واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: یکشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۸

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز امیدواری کرد که با افزایش ارتباطات خارجی نمایشهای آیینی و سنتی در ایران تقویت شوند تا هر شب یک نمایش از اینگونه در تماشاخانههای شهر به صحنه برود. به گزارش خبرنگار تئاتر ایسنا، پنجمین سمینار بینالمللی نمایشهای آیینی و سنتی به عنوان بخشی از هفدهمین دوره جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی، عصر یکم شهریور ماه با حضور تعدادی از مهمان خارجی در سالن کنفرانس تئاتر شهر افتتاح شد. در این مراسم، علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه سنت و آیین یکی از مباحث اساسی در حوزه شرق است، گفت: در غرب شاید کمتر به این موضوع پرداخته شود، در حالی که مواردی را داریم که آموزههای دینی توسط بزرگان از طریق یک نمایش مطرح میشد. او با اشاره به دورههای مختلف تاریخی که گونههایی از نمایش با کاربردهای مختلف اجرا و استفاده میشده است، ادامه داد: اینها آهسته آهسته در دورههای مختلف در مناظر عمومی اجرا شدند، همانطور که در ادبیات ما به شکلهای مختلف درآمدند و نمایش کم کم به یک فرهنگ تبدیل شد. مرادخانی اظهار کرد: وقتی جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی را نگاه میکنیم، میبینیم چقدر خوب است بعضی از چیزها را به یاد ما میآورد؛ چیزهایی که در گذشته داشتیم مثل فتوتنامههایی که در زمان میرفندرسکی وجود داشت. وی با بیان اینکه فضا کم کم در حال باز شدن است، گفت: احتمالا در دورههای آینده افراد زیادی به ایران خواهند آمد و تصورم این است که نمایشهای آیینی و سنتی را باید تقویت کنیم تا هر شب یکی از آنها روی صحنه باشد. چون بارها پیش آمده که مهمانان خارجی تمایل داشتند یک تئاتر ایرانی ببینند و خوب است سالنی برای این نوع نمایشها اختصاص یابد تا نمایش ایرانی اجرا شود. بنا بر این گزارش،در ابتدای این مراسم هم حمیدرضا اردلان دبیر پنجمین سمینار بینالمللی نمایشهای آیینی و سنتی با اشاره به اینکه در کشور ما هنوز آدابی برای اجرای یک مراسم افتتاحیه رعایت میشود، گفت: در ایران خلاصهای از آیینهای تمام جهان را داریم. تقریبا تا چند دهه قبل هیچ عمل جمعی در ایران اتفاق نمیافتاد، مگر اینکه یک تعریف جمعی داشت. وی افزود:حال مدرنیته آمده و زمان دیگر تعریف گذشته خود را ندارد اما اندیشمندان کشور ما بسیار تلاش میکنند که نسبت دوره معاصر با آیینهای گذشته کم نشود. به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این مراسم داوود فتحعلی بیگی دبیر هفدهمین دوره جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی هم در سخنانی اظهار کرد: در فروردین سال 68 این جشنواره در شرایطی برگزار شد که هنوز تنی چند از این هنرمندان در تهران حضور داشتند، اگرچه برخی بیمهریها باعث شد، عدهای از آنها به گونهای خانه نشین شوند که حتی حاضر به مصاحبه نباشند به همین دلیل این جشنواره عاملی برای بازگشت و اجرای گونههای این نوع نمایش شد. او گفت: توجه و تمرکز بر حفظ میراث ملموس و اجرای نمایشهای آیینی و سنتی رفته رفته جدیتر شد و همه بر اهمیت میراث ناملموس واقف شدند تا جایی که گونهای از آن در فهرست میراث جهانی ثبت شد. فتحعلیبیگی ادامه داد:هفدهمین دوره نمایشهای آیینی و سنتی را در حالی برگزار میکنیم که نه تنها در رشتههای مختلف اغلب پیشکسوتان را از دست دادهایم بلکه در مواردی جایگزینی هم برای آنها نداریم. او با اشاره به آیینها و مراسمهای مختلفی که در مناسبتهای گوناگون شادی و غم در مکانهای مختلف مانند قهوه خانه و تکیه برگزار میشدند، گفت: حال که به دلیل تغییر و تحولات دیگر قهوه خانهای برای نقالی نیست و اغلب تکایا هم تعطیل شدند چه باید کرد؟ آیا زمان آن نرسیده که سازمانهای مربوط راهکاری برای اجرا و ارائه نمایشهای آیینی و سنتی بیابند؟ آیا وقت آن نرسیده که آموزش سینه به سینه جای خود را به آموزش مدون بدهد؟ این کارگردان در این شرایط تنها راه کوتاه مدت را برگزاری کارگاههای آموزشی و در راستای آن ایجاد مدارس و دانشکدههای تخصصی به عنوان راهی طولانی جهت حفظ این آیینهای سنتی برشمرد. به گزارش ایسنا، در این سمینار که تا روز سهشنبه 3 شهریور ماه در سالن کنفرانس تئاتر شهر ادامه خواهد داشت، مقالههای مختلفی ارائه خواهد شد. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]