تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 25 دی 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):برآورد اعمال در شب نوزدهم انجام مى‏گيرد و تصويب آن در شب بيست ويكم و تنفيذ آن در شب بي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1853086540




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش فارس از دومین شب علوم انسانی/۳ بونو: فلسفه اگر به انسانی‌سازی نیانجامد، معطل است/ خسروپناه: ۲ کاستی فلسفه اسلامی در دنیای امروز


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارس از دومین شب علوم انسانی/۳
بونو: فلسفه اگر به انسانی‌سازی نیانجامد، معطل است/ خسروپناه: ۲ کاستی فلسفه اسلامی در دنیای امروز
رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت: فلسفه اسلامی امروز از دو کاستی رنج می‌برد، کاستی اول اینکه فلسفه اسلامی هنوز مبتنی بر فلسفه هستی، معرفت و الاهیات است و نیاز دارد با کمک مبانی فلسفه وارد علوم دیگر شود.

خبرگزاری فارس: بونو: فلسفه اگر به انسانی‌سازی نیانجامد، معطل است/ خسروپناه: ۲ کاستی فلسفه اسلامی در دنیای امروز



به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، بخش پایانی دومین شب علوم انسانی به برگزاری میزگرد «دفاع از فلسفه» با حضور کریستین یحیی بونو فیلسوف و الهی‌دان فرانسوی، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، ژولین پیلیسیه پژوهشگر فرانسوی و سجاد نوروزی مجری‌کارشناس اختصاص داشت. در ابتدای این بحث حجت الاسلام خسروپناه با بیان اینکه بحث‌اش دفاع از فلسفه و کاربردی کردن آن دو ضرورتی است که نیازی به تبیین ندارد، گفت:‌ دفاع زمانی صورت می‌گیرد که هجمه‌ای صورت گرفته باشد آیا اصلاً کسانی که به فلسفه حمله می‌کنند مانند تفکیکی‌ها و اخباری‌گری‌های نوین در حال خدمت به فلسفه هستند؟ وی در ادامه توضیح داد: در تاریخ اسلام می‌بینیم که اگر فلسفه نقد می‌شود قدرت می‌گیرد و فیلسوفان در مواجهه با نقد فلسفه از حلم برخورد هستند. آیا فلسفه‌ای که در حوزه و دانشگاه تدریس می‌شود می‌تواند برای ایران امروز کاربردی باشد و آیا فلسفه کاربردی جمله‌ای متناقض‌نما است؟ فلسفه یک امر انتزاعی است اما آیا مباحث انتزاعی را می‌توان انتظار داشت که وارد مباحث عینی شوند و در نهایت کاربردی کردن فلسفه به چه معناست؟ *بونو: فلسفه اگر به انسان‌سازی نرسد،‌ معطل است! در ادامه این بحث یحیی بونو طی سخنانی عنوان کرد: فلسفه چگونه می‌تواند کاربردی شود؟ پیش‌تر فلسفه تنها بحثی نظری نبود بلکه به معنای انسان‌سازی و رسیدن به رستگاری مطرح می‌شد. وی با اشاره به اینکه فلسفه مدرن به سمت نظری شدن حرکت کرده تا جایی که امروز نیاز به تحول دارد، افزود: سوال من این است که فلسفه چه کاربردی داشته و دارد؟ در گذشته، فلسفه یک روش معرفتی با غایت انسان‌سازی بود اما اگر این فلسفه به انسان‌سازی نرسد معطل است و این انسان‌سازی به معنای خودسازی،‌ جامعه‌سازی و امروز به معنای جهانی‌سازی است. این فیلسوف متأله فرانسوی با طرح این پرسش که چالش‌های امروز چیست و چه چیزی باید در دنیا کاربردی شود، اظهار داشت: علم مدرن بزرگترین لطمه را به دین زده است و جایگاه دین و فلسفه را گرفته است. در قرن هفدهم دین جدیدی در جهان معرفی شد که آن علم گرایی بود و در آن دوره مردم تصور می‌کردند که علم می‌تواند پاسخ گوی تمام نیازهای آنها باشد اما تا جنگ جهانی علم قداست خود را از دست داد. بونو با تأکید بر اینکه علم قرن نوزدهم و بیستم دچار غروری کاذب شده است اما امروزه علم بسیار متواضع شده است، افزود:‌ چرا که عالمان متوجه شدند که علم به تنهایی پاسخگوی تمام نیازهای انسان نیست و سرمنشأ امکان و محال علوم ارسطو بوده است. انسان خودبه خود متافیزیسین است بنابراین اگر می‌خواهیم به چالش‌های مهم امروز پاسخ دهیم باید پاسخ نسبیت گرایی را بدهیم و این پاسخ یک صورت متافیزیکی، عقل گرا و واقع گرا دارد. وی در پایان یادآور شد: فلاسفه در این دوره از علوم روز جدا شده و نقششان در جهان کمرنگ شده است. *نقصان فلسفه سینوی در دنیای امروز همچنین حجت الاسلام خسروپناه در ادامه این میزگرد عنوان کرد: این بحث که غرب فلسفه را کنار گذاشته است، صحیح نیست امروزه غرب دیگر با فیلسوفانی که دارای نظام فلسفی باشند مواجه نیست و آخرین فیلسوف نظام مند نیز هگل است. وی در ادامه افزود:‌فلسفه امروز غرب گرایش پوزیتویستی و اگزیستانسیالیستی دارد و ما شاهد فلسفه‌های متعدد در غرب هستیم، نظیر فلسفه رسانه، تکنولوژی و حتی هایدگر هم برخوردار از یک نظام فلسفی نیست. خسروپناه با بیان اینکه هنوز علم و تکنولوژی غربی مبتنی بر فلسفه است،‌ گفت:‌ دنیای فلسفه غرب چند موج را پشت سر گذاشته است که شامل قرون هفدهم، هجدهم و اوایل قرن نوزدهم و اواخر قرن بیستم است. وی با بیان اینکه فلسفه اسلامی امروز از دو کاستی رنج می‌برد، گفت: کاستی اول اینکه فلسفه اسلامی هنوز مبتنی بر فلسفه هستی،‌ نفس،‌ معرفت و الهیات است ما اگر فلسفه اسلامی را با دنیای امروز بتوانیم پیوند بزنیم، نیاز است تا با کمک مبانی فلسفه وارد علوم دیگری مانند فلسفه انسان، تکنولوژی، رسانه، تعلیم و تربیت و ... شویم تا بتوانیم انسانی اقتصادی، سیاسی، اداری و تربیتی را تربیت کنیم که این امر در فلسفه سینوی وجود ندارد. دوم اینکه فلسفه باید مبانی،‌ روش و کارکرد علم را مشخص کند و در این رابطه نیز فلسفه اسلامی نقصان دارد. پلیسیه نیز طی سخنانی در این میزگرد به بحث چگونگی نظریه شناخت اسلامی با فهم متدولوژی اشاره کرد و گفت: بنده در ارتباط با اقتصاد صحبت می‌کنم، یک دانشجوی اقتصاد با هر یک از علوم انسانی موضوع بحث را پژوهشگر مشخص می‌کند زمانی که بنده موضوع طرح می‌کنم باید خط و مشی داشته باشم و این خط و مشی به علم معنی می‌بخشم. بنابراین من دانشجوی اقتصاد مسلمان می‌توانم از اهداف فلسفه اسلامی استفاده کنم. انتهای پیام/ک

94/06/16 - 09:30





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن