تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس روزه دارى را افطار دهد، براى او هم مثل اجر روزه دار است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819653924




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ابلاغ سياست‌هاي کلي براي اجراي تئاتر در تالار وحدت


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۱ شهريور ۱۳۹۴ (۱۳:۴ب.ظ)
ابلاغ سياست‌هاي کلي براي اجراي تئاتر در تالار وحدت موج - بنياد فرهنگي-هنري رودکي سياست‌هاي کلي آثار نمايشي را که در تالار وحدت روي صحنه خواهند رفت، اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاري موج، بنياد فرهنگي-هنري رودکي طي اعلاميه اي سياست‌هاي کلي آثاري را که قرار است در تالار وحدت به صحنه بروند، مشخص کرد.
بر اين اساس در يادداشتي که روي سايت اين بنياد قرار داده شده، آمده است:
«بدون ترديد تالار وحدت يکي از شاخص‌ترين مکان‌هاي اجراي نمايش در کشور جمهوري اسلامي ايران است و براي هنرمندان حوزه نمايش که سال‌هاي متمادي در اين وادي تلاش کرده و کسب تجربه کرده‌اند، غايت آمال و آرزوهايي است که براي اجراي هنر فاخر نمايش مد نظر دارند. از اين رو، بديهي است که اين فرصت استثنايي مي‌بايست به درستي و بر اساس شاخص‌هاي واقعي فرهنگي و هنري و با کم‌ترين ضريب خطا (که در گذشته شاهد بوده‌ايم) در اختيار هنرمندان شايسته قرار گيرد. در همين راستا، تهيه و توليد نمايش «خاطرات و کابوس‌هاي يک جامه دار» به کارگرداني آقاي دکتر علي رفيعي سرآغازي براي توليدات فاخر بنياد رودکي در سال‌هاي آتي خواهد بود. بديهي است که اين امر جز در تعامل سازنده با اهل فن و هنرمندان فرهيخته ميسر نخواهد بود، لذا بنياد رودکي از نظرات کارشناسي همه صاحب‌نظران در بهبود برنامه‌هاي خود و اصلاح آن‌ها استقبال مي‌کند.»
بر اين اساس، آثار اجرايي سال ۱۳۹۵ مطابق با شرايط ذيل در تالار وحدت روي صحنه خواهند رفت:
الف: معاونت توليد هنر و آموزش بنياد رودکي در برنامه‌هاي خود براي سال ۱۳۹۵ به سمت توليد آثار فاخر نمايشي خواهد رفت و با بررسي دقيق و کارشناسانه و مشورت با نخبگان و هنرمندان و برنامه ريزي‌هاي لازم، دو اثر نمايشي را براي دو بازه زماني ۴۵ تا ۶۰ روزه جهت اجرا در تالار وحدت تهيه و توليد خواهد کرد. در اين روش، هيچ پيشنهادي از طرف گروه‌ها و متقاضيان پذيرفته نخواهد شد.
ب: حداکثر ۳ اثر متناسب با مناسبت‌هاي مذهبي و ملي در بازه‌هاي زماني ۱۰ تا ۲۵ نوبت اجرا به شرط دارا بودن کيفيت فني و محتوايي روي صحنه خواهند رفت.
ج: به دليل توجه اين بنياد به نسل جوان و کشف آثار خلاقه و ارزشمند، هنرمندان جواني که موفق شده‌اند تجربيات خوبي در اجراي آثار نمايشي در سالن‌هاي ديگر مخصوصاً سالن‌هاي با ظرفيت مخاطب بالا پشت سر بگذارند، شناسايي شده و فضاهاي خالي باقي‌مانده (بازه‌هاي زماني ۱۰ تا ۱۵ اجرا) به اين آثار تازه توليد يا رپرتواري از اجراهاي موفقِ کارگردانان باتجربه اختصاص خواهد يافت.
چه آثاري مي‌توانند در تالار وحدت اجرا شوند:
۱. اين تالار با ۷۸۰ نفر ظرفيت مخاطب، تجهيزات کامل مکانيکي، نور و صدا و... آثاري را مي‌پذيرد که به دلايل فنيِ قابل توجيه، نيازمند امکانات اجرايي تالار وحدت باشد.
۲. به لحاظ محتواي هنري داراي خلاقيت و ويژگي‌هاي بصري و مفهومي منحصر به فرد و مناسب صحنه بزرگ تالار باشد.
۳. داراي هويت و تشخص هنري بوده و به دور از سطحي نگري هاي مرسوم در ايده و اجرا توليد شده باشد.
۴. اثر توليد شده مورد تأييد نسبي صاحب‌نظران و هنرمندان فرهيخته هنر نمايش باشد.
۵. آثاري که با توجه به ريشه‌ها و آيين‌هاي مذهبي و ملي، دفاع مقدس، خرده فرهنگ‌هاي بومي و طرح مسائل انسان امروز به خصوص بر پايه آثار نمايشي ايراني طراحي شده باشند از اولويت ويژه برخوردار خواهند بود.
۶. موضوع نمايش داراي ضرورت اجتماعي، فرهنگي و هنري باشد.
۷. نمايش‌ها مي‌بايست داراي طراحي صحنه با قابليت جابجايي (پرتابل) باشند. لذا قابليت جمع آوري آسان و نگهداري و مستهلک نشدن آن حائز اهميت است.
کارگردان‌هايي که مي‌توانند در تالار وحدت اجرا داشته باشند:
۱. دارا بودن حداقل ۳ تجربه کارگرداني موفق (از نظر منتقدان، رسانه‌ها، استقبال مخاطبين) در سالن‌هاي کوچک زير ۲۰۰ نفر.
۱-۲: يا نگارش يا ترجمه ۵ نمايش‌نامه منتشر شده و موفق (از نظر منتقدان، رسانه‌ها، استقبال مخاطبين).
۱-۳: يا بازي در نقش اصلي حداقل ۱۰ اجراي موفق (از نظر منتقدان، رسانه‌ها، استقبال مخاطبين).
۱-۴: يا دستيار کارگردان در حداقل ۱۰ اجراي موفق (از نظر منتقدان، رسانه‌ها، استقبال مخاطبين).
۲. دارا بودن حداقل ۱ تجربه کارگرداني موفق (از نظر منتقدان، رسانه‌ها، استقبال مخاطبين) در سالن‌هاي بزرگ بيش‌تر از ۲۰۰ نفر.
پروپوزال يا پيشنهادنامه توجيهي: (صرفاً مربوط به بندهاي ب و ج)
۱. ارائه طرح توجيهي در قالب يک پروپوزال (پيشنهادنامه): تمام گروه‌ها بر اساس ايده اجرايي خود که براي تالار وحدت در نظر گرفته‌اند موظف به ارائه طرح توجيهي تايپ شده در موارد زير هستند:
۱-۱: انگيزه گروه از انتخاب تالار وحدت براي ايده اجرايي خود.
۱-۲: ضرورت‌ها و چرايي لزوم توليد پروژه از منظر فرهنگي، هنري، اجتماعي.
۱-۳: بررسي و توضيح گروه هدف و مخاطبين پروژه در جهت ايجاد امکان بررسي همه ابعاد يک پروژه به طور حرف ه‌اي.
۲. ارائه نمايش‌نامه اثر که مطابق با مقررات عمومي شوراي ارزشيابي و نظارت مرکز هنرهاي نمايشي باشد. (۲ نسخه پرينت و دو عدد فايل Word و PDF)
۳. ارائه رزومه کارگردان و تهيه کننده يا مجري طرح (در آثار غير توليدي بنياد رودکي) به همراه عکس‌هاي پرتره قابل چاپ در يک لوح فشرده. (در صورت تأييد نهايي پروژه در قالب کتاب سال تالار منتشر خواهد شد.)
۴. ارائه سوابق گروه با ذکر سال و ماه و جزئيات اجرا به همراه پيشينه گرافيکي گروه و نمونه‌هايي (حداقل ۳ نمونه و حداکثر ۵ نمونه) از بروشورها، پوسترها و آثار گرافيکي مربوطه به صورت چاپ شده و فايل تصويري بر روي لوح فشرده. (جهت درج در سوابق گروه و چاپ در کتاب سال تالار).
۵. ارائه آثار قبلي گروه و کارگردان در نسخه‌هاي DVD حداکثر ۵ عدد و حداقل ۱ عدد.
۶. ارائه ليست بازيگران قطعي و توضيح ويژگي‌هاي خاص اجراگران (در صورت وجود).
۷. ارائه عکس‌هايي قابل چاپ از تمرينات روي يک لوح فشرده (در صورت وجود).
۸. ارائه پلان و طرح (ترجيحاً سه بعدي) طراحي صحنه و پلان نوري و چيدمان آن متناسب با امکانات تالار وحدت و نشان دادن چگونگي نصب و جداسازي دکور و قابليت جابجايي آن.
۹. ارائه چارت سازماني گروه به همراه عکس آن‌ها و توضيح مختصري از سوابق در ۵ خط (جهت درج در سوابق گروه و چاپ در کتاب سال تالار).
۱۰. ارائه طرح توجيهي پروژه در خصوص توانايي جذب مخاطب نسبت به زمان اجرا و تعداد صندلي‌هاي مورد استفاده و مشخص کردن گروه مخاطبين اثر.
فيلم‌ها و آثار بصري دريافت شده از گروه‌هاي متقاضي، در آرشيو تالار وحدت نگهداري مي‌شود و ممکن است در برنامه‌هاي آتي بنياد براي اعضا کانون هواداران به نمايش گذاشته شود به همين جهت به گروه‌ها عودت داده نخواهد شد. در صورتي که گروهي تمايل به نمايش آثارش ندارد مي‌بايست هنگام ارائه فيلم اين موضوع را کتباً اعلام کند.
۱۱. اعلام امکانات مورد نياز براي فضاسازي مثل نور، وسايل صوتي، تصويري، مه‌ساز، بالابر، کفش و... (هزينه‌هاي جانبي خارج از توانايي و امکانات تالار بر عهده گروه خواهد بود.)
۱۲. تخمين زمان احتمالي اجرا و زمان آماده سازي صحنه مطابق طراحي.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن