر شکل در یک نمایش با شاخصه های فانتزی نمی شود به طور رئال بازی کرد و همینطور بالعکس در یک نمایش رئال نمی شود فانتزی و غیرواقعی کار کرد.
گاه طراحی صحنه در تئاتر بازیگر را به جزء کوچکی از صحنه تبدیل می کند طوری که بازیگر روی سن، بخش کوچکی از یک لانگ شات عظیم تبدیل می شود. برای بازی در چنین قابی بیشترین مولفه اجرایی در بازی را چه چیزی شکل می دهد؟ به هرحال در این شرایط بازیگر نمی تواند حالتهای متغیر عضلانی و سرازیرشدن اشک و مولفه های بیانی مثل دردمندی را به وضوح نشان دهد از این زاویه، این نوع بیان برای بازیگر را یک نوع محدودیت می دانید؟
بازیگر یکی از اجزای نمایش است. هر کدام از این اجزا در نمایش کاربرد خودشان را دارند که همسو با نظر کارگردان عمل می کند. اتفاقا در اینگونه طراحی ها در نمایش، بازیگر باید از حرکات زیاد برای دیده شدن پرهیز کند. به نظرم هرچه سکون و تامل بازیگر روی صحنه بیشتر باشد فضا و هاله ای که اطراف او شکل می گیرد، کمک می کند تا او را از لانگ شات به کلوزآپ بیاورد. اینگونه است که تمرکز تماشاگر بر روی کوچکترین حرکاتش بیشتر می شود.
بازی در میزانسن هایی که بخشهای عمده آن را دکورهای محیطی اشغال کرده، برای یک بازی رها دست و پاگیر نیست؟
نه به هیچ وجه؛ دکور نمایش در عین سادگی، پرابهت و کارآ است. در همین دکور نمایش طراحی بسیار پرتحرکی دارد طوری که در هر میزانسنی یک قاب عکس زیبا و پر از مفهوم را می سازد.
چند حالت مشخص در فصلهایی از روایت نمایشنامه از شما می بینیم، قرار بود با این تغییرات تنوع فیگوراتیو داشته باشید یا فکر می کنید دکور ثابت باید به شمای بازیگر اجازه می داد پرتحرک تر (در حال دویدن، جابجایی های سریع و...) دیده شوید؟
خوشبختانه آقای تهرانی در همان روزهای اول تمرین دکور نمایش را برایم تشریح کردند و حتی ماکتی از آن را هم ساختند و ما براساس این دکور تمام حرکات و میزانسن ها را طراحی و اجرا کردیم. تمامی حرکات و فیگورها متناسب با شکل دکور تمرین و اجرا شد.
ظاهر شما از قد بلند و استخوان خاص گونه و ساختار چشمانتان از شما چهره آشنای دختری از طبق بالای جامعه با ظاهری عروسکی را تداعی می کند. حالا تصور کنیم این دختر نازپرورده در نمایشنامه ای دچار یک سقوط طبقاتی شده در حالیکه نه در گریم و نه در طراحی لباس کل صحنه ها این تغییر دیده نمی شود. فکر می کنید بدون اینها چطور می شود از این پرسونای همیشگی فاصله گرفت و خود را شبیه به آدمهای پایین دست کرد؟
این نوع نگاه و برداشت شما از این نمایش است و محترم است، گروه نمایش تمام تلاش خود را کرده تا گریم و لباس و حتی دکور نمایش حالتی بی زمان و بی مکان را تداعی کند. بنده در این نمایش راوی چند شخصیت این متن هستم.
شما نقش دختری را بازی کردید که با خودش حرف می زند؛ دوست داشتید به جای روایت متکی به تک گویی، با شخصیتهایی که از آنها در گفتارتان نام می برید همبازی می شدید؟ در این صورت نوع بازیتان چه فرقی می کرد؟
من درحقیقت راوی یک زندگی در گذر تاریخ هستم. مطمئنا اگر نمایشنامه به شکل دیگری نوشته می شد و به شکلی بود که چند بازیگر آن را اجرا می کردند، نوع کارگردانی و بازیگری آن هم متفاوت می شد. این نمایش نامه یک تک گویی است و من نقش یک شخصیت را بازی نمی کنم. پس باید به قواعدش هم پایبند بود. این تنهایی راوی بر روی صحنه یکی از نکات اصلی این نمایش است و این مسئله ای است که از ابتدا به آن واقف بودیم.
فکر می کنید دختری که نقشش را بازی می کردید چرا با وجود قوی بودن مهم بودن و بااراده بودن، کاری از دستش بر نمی آید؟
این دختر به دنبال خودش می گردد و احساس می کند خودش را سالها پیش گم کرده. خودشناسی یکی از بالاترین مراحل معرفت و شناخت است. سفر در اعماق وجود خود کار بسیار دشواری ست، و این سفر نیاز به قوی بودن و داشتن اراده محکم دارد.
فکر می کنید نقشی که بازی می کنید می تواند یک شازده کوچولوی امروزی باشد؟
ممنونم، چه تعبیر زیبایی. بله می توان به این شکل هم با این نمایش برخورد کرد. راوی داستان در دنیایی زندگی می کند که قوانین و معادلاتش را نمی شناسد تک و تنها در دنیای ذهنی خویش، آدم های دنیاهای دیگر را صدا می کند
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]
صفحات پیشنهادی
رهبر معظم انقلاب اسلامی: اساس سیاست خارجی ایران افزایش پیوندهای همه جانبه بین کشورهای برادر اسلامی است/ تنها ر
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز در دیدار آقای آلماس بیگ آتامبایف رییس جمهوری قرقیزستان با تأکید بر ضرورت تقویت هر چه بیشتر روابط دو جانبه میان کشورهای برادر و مسلمان تأکید کردند اساس سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران افزایش ارتباطات و پیوندهای همه جانبهغرضی: من نخود همه آش ها هستم!
غرضی من نخود همه آش ها هستم سیدمحمد غرضی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ که علاقه به مردم و تأثیرات اجتماعی را از دلایل حضور در انتخابات ۹۲ عنوان میکند از شرکت در انتخابات مجلس امسال خبر میدهد به گزارش فرهنگ نیوز سبقه مبارزات انقلابی دوستی و قرابت با انقلابیون اصفهانکواچ:براي شکست آرژانتين همه تلاش خود را ميکنيم
۱۶ شهريور ۱۳۹۴ ۱۶ ۳۰ب ظ کواچ براي شکست آرژانتين همه تلاش خود را ميکنيم موج-نشست خبري سرمربيان 6 تيم حاضر در مرحله نخست رقابتهاي جام جهاني 2015 واليبال در شهر هاماماتسو برگزار شد به گزارش خبرگزاري موج نشست خبري سرمربيان تيم هاي حاضر در شهر هاماماتسو که براي برگزاري مرحله نخسظریف: فرشچیان به همه ما حس غرور و خودباوری عطا کرده است
به گزارش دیدبان به نقل از مهر مراسم رونمایی از دو اثر محمود فرشچیان با عنوان آسمان چهارم و شام غریبان امروز یکشنبه ۱۵شهریور با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و مسعود سلطانی فر معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری بهمن نامورمطلق معاون صنایع دستیفرشچیان به همه ما حس غرور و خودباوری اعطا کرده است
ظریف در مراسم رونمایی از آثار فرشچیان فرشچیان به همه ما حس غرور و خودباوری اعطا کرده است شناسهٔ خبر 2904769 - یکشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۱ ۴۸ هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در مراسم رونمایی از آثار استاد فرشچیان بیان کرد که وی افتخار غرور و اهمه واحدهای صنعتی در برابر پسماندهای خود مسئول هستند
دوشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۶ ۵۳ استاندار قزوین با اشاره به اینکه قزوین یک استان صنعتی است گفت همهی واحدهای صنعتی در برابر پسماندهای خود مسئول هستند به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقهی قزوین ظهر امروز دوشنبه 16 شهریورماه نشست اتاق فکر آب استان با حضور مدر صورت موافقت مظلومی ریوالدو از استقلال جدا می شود / خوشبختانه همه بازیکنان ما خودرو دارند و کرار استثنا بود
افشارزاده در صورت موافقت مظلومی ریوالدو از استقلال جدا می شود خوشبختانه همه بازیکنان ما خودرو دارند و کرار استثنا بود مدیرکل حوزه وزارتی وزارت ورزش و جوانان و مدیرعامل باشگاه استقلال تهران اعلام کرد که با پیگیری های وزیر ورزش و جوانان و مساعدت سازمان برنامه و بودجه مشکل مالی سرضا خاتمی:مجموعه حوادث همه را سر عقل آورده است/ اصلاحطلبان به هیچ وجه دنبال ایجاد مجلس ششم نیستند/ روحانی وعد
رضا خاتمی مجموعه حوادث همه را سر عقل آورده است اصلاحطلبان به هیچ وجه دنبال ایجاد مجلس ششم نیستند روحانی وعدههای انتخاباتی خود را بدون تنش محقق میکند معاونت وزارت بهداشت نائب رئیسی مجلس ششم و دبیر کلی حزب مشارکت تنها بخشی از سوابق سیدمحمدرضا خاتمی پزشک و سیاستمدار ایرانی اسآیا همه به تعهدات خود نسبت به جاده بادرود-کاشان عمل کرده اند/ جاده ای که معاون وزیر هم آن را دور زد
به گزارش صاحب نیوز به نقل از نطنزنا ارائه آمار فوت جرح و مصدومیت ناشی از تصادفات و همچنین واژگونی وسائل نقلیه در محور بادرود به کاشان سالیان سال است که از طرف مراکز فوریت های پزشکی در شهرستان های نطنز و کاشان کم و بیش در صدر رسانه های این دو شهرستان و البته رسانه های مطرح کشورفرزند علامه طباطبایی: نسل جوان این سئوال ر ادارد که همه دین یعنی چادر و مقنعه؟/ متاسفانه رفتارهایی می بینیم که
دختر بزرگ علامه طباطبایی با بیان اینکه علامه طباطبایی بعد از گذشت صدسال شناخته خواهد شد در عین حال از جامعه حوزوی و مردم ابراز ناراحتی می کند و می گوید دوست داریم حقیقت بیشتر از این بیان شود متاسفانه رفتارهایی را از برخی افراد می بینیم که انتظار نداریم و این خیلی دردناک است به-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها