تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):نصيحت و خيرخواهى از حسود محال است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835001479




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فیلمسازی شانسی در شمال


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: نقدی بر فیلم «شانس،عشق، تصادف»
فیلمسازی شانسی در شمال

تاریخ انتشار : یکشنبه 1 شهریور 1394 ساعت 14:00 | شماره خبر : 2066596739963206995 تعداد بازدید: 1
پ پ









سال‌ها پیش در دانشکده سینما تئاتر سوره وقتی آرش معیریان در کلاس اصول کارگردانی به ما درس فیلمسازی می‌داد تسلط بی‌نظیرش بر دکوپاژ و حرکت دوربین و شیوه‌های فیلمسازی برایمان حیرت‌انگیز بود و این حیرت وقتی افزون شد که روند فیلمسازی ایشان را در این سال‌ها دنبال کردیم و گویی این دو شخصیت متفاوت هستند.


شانس، عشق، تصادف که روی جلدش عنوان شاد‌ترین، موزیکال‌ترین و خانوادگی‌ترین فیلم سال را قید کرده است واجد هیچ‌کدام از استانداردهای فیلمسازی و یک کار فرهنگی نیست و به همین دلیل با بررسی این عناوین می‌توان آن را نقد کرد. یک: شوخی‌های عمدتا تکراری و در برخی موارد خارج از عرف اجتماعی و ادب در این فیلم نه‌تنها مخاطب را نمی‌خنداند، بلکه لبخند تلخی برای چرخه تولید و ارائه این گونه فیلم‌ها برچهره می‌نشاند. برای مثال در صحنه‌ای، راننده بچه‌ها در اردو که سعی شده بامزه نشان داده شود با خوردن یک ظرف بزرگ آب آلبالو دچار مشکل می‌شود و در ادامه صحنه‌هایی به وجود می‌آید که قطعا نه مناسب کودکان و نه مخاطبان است. البته در همین سکانس آقای راننده که الگوی بچه‌ها هم هست با زور و تهدید به کتک نمی‌خواهد پول فروشنده را بدهد! همین صحنه کوتاه شاید نگاه سازندگان را به مردم محلی نشان می‌دهد. دو: بی‌شک دوستان معنی و مفهوم فیلم موزیکال را اشتباه دریافت کرده‌اند. این‌که با صداگذاری و استفاده از آهنگ‌های قدیمی روی آواز‌خوانی بچه‌ها تصور کنیم فیلم موزیکال ساخته‌ایم، نادرست است. این‌که یک کودک در اردوی فرهنگی - تربیتی شمال لباس جاهل‌های دهه 40 بپوشد و برقصد یا قدری موسیقی جنوبی قاطی فیلم کنیم یا یک خواننده پاپ که بشدت نابازیگر است برای بچه‌ها آواز بخواند فیلم موزیکال تولید نخواهد شد. سه: عنوان خانوادگی، بی‌ربط‌ترین قسمت عناوین مورد ادعای پشت جلد به ماهیت فیلم است. شوخی‌های رکیک، رفتارهای ناهنجار، نبود حتی یک خانواده به شکل کلاسیک و مرسوم به واقع فیلم را از این عنوان دور می‌کند. حتی در برخی صحنه‌ها مثل دعای صبحگاهی بچه‌ها یا شست‌وشوی قبور شهدا به دلیل نبود بستر مناسب در متن و درون اثر، کارکرد مناسبی ندارد و بشدت غیرواقعی می‌نماید. نکته مهم دیگر در این فیلم و آثار مشابه شبکه نمایش خانگی نبود نظارت بر متن و کنترل کیفی در مرحله تولید است. آثار صرفا با مقاصد تجاری تولید می‌شوند و نگاه فرهنگی اصولا در لایه‌های آخر اهداف سازندگان قرار دارد. به‌راستی چگونه می‌توان حضور بازیگران عمدتا با کارنامه درخشان سینمایی و تلویزیونی را در این آثار و در نقش‌های نامانوس جز به دلیل منافع مالی متصور شد. سال‌هاست دوستان منتقد و نویسنده یا حتی سینمایی در نوشته‌ها و مصاحبه‌هایشان به این شرایط اعتراض داشته‌، اما هرگز توسط متولیان جدی گرفته نشده‌اند. تصمیم‌گیرندگان محترم حوزه فرهنگ باور کنند این‌گونه فیلم‌ها به اندازه برخی آثار وارداتی به سلیقه و دانش مخاطب آسیب وارد می‌کنند و به جای ذکر درجه کیفی که به یک شوخی شبیه است، نظارت مناسبی در این شبکه داشته باشند. اما نکته بسیار مهم بحث آموزشی و ضدآموزشی و مخرب این فیلم است. تعداد زیادی کودک بی‌سرپرست در فیلم حضور دارند که صرفا شاهد رفتارهای غیراخلاقی بزرگ‌ترها و روابط عاشقانه نیم‌بند آنها هستند و گاهی دور هم جمع می‌شوند تا خواننده پاپ برایشان آواز بخواند و گاهی وقت‌ها هم برقصند! این تمام نقش کودکان این اثر است که به اردوی تربیتی آمده‌اند. استفاده از فضای شمال هم که در حد آکسسوار صحنه است و هیچ خبری از فرهنگ و رسوم مختص این منطقه نیست. این فیلم نمونه خوبی است برای یادگیری فیلمسازی بدون فیلمنامه و فکر و ایده مشخص و صرفا به دلیل منافع تجاری با دوستان در سفری دور‌همی به شمال که با تدوینی سردستی می‌توان وارد شبکه توزیع کرد. آثار مخرب این‌گونه فیلم‌ها زمانی نمایان می‌شود که همان بچه‌های فیلم بزرگ شوند، بخواهند وارد حوزه‌های مختلف جامعه شوند و آموزه‌هایشان را به کار گیرند؛ آموزه‌هایی که به آنها شانس، عشق و تصادف می‌دهد. بهرنگ ملک محمدی - قاب کوچک (ضمیمه شنبه - روزنامه جاجم)


تاریخ انتشار : یکشنبه 1 شهریور 1394 ساعت 14:00 | شماره خبر : 2066596739963206995 تعداد بازدید: 1





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن