تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سنگهاى زیربناى اسلام سه چیز است: نماز، زکات و ولایت که هیچ یک از آنها بدون دیگرى درس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815275783




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بی بی سی: داریم در بازار ایران از بقیه اروپا جا می مانیم


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
وزرای خارجه ایران و انگلیس بی بی سی: داریم در بازار ایران از بقیه اروپا جا می مانیم

اقتصاد ایران و انگلیس؛
بی بی سی: داریم در بازار ایران از بقیه اروپا جا می مانیم
رئیس اتاق بازرگانی انگلیس: از من خواستند که با آقای فیلیپ هاموند برای باز شدن سفارت بروم ولی من نمی توانستم بروم و به جای آن، رفتم به باز شدن سفارت ایران در بریتانیا جایی که بارها آنجا بودم ولی امیدوارم که در آینده خیلی نزدیک آنجا برویم.



به گزارش سرویس اقتصادی جام نیوز، بخش فارسی وب‎سایت دولتی بی بی سی (BBCPersian) در گزارشی با عنوان "تلاش بریتانیا برای عقب نماندن از رقبای اقتصادی در ایران" نوشت:  سفرفیلیپ هموند وزیرخارجه بریتانیا شاید برای بازگشایی سفارت این کشور در تهران باشد ولی انگیزه مهم دیگری هم دارد. اینکه بریتانیا در برقراری روابط تجاری با ایران از رقبایش عقب نماند. نمایندگان شرکت نفتی شل و چند شرکت مهندسی بریتانیایی با اقای هموند به ایران رفته اند. پیش از این مقامهای ارشد سیاسی و اقتصادی آلمان، فرانسه و ایتالیا به تهران رفته و زمینه احیای روابطشان با ایران را مهیا کرده اند.
   

  در همین راستا، رئیس اتاق بازرگانی ایرانی و انگلیس در گفتگو با بی بی سی فارسی گفت: همانطور که فرانسه و آلمان از ما پیشی گرفتند این خطر وجود دارد که در آینده ایرانی ها به آمریکا نگاه کنند.

 بی بی سی فارسی به بهانه بازگشایی سفارت خانه انگلیس در ایران در گفتگویی با لرد نورمن لامونت رئیس اتاق بازرگانی ایران و بریتانیا پرسید : پیش از شما، آلمان، فرانسه و ایتالیا به ایران رفتند آیا احساس نمی کنید که احیانا از رقبای اروپایی تان ممکن است عقب مانده باشید؟وی پاسخ داد: بله! فکر می کنم خطر این وجود دارد که ما یک مقداری دیر اقدام کردیم. وزرای کشورهای دیگر آنجا رفتند، فرانسه و آلمان حتی فکر می کنم اسپانیا هم رفته است ولی من خوشحالم که فیلیپ هاموند به آنجا رفته. فکر نمی کنم که این فقط راجع به مسائل اقتصادی است، باز شدن سفارت، یک چیز متفاوت است، این به این برمی گردد که بریتانیا بتواند روابطش را با ایران عادی سازی کند. من خیلی خوشحالم از اینکه روابط، عادی سازی می شود و ما می رویم آنجایی که قبل از این بودیم و همه این کشورهای اروپایی آنجا سفارت دارند. امیدوارم که توافق هسته ای باعث شود که بین ایران و غرب روابط بهتری آغاز شود، برای اینکه فکر می کنم مردم دارند می بینند که یک وجهه مشترکی است بین غرب و ایران که باید به آن رسیدگی شود.
مجری بی بی سی فارسی در ادامه پرسید: پیش از تحریم ها هم بریتانیا سهمش از بازار اقتصاد ایران در مقایسه با شرکای اروپایی کمتر بود. فرضا ایتالیا و آلمان ، بخش بزرگتری از بازار ایران را در اختیار داشتند به نظر شما آن موانع چیست؟ درست است که تحریم ها دارد برداشته می شود اما فکر می کنید که بریتانیا می تواند واقعا به سهم قابل توجهی از سرمایه گذاری در ایران دست پیدا بکند در مقایسه با فرضا آلمان و ایتالیا؟
لامونت پاسخ داد: من فکر می کنم که این درست است. آلمان فکر می کنم بیست برابر بریتانیا تجارت دارد. فرانسه چیزی حدود هشت برابر ما! فکر می کنم این به این خاطر است که یکی از نظر تاریخی، آلمان محصولاتی را تولید می کند که در واقع اقتصاد ایران به دردشان می خورد مثل ماشین ها و اینها ولی فکر می کنم که خیلی در واقع جاهای زیادی هست که بریتانیا می تواند آنها را پر کند، بخصوص در بخش نفت و گاز. در زمینه اقتصادی هم ایران می داند که لندن یک قطب اقتصادی است ولی در آینده این خطر وجود دارد که ایرانی ها به آمریکا نگاه کنند ولی در حال حاضر فکر می کنم که یک فرصت بزرگی است.
بی بی سی فارسی ادامه داد: به فرصت ها اشاره کردید. چه فرصت هایی می بینید در بازار ایران و کدامیک از بخش های اقتصادی بریتانیا تمایل جدی دارند برای ورود به ایران؟
وی در پاسخ گفت: من لیست کردم بخشی از جاهایی را که می توانند بروند. فکر می کنم بخش نفت و گازند و همینطور شرکت های هواپیمایی، بخش های مالی و همینطور بخش های آموزشی، فکر می کنم اینجا بخش هایی هستند که بریتانیا کاملا قوی است در آنها و می تواند فعالیت بکند. بیزینس کردن با کشوری که سفارت در آن نداریم، می دانید مشکلات ویزا هست و من هم می فهمم که هنوز به صورت کامل، حل نشده ولی تقریبا غیرممکن است که در شرایط فعلی که مشکلات ویزا هست ما بتوانیم بیزینس انجام بدهیم.
وی در خصوص پرسش بی بی سی که پرسید، در داخل بریتانیا از جانب صاحبان سرمایه، انتقادهایی بود مبنی بر اینکه بازگشت به ایران به کندی دارد انجام می شود؟ گفت : فکر می کنم دولت ایران خیلی راغب بوده که سفارت را باز بکند. من می دانم که مجلس یک طرحی را گذاشت که نباید روابط در سطح سفیر باشد برای همین است که ما آنجا الان سفیر نداریم ولی مطمئنم که تا یک زمان خیلی کم آینده این مساله حل می شود. فکر می کنم ایران به نوعی یک نگاه اسکیزوفرنیکی دارد به بریتانیا، آنها بی اعتماد هستند در مورد نقشی که بریتانیا در آن کشور بازی کرده است ولی در عین حال خیلی هم بریتانیا را دوست دارند، می دانم که بعضی وقتها غلو می کنند در مورد نقشی که بریتانیا در ایران داشته که فکر می کنم این خطایی بوده که ما در گذشته داشتیم.
وی در خصوص سفر احتمالی آینده اش به ایران نیز گفت:‌ از من خواستند که با آقای فیلیپ هاموند برای باز شدن سفارت بروم ولی من نمی توانستم بروم و به جای آن، رفتم به باز شدن سفارت ایران در بریتانیا جایی که بارها آنجا بودم ولی امیدوارم که در آینده خیلی نزدیک آنجا برویم./110



۰۲/۰۶/۱۳۹۴ - ۲۳:۰۰




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن