تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 13 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هركس به خدا و روز قيامت ايمان دارد، بايد سخن خير بگويد يا سكوت نمايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799238672




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حافظ ممتاز قرآن در گفت‌وگوی مشروح با فارس: برای پیشرفت در امور قرآنی به مشهد رفتم/ اجرای برنامه در حرم امام رضا(ع) بزرگ‌ترین آرزویم بود


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: حافظ ممتاز قرآن در گفت‌وگوی مشروح با فارس:
برای پیشرفت در امور قرآنی به مشهد رفتم/ اجرای برنامه در حرم امام رضا(ع) بزرگ‌ترین آرزویم بود
در حساس‌ترین دوران تحصیل، مدرسه را رها کرد تا بتواند حافظ کل قرآن شود. پس از حفظ آیات الهی در دانشگاه مشهد ادامه تحصیل داد و بعد از مدتی به بزرگ‌ترین آرزویش یعنی اجرای برنامه در حرم امام رضا(ع) رسید.

خبرگزاری فارس: برای پیشرفت در امور قرآنی به مشهد رفتم/ اجرای برنامه در حرم امام رضا(ع) بزرگ‌ترین آرزویم بود



خبرگزاری فارس- گروه فعالیت‌های قرآنی: «مجتبی فردفانی» حافظ ممتاز قرآن کریم سال 1370 در خانواده‌ای مذهبی در شهرستان گراش در استان فارس به دنیا آمد. وی از دوران کودکی با توجه به فضای حاکم در خانواده به امور قرآنی علاقه‌مند می‌شود به همین جهت در کلاس‌های قرائت قرآن حضور می‌یابد تا اینکه با تشویق دوستان به مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) می‌رود و در مدت یک سال موفق به حفظ کل قرآن می‌شود. وی هم‌اکنون در مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم قرآن و حدیث دانشگاه مشهد در حال تحصیل است. در ادامه گفت‌وگوی فارس با «مجتبی فردفانی» حافظ ممتاز کشورمان را می‌خوانیم؛

  حضور در جلسات قرائت قرآن مرا به حفظ آیات الهی علاقه‌مند کرد آقای فردفانی از چه زمانی فعالیت‌های قرآنی خود را آغاز کردید؟ من به واسطه خانواده به فعالیت‌های قرآنی علاقه بسیاری داشتم اما وقتی وارد مدرسه شدم نسبت به خواندن قرآن حس خاصی پیدا کردم به همین جهت از همان زمان به جلسات قرائت قرآن رفتم. پس از مدتی  یعنی حدود 10 سالگی برای یادگیری بهتر قرائت علاوه بر مسجد به مؤسسه مجمع القرآن می‌رفتم تا با فنون قرائت آشنا شوم. برای تلاوت قرآن سبک کدام اساتید استفاده می‌کردید؟ اولین نوار قرآنی که به یاد دارم صوت آیاتی از سوره مبارکه «حج» با صدای استاد «عبدالباسط» بود. من با صدای این قاری برجسته مصری وارد این عرصه شدم. پس از آن نیز از سبک استاد «شعبان صیاد» استفاده می‌کردم تا اینکه وارد عرصه حفظ شدم. پس از ورود به عرصه حفظ قرآن از تلاوت‌های اساتیدی همچون «شحات‌انور و منشاوی» تقلید می‌کردم. چگونه وارد عرصه حفظ قرآن شدید؟ بعد از یادگیری فنون تلاوت به صورت مقدماتی به تشویق دوستانم که از قاریان توانمند استان بودند به سمت حفظ قرآن رفتم. آن‌ها همواره مرا به حفظ قرآن ترغیب می‌کردند البته من نیز برای حفظ آیات الهی مستعد بودم و علاقه بسیاری به حافظ شدن داشتم به همین جهت در 16 سالگی پس از گذراندن دوم دبیرستان به همراه 4 نفر از دوستانم از گراش به شهرستان استهبان رفتیم و در مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) حفظ کل قرآن را آغاز کردیم. بعد از اینکه حافظ کل قرآن شدم برای تقویت ترتیل همچنان در جلسات قرآن شرکت می کردم چرا که هدفم از حضور در این جلسات کسب توانمندی در عرصه ترتیل آیات الهی بود.  

  برای حفظ قرآن مدرسه را رها کردید؟ بله؛ زمانی که حفظ قرآن را شروع کردم تازه از دوم دبیرستان در رشته ریاضی را به پایان رسانده بودم. یک سال مرخصی تحصیلی گرفتم تا بتوانم در مؤسسه شبانه‌روزی حفظ یک ساله بیت‌الاحزان بروم. پس از حفظ کل قرآن دوباره به مدرسه بازگشتم. حفظ قرآن مهم‌ترین هدفم شده بود/ حضور در دانشگاه را به کسب مدرک ترجیح دادم دوران دبیرستان یکی از حساس‌ترین زمان‌ها برای دانش‌آموزان است؛ چرا در این دوران مدرسه را رها کردید و به سمت حفظ قرآن رفتید؟ من به تحصیل اهمیت زیادی می‌دادم به همین جهت در دوران دبیرستان از گراش به لار می‌رفتم تا در دبیرستان نمونه دولتی درس بخوانم یعنی حدود 15 کیلومتر را هر روز می‌رفتم و برمی‌گشتم. در برهه‌ای از زمان حفظ قرآن مهم‌ترین هدفم شده بود به همین جهت فقط به حفظ فکر می‌کردم. با وجود اینکه رشته ریاضی را انتخاب کرده بودم اما پس از حفظ قرآن فقط می‌خواستم در راه توسعه فعالیت‌های قرآنی گام بردارم بر همین اساس در کنکور هم به جای انتخاب رشته‌های فنی، رشته فنون قرائت، تلاوت و کتابت قرآن را انتخاب کردم و به لطف خداوند در اولین انتخابم که همین رشته در مشهد مقدس بود، پذیرفته شدم. ناگفته نماند حفظ قرآن هیچ‌گونه خللی در تحصیلم نداشت بلکه حافظه‌ام را قوی‌تر و مرا مصمم‌ به فعالیت‌های دینی کرد به همین دلیل فکر می‌کنم در آن برهه بهترین تصمیم زندگی‌ام را گرفتم که به سمت حفظ قرآن رفتم چرا که اگر آن موقع قرآن را حفظ نمی‌کردم شاید هیچ‌وقت دیگر فرصت لازم را برای حفظ نداشتم.  

  چرا به جای رفتن به دانشگاه و تحصیل در رشته‌های قرآنی در کنکور اعطای مدرک کارشناسی به حافظان قرآن سازمان سنجش شرکت نکردید؟ برایم حضور در دانشگاه و استفاده از تجربیات اساتید مهم‌تر از کسب مدرک بود به همین جهت به جای اینکه در آزمون اعطای مدرک کارشناسی به حافظان شرکت کنم در کنکور عادی شرکت و در رشته مورد علاقه‌ام تحصیل کردم. البته درباره انتخاب شهر مشهد هم باید بگویم با رتبه‌ای که آورده بودم می‌توانستم در دانشگاه‌های تهران هم درس بخوانم اما با توجه به اینکه حرم اما رضا(ع) در مشهد است و فضای قرآنی خاصی در این شهر حاکم است ترجیح دادم برای استفاده از این فضای معنوی و تجربیات اساتید در مشهد تحصیل کنم. چرا مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) را برای حفظ قرآن کریم انتخاب کردید؟ مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) یک مؤسسه ملی در عرصه حفظ قرآن است که از تمامی نقاط کشور پذیرش می‌کند و توانسته حافظان موفق بسیاری تربیت کند. من هم چون در استان فارس زندگی می‌کردم با فعالیت‌های این مؤسسه آشنا بودم به همین دلیل به استهبان رفتم تا در آنجا حافظ کل قرآن شوم. به نظر من یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت این مؤسسه وجود آقای شاهسونی است. وی با اخلاص و پشتکار مثال زدنی سعی در توسعه فرهنگ حفظ دارد به طوری که از سال‌ها قبل با وجود کمبود اعتبار همچنان به فعالیت‌های قرآنی و برگزاری کلاس‌های حفظ می‌پرداخت.  

  شرایط لازم برای حضور در مؤسسات حفظ یک‌ساله قرآن چه سالی به مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) رفتید؟ سال 1385 به همراه 4 نفر از دوستانم از گراش به استهبان رفتیم. 4 نفرمان در یک سال حافظ کل قرآن شدیم اما یکی از دوستان یک سال دیگر در مؤسسه تحصیل کرد تا کل قرآن را حفظ کند. پیش از ما هیچ کسی از گراش به مؤسسه بیت‌الاحزان نرفته بود. ما هم به دلیل اینکه با هم بودیم در کنار تقویت انگیزه به انس با قرآن نیز علاقه‌مندتر شده بودیم و با هم رقابت سالمی داشتیم و همین امر موجب شد تا خستگی و سختی‌های حفظ را کمتر حس کنیم. هدف شما از حفظ کل قرآن چه بود؟ اوایل هدف خاصی نداشتم و فقط به دلیل علاقه، اصرار به حفظ قرآن کریم داشتم. پس از اینکه وار عرصه حفظ شدم هر روز برای حفظ کل قرآن مشتاق‌تر بودم و حس می‌کردم از این راه با قرآن انس بیشتری خواهم داشت. شما یک ساله حافظ کل قرآن شدید؛ آیا این روش حفظ قرآن ماندگار و مناسب است و آن را به سایر افراد هم توصیه می‌کنید؟ برای همه افراد نمی‌توان یک نسخه تجویز کرد. حفظ قرآن یک‌ساله نیاز به آمادگی، پشتکار، استعداد و شرایط شغلی افراد دارد؛ البته در کنار این‌ها علاقه و انگیزه هم لازم است. اگر فردی چنین توانمندی در خود می‌بیند باید اقدام کند در غیر این صورت در ابتدا بهتر است آمادگی حفظ را کسب کند به طور مثال روخوانی، روان‌خوانی خوبی داشته باشد تا در حفظ قرآن با مشکل ادای کلمات مواجه نشود. مسابقات محرک خوبی برای تثبیت محفوظاتم بود 8 سال است که حافظ کل قرآن هستید؛ چگونه در این مدت محفوظات خود را تثبیت کردید؟ وقتی حفظ قرآن را به اتمام رساندم در مسابقات شرکت می‌کردم که این حضور موجب مرور و آمادگی برای شرکت در رقابت‌ها می‌شد. به طور کلی باید بگویم مسابقات قرآن بهترین محرک برای کسب توانمندی در حفظ و تسلط بر محفوظاتم بود. علاوه بر مسابقات، اجرای برنامه‌های مختلف در سطح شهر به ویژه حرم امام رضا(ع) مرا به تسلط کافی بر محفوظاتم تشویق می‌کرد به طوری که برای اینکه اجرای موفقی داشته باشم همواره آیات را در ذهنم مرور می‌کردم.  

  چه رتبه‌هایی در مسابقات قرآن کسب کردید؟ در جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان سال 1390 در رشته حفظ 20 جزء رتبه دوم را کسب کردم. سال 1391 هم در مسابقات سراسری اوقاف در رشته جفظ 20 جزء موفق به کسب رتبه دوم شدم و سال 1392 در این مسابقات رتبه اول حفظ 20 جزء را کسب کردم که به واسطه این برتری به مسابقات بین‌المللی قرآن اردن اعزام شدم. مسابقات بین‌المللی قرآن اردن چطور بود؟ من رمضان سال گذشته به رقابت‌های بین‌المللی اردن اعزام شدم و در رشته حفظ 20 جزء شرکت کردم. سال گذشته این رقابت‌ها با حضور نمایندگانی از 33 کشور جهان برگزار شد. من در این مسابقات رتبه‌ای کسب نکردم البته از نظر بسیاری از شرکت‌کنندگان و حتی نفر اول این رقابت‌ها، اجرای من بهتر از سایر افراد بود اما شاید عدم اطلاع مناسب از آیین‌نامه این رقابت‌ها و نداشتن همراه یا استاد راهنما موجب شد که طوری محفوظاتم را ارائه دهم که با آیین‌نامه مسابقات همخوانی نداشت. البته حافظ مصری هم در این مسابقات رتبه نیاورد که این امر برایم تعجب‌برانگیز بود چرا که وی نیز اجرای مناسبی داشت و به خوبی توانست سؤالات مطرح شده را پاسخ دهد.  

  خاطراتی هم از حضور در این مسابقات دارید؟ حضور در این مسابقات تجربه خوبی برایم بود چرا با حافظان و قاریان کشورهای مختلف آشنا شدم. به یاد دارم در این رقابت‌ها با نمایندگان کشورهای عراق، اندونزی، مصر، بحرین، عراق و عربستان در لابی هتل نشسته بودیم که همه از من خواستند تلاوتی داشته باشم. من هم از این درخواست استقبال کردم و آیاتی از قرآن را خواندم که مورد توجه همه قرار گرفت. هر روز به حرم امام رضا(ع) می‌رفتم/ از مهرماه به صورت رسمی در حرم برنامه اجرا می‌کنم شما پس از حفظ قرآن به تدریس آیات الهی هم پرداختید؟ بعد از اتمام حفظ و مدرسه به دلیل اینکه برای ادامه تحصیل به مشهد رفتم فرصت مناسبی برای تدریس نداشتم اما با این وجود تابستان‌ها به بیت‌الاحزان می‌رفتم و در زمینه تجوید و حفظ تدریس می‌کردم. در مشهد جلسات مختلف قرآن برگزار می‌شود که هر کدام ویژگی‌های منحصر به‌فردی دارند؛ شما با توجه به اینکه در رشته قرآنی تحصیل می‌کردید در این جلسات هم حضور داشتید؟ وقتی به مشهد رفتم با وجود اینکه فاصله خوابگاه تا حرم زیاد بود اما من هر روز به زیارت امام رضا(ع) می‌رفتم و در محافل قرانی آنجا شرکت می‌کردم تا اینکه امسال قرار شد با موافقیت مسئولان و اساتیدم به عنوان حافظ قرآن در برنامه‌های آستان قدس رضوی برنامه اجرا کنم که امیدوارم از نیمه دوم سال جاری تأئیدیه آن را بگیرم و به یکی از آرزوهایم که اجرای برنامه رسمی در حرم امام رضا(ع) است، برسم. بعد از حضور در جلسات قرآن دارالحفاظ یا رواق امام خمینی(ره) کم‌کم با حافظان و قاریان مشهدی هم آشنا شدم و به تشویق آن‌ها در جلسات اساتیدی همچون «سیدمرتضی سادات‌فاطمی» و «سعید بپژنی» و «مهدی حسنی» شرکت کردم و این حضور موجب پیشرفتم در عرصه‌های قرآنی شد که من این موقعیتم را مدیون لطف و توجه امام رضا(ع) هستم چرا که با عنایت ایشان من به مشهد آمدم و توانستم از اساتید مختلف بهره بگیرم. یکی از بهترین خاطراتم نیز از جلسات قرآنی، اجرای چندین برنامه با «محمود شحات‌انور» است که بهترین آن اوایل دهه 1390 در مسجدی در استهبان استان فارس بود. من در آن جلسه محفوظات خود را ارائه دادم وقتی اجرایم به پایان رسید نزد «محمود شحات» رفتم که او چند بار مرا تشویق کرد که این امر برایم جالب بود.  

  حفظ قرآن واجب نیست/ مهم انس با آیات الهی است شما چه توصیه‌ای به افرادی که هم‌اکنون وارد عرصه حفظ شده‌اند، دارید؟ بیشتر افراد در روخوانی و روان‌خوانی قرآن مشکل دارند بنابراین اگر قرآن‌آموزان می‌خواهند در عرصه حفظ موفق شوند باید به مقدمات لازم یعنی روخوانی و روان خوانی قرآن تسلط داشته باشند تا ادامه مسیر حفظ برایشان سخت نباشد. سایر افراد هم که هنوز در عرصه حفظ وارد نشدند باید بدانند که حفظ قرآن کریم یکی از بهترین راه‌های انس با کلام وحی است. البته حفظ قرآن واجب نیست بلکه آنچه اهمیت بسیاری دارد انس با آیات الهی است که این انس با روش‌هایی همچون حفظ، قرائت، تفسیر، مفاهیم و سایر علوم قرآنی امکان‌پذیر است. البته ارتباط با رسانه‌های قرآنی به ویژه شبکه و رادیو قرآن نیز نقش مهمی در ایجاد فضای قرانی برای افراد دارد که امیدوارم جوانان ما با توجه به اهمیت توسعه فرهنگ قرآنی و تحقق مطالبه رهبر معظم انقلاب درباره تدبر در آیات الهی گامی به سوی نهادینه‌کردن فرهنگ قرآنی بردارند. انتهای پیام/

94/06/03 - 10:00





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 97]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن