تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):صله رحم، انسان را خوش اخلاق، با سخاوت و پاكيزه جان مى‏نمايد و روزى را زياد مى‏كند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820038951




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حجت الاسلام پناهیان: امام خمینی(ره) واقع بین و آرمانگرا بود


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
حجت الاسلام پناهیان: امام خمینی(ره) واقع بین و آرمانگرا بود
حجت الاسلام پناهیان: امام خمینی(ره) واقع بین و آرمانگرا بود عضو شورای انقلاب فرهنگی گفت: یکی از تفاوت های اهل ایمان و تقوا تعقل و هوشمندی است و امروز مشکل ما نیروهای ضد انقلاب در نگاه غیرعاقلانه آن ها نسبت به انقلاب اسلامی است.


به گزارش فرهنگ نیوز ، حجت الاسلام علیرضا پناهیان شب گذشته در مراسم چهلمین روز شهادت مصطفی و مجتبی بختی که در مسجد و مجتمع فرهنگی چهارده معصوم(ع) برگزار شد، با اشاره به اینکه خوارج به نصایح امیرالمؤمنین(ع) توجه نکردند و همین امر باعث بروز جنگ شد، اظهار کرد: در روایتی از امام باقر(ع) آمده است که درباره خوارج از حضرت علی(ع) پرسیدند که آیا خوارج منافق بودند و حضرت پاسخ داد که خوارج مؤمنانی بودند که اشتباه کردند. 
 
وی با بیان اینکه به تعبیر امام علی(ع) خوارج مجاهدان سخت کوشی بودند که می توانستند در راه اسلام جانفشانی کنند، ادامه داد: امیرالمؤمنین حاضر نشد خوارج را منافق بنامد و فقط آن ها خاطئین نامید و با تمسک به سیره امیرالمؤمنین(ع) امروز هم لازم نیست هرکه خطایی کرد منافق بنامیم حتی اگر آن خطا منجر به اعدام وی شد.
 
حجت الاسلام پناهیان ادامه داد: لازم نیست به هرکسی فتنه ای را در جامعه برقرار کرد که حکمش مفسد فی الارض می شود، لقب منافق و دنیا طلب بدهیم.
 
وی با تأکید بر اینکه مراقب باشیم در کنار صفات خوبی که خداوند به ما عنایت کرده، اشتباه نکنیم افزود: به ویژه در این فتنه های آخرالزمان که نسبت به دوران قبل پیچیده تر است باید بسیار مراقب باشیم.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه برخی خود را به اشتباه می زنند، گفت: مانند خوارج که وقتی تصمیم گرفتند حاکم را از نظام سیاسی کنار بگذارند، برای نبرد دنبال یک رئیس می گشتند که با اعتراض یکی از یاران خود مواجه شدند، در میان خودشان افرادی بود که آن ها را متوجه اشتباه کند اما خوارج خود را به اشتباه زده بودند.
 
وی ادامه داد: حتی امیرالمؤمنین(ع) به این افراد فرمود که وجود یک حاکم فاسد بهتر از نبودن آن است و حضرت همیشه تأکید می کرد که جامعه بدون مدیر اداره نمی شود.
 
عاقبت به خیری نیازمند عقلانیت است
حجت الاسلام پناهیان با تأکید بر اینکه برای عاقبت به خیری نیازمند هوشمندی، درایت و عقلانیت هستیم، افزود: مومن باهوش است و طبق آیات قرآن خداوند هرکسی را که راه تقوا پیش گیرد به او فرقان و بینه ای می دهد که بتواند خوبی ها را از بدی ها جدا کند.
 
وی با بیان این که برخی برای درک مسائل مختلف ذهن بسته ای دارند و نمی توانند همانند افراد هوشمند به تحلیل مسائل بپردازند، ابراز کرد: یکی از تفاوت های اهل ایمان و تقوا و مؤمنین بر حق با دیگران همین هوشمندی است.
 
حجت الاسلام پناهیان ادامه داد: هرکه با این افراد مؤمن هوشمند مخالفت کرد لزوما منافق نیست حتی ممکن است زاهدان نتوانند برخی مسائل را درک کنند.
 
وی با اشاره به اینکه در مهدکودک ها و مدارس نباید در آموزش ایمان زیاده روی کنیم، گفت: اگر فرزندان را متفکر تربیت کنیم و به آن ها آموزش دهیم که حرف حساب را تشخیص دهند آن ها خودشان به سمت مسائل دینی خواهند رفت.
 
دفاع از انقلاب نیاز به عقلانیت دارد
عضور شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه برخی حزب اللهی ها در دفاع از مواضع خودشان تنها بحث های ارزشی را مطرح می کنند، افزود: این شیوه اشتباهی است و در بسیاری از موارد دفاع از انقلاب نیاز به عقلانیت دارد.
 
وی با تأکید بر اینکه کسانی که انقلابی نیستند عقلانیت ندارند، گفت: انقلابی بودن ذکاوت می خواهد و برخی که خود را انقلابی نمی دانند گمان می کنند که این مسئله به روحیه شان بستگی دارد در حالیکه انقلابی بودن هوش می خواهد.
 
حجت الاسلام پناهیان گفت: امام خمینی(ره) را به درایت می شناسیم و البته عرفان به ایشان کمک کرده بود تا با درایت بیشتری در مسائل مختلف وارد شوند.
 
وی با اشاره به روایتی مبنی بر اینکه امام زمان(عج) پس از ظهور بر سر مؤمنین دست می کشند تا عقلشان زیاد شود، گفت: این روایت به این معنی است که حضرت به افراد باهوش و عاقل نیاز دارد.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به سخنان مقام معظم رهبری در جمع اعضای هیئت دولت اشاره کرد و گفت: بحث های ارزشی در کلام رهبری در این جلسه تنها پنج درصد مباحث را تشکیل می داد و در مجموع بحث ها عقلانی مطرح می شد.
 
وی ادامه داد: این سخنان را در هر جای دیگر و از زبان هر رهبر دیگری هم بیان می شد، عقلانی بود و این امر نشان می دهد که انقلاب ما به حدی از عقلانیت رسیده است که رهنمودهای یک رهبر مذهبی بیشتر با تکیه بر عقلانیت بیان می شود.
 
امام خمینی(ره) واقع بین و آرمانگرا بود
حجت الاسلام پناهیان  با بیان اینکه آرمان گرایی ارزش والایی در انقلاب ما دارد، تأکید کرد: امروز بسترهای لازم برای دفاع عقلانی از حق آماده شده است.
 
وی ادامه داد: انقلاب ما امروز به قدری عقلانی شده که دشمن در مقابل این انقلاب احساس بدبختی می کند.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در آرمان گرایی عقلانیت مستتر است گفت: آرمان گرایی در کنار عقلانیت، آن حالت شوریدگی است که وقتی فرد به درستی کار خود ایمان پیدا کرد، عاشق آن هم می شود.
 
وی آرمان گرایی عقلانی را دیدن همه واقعیت ها و عبور از واقعیت های تلخ و شیرین و عاشق سعادت بودن دانست و گفت: امام خمینی(ره) واقع بین آرمان گرا بود  اما امروز برخی این تهمت را به امام راحل می زنند که امام تنها آرمانگرا بود و از واقع بینی اطلاعی نداشت.
 
حجت الاسلام پناهیان بیان کرد: امام خمینی(ره) کاملا واقع بین بود و می فرمود مردم دنیا اگر به قدرت خودشان پی ببرند سلطه طلبان را نابود می کنند و این کلام براساس واقع بینی است.
 
وی به سخنان سید حسن نصرالله در خصوص لزوم نبرد با تکفیری ها اشاره کرد و گفت: سید حسن نصرالله به عنوان یکی از رهبران انقلاب جهان عرب معتقد است که با وجود هزینه بر بودن نبرد با تکفیری ها، جنگیدن با آن ها بهتر است از این که به خانه هایمان هجوم بیاورند و سرمان را ببرند.
 
اجتناب از گناه به خاطر پیروی از عقل است
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به روایتیی از امام صادق(ع) اشاره کرد و گفت: مؤمن از سر عقل از گناه دوری می کند و این امر یک مسئله عاقلانه است.
 
وی ادامه داد: مؤمنان کارهای خود را قربت الی الله انجام می دهند و این منافاتی با عقلانیت در انجام کارها ندارد. 
 
حجت الاسلام پناهایان با بیان اینکه نیاز امروز ما به عقلانیت بیشتر است، گفت: فرزندانتان را عاقل تربیت کنید تا ایثارگر و شهادت طلب شوند و به خداوند توکل کنند. 
 
وی با تأکید بر این که تفاوت میان انقلابیون و غیرانقلابیون در عقلانیت است، افزود: عقل به ما می گوید که نمی شود به آمریکایی ها اعتماد کرد، اما بعضی می گویند کسی که روحیه انقلابی گری دارد نباید سراغ مملکت داری برود.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نامه امام علی(ع) به ابوموسی اشعری در جریان مذاکره با معاویه مبنی بر این که هرکه تجربه را نادیده بگیرد شقی است، گفت: باید ببینیم که تجربه سال های گذشته به ما چه آموخته است و از این تجربه در ارتباط با امریکا بهره ببریم.
 
وی با بیان اینکه اوایل انقلاب ادبیات انقلابیون بیشتر ایمانی و انقلابی بود، گفت: آن زمان ادبیات انقلابی اقتضای زمان بود و امروز ادبیات عقلانی نیازهای ما را برای دفاع از انقلاب تأمین می کند.
 
داعش مولود لیبرال دموکراسی غرب است
حجت الاسلام پناهیان داعش را مولود لیبرال دموکراسی غرب دانست و افزود: یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری امریکا در کتاب خود عنوان کرده است که از کشورهای عربی خواستیم تا از داعش حمایت کنند تا رشد یابد. 
 
وی با اشاره به اینکه مبارزه با داعش یک عمل عاقلانه است، گفت: عقل به ما می گوید که برای دفاع از فرزندان باید با داعش جنگید و این گونه این نبرد به یک جنگ مقدس تبدیل می شود.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: کسانی که جان خود را در این راه فدا کردند افراد باهوشی بودند که شهادت را به یک مرگ طبیعی انتخاب کردند.
 
وی با انتقاد از کسانی که همیشه می گویند شهدا عاشق بودند، گفت: برخی برای اینکه از طرف فرزندان خود مورد سوال قرار نگیرند به آن ها می گویند شهدا عاشق بودند در حالی که اگر بگویند شهدا عاقل بودند ممکن است فرزندان قدرت تعقل پدرانشان را به چالش بکشند.
 
حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه عقل به ما می گوید که شهدا مظهر قدرت کشور هستند ادامه داد: این مسئله را وحی نمی گوید، عقل به ما آموزش می دهد.
 
عقلانیت را در جامعه رشد دهیم
وی پرورش نیروی تعقل در میان مردم را زمینه ساز ظهور حضرت حجت(عج) عنوان کرد وگفت: باید در جهت رشد عقلانیت در جامعه تلاش کنیم و از دین و مراممان عاقلانه دفاع کنیم.
 
 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مشکل امیرالمؤمنین با خوارج عقلانیت بود، گفت: امروز هم مشکل ما با قاطبه ضدانقلاب همین تفکر عاقلانه است.
 
وی با اشاره به نامه امام خمینی(ره) به منتظری مبنی بر عزل وی گفت: در این نامه امام راحل به منتظری گفته بود که شما فرد ساده ای هستی و یک فرد ساده نباید وارد سیاست شود.
 
حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه شهدا به عالی ترین شکل در راه خدا گام برداشتند، افزود: به پدران شهدا برای تربیت فرزندانی عاقل و باهوش تبریک می گویم.
 
وی با اشاره به آیات قرآن مبنی بر اینکه خداوند به اندازه عقل بندگانش به آن ها وظیفه محول کرده است، گفت: در مساجد باید پایگاهی برای پرورش عقل ایجاد شود.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی دشمن عقل را هوای نفس عنوان کرد و گفت: تبلیغات گسترده ماهواره ها بر مسائل نفسانی صرفا به این دلیل است که عقل در میان مردم جایگاه خود را از دست بدهد و افرادی در دام هوای نفسانی تربیت کند.
 
فرزندان را منظم و مؤدب تربیت کنید تا به دین جذب شوند
وی تأکید کرد: معتقدم در دوره دبستان کتاب دینی از مدارس حذف شود و به جای آن به دانش آموزان نظم و ادب آموزش دهند چون فرد منظم سر زمان کار می کند و فرد مؤدب طبق مقررات رفتار می کند و چنین فردی خود به خود به مسائل دینی جذب می شود.
 
حجت الاسلام پناهیان ادامه داد: اگر فرزندانتان را منظم و مودب تربیت کردید هر زمان برای آن ها قرآن را باز کنید فرزندتان خود متوجه ارزشمندی قرآن می شود.
 
وی با اشاره برخی نظریات فلاسفه غربی مبنی بر این که ادیان احساسات غیرواقعی هستند، گفت: عقل کاری می کند که انسان را به ایمان می رساند.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی شهدا را افرادی عاقل توصیف کرد که از عقل خود تبعیت کرده و راه شهادت را انتخاب کرده اند، گفت: دشمنان ما با بی عقلی در جهان اسلام ارتشی به وجود آمده اند که برای دفاع از مقاومت جان خود را فدا می کنند.
 
وی با اشاره به حضور برادران افغانستان در جبهه مقاومت علیه تکفیری ها، گفت: این عزیزان در جبهه مقاومت رشادت هایی از خود نشان می دهند که حتی نیروهای لبنانی در مقابل این افراد متعجب مانده اند.
 
حجت الاسلام پناهیان گفت: درک  زیبایی رفتار مدافعان حرم فقط برای کسانی که تعقل می کنند میسر است  و سود این شهدا را فقط خداوند می تواند بپردازد.
 









94/6/17 - 13:24 - 2015-9-8 13:24:57





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن