محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1845134371
گفت وگوی فارس با مجید ملانوروزی/ بخش اول پولی برای خرید آثار هنرمندان خارجی نداریم/4 برابر شدن بازدید از موزه طی دو سال گذشته/برپایی نمایشگاه به سبک اکسپرسیونیسم انتزاعی در موزه هنرهای معاصر
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گفت وگوی فارس با مجید ملانوروزی/ بخش اول
پولی برای خرید آثار هنرمندان خارجی نداریم/4 برابر شدن بازدید از موزه طی دو سال گذشته/برپایی نمایشگاه به سبک اکسپرسیونیسم انتزاعی در موزه هنرهای معاصر
مدیر دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام 4 برابر شدن بازدید از موزه طی دو سال گذشته، گفت: یک بخشی از آن مربوط به آشتی هنرمندان با فضای دولت جدید بوده، ضمن اینکه سعی کردیم روی کیفیت برنامهها کار کنیم.
به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری فارس، دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از متولیان اصلی در عرصه هنر سنتی و مدرن است که از دو سال گذشته «مجید ملانوروزی» مدیریت آن را بر عهده گرفته است. بر همین اساس در هفته دولت بر آن شدیم که مصاحبهای با وی پیرامون فعالیتهای دفتر هنرهای تجسمی در داخل و خارج از کشور داشته باشیم. طی این دو سال بخش هنرهای تجسمی را چگونه دیدید؟ موضوع هنرهای تجسمی در کشور، موضوعی تخصصی است و بیشتر اهالی هنرهای تجسمی به آن توجه میکنند. به طور مثال وقتی فیلمی مثل «رستاخیز» دچار مشکل شود، شاید خیلی از مردم راجع به آن نظر بدهند. یا اگر حوزههای کتاب، تئاتر، سینما، رادیو و تلویزیون دچار ممیزی شوند، جمع کثیری درباره آن عکسالعمل نشان میدهند؛ اما در حوزه هنرها تجسمی اینگونه نبوده است و بیشتر مخاطبان خاص به آن توجه دارند. متأسفانه زمانی که بنده مدیریت هنرهای تجسمی را برعهده گرفتم، خیلی از اهالی هنرهای تجسمی با دولت همراه نبودند؛ یکی به دلیل اینکه این قشر خیلی نیازی به امکانات دولتی ندارند و آثارشان را در حراجیها و نگارخانهها و مشتریهای آثار خودشان میفروشند، دوم اینکه اتفاقاتی افتاد که در دوره دوم دولت دهم خیلیها با پُز روشنفکری با دولت همکاری نمیکردند؛ انجمنها خیلی علاقهمند کار با وزارت ارشاد نبودند و بیشتر با خانه هنرمندان و مراکز دیگر فعالیت میکردند؛ ضمن اینکه بعضی از اساتید هم نیازی نداشتند که حتی بدانند مدیر دفتر هنرهای تجسمی چه کسی است. یک نکته دیگر که می توان به آن اشاره کرد، فروش بلیطهای موزه قبل از دو سال گذشته کم بوده اما طی دو سال گذشته آمار بازدیدها 4-5 برابر شده است. علت 4 برابر شدن بازدیدها چه بوده است؟ یک بخشی از آن مربوط به آشتی هنرمندان با فضای دولت جدید بوده، ضمن اینکه سعی کردیم روی کیفیت برنامهها کار کنیم. به عنوان مثال از نمایشگاه اتوپینه که یک هنرمند اشراقی است، خیلی استقبال شد؛ شاید طی سه ماه برپایی نمایشگاه به اندازه یک سال بلیط فروختیم. در موزه هنرهای معاصر چه تعداد اثر نگهداری میشود؟ آیا برنامهای برای خرید آثار هنرمندان غربی دارید؟ در گنجینه آثار حدود 3 هزار اثر از هنرمندان ایرانی و غربی است؛ خرید آثار غربی به دوره قبل از انقلاب برمیگردد و اعتبار این گنجینه به مجموعهای از آثار بهترین هنرمندان غربی است که طی 100 سال گذشته خریداری شده است. آثار این هنرمندان، از لحاظ اعتبار هنری و اقتصادی خیلی اهمیت دارد. در گنجینه موزه آثار هنرمندانی مثل آقای پتگر و استاد فرشچیان هم نگهداری میشود. برای نمایش آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر چه برنامههایی دارید؟ برای نمایش آثار موزه هم باید گفت که اگر موزه تمام این آثار را به نمایش بگذارد، شاید چیزی برای فضای معاصر نداشته باشد. هنرمند یکبار میبیند و دیگر نمیآید. از دو سال گذشته دو نمایشگاه از گنجینه برگزار کردیم یکی عکسهای گنجینه و دیگری نمایشگاه چاپهای دستی بود. هفته آینده هم بخشی از آثار به سبک اکسپرسیونیسم انتزاعی را نمایش میدهیم. از طرفی دیگر موزه هنرهای معاصر برای نمایش آثار فقط ظرفیت نهایت 150 تابلو را دارد؛ بنابراین این امکان وجود ندارد که یکجا آثار به نمایش گذاشته شود. لذا بر اساس محتوا و موضوع آثار هنری را دوره ای به نمایش می گذاریم. حدود 1200 اثر از گنجینه مربوط به هنرمندان ایرانی است؛ برای نمایش این آثار هر جا که در داخل کشور نمایشگاه حرفهای و دولتی باشد، آثار را به امانت در اختیار متولیان نمایشگاه می گذاریم. در بخش خارجی کم اتفاق میافتد که آثار گنجینه را بدهیم. تا امروز 32 اثر به نمایشگاه خارجی رفته است؛ بهعنوان مثال به مناسبت بزرگداشت پیکاسو، نمایشگاهی از آثار وی در موزه اسپانیا جمع کرده بودند، از ما هم درخواست کردند تا اثر پیکاسو را به اسپانیا ارسال کنیم که این همکاری را با آنها داشتیم. البته برای ارسال اثر به خارج از کشور بحث بیمه خیلی مهم است که در صورت اقدامات برای بیمه کردن اثر آن را به خارج از کشور می فرستیم. نکته دیگر درباره ارسال آثار به خارج کشور این است که هر چه اثر به موزههای مهم مختلف برود، اهمیت آن تابلو بیشتر میشود. اگر شرایط بینالمللی مساعد شود و تحریمها برداشته شود، ما میتوانیم به موزههای خارجی کار قرض بدهیم یا از آنها اثر بگیریم. طبیعتا با توجه شرایط طولانی مدت برای نگهداری آثار در گنجینه، اینها بعد از مدتها احتیاج به مرمت دارند، آیا در ایران این کار انجام میشود یا آثار به خارج ارسال میشود؟ در موزه هنرهای معاصر نهایتاً قدیمیترین کار برای 100 سال پیش است. بعضیها مربوط به 40 سال قبل است. به همین دلیل مثل آثار هنرهای کهن، نیاز به مرمت ندارد. به هر حال موزه مرمت کار حرفهای دارد که در لندن تحصیل کرده است. در عین حال هر چقدر که جلوتر میرویم روند نیاز به مرمت احساس میشود. به هر حال باید مرمت کار حرفهای هم برای آینده تربیت کرد، چون در این زمینه در کشور کارشناس کمی داریم. البته به گفته کارشناسان خارجی خوشبختانه کارهایی که در موزه است خیلی خوب نگهداری شد. چون آثار را خیلی به بیرون از موزه ندادیم. معمولاً در کشورهای مختلف کارهای گنجینه روی دیوار است و دیگر کشورها آثارشان را برای نمایشگاه به یکدیگر امانت میدهند. برای خرید آثار هنرمندان خارجی و نگهداری در گنجینه برنامهای دارید؟ ما بودجه خرید تابلو نداریم، بهویژه خرید تابلو هنرمندان خارجی الان برایمان مقدور نیست. در این 30 سال هم آثار خریداری نشده است، اما در همین 2 سال نمایشگاههایی از آثار هنرمندان خارجی در موزه برگزار شده است که آنها بخشی از آثارشان را به موزه هدیه داده اند. مثلاً سال گذشته در نمایشگاه اتوپینه، وی 6 اثر از خود را به موزه هدیه داد. اما دنبال این هستیم که آثار هنرمندان ایران را در خارج از کشور بفروشیم یا این آثار به موزهها و فضاهای هنری راه پیدا کند. بحث دیگری که سال گذشته هم در رسانه ها مطرح شد، بحث واگذاری دوسالانه ها به انجمن ها بوده است؛ در این موضوع روند کار انجمنها چگونه است؟ انجمنهای هنری نمیتوانند تمام جوانب هنری را پیگیری کنند و بیشتر به دنبال موضوعات صنفیشان هستند؛ خوب است که مطالباتشان را دنبال کنند. البته گاهی زیاده طلبی هم در انجمنها هست ضمن اینکه در انجمنها خیلی از هنرمندان حضور ندارند و با این حال ما کلانتر با انجمنها برخورد می کنیم و برنامههایمان را با آنها هماهنگ کنیم از سوی دیگر نظر دولت یازدهم این بوده که خودش وارد اجرا نشود و بیشتر سیاستگذاری و نظارت داشته باشد. در بحث نظارت آییننامهای است که اگر انجمن خاطی بود، با او برخورد شود؟ بله همه انجمنها آییننامه مصوب دارند. باید در چارچوب اساس نامهشان حرکت کنند که در غیر این صورت وزارت ارشاد روی موضوعات انجمنها وارد می شود. سال گذشته دو سالانه عکسی برگزار شد که این عکسها را هم در موزه به نمایش گذاشتند؛ ظاهرا نشان می داد که نظارتی بر کار انجمن و همچنین انتخاب داوران صورت نگرفته بود. هر مسئولی باید جوابگوی برنامههای تحت پوشش خودش باشد. در هر صورت یک عکس ممکن است زیبا باشد، در یک جایی به لحاظ محتوایی میتواند ضعیف باشد یا اما به لحاظ هنری قوی؛ یا اینکه به لحاظ محتوایی قوی باشد، اما به لحاظ هنری ضعیف. دوسالانه عکس سال گذشته را کسانی برگزار کردند که سالهای قبل و طی سه، چهار دوره خودشان برگزار میکنند. آقای اسماعیل عباسی و زندهروح کرمانی کسانی بودند که در دولت قبل هم مسئولیت برگزاری دو سالانه را برعهده داشتند. ممکن بوده در بخش داوری افراد حرفهایتری که در دولتهای قبل نمیآمدند، شرکت کرده باشند. این توجه باید باشد؛ اما وقتی این دوسالانه برای دولت است، من بهعنوان مدیر هنری که باید جوابگوی مطالبات مردم باشیم و باید 100 درصد اینها رعایت بشود. ضمن اینکه ممکن است در جاهایی راجع به یک تصویری در یک آثار حرفی زده شود، مبنی بر اینکه آن هنرمند همراهی با نظام نداشته است، این اتفاقها میافتد و باید سعی کرد روز به روز کمتر شود و ما هم از رسانهها بهدلیل پرداختن به این مسائل و نقد و بررسی آن متشکریم. از بیینال ونیز چه خبر؟ پسلرزههای خبری آن هنوز هست (خنده). بیینال ونیز، بیینال خوبی بود. امیدواریم که دوستان رسانه در این زمان باقیمانده از آن بازدید کنند. آماری که داریم روزانه 100 تا 200 نفر بازدید دارند. در دورههای قبل کل 6 ماه به اندازه یک هفته این بی ینال هم بازدید نداشتند. این آمار به جهت این است که 2 هزار متر فضا داریم. هنرمندان ایرانی خارج از کشور و هنرمندان سرشناس خاورمیانه در غرفه ایران حضور داشتند و کارمان دیده شد. البته من درباره مثبت و منفی بودن صحبت نمیکنم، فقط درباره توجه میگویم. 18-17 رسانه مهم جهان مثل تایمز، آرت تریبون، گاردین و ... درباره پاویون ایران در بیینال ونیز گزارش نوشتند. این بخشی از اهداف ما بود که میخواستیم دیده شویم. به نظرم موضوع خوبی بود که متأسفانه روشنفکران و افراد ارزشی این بیینال را تخطئه کردند. در حالی که با این شرایط مالی که وزارت ارشاد دارد، نمیتوانستیم در این مناسبت حضور داشته باشیم. کمک کردن بخش خصوصی و هنرمندان سبب شد که حداقل حضور داشته باشیم. در بیینال ونیز من پاویونهای کشورهای دیگر رفتم، ایران حرف برای گفتن دارد. از سویی دیگر غرفه ایران، غرفه دوری است، تبلیغات نداشتیم. به هر حال در جاهایی مثل ونیز باید لابی کرد و رسانههایی را جذب کرد. یکی دیگر از دستاوردهای بیینال ونیز شناخته شدن هنرمندان ما بوده؛ یکی از هنرمندان میگفت که یکی از کشورها از من دعوت کرده که در آنجا نمایشگاه بگذارم؛ همین که هنرمندان ما شناخته میشوند، یک امتیاز است. انتهای پیام/
94/06/06 - 12:11
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 70]
صفحات پیشنهادی
گزارش فارس از حال و هوای مردم پس از اولین سانس اکران «محمد رسولالله(ص)» به خارجیها بگیویید به جای
گزارش فارس از حال و هوای مردم پس از اولین سانس اکران محمد رسولالله ص به خارجیها بگیویید به جای دروغ فیلم محمد رسولالله ص را ببینید آمدم ببینم مجیدی دست دروغ گویان را چطور رو کردهبی سابقهترین استقبال از یک فیلم سینمایی که برای جهان اسلام ساخته شد در حالی رقم خورد که افراد زیاحافظ ممتاز قرآن در گفتوگوی مشروح با فارس: برای پیشرفت در امور قرآنی به مشهد رفتم/ اجرای برنامه در حرم امام رض
حافظ ممتاز قرآن در گفتوگوی مشروح با فارس برای پیشرفت در امور قرآنی به مشهد رفتم اجرای برنامه در حرم امام رضا ع بزرگترین آرزویم بوددر حساسترین دوران تحصیل مدرسه را رها کرد تا بتواند حافظ کل قرآن شود پس از حفظ آیات الهی در دانشگاه مشهد ادامه تحصیل داد و بعد از مدتی به بزرگتگفتوگوی مشروح فارس با اعظم محمدی بانویی که 20 روستایی کمسواد را حافظ کل قرآن کرد/ مجاهدتهای حافظان بیتالاح
گفتوگوی مشروح فارس با اعظم محمدیبانویی که 20 روستایی کمسواد را حافظ کل قرآن کرد مجاهدتهای حافظان بیتالاحزان ادامه داردپس از تأسیس مؤسسه بیتالأحزان حضرت زهرا س در آنجا حفظ کل قرآن را به پایان رساند پس از آن برای توسعه حفظ قرآن به نورآباد استان فارس مهاجرت کرد و در آنجا موفحجتالاسلام اعرافی در گفتوگو با فارس: جایگاه مشترک راهبردی برای مساجد نداریم
حجتالاسلام اعرافی در گفتوگو با فارس جایگاه مشترک راهبردی برای مساجد نداریمرئیس جامعةالمصطفی ص العالمیه گفت ما در خصوص ارائه الگوی مسجد هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی در ایران با همه پیشرفتی که در این حوزه داشتهایم خیلی عقب هستیم حجتالاسلام علیرضا اعرافی رئیس جامعةالگفتوگوی فارس با سارا عرفانی به بهانه چاپ دوم «پنجنشبه فیروزهای» ارتباط تنگاتنگی در شبکههای اجتماع
گفتوگوی فارس با سارا عرفانی به بهانه چاپ دوم پنجنشبه فیروزهایارتباط تنگاتنگی در شبکههای اجتماعی با خوانندگان داشتم از آستان قدس انتظار بیشتری داشتمنویسنده رمان پنجنشبه فیروزهای گفت ارتباط تنگانگی میان من و مخاطبان کتاب در شبکههای اجتماعی وجود دارد و روزانه پستهای متعددی دسعید تشکری در گفتوگوی تفصیلی با فارس: «ولادت» یک پیشنهاد به ادبیات است/ در خلق ادبیات دینی عقبیم/ ص
سعید تشکری در گفتوگوی تفصیلی با فارس ولادت یک پیشنهاد به ادبیات است در خلق ادبیات دینی عقبیم صفویه مدیون رشادت سلسله سادات رضوی استنویسنده رمان ولادت گفت این رمان که مورد توجه قرار گرفته در حقیقت یک پیشنهاد به ادبیات است که می توان ادبیات را از دریچه ادبیات شعر و ادبیات سینماکارگردان «سنجد» در گفتوگو با فارس: آغاز پخش اولین قسمت از سری جدید «سنجد»/ کارگردانی مشتر
کارگردان سنجد در گفتوگو با فارس آغاز پخش اولین قسمت از سری جدید سنجد کارگردانی مشترک با نگار استخرسلطان احمدی گفت امروز دوشنبه ساعت ۱۵ اولین قسمت از این سریال با مدت زمان ۲۰ دقیقه از شبکه دو سیما پخش شود امیر سلطان احمدی کارگردان سری جدید از مجموعه سنجد در گفتوگو با خبرنگفتوگوی فارس با بازیکن سابق سرخابیها که با تومور مغزی میجنگد برنامه ماهعسل امیدم را به زندگی بازگرداند/ با
گفتوگوی فارس با بازیکن سابق سرخابیها که با تومور مغزی میجنگدبرنامه ماهعسل امیدم را به زندگی بازگرداند بازیکن و مربی مقصر نتایج پرسپولیس نیستندبازیکن سابق استقلال و پرسپولیس گفت وقتی فهمیدم تومور مغزی دارم چند ماه شب و روز گریه میکردم اما برنامه ماه عسل امیدم را به زندگی بدر گفتوگوی فارس با مشاور بینالملل وزیر بهداشت محورهای اولین جلسه سمینار بیماریهای واگیر کشورهای قلب آسیا تش
در گفتوگوی فارس با مشاور بینالملل وزیر بهداشتمحورهای اولین جلسه سمینار بیماریهای واگیر کشورهای قلب آسیا تشریح شدمشاور بینالملل وزیر بهداشت گفت محور اولین جلسه افتتاحیه سمینار بیماریهای واگیر کشورهای قلب آسیا درباره تلاشهای مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت در مورددر گفتوگوی فارس با عسکری مارانی عنوان شد سهام شرکت های بورسی میان پشیز و دلار / واقعی شدن ارزش بازار سهام شرط
در گفتوگوی فارس با عسکری مارانی عنوان شدسهام شرکت های بورسی میان پشیز و دلار واقعی شدن ارزش بازار سهام شرط ورود سرمایهگذار خارجی در بورس پیشکش بازار سهام با 10 میلیارد دلار به خارجیهابورس تهران با وجود سایه سنگین ریسک های مختلف همواره برای سرمایه گذاران آن سوی مرزها بازار-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها