تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند از آدم بد اخلاق توبه نمى‏پذيرد. عرض شد: اى رسول خدا، چرا؟ فرمودند: چون ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803747550




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رویکرد نظام بانکی به مناسبت روز بانکداری


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: رویکرد نظام بانکی به مناسبت روز بانکداری


موضوعاتی مانند عقد قرار دادها و مسائل بانکی در روز بانکداری مورد بررسی قرار می گیرد، بانکداری اسلامی از جهات متعددی حائز اهمیت است و نقش ساند ه ای دارد، از آنجایی که فعالیت ها پولی فاصله کمی با ربا دارد نقش بانکداری اسلامی بسیار مهم است . حجه الاسلام و المسلمین دکتر مصباحی مقدم نماینده مجلس و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو شورای فقهی بانک مرکزی در برنامه صبح با خبر با بیان اینکه همزمان با پیروزی انقلاب شمار بانک های کشور از 36 به 10 بانک کاهش یافته است گفت: در این زمان همچنین نرخ سود یا بهره بانکی نیز به 4 درصد کاهش یافت که البته این نیز خود مشکلات دیگری در پی داشت.

دکتر مصباحی مقدم افزود: در آن زمان اساسا این مسئله مطرح بود که بهره بانکی به کل باید برداشته و حذف شود، که البته در پی طرحی که دولت به  مجلس ارائه داد مبنی بر حذف بهره این طرح در مجلس قانونی و تصویب شد که با استقبال آن زمان امام نیز روبرو شد.

حجه الاسلام و المسلمین مصباحی مقدم بر این اساس از سال 1363 قانون عملیات بانکی بدون ربا به شکل یک پارچه در کشور به اجرا در آمد و مقرر شد این طرح 5 ساله باشد  که تا کنون ادامه داشته است، و به سپرده گذاران اعلام شد که با توجه به نظام جدید بانکی در صورت تمایل اقدام به سپرده گذاری کنند.

دانلود
دکتر مصباحی مقدم در خصوص بانکداری اسلمی در خارج از مرز های کشور اسلامی نیز گفت: طرح نظام بانکداری اسلمی در کشور هایی مانند بحرین پاکستان و کویت با موفقیت همراه بوده و البته گسترش هم یافته است که البته این مهم در خصوص بانکداری اسلامی در داخل کشور به ندرت اتفاق افتاده است.

حجه الاسلام و المسلمین دکتر مصباحی مقدم نماینده مجلس و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو شورای فقهی بانک مرکزی در خصوص عقود مشارکتی نیز گفت: عقد مشارکتی به عقدی گفته می شود که سپرده گذار و بانک به میزان آورده هایشان می توانند در سود حاصل از سپرده گذار به نسبت آورده شان سهم ببرند، که البته و از آنجاییکه نرخ سود عقد مشارکتی از طرف شورای پول و اعتبار مشخص می شود بانک ها برای فرار از هزینه های بالا این تصمیم را نمی گیرد که موجب مناقشات فراوانی شده است.

البته برخی از بانک ها  نیز خدمات خود را در قالب عقد مبادله ای به مشتریان ارائه می دهند  که در واقع عقد مبادله ای به معنای فروش کالاست و رد واقع هیچ سودی برای مشتریان نداشته است و مجلس هم به این نوع عقود اعتراضات شدیدی داشته که هیچ اقدامی تا کنون انجام نشده است.

دکتر مصباحی مقدم در خصوص اصلاح نظام بانکی بر اساس اصول اسلامی گفت: مهم ترین اقداماتی که باید برای اسلامی شدن بانک ها انجام داد این است که 1- نظارت بانک مرکزی قوی باشد2- عملکرد بانک ها باید مطابق عقود شرعی باشد3- اصلاح ناکارامدی نظام بانکی و وصول و ساماندهی معوقات بانکی در اسرع وقت و.....

او افزود البته در این راستا کارهایی انجام شده است 8 سال پیش نماینگان مجلس از دولت خواستند تا لایحه ای مبنی بر ااصلح نظام بانکی به مجلس ارائه دهد که متاسفانه دولت وقت هم پذیرفت اما در نهایت این کار انجام نشد.

مصباحی مقدم بابیان اینکه در نهایت خود مجلس دست به کار شد و با بکارگیری نیروهای مجرب پیش نویسی را ارائه داده و مورد تایید مجلس واقع شد گفت: در حال حاضر مهمترین دغدغه مجلسی ها این است که عملکردهای سوری را از نظام های بانکی حذف کنند و عملکرد ها واقعی و محدویت ها برداشته شود. حجت الاسلام و المسلمین دکتر مصباحی مقدم در خصوص استفاده از عقود مبادله ای هم گفت : اگر سپرده گذاری مایل به استفاده از عقود مبادله باشد می تواند از فروش اقساطی استفاده کند که البته می توان با نظر فقها از خدمات را نقد و نسیه هم به متقاضیان ارائه کرد که البته هم به نفع متقاضیان است و هم مشکل شرعی ندارد.

دکتر مصباحی مقدم در خاتمه افزود: از آنجایی که بانک ها در خصوص سپرده گذاری های پس انداز قرض الحسنه خود را مالک سپرده ها  می دانند، ما می توانیم با تغییر نام  پس انداز قرض الحسنه به وکالت برای قرض الحسنه دادن  دست بانک هارا از سپرده ها کوتاه کنیم که این نیز به مجلس پیشنهاد شده و امیدواریم تا یک ماه آینده تصویب و اجرایی شود.

 

لینک را کپی کنید


سه شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن