واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در یک میزگرد رادیویی مطرح شد؛
تاثیر شبکههای اجتماعی بر خودافشاگری/ «گدایی لایک» ناشی از چیست؟
شناسهٔ خبر: 2909457 - سهشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۷
فرهنگ > رسانه
برنامه گفتگوی فرهنگی با موضوع فضای مجازی و سبک زندگی و با حضور حسین بابازاده پژوهشگر حوزه خانواده و محمدصادق افراسیابی مدرس دانشگاه و پژوهشگر فضای مجازی روانه آنتن شد. به گزارش خبرنگار مهر، محمدصادق افراسیابی مدرس دانشگاه و پژوهشگر در حوزه فضای مجازی در این میزگرد رادیویی که شب گذشته ۱۶ شهریورماه از رادیو پخش شد، با بیان اینکه فرصت و تهدید در شبکههای اجتماعی از هم جدا نیستند، اظهار داشت: وقتی بنده مسئلهای را بیان میکنم، ممکن است یک نفر آن را فرصت ببیند و نفر دیگر آن را تهدید بداند.وی به تاثیرات شبکههای اجتماعی به سبک زندگی اشاره کرد و بیان داشت: یکی از تاثیرات و کارکردهای شبکههای اجتماعی خودافشاگری است، یعنی افراد اطلاعات شخصی خودشان را بر روی شبکههای اجتماعی به اشتراک میگذارند و بر اساس تحقیقاتی که در آمریکا انجام شده، هر چه اساتید خودافشاگری بیشتری داشته باشند، اعتماد دانشجو به آنها بیشتر میشود. وقتی که شبکههای اجتماعی وارد میشوند، ما ایرانیها که قبلاً بر حریم خصوصی خودمان تاکید داشتیم، حالا در امر افشاگری در حوزه حریم خصوصی خود از یکدیگر سبقت میگیریم.این مدرس دانشگاه ادامه داد: یکی از تاثیراتی که این شبکهها دارد، بر ادبیات است. مطالعات دکتر مسعود کوثری در ایران نشان میدهد، اگر در گذشته ضرب المثلها زینت کلام بود؛ امروزه جوانان با زبانی به هم ریخته و هجوآمیز سخن میگویند.وی با بیان یکی دیگر از تاثیرات شبکههای اجتماعی بر سبک زندگی افراد تاکید کرد: افراد در شبکههای اجتماعی دوست دارند خودشان را آن طوری نشان دهند که دیگران دوست دارند و من نام این کار را «گدایی لایک» گذاشتهام. به این شکل افراد از خود واقعی خودشان فاصله میگیرند و به همین دلیل روابط شاید گسترده شود اما بسیار سطحی میگردد و دوستیها تبدیل به دوستیهای لایکی میشود.به گفته افراسیابی، لایکی شدن یعنی پاداش خیلی کوچک، پاداشهای زیاد ولی کوچک و این یعنی افراد از نخبه پروری فاصله میگیرند. اگر در این شبکهها فردی بیاید کار علمی را نشان دهد، با بیاستقبالی روبرو میشود و کارها هر چه سطحیتر باشد، با اقبال بیشتری روبرو میشود. در این میان باید توجه کنیم که کشور ما نمیتواند با کارهای عامهپسند، به پیشرفت برسد.
وی از «بدلی شدن» به عنوان یکی دیگر از تاثیرات شبکههای اجتماعی نام برد و اظهار داشت: ما میخواهیم هر چیزی را به صورت مجازی تجربه کنیم. دختران امروزی خیلی وقتها بدلیجات را به طلای واقعی ترجیح میدهند در حالی که در گذشته زنها اصلاً این شکلی نبودهاند. در این روزها به واسطه شبکههای اجتماعی شاهد عشقهای مجازی هستیم و کم مانده که زندگی زن و شوهرها هم مجازی شود.این کارشناس فضای مجازی استفاده مداوم و زیاد از تلفن همراه را یکی دیگر از مضرات شبکههای اجتماعی عنوان کرد و افزود: این تلفن جای زن و شوهر و دوست را گرفته است، زیرا بیشتر شبکههای اجتماعی روی موبایل نصب میشود که آسیبهای زیادی همچون آسیبهای امنیتی، بهداشتی و اجتماعی دارد و از این گذشته کم کم زن و شوهرهایی را میبینیم که در عصر جامعه شبکهای به ظاهر در کنار هم هستند اما هر کدام سر در موبایل خود دارند و به طرف دیگر بیاعتنایی میکنند.حسین بابازاده پژوهشگر حوزه خانواده هم با بیان اینکه پدیده شبکههای اجتماعی در جهان موضوع جدیدی محسوب میشود، اظهار داشت: البته این سردرگمی در همه سطح وجود دارد و نمیخواهم بگویم در خصوص شبکههای اجتماعی فقط بلاتکلیف است. این محیط با توجه به تازه بودنش، توسط افراد از دیدگاههای مختلف تعریف میشود و قرار گرفتن این شبکهها در مقابل نظام خانواده، مسائلی را به وجود آورده است.وی افزود: اگر بخواهیم به شبکههای اجتماعی به عنوان پدیدهای مدرن نگاه کنیم، برای ما با مسئلهای به نام سنت تلاقی ایجاد میکند زیرا طبیعتاً سبک ایرانی، سبکی سنتی است.وی در بیان سبک سنتی ایرانی، گفت: این سبک زندگی را میتوان به چند مورد تقسیم کرد؛ گونهای از تفسیرها که به قبیلههای فرهنگی و اجتماعی معنی میشود، طبیعی است که پسندیده نیست و یا سنت به مثابه خرافات نیز پسندیده نیست. منظور از سنت گرایشهای اخلاقی و اجتماعی به نظام خانواده است. یعنی وقتی میگوییم خانواده سنتی داریم، درباره خانوادهای صحبت میکنیم که به ساختار خودش پایبند است و همچنین به اصول و اخلاق پایبند است و نقشها ارزشمند و تعریف شده است.پژوهشگر حوزه خانواده به فرهنگ مدرن اشاره کرد و بیان داشت: در این فرهنگ نظام خانواده آنطور که ما آن را مورد شناسایی قرار میدهیم، مورد شناسایی قرار نمیدهد. یعنی آنها از موضوعی به نام خانواده یک نفره استفاده میکنند که برای ما معنی ندارد و اساساً برای ما این لجبازی با سنت است. علاوه بر اینها اخلاق به معنای عامل بازدارندهای از خطا، در مدرنیته تعریف دیگری دارد و عنصری قراردادی است.
وی با اشاره به شبکههای اجتماعی اظهار داشت: این شبکهها به لحاظ تکنولوژی زیرساختهایی دارد که این زیرساختها از این فرهنگ مدرن جدا نیست و به محض اینکه وارد اینها شوید، باید به محتوای فرهنگی و ساز و کارهایی که برای رشد کاربر تعیین شده است، احترام بگذارید وگرنه دیده نمیشوید زیرا یکی از نکات جذاب در شبکههای اجتماعی در کشور ما جستجوی توجه است.حسین بابازاده ساختار شبکههای اجتماعی را باعث از بین رفتن نظام اخلاقی دانست و عنوان کرد: در کانون فکر سنتی مسئلهای به نام محبت وجود دارد و در مدرنیته نفع و زیان بیان میشود. اینها تضاد ریشهای دارند و اساساً هر جایی که شبکههای اجتماعی وارد شدهاند، نظام فرهنگی آن قسمت را از بین بردهاند و اگر بخواهید فرهنگ را به دین تعبیر کنید، فرهنگ اسلامی به دنبال تغییر و تحمیل نیست در حالی که نظام فکری مدرنیته به دنبال تحمیل است.در ادامه بابازاده پژوهشگر حوزه خانواده اظهار داشت: اساس شبکههای اجتماعی از اول این نبود که برای سازندگانشان کارکرد داشته باشد و حتی همسر اوباما در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد این شبکهها برای ما نیست. آمریکاییها اصلاً علاقه ندارند کسانی روی شبکههای اجتماعی کار میکنند، از خودشان باشند.وی بیان داشت: این شبکهها عضو بازی بزرگ شبکههای جهانی هستند. اصلاً مهم نیست چه کسی پشت این شبکهها است، فرقی نمیکند لوله آبی که ترکیده توسط دشمن باشد یا خیر، چون در هر صورت باعث ضرر میشود و به همین جهت فرقی نمیکند ما هم شبکههای اجتماعی بسازیم زیرا همینهایی که ساختهایم هم، کارکرد فرهنگیشان همانهایی است که خارجیها دارند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]