تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خودتان را بر خوش اخلاقى تمرين و رياضت دهيد، زيرا كه بنده مسلمان با خوش اخلاقى خود به در...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803230354




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تخلف پیچیده و خلاقانه در واگذاری یک شرکت میلیاردها زیر قیمت |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: تخلف پیچیده و خلاقانه در واگذاری یک شرکت میلیاردها زیر قیمت
مدیرعامل شرکت آلومینیوم المهدی بندرعباس در مدت ۲سال و اندی گذشته، با در اختیار داشتن موجودی انبارهای شمش دو مجموعه المهدی و هرمزآل و با سوء استفاده از جو و فضای تحریم های ایجاد شده و با اتحاد و همبستگی و هماهنگی نامیمون با تعدادی اندک از شرکتهای خاص، اقدام به ایجاد یک بحران ساختگی و تبدیل سازمان بورس کالا به جولانگاه تاخت و تاز اهداف و امیال شخصی برای خرید و فروش شمش آلومینیوم و به جیب زدن سودهای سرشار کرده است.
کد خبر: ۵۳۰۰۵۵
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۵ - 08 September 2015


روز گذشته خبری در مورد واگذاری شرکت «آلومینیوم المهدی» بر روی خروجی رسانه ها قرار گرفت. موضوعی که به گفته یکی از نمایندگان مجلس، یک تخلف آشکار است و این شرکت بدون مزایده و با 830 میلیارد تورمان زیر قیمت در حال واگذاری به یکی از شرکت ها است. اما جریان دقیق این واگذاری و تخلف صورت گرفته در آن چیست؟ به گزارش «تابناک» روز گذشته عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: آلومینیوم «المهدی» بدون مزایده و 830 میلیارد زیر قیمت درحال واگذاری است. کریمی قدوسی با اشاره به اینکه هم اکنون صنعت آلومینیوم «المهدی» 345هزار تن شمش آلومینیوم در سال تولید می‌کند، میزان شمش آلومینیوم ذخیره شده در انبارهای کارخانه المهدی را در حدود 80هزار تن خواند و با اشاره به اینکه بهای هر کیلو شمش آلومینیوم 5هزار و 500تومان است، اضافه کرد: این به آن معنی است که هم اکنون حدود 430 میلیارد تومان شمش آلومینیوم در انبارهای این کارخانه وجود دارد. کریمی قدوسی گفت: بر اساس سیاست‌های واگذاری این کارخانه یک بار به مزایده گذاشته شده که البته زیر قیمت کارشناسی بوده است، بنابراین بر اساس قانون باید مجدداً به مزایده گذشته می‌شد در حالی که اکنون بدون مزایده و از طریق مذاکره در حال واگذاری به شرکت فروآلیاژ گنو است. وی اظهار داشت:‌ کارخانه با عجله بسیار و به میزان 830 میلیارد تومان زیر قیمت رسمی کارشناسی در حال واگذاری است. به این شکل که به خریدار گفته شده است 10درصد بهای کارخانه را که 130 میلیارد تومان می‌شود به عنوان قسط اول واریز کرده و صنعت را تحویل بگیرد در حالی که تنها شمش انبار شده داخل کارخانه 430میلیارد تومان است. بر همین اساس کریمی قدوسی از وزیر اقتصاد درخواست کرده است که دست کم 15 روز تا صدور گزارش سازمان بازرسی کل کشور صبر کرده و از واگذاری صنعت آلومینیوم «المهدی» خودداری کند.
تخلف پیچیده و خلاقانه در واگذاری یک شرکت میلیاردها زیر قیمت

اطلاعاتی در مورد «آلومینیوم المهدی» شرکت آلومينيوم المهدي در تير ماه 1369 با برآورد اوليه هزينه سرمايه‌ 1.5 ميليارد دلار و با هدف توليد 110 هزار تن آلومينيوم در سال، قابل افزايش به 330 هزار تن در‌ بندرعباس‌، تاسيس شد. تا پايان سال 1381 تعداد 120 ديگ ساخته و راه‌اندازي شد؛ به طوري كه ظرفيت توليدي مجتمع به 55 هزار تن در سال رسيد. تعداد 120 ديگ دوم فاز يك طي سال‌هاي 1382 تا 1384 ساخته و در ارديبهشت ماه سال 1384 مجتمع به ظرفيت اسمي پيش‌بيني شده فاز يك (110 هزار تن) دست يافت. در خرداد ماه سال 1385 عمليات اجرايي فاز دوم (هرمزال) با سرمايه‌گذاري اوليه 8 هزار ميليارد ريال (متشكل از 400 ميليون يورو ارزي و 200 ميليارد تومان ريالي) و با هدف راه‌اندازي 228 ديگ آغاز شد. با تلاش متخصصان داخلي و همكاري پيمانكار خارجي، طي مدت 40 ماه در مهر ماه 1388 فاز دوم راه‌اندازي شد. هرمزال به دلیل تامین نشدن برق موردنیاز تاکنون نتوانسته به ظرفیت کامل تولید خود دست پیدا کند. شرکت آلومینیوم المهدی هرمزال در حال حاضر بزرگترین تولیدکننده شمش خالص آلومینیوم در کشور محسوب می‌شود و ظرفیت تولید آن حدود 257 هزار تن در سال است. چندی پیش مهدی قدمی با حکم رئیس ایمیدرو به عنوان مدیر عامل این شرکت منصوب شد و در یک گفتگو پرده از برخی مشکلات این شرکت برداشت. وی گفت: مهمترين مشكل ما در المهدي هرمزال كمبود برق است و به همين دليل خط هرمزال با 50 درصد ظرفيت خود در حال توليد است. اصلي‌ترين ركن در توسعه صنعت آلومينيوم تامين برق است كه خوشبختانه با كلنگ‌زني احداث نيروگاه 500 مگاواتي بندرعباس اميدواريم هرچه زودتر نياز برق المهدي هرمزال به صورت كامل برطرف شود. ماجرای واگذاری به شرکت «فرو آلیاژ گنو» آنگونه که از اطلاعات در دست مشخص است و کریمی قدوسی نیز به آن اشاره کرده شرکت فروآلیاژ گنو برنده مزایده واگذاری شرکت آلومینیوم المهدی و طرح هرمزال شده است. زمینه‌های فعالیت این شرکت شامل وسایل نقلیه زمینی، هوایی، آبی، ماشین‌آلات راهسازی و استخراج معدن و قطعات مربوطه، فلزات معمولی و مصنوعات وابسته می‌شوند. سیدجعفر سبحانی، مشاور رئیس کل سازمان خصوصی سازی در گفت‌وگو با خبرنگار ماین نیوز قیمت پایه آلومینیوم المهدی و طرح هرمزال را حدود 880 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در نهایت آلومینیوم المهدی و طرح هرمزال به قیمت 910 میلیارد تومان به فروش رفت. به گفته وی میزان پیش پرداخت خریدار بین 20 تا 30 درصد متغیر است. سبحانی همچنین تائید کرد که شرکت فروآلیاژ گنو برنده مزایده واگذاری آلومینیوم المهدی و طرح هرمزال بوده است. وب سایت «ماین نیوز» اشاره کرده است که فردی به نام محمد علی محمدی مدیر عامل فروآلیاژ گنو است و بر اساس اطلاعاتی که روی سایت بورس قابل مشاهده است شرکت فروآلیاژ گنو (سهامی خاص) مالک یک درصد از سهام بانک تجارت است. ضمن اینکه آقای علیمحمدی مالک شرکت معادن فاریاب از بزرگترین تولیدکنندگان سنگ کرومیت، فروکروم منگنز در خاورمیانه و ایران است. شرکت نوین آلیاژ سمنان که در زمینه تولید فروآلیاژهای کم کربن، متوسط کربن و پرکربن و انواع بوته‌های ریخته‌گری فعالیت می‌کند نیز متعلق به همین شخص است.
تخلف پیچیده و خلاقانه در واگذاری یک شرکت میلیاردها زیر قیمت

ماجرای ذخیره شمش آلومینیوم در انبارها اما نکته جالب در این میان موضوع انبار شدن شمش های آلومینیوم در انبار این شرکت است. در حالی که سبحانی اشاره کرده این شرکت با 20 تا 30 درصد پیش پرداخت واگذار شده اما کریمی قدوسی گفته این شرکت با 10 درصد پیش پرداخت که معادل 130 میلیارد تومان است و بدون مزایده به واگذرای رسیده است در حالی که معادل 430 میلیارد تومان شمش الومینیوم در انبارهای این شرکت ذخیره است. بحث این ذخیره آلومینیوم زمانی جالب میشود که این موضوع را مد نظر قرار دهیم که حدود یک سال قبل جمعی از کارکنان صنایع آلمینیوم المهدی و هرمزآل با ارسال گزارشاتی به رسانه ها، به افشای آمارهای تکان دهنده از فساد و زدوبندهای پیدا و پنهان درشرکت بورس کالا توسط شرکت های آلومینیوم المهدی و هرمزآل و تبعات جبران ناپذیرحاصل از آن در صنایع وابسته پرداختند.
تخلف پیچیده و خلاقانه در واگذاری یک شرکت میلیاردها زیر قیمت

در بخشی از این گزارشات به اسنادی اشاره شده بود که نشان می دهد که چگونه در مدت ۲سال و ۴ماه گذشته شرکت های آلومینیوم المهدی و هرمزآل، جولانگاه شرکت هایی خاص شده و مدیریت آن شرکت ها، باعث ظهور فاجعه ای جبران ناپذیر در صنایع، مخصوصاً صنایع پایین دستی آلومینیوم گردیده است. این گزارش تشریح کرده بود: متاسفانه مدیرعامل شرکت آلومینیوم المهدی بندرعباس در مدت ۲سال و اندی گذشته، با در اختیار داشتن موجودی انبارهای شمش دو مجموعه المهدی و هرمزآل و با سوء استفاده از جو و فضای تحریم های ایجاد شده و با اتحاد و همبستگی و هماهنگی نامیمون با تعدادی اندک از شرکتهای خاص، اقدام به ایجاد یک بحران ساختگی و تبدیل سازمان بورس کالا به جولانگاه تاخت و تاز اهداف و امیال شخصی برای خرید و فروش شمش آلومینیوم و به جیب زدن سودهای سرشار کرده است. جالب آنکه یکی از این ترفندها احتکار و دپوی شمش آلومینیوم بین ۲۰ الی ۳۰ هزار تن در مدت ۲سال گذشته عنوان شده. تا هم تقاضا و هم به تبع آن قیمت شمش الومینیوم تا 8 هزار تومان افزایش یابد. البته این گزارش به تخلفات عمده دیگر مدیران این شرکت از جمله فروش اعتباری و تخفیف های خارج از بوس نیز اشاره کرده اند که هرکدام به هنوبه خود جای بررسی اساسی دارد. کریمی قدوسی نیز در سخنان دیروز خود به موضوع تخلف و اختلاس 90 میلیارد تومانی در این شرکت اشاره کرده که پرونده آن در حال بررسی در سازمان بازرسی کل کشور است. اما این نکات به خوبی پرده از ماجرای دپوی شمش های آلومینیوم در «آلومینیوم المهدی» و نوع واگذاری آن بر میدارد که در این خصوص لازم است مدیران سازمان خصوصی سازی و مسئولان ذیربط دولتی و نمایندگان مجلس به افکار عمومی پاسخ گو باشند.











این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن