تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن زود خشنود و دير ناراحت مى شود و منافق زود ناراحت و دير خشنود مى گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818796575




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تدوين پيش نويس سند راهبردي تغيير اقليم کشور در مراحل نهايي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۰ شهريور ۱۳۹۴ (۱۰:۵۱ق.ظ)
تدوين پيش نويس سند راهبردي تغيير اقليم کشور در مراحل نهايي موج - مدير پروژه تغييرات آب و هوا سازمان حفاظت محيط زيست گفت: پيش نويس سند راهبردي تغيير اقليم در کشور تا آخر شهريور نهايي شد.
به گزارش خبرگزاري موج، محسن ناصري، مدير پروژه تغييرات آب و هواي سازمان حفاظت محيط زيست، با بيان اين مطلب، به بحث کشاورزي و امنيت غذايي در کنار موضوع منابع آب به عنوان مهم‌ترين موضوع در زمينه سازگاري براي بقا در مباحث تغيير اقليم در ايران اشاره کرد و گفت: اقليم هم در مصرف محصولات کشاورزي و هم در دسترس بودن محصولات کشاورزي تأثير دارد.
وي ادامه داد: هر اقدامي که منجر به بهينه سازي در مصرف آب، محصولات کشاورزي و هدفمند کردن نوع مصرف باشد به عنوان اقدامات سازگاري براي بقا محسوب مي‌شود.
مدير پروژه تغييرات آب و هوا سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اين که تغييرات نامطلوبي در وضعيت اقليم کشور در حال اتفاق افتادن است، افزود: هر اقدامي که منجر به کاهش مصرف يا بهينه شدن نوع مصرف بشود، در جهت سازگاري با تغيير اقليم قابل توصيه است.
ناصري خاطرنشان کرد: در مباحث کشاورزي و امنيت غذايي، مواردي همچون افت عملکرد توليد برنج و گندم در شرايط خاص يا تغييراتي که در بازار محصولات کشاورزي به خاطر کمتر در دسترس قرار گرفتن اقلام محصولات رخ مي‌دهد، موضوعاتي مي‌باشند که مستقيما با اثرات تغيير اقليم در ارتباط هستند.
مدير پروژه تغييرات آب و هوا سازمان حفاظت محيط زيست، گفت: در مباحث تأثير تغيير اقليم در کشاورزي و امنيت غذايي، علاوه بر بررسي مواردي که مستقيماً متأثر از تغيير اقليم هستد، موارد غير مستقيم که در قالب موضوعات افزايش سازگاري براي بقاء است، مورد بررسي قرار مي‌گيرند.
ناصري ادامه داد: در اين راستا، علاوه بر اين که با نماينده‌هاي دستگاه‌هاي اجرايي مختلف در جلسات کارشناسي درباره اقدامات مربوط به سياست‌هاي کلان، راهبردها و سياست‌هاي اجرايي در کل بخش کشاورزي در برنامه ششم و برنامه‌هاي هفتم و هشتم مذاکره کرديم و گفتمان در زمينه سياست‌هاي کلان در بخش زراعت، باغداري هم انجام شده است.
مدير پروژه تغييرات آب و هوا سازمان حفاظت محيط زيست اعلام کرد: در جلسه پنجمي که براي کشاورزي برگزار مي‌شود، سياست‌هاي بخش شيلات، دام‌پروري بايد بررسي شوند.
وي تصريح کرد: ما نقاط ضعف و قوت يا تهديد و فرصت ساختار را در مباحث آب، کشاورزي، امنيت غذايي، تنوع زيستي، انرژي در بخش‌هاي مختلف کشور متناسب با اثرات تغيير اقليم بازشناسي کرديم و بر اساس اين رفتارشناسي، يک سري راهکارهاي کلي پيشنهاد کرديم و سپس سياست‌هاي کلان، راهبردها و سياست‌هاي اجرايي را متناسب با پيش نويس دفتر تغييرات آب وهوا و با توجه به نظر جمعي تعيين شد.
فقدان برنامه آمايش مهم‌ترين چالش در حوزه سازگاري براي بقاءاست
ناصري گفت: مهم‌ترين چالشي که در حوزه سازگاري براي بقا توسط کارشناسان مطرح شد، فقدان برنامه آمايش در کشور است.
وي در ادامه گفت: برنامه‌هاي توسعه دستگاهي در کشور به هيچ وجه يک ساختار به هم پيوسته و منسجمي را ندارد و دستگاه‌ها براساس وظايفي که بر عهده دارند، يک سري اهداف جاه طلبانه اي را تعريف مي‌کنند که ممکن است با برنامه‌هاي بخش‌هاي ديگر يا دسترسي به اقلام پايه و زيرساختي مغايرت داشته باشد.
مدير پروژه تغييرات آب وهوا سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اين که برنامه آمايش کشور هنوز تدوين نشده، افزود: هم اکنون دنيا از مرحله آمايش گذر کرده و به دنبال برنامه‌هاي توسعه پايدار براساس مدل‌هاي به هم پيوسته آب، غذا، انرژي و اقليم هستند.
ناصري تصريح کرد: بايد از مرحله آمايش عبور کنيم و برنامه ريزي را در کشور براساس مدل به هم پيوسته و چهار وجهي آب، اقليم، انرژي و امنيت غذايي که به مدل نسوز معروف هستند، قرار دهيم تا يک جامعه پويا داشته باشيم. در غير اين صورت ساختار جامعه دچار فروپاشي مي‌شود.

تمدن‌هاي زيادي در تاريخ به خاطر خشک‌سالي فروپاشيده است
ناصري با اشاره به اين که در تاريخ، تمدن‌هاي زيادي بودند که به خاطر خشک‌سالي هاي مداوم فروپاشيدند، گفت: نوسانات اقليمي باعث تغيير الگوي بارش و از بين رفتن منابع غذايي مي‌شود که در نهايت منجر به افت تراز انرژي جامعه و فروپاشي ساختار يک تمدن مي‌شود.
وي ادامه داد: هم اکنون نيز کشورهايي دچار خشک‌سالي هستند و در حال از دست دادن منابع آب خود هستند، دچار همين سرنوشت خواهند شد. کشورهاي در حال خشک‌سالي، علاوه بر اينکه منابع جمعيتي خود را از دست مي‌دهند، امکان تأمين منابع غذايي خود را نيز از دست داده، و قيمت انرژي در آن‌ها خيلي افزايش پيدا مي‌کند و با تشديد اين چرخه تمدن اين کشور فرو مي‌پاشد.
مدير پروژه تغييرات آب وهوا اگر برنامه ريزي در کشورهاي خشک براساس شرايط بهينه در اين چهار وجه باشد، مي‌توانيم به پايدار توسعه در آن‌ها اميدوار باشيم. البته، هيچ‌گاه براي اقدام دير نيست اما هر چه زمان بگذرد هزينه‌هاي اقدامات جبراني در کشور براي سازگاري بالا مي‌رود و ممکن است به جايي برسيم که اين هزينه‌ها را نتوانيم تحمل بکنيم.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن