واضح آرشیو وب فارسی:مهر: میزگرد بررسی تئاتر استانها در مهر - ۱
مثلثی که یک ضلع آن تئاتر استانها است/ فرصتی برای نمایندگان مجلس
شناسهٔ خبر: 2893826 - چهارشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۹
هنر > تئاتر
در میزگرد بررسی «ماه تئاتر استان ها» به مباحثی چون دلایل برگزاری این رپرتوار، ویژگی های مثبتی که برگزاری چنین رویدادی برای گروه های تئاتر شهرستانی دارد و مطرح کردن مشکلات تئاتر در استان ها پرداخته شد. خبرگزاری مهر - گروه هنر: توجه به تئاتر در شهرستان های مختلف یکی از مهمترین نکاتی است که مدیران در برنامه هایشان به آن اشاره می کنند اما معمولا توجه زیادی به نیازهای هنرمندان شهرستانی نمی شود تا جاییکه این افراد یکی از مهمترین دغدغه هایشان حضور در جشنواره های مختلف تئاتری و یا تلاش برای اجرا در پایتخت است تا از این طریق بتوانند طیف دیگری از مخاطبان رابه دیدن آثارشان جلب کرده و یا نظر مساعد و حمایت مسئولان شهرشان را بگیرند.به منظور توجه به حوزه تئاتر شهرستان ها و دادن انگیزه به گروه های نمایشی که با وجود کمبود امکانات و بودجه در شهرستان های مختلف از روی عشق و علاقه به کار تئاتر مشغول هستند مرکز هنرهای نمایشی حوره هنری اقدام به برگزاری نخستین رپرتوار «ماه تئاتر استانها» کرد.این رپرتوار از ۵ مردادماه کار خود را در تماشاخانه های مهر و ماه حوزه هنری آغاز کرد که طی آن ۷ نمایش برتر از تولیدات مراکز استانی حوزه هنری و برگزیدگان استانی جشنواره تئاتر سوره ماه در این رپرتوار آثار خود را به اجرای عموم گذاشتند.به بهانه برگزاری رپرتوار «تئاتر ماه استان ها» از رحمت امینی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و بدعت گذار این طرح به همراه توحید معصومی مسئول امور استان های مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، احسان جانمی و عباسعلی کیخایی دو کارگردان اصفهانی و سیستانی که در هفته آخر این رپرتوار نمایش هایشان را به صحنه برده بودند، دعوت کردیم تا مهمان خبرگزاری مهر باشند و درباره برگزاری این رویداد هنری و مشکلاتی که در شهرستان ها با آن روبرو هستند، صحبت کنند.در بخش ابتدایی میزگرد بررسی رپرتوار تئاتر استان ها علاوه بر بحث درباره دلایل برگزاری چنین رویدادی به مشکلات و کمبودهایی هم که تئاتر شهرستان ها با آن روبرو است، اشاره شد و در عین حال احسان جانمی و عباسعلی کیخایی در صحبت هایشان به مقایسه تئاتر در دو استان اصفهان و سیستان و بلوچستان نیز پرداختند.در بخش ابتدایی این میزگرد با ما همراه باشید:* آقای امینی در طول سه سال گدشته که شما به عنوان مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری مشغول به فعالیت هستید همیشه موضوع توجه به تئاتر استان ها و در کنار آن تولید اثر جزو شعارهایتان بوده است. برگزاری رپرتوار یک ماهه از تئاتر استانها نیز در راستای عملی کردن همین شعارها بود؟
رحمت امینی: در گفتگوهایی که قبلا هم با رسانهها داشتم بر این نکته تاکید کردم که تئاتر ما سه رکن دارد؛ تئاتر تهران، تئاتر استانها و دیگری تئاتر دانشجویی. هنوز هم روی حرفم هستم و معتقدم ارکان تئاتر ما از مثلثی با این سه راس تشکیل شده است. بنابراین هر کدام از این راسها تضعیف شود، دو راس دیگر هم تضعیف خواهند شد. مثلا اگر تئاتر شهرستانها ضعیف باشد، تئاتر تهران هم تضعیف خواهد شد؛ چرا که عمدتا چهرههای موفق تئاتر شهر تهران هم ریشه در تئاتر استان ها داشتهاند.هنرمندان ما یا از تئاتر دانشگاهی برخاستهاند یا شهرستان که نتیجهاش افرادی چون محمد مساوات، نادر برهانی مرند، کورش نریمانی و خیلی دیگر از هنرمندان شده است. اما به نظر من با همه شعارهایی که امثال بنده دادهایم و البته نیت کار خوب هم داشتیم، مسائلی وجود دارد که باعث شده این شعارها جامه عمل نپوشند. ولی یکی از اتفاقات خوشایندی که به تازگی رخ داده برگزاری رپرتوار تئاتر استانی ماه در تهران است. این اتفاق، کار بدیعی از جانب من نبوده است، اما کاری بوده که از مدتها قبل روی زمین مانده بود.جدیترین حرکتی که درباره تئاتر استان ها در حوزه هنری به یاد میآورم متعلق به زمانی است که آقای اردشیر صالحپور مدیر تئاتر استان های مرکز هنرهای نمایشی بود و برنامهای تحتعنوان هفته تئاتر استان ها را مدیریت میکرد. آن زمان من فرد جوانی بودم که در بولتن جشنواره فعالیت میکردم. در آن زمان در هر هفته سه نمایش از شهرستان های مختلف به تهران میآمد و در تالارهای نمایشی چون سنگلج و تئاتر شهر و تالار هنر به صحنه میرفت. در آن زمان هنرمندان شاخص تئاتر استان ها به تهران آمدند و آثارشان را اجرا کردند. این حرکت دیگر تکرار نشد تا این رپرتواری که در حوزه هنری برپا شد. معتقدم این حرکت احساس نیازی بود که باید برطرف میشد. البته قبل از این رپرتوار تعدادی از گروههای شهرستانی به صورت منفرد به تهران میآمدند و آثارشان را در حوزه هنری اجرا میکردند.*چطور احساس کردید اجرای آثار در قالب رپرتوار تاثیر بیشتری از اجراهای انفرادی دارد.امینی: اجرای نمایشهای شهرستانی در قالب یک رپرتوار حسنهای زیادی داشت. اول اینکه این رخداد بُلد میشد و مخاطبان میدانستند در طول یک ماه تئاتر استان ها در تهران اجرا میشود. کما اینکه بعد از هفته اول که استقبال زیاد خوب نبود، این رپرتوار از هفته دوم مخاطبان خودش را پیدا کرد.بنابراین این احساس نیاز وجود داشت، چون در جشنواره سوره ماه گروههای شهرستانی فقط آثارشان را اجرا میکردند و بعد همه چیز تمام میشد. البته کارها در استان ها اجرا میشد، اما گروه ها علاقهمند بودند آثارشان در تهران هم دیده شود و نظرات اساتید و هنرمندان تهرانی را هم جویا شوند.مثلا الان آقای کیخائی در زمانی که اثرش در تهران روی صحنه بود فرصت داشت که هنرمندان را به دیدن نمایشش دعوت کند و نظر آنها را هم جویا شود. اگر اجراها محدود به یک اجرا در جشنواره بشود ممکن است فرصت دیده شدن توسط هنرمندان وجود نداشته باشد، اما در این رپراتور هر گروه ۴ شب فرصت داشت اثرش را به افرادی همچون نمایندگان مجلس و یا نمایندگان استانهای خود، شهرستانیهای مقیم تهران و هر کسی که فکرش را بکنید، عرضه کند.*آقای جانمی شما برای معرفی آثارتان از نمایندگان مجلس دعوت کردید؟احساس جانمی: بله گروه ما این کار را کرد و برای دیدن نمایشمان از اصفهانیهای مقیم تهران، آقای فولادگر نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، رئیس کمیسیون صنعت و خیلیهای دیگر دعوت کردیم که به دیدن نمایش ما بیایند. این امر اتفاق بسیار خوبی برای گروه ما بود. مثلا نماینده مجلس ما هنوز کارمان را در اصفهان ندیده بود اما این فرصت فراهم شد که در تهران به دیدن نمایش ما بیاید.
امینی: این نوع دعوت از نمایندگان میتواند تبدیل به یک طلب شود به این معنی که گروه این طلب را دارد که به نماینده شهرش بگوید ما شما را برای دیدن نمایشمان دعوت کردیم، در اصفهان نمیتوانستید کارمان را ببینید حالا در تهران بیایید و نمایش شهرتان را ببینید. خلاصه دوستان از هر کرانه تیر دعا کردهاند روان، باشد کز آن میانه یکی کارگر شود. به هر حال با برگزاری این رپرتوار ما مسئولان حوزه هنری را مجاب کردیم که باید روی این رویداد سرمایهگذاری کنند. البته میدانیم که مشکلات اقتصادی وجود دارد، اما خوشبختانه دوستان امسال توجه ویژهای به تئاتر و خصوصا تئاتر استان ها نشان دادهاند و علاقهمند هستند تئاتر استان ها را تقویت کنند، ما نیز از این فرصت استفاه کرده و این قضیه را پیگیری کردیم. آنها هم قبول کردند که یک کمک هزینه اندک اما قابل قبول به گروه ها بدهند و اسکان و هزینه تبلیغات گروه ها را هم برعهده بگیرند. بنابراین شرایط برای حضور یک ماهه تئاتر ماه استان ها فراهم شد.*انتخاب عنوان «تئاتر ماه استان ها» چطور شکل گرفت؟امینی: «تئاتر ماه استانها» یک عنوان دو وجهی است، یک وجه این است که در این رپرتوار یک ماهه برگزیدگان تئاتر سوره ماه در استان ها شرکت میکنند و دیگر اینکه این مفهوم معنایی سمبلیک دارد و انگار که برگزیدگان درخشان و ماه و قابل قبول استان ها در این رپرتوار حضور دارند.اگر بتوانیم این حرکت را به «فصل تئاتر استان ها» تبدیل کنیم خیلی موفقتر عمل خواهیم کرد. امیدوارم سال آینده بتوانیم در فصل تابستان تعداد اجراهای بیشتری به نمایشهای برگزیده استانی اختصاص بدهیم و سپس مکانیزم انتخابمان را تغییر دهیم. به این مفهوم که در دوره بعد جشنواره «سوره ماه» بخشی را قرار دهیم که در آن داوران آثار را از منظر قوتها برای اجرای عمومی مورد بررسی قرار دهند. چون ممکن است نمایشی به هر دلیلی موفق به کسب جایزه از جشنواره سوره ماه نشود، اما از منظر اجرای عمومی اثر قابل قبولی باشد. خب این آثار هم میتواند در رپرتوار ما شرکت کنند. بنابراین برعکس امسال که آثار برگزیده جشنواره در رپرتوار حضور داشتند، در دوره بعدی مکانیزم انتخاب برمبنای داشتن قابلیتها و اجرای عمومی خواهد بود.در نهایت باید از آقای فاضل نظری معاونت هنری حوزه هنری که نگاه حمایتی به ما داشتند تشکر کنم و البته پیش از این هم آقای حمزهزاده این حمایت را نسبت به بخش تئاتر حوزه داشت و کلید اول ماجرا را وی زد.ادامه دارد...
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]