تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 25 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):پرهيزكارى منافق جز در زبانش ظاهر نمى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806578922




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ظرفيت بالاي ايران براي گسترش گردشگري ماجراجويانه و نبود توجه مناسب مسوولان


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳۰ مرداد ۱۳۹۴ (۱۱:۴۴ق.ظ)
در گفت و گوي تفضيلي با خبرنگار موج مطرح شد؛ ظرفيت بالاي ايران براي گسترش گردشگري ماجراجويانه و نبود توجه مناسب مسوولان موج- يک کارشناس گردشگري گفت: توپوگرافي ايران ظرفيت‌هاي زيادي براي گسترش گردشگري ماجراجويانه براي ما به وجود آورده اما براي استفاده از 99 درصد اين فرصت‌ها، هيچ کار استانداردي نکرده‌ايم.
علي شادلو متولد 1361 تهران و فارغ‌التحصيل کارشناسي مديريت بحران و کارشناسي ارشد اکو توريسم است. وي در مقطع کارشناسي به‌عنوان دانشجوي برتر کارآفرين با طرح افزايش ضريب امنيت صنعت اکو توريسم انتخاب شد و در پيشينه خود سابقه فعاليت و هدايت گروه‌هاي امداد کوهستان و همين‌طور تحصيل و اشتغال در سيستم‌هاي فوريت‌هاي پزشکي را دارد.
شادلو مدت‌ها به تدريس فنون و علم امداد و نجات خصوصاً در دوره‌هاي راهنمايان سفر پرداخته است و نيز جز فعالان کميته ملي طبيعت‌گردي و مديريت حوادث صنعت گردشگري بوده که از نتايج آن حضور در هيات تدوين استاندارد ملي گردشگري ماجراجويانه است.
اين‌ها بخشي از سوابق علي شادلو در گردشگري و صنعت گردشگري است، همه اين پيشينه درخشان بهانه اي شد تا درباره يک شاخه اي از گردشگري که بسيار جذاب است اما به عقيده شادلو مغفول مانده با او به گفت‌وگو بپردازيم.

ماجراجويي چطور تبديل به يک شاخه گردشگري شد؟
ماجرا از آنجا شروع شد که چرخه اقتصادي دنيا از سوي کهنسالان به سمت جوانان تغيير کرد، جوانان گرايش به تجربه اي نو و هيجاني دارند و انواع ديگر گردشگري اقناعشان نمي کرد، پس به مرور نوع جديدي از گردشگري به نام گردشگري ماجراجويانه به وجود آمد.
گردشگري ماجراجويانه را مي‌توان اين‌طور تعريف کرد: سفري است که در آن مسافر درصد ريسک بيشتري را بپذيرد تا هيجان بيشتري را تجربه کند به اين نوع سفر مي‌گويند گردشگري ماجراجويانه! البته اينکه هر فرد چند درصد اين ماجراجويي را مي‌پذيرد به سن، ظرفيت‌هاي فردي و توانايي‌هايش مربوط مي‌شود.
گردشگري ماجراجويانه تنوع محصول بسيار زيادي دارد، که مي‌توان به سفر ماجراجويانه در آب مانند: آب راکد و آب جاري که شامل رَفتينگ، اسکي روي آب، غواصي، جت بون و سفر ماجراجويانه در کوه با سنگ‌نوردي، ديواره نوردي، يخ نوردي و... اشاره کرد، همه اين نوع سفرها يک ظاهر حرفه‌اي و يک ظاهر عمومي دارد. يعني افراد عادي هم مي‌توانند اين تجربه را کسب کنند.
درواقع همگاني شدن ورزش حرفه‌اي را گردشگري ماجراجويانه مي‌گوييم، طبيعتاً اين فعاليت، يک فعاليت قهرماني نيست و افراد ماجراجو به‌صورت مبتدي تري يک هيجان را تجربه مي‌کند.

وضعيت ايران در سفرهاي ماجراجويانه چگونه است؟
ايران به دليل تنوع اقليمي ظرفيت‌هاي بسيار متنوعي در گردشگري ماجراجويانه دارد، يعني نمي‌شود شما روي چيزي دست بگذاريد و ظرفيت طبيعي آن را در ايران نداشته باشيم، ما از همه مواهب طبيعي مانند: رودخانه، دره، پرواز و... برخورداريم.
براي مثال، مهدي حبيبي يکي از بهترين وينک سوييت‌هاي دنيا است، او که براي پرش به ايران آمده بود گفت: مايکي از بي‌نظيرترين وينک سوييت‌هاي دنيا را در بندرعباس داريم و اين ظرفيت براي او و گروه خارجي‌اش بسيار جالب بود. درواقع ما در کشورمان ظرفيت وينک سوييت که يکي از پيشرفته‌ترين و ريسک پذيرترين رشته‌هاي ورزشي راداريم. اما از اين ظرفيت استفاده‌اي نمي‌شود.

چقدر از اين ظرفيت‌هاي موجود استفاده مي‌شود؟
توپوگرافي ايران ظرفيت‌هاي زيادي براي گسترش گردشگري ماجراجويانه را براي ما به وجود آورده اما از ظرفيت‌هاي موجود و گسترش گردشگري ماجراجويانه چه کرده‌ايم؟ براي 99 درصد اين فرصت‌ها، هيچ کار استانداردي نکرده‌ايم.
وقتي قرار است يک ظرفيت خدادادي تبديل به يک منبع گردشگري شود، بايد امکاناتي براي تبديل آن به شغل وجود داشته باشد. ما مي‌توانيم پارک ژئوتوريست ماجراجويانه يا همان ويافراتا داشته باشيم که معادل ايتاليايي واژه «Iron road /مسير آهني» است که اولين بار در قرن 19 همزمان با جنگ جهاني اول در کوهستان دولوميت ايتاليا براي انتقال نيروهاي نظامي تعبيه‌شده است و در سالهاي اخير در کشورهاي ايتاليا، اتريش، ديگر کشورهاي اروپايي و ساير نقاط جهان به‌عنوان يکي از مصنوعات گردشگري ماجراجويانه مورد استقبال فراوان واقع‌شده است. اين مسيري است که ماجراجوها با حرکت در مسير سنگي احساس سنگ‌نوردها را مي‌کنند.
ما در کشور بسياري از سايت‌هاي ويافراتا را در اختيارداريم ولي هيچ کاري براي بهره‌برداري از آن نکرده‌ايم. در ايران سايت دره نوردي اي داريم که مي‌تواند به پارک دره نوردي تبديل شود، اما به يک سروسامان و متولي، امکانات نيازمند است تا درآمدزا شود.

گردشگري ماجراجويانه در جهان چه وضعيتي دارد؟
همانطور که در ابتدا گفتم، زماني در جامعه جهاني پول دست افراد 60 سال به بالابود که گرايش‌هاي خاص خودشان را در سفر داشتند. با آمدن موج IT به جهان ثروت جهاني از افراد کهن‌سال به سمت جوان‌ها چرخيد، همين امر باعث علاقه به سفرهاي ماجراجويانه در دنيا شد. اين نوع صنعت گردشگري که خاستگاه جهاني دارد، با گرايش جوان‌هاي پولداري به وجود آمد که به دنبال هيجان هستند.
به همين دليل در سالنامه سازمان جهاني گردشگري (UNWTO) مي‌بينيد، که شاخه‌هاي ژئوتوريسم، اکو توريسم و اّدونچر توريسم که جداي از توريسم فرهنگي است، نرخ رشدش در سال‌هاي اخير بيشتر است. همه کشورهايي که درزمينه گردشگري حرفي براي گفتن دارند در اين نوع گردشگري هم وارد شده اند. آمريکا، فرانسه، چين و ترکيه از کشورهاي برتر دنيا در تمام صور برنامه‌ريزي گردشگري به‌ويژه ماجراجويانه هستند.

چرا تابه‌حال نگاه جدي به گردشگري ماجراجويانه نداشته‌ايم؟ حتي اسم آن‌هم خيلي کم از زبان مسوولان شنيده مي‌شود؟
اينکه چرا ما کاري نکرده‌ايم، بايد گفت چون ازنظر تخصص، ديد و مديريت از دنيا عقب هستيم.
ما از مديريت حوادث اين‌چنيني عقب هستيم و به دنبال ريسک آن نمي‌رويم. به خاطر اينکه بيمه‌ها پوشش درستي نمي‌دهند و درواقع بيمه‌هاي توسعه‌يافته‌اي نداريم و از همين رو متوليان جرئت نمي‌کنند به دنبال اين صنعت ريسک دار بروند.
نگاه ما به اين گردشگري ماجراجويانه به‌دور از واقعيت است و علي‌رغم امکانات ملي و منطقه‌اي که در اختيارداريم ما را از اين بازار دورنگه داشته است، بايد توجه داشته باشيم که اين نوع گردشگري انتها ندارد.
البته بايد به اين نکته توجه داشته باشيم که حتي از سه درصد از مجموع خدماتي گردشگري کلان و خرد در کشور ما هم استفاده نمي‌شود، براي مثال در صنعت هتلداري از مجموع خدماتي که در دنيا ارائه مي‌شود، هتل‌هاي ما 3 درصد اين خدمات را هم ارائه نمي‌دهد.
خدماتي که تحت عنوان گردشگري ماجراجويانه در کشور نيازمند تعريف، سايت و پارک مشخص است، وقتي مي‌گوييم پارک ماجراجويي درباره همه‌چيز اين پارک فکر شده، براي بيمه، امداد و نجات، جمع‌آوري زباله‌ها و... تنها با داشتن يک سايت طبيعي نمي‌توان گفت ما گردشگري ماجراجويانه داريم.

يعني از اين نوع گردشگري در کشور ما هيچ استفاده‌اي نمي‌شود؟
نه‌تنها از اين نوع بهره‌اي نبرده‌ايم و جز برنامه‌هايمان نبوده، برنامه‌ريزي هم براي بروز کردن آن نداشته‌ايم. البته در 3-4 سال گذشته در قوانين بالادستي و کمک‌هاي کميته ملي طبيعت‌گردي سازمان ميراث فرهنگي و هلال‌احمر اتفاق افتاد، قرار شد پاسخي به اين حوادث داده شود اما نبود تخصص، امکانات و محدوديت‌هاي به وجود آمده در اثر تحريم براي خريد تجهيزات و هزينه بالاي پرواز بالگردهاي امدادي، نبود بيمه مناسب باعث کند شدن اين تغييرات شد.

ذات ماجراجويي همراه ريسک است، براي کنترل آنچه بايد کرد؟
حوادث صنعت گردشگري به لحاظ دسته‌بندي جز حوادث تک‌گير هستند نه همه‌گير. معمولاً وقتي از حوادث گردشگري صحبت مي‌کنيم، يعني اين حوادث در شهر اتفاق مي‌افتد نه در کشور! ما متولي حوادث شهري مثل اورژانس داريم اما براي حوادث طبيعي متولي وجود ندارد.
متولي حوادث جاده‌اي مثل هلال‌احمر وجود دارد اما هم اينکه از دل جاده و شهر خارج مي‌شويد و به دل طبيعت و گردشگري ماجراجويانه مي‌رويد، اگر حتي يک مار شما را نيش بزند، هيچ کمکي نداريد.
آن‌چنان امکانات ما ضعيف است که سال گذشته حادثه‌اي، دو جوان آفرودباز در کوير مرکزي را به کام مرگ کشاند. در اين حادثه نيروهاي امدادي پس از يک روزبه محل رسيدند، درحالي‌که اگر اين اتفاق در کشور پيشرفته در صنعت گردشگري مي‌افتاد، ساعتي بعد از وقوع حادثه نيروها مي‌رسيدند. ما بسياري از امکانات اورژانسي را در اختيار نداريم، در تمام دنيا گشت هوايي وجود دارد و انواع جديدتري از اشکال امداد که در ايران موجود نيست.

شما به‌صورت تخصصي درحال برگزاري تورهاي گردشگري ماجراجويانه هستيد، براي حل خلاءهاي موجود چه کرده‌ايد؟
براي گرفتن بيمه‌هاي تخصصي در برخي از موارد موفق بوده‌ايم، همچنين تمهيداتي براي امداد و نجات امنيت و... را در نظر گرفيتم تا مجبور به گرفتن اين کمک هاکمک گرفتن از بيرون مجموعه مان نباشيم. اما با توجه به اينکه دغدغه گردشگري هنوز به اين سمت نيامده، طرح‌هايي که ارائه داده بوديم هنوز به نتيجه نرسيده است.

گردشگري ماجراجويانه بوم محور است؟
در تعريف اين نوع گردشگري بايد بگوييم: «گردشگري ماجراجويانه بوم محور» چراکه در هر محيطي که تجربه‌اي آميخته با هيجان وجود دارد و گردشگر اصول پايه‌اي رفتار با طبيعت را رعايت مي‌کند را گردشگري ماجراجويانه مي‌گويند؛ يعني تخريب نمي‌کند و آشغالي نمي‌ريزد.
مي‌توان گفت اکو توريسم و اگر ماجراجويي داشته باشد مي‌شود از ترکيب اکو توريسم ماجراجويانه استفاده کرد، ولي اگر گردشگر ماجراجويي کرد و رفتار پايداري نداشت لزوماً اکو توريسم انجام نداده است.

وضعيت آموزشي اين نوع گردشگري در کشور چطور است؟
کارشناسي ارشد اکو توريسم ماجراجويانه در کشور تعريف‌شده اما اين رشته صرفاً علمي است و کار ميداني در آن وجود ندارد. وقتي تحصيل‌کردگان دانشگاه براي گذران دوران عملي به آموزشگاه ما مي‌آيند تازه مي‌فهمند موضوع اکو توريسم چيست!

مي‌توانيم بگوييم که اين نوع گردشگري مختص بچه پولدارهاست؟
به‌طورکلي گردشگري يک خدمت لوکس است، اگر فردي معيشت مناسبي داشته باشد به سفر فکر مي‌کند. اين نوع گردشگري هم مستثنا نيست اما طبقات قيمتي متفاوتي براي افراد مختلف در نظر گرفته مي‌شود تا گروه‌هاي بيشتري جذب شوند.

گفت و گو از سميرا خباز













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن