واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: View Full Version : دیدن و نگاه کردن Zilan12th February 2007, 11:37 AMتوجه به طبیعت آغاز درک طبعیت است.جهان ما پر از شگفتیها است وانسان که خود یکی از شگفتیهای این جهان است به وسیله حواس پنجگانه اش به شناسایی جهان وعناصر موجود در آن می پردازد.چشم ما شکلها را میبیند وبه مغز می سپارد .در اثر واکنشی که در چشم ومغز صورت می گیرد درک و رده بندی واقعیت برای انسان میسر می شود. پس اولین قدم در تجسم واقعیت ((دیدن وبه ذهن سپردن واقعت ))است. 1).با دقت نگاه کن 2). به خاطر بسپار 3).سپس فرمان مغز را به دقت منتقل کن همه نگاه می کنند اما همه نمی بینند ومهم آنکه همه مثل هم نمی بینند. برای خوب دیدن باید چشم راتربیت کرد. باید با چشم اندیشمند به موجودات نگاه کرد و زمان درازی به آنها خیره شدتا به دیدن وکشف اجزای طبیعت عادت کنیم. هنرمند طراح ونقاش باید بهتر و بیشتر از دیگران به جهان و هر چه در آن است توجه کند. نگه نافذ طراح باید تا عمق اجسام نفوذ کند و جزئیات هرشیء به دقت و کنجکاوی بررسی کند چشم طراح باید رگ وپی و استخوان را در زیر پوست بدن ببیند و این کار تمرین زیاد احتیاج دارد. ساختمان حقیقی اجسام را نمی توان با یک نگاه سرسری تشخیص داد. برگ درخت را همه دیده اند وشکل ظاهری آن را تشخیص می دهند ولی همین برگ که یکی ازاجزای کوچک طبیعت است ساختمان پیچیدهای دارد که در نگاه اول متوجه آن نخواهیم شد. اگر به دقت به برگ نگاه کنیم خطوطی در آن می بینیم که از محور اصلی برگ منشعب شده اند و به موازات هم به گوشه های برگ می روند. با دقت بیشتر که به برگ خیره شویم مویرگهای بسیار نازکی خواهیم دید که مثل شبکهاای در سراسر سطح برگ گسترده شده اند. اگر به پشت برگ نگاه کنیم خطوط و فرمهای بر جسته ای خواهیم دید. این فرمها استخوان بندی برگ را تشکیل داده اند.برگ پوسیدهای را در برابر آفتاب بگیرید و با دقت به ان نگاه کنید. مویرگها وآوندهای برگ به شکل شبکه ای از فرمهای هندسی نمودار خواهد شد. پس از آنکه برگ کاملا" پوسیده شد ماده رنگی آن از بین رفت اسکلت آن به جا می ماند که آن نیز بافت شگفت انگیزی دارد. به واقعیات دیگر برگ که در زیرمیکروسکوپ می توان دید اشاره ای نمی کنیم. همه اجزای طبیعت مثل همین برگ شکل و حالات متنوعی دارند که فقط با تعمق در دیدن وشکافتن واقعیات درونیشان می توان به ساختمان و ویژگیهای شکلی آنها پی برد. اغلب کسانی که شکل ظاهری اجسام را عینا" تجسم می دهند وبا این اقدام مدعی هستند که طبیعت را چنانچه که هست نشان داده اند واقعیت درونی طبیعت و ساختمان اجزای آن را به خوبی نشناخته اند. پروژهشهای علمی اثبات کرده است که واقعیت طبیعت پوسته ظاهری آن نیست.داوینچی ومیکل آنژاز اولین هنرمندانی بودن که برای دستیابی به واقعیت طبیعت اجزای آن را شکافتند ودر طراحی خوداین حقیقت را نشان دادند. رشد گیاهان ، باز شدن شکوفه ها ، ساختمان شاخه ها ، حرکت امواج دریاو اثری که بر ماسه های ساحلی می گذارد ، شیار های پوست درختان ، خطوط چهره انسان ، تاثیر نور بر شکل ورنگ اجسام ، نشیب و فراز تپه ها ، فرم سنگها ، پرواز پرندگان ....جلوههای از واقعات طبیعت اند که نباید از نظر تیز بین طراح دور بماند. زشت وزیبا ، نو وکهنه ، جان دار و بی جان ، همه ارزش نگاه کردن دارند. اگر با چشم تیز بین به اطراف نگاه کنیم همه عواملی را که لازمه آفریدن یک پدیده اصیل هنری است در دامن طبیعت کشف خواهیم کرد - این راه را همه بزرگان هنر پیموده اند.چشم هنر مند شاهراه بر خورد همه واقعیت هاست. باید این عضو را تقویت کنیم. تقویت چشم فقط از راه ورزش دائمی((نگاه کردن،تعمق در اجسام وفکر کردن))صورت می گیرد. هنگامی که ذهندر اثر این ورزش بارور شد بدون مراجعه به طبیعت نیز می توان طراحی کرد.چنین طرحهایی بدون تردید آفریده ما است. به بیان دیگر ،فرآورده افریده ما است.به بیان دیگر،فرآورده برداشت ما از واقعیت است. به خاطر داشته باشید که یک طرح خوب لزوما"یک طرح صحیح نیست. بازده صادقانه برداشت شما از واقعیت حتی اگر نسبتهای نا صحیحی- در مقایسه با طبیعت-داشته باشد ممکن است طرح فوق العاده خوبی باشد.پیش از آنکه دستهای ورزیده داشته باشید چشمانتان را تربیت کنید.بگذارید دست شما از فرمان چشم ومغزتان پیروی کند. در پارهای از کلاسهای طراحی ،مدل را خارج از کارگاه در اتاقی قرار می دهند. شاگرد در آن اتاق مدتها به مدل نگاه می کند،آن را از همه طرف بررسی میکند ،سپس به کارگاه بر می گردد وآن چه را که از مدل در ذهنش جای گرفته طراحی میکند.چنانچه چیزی از خاطرش رفته باشد،دوباره و سه باره به تماشای مدل میرود و این عمل را انقدر ادامه می دهد تا طرح کامل شود. این گونه تمرینها نیروی تصور هنر جو را تقویت میکند.هدف طراحی درک و بیان ساختمان درونی اجسام و شناخت نظم وقانونی است که موجودیت هر عنصری مبتنی برآن است. طراحی که استخوانها وعضلات بدن رانشناسد ونداند که درزیر پوست انسان چه نظم پیچیده وعظیمی وجود دارد نمی تواند به طرح بدن جان بدهد.واقعیت طبیعت در ظاهرطبیعت نیست بلکه در باطن آن نهفته است. طراح باید به این خزانه عظیم دست پیدا کند. اولی درس طراحی از طبیعتف تعمق در طبیعت است نه کپی برداری ازآن. تمرین : انواع بوته ها و گیاهان صحرایی، خار،شاخه درخت،چوب وهیزم را در اتاق کار خود نگهداری کنید.یکی از انها را روی میزی که با پارچه سفید پوشیده باشد قرار دهید و مدتی به آن نگاه کنید.سپس یک بوته یا گیاه دیگر را کنار آن بگذارید.اختلاف شکل آن دو را با هم بسنجید.ای ن ارزیابی را نسبت به همه اجسامی که گردد آورده اید انجام دهید.پس آنکه جنسیت آنها را(نرمی،زبری،تیزی، درشتی،پهنی .نازکی) بررسی کردیدابزاری که بتواند خصلت وجنسیت هر یک را بهتر تجسم دهد انتخاب کنید وبه طراحی آن بپردازید. جنسیت نرم وحرکات لطیف علف به وسیله قلم مو و آب مرکب یا به وسیله کنته پهن و با حرکات دورانی دست،و جنسیت تیز و برنده بوته های خار که از شاخه ها و تیغ های بلند و کوتاه تشکیل گردیده، با مداد و یا قلم نوک تیز و ضربات کوتاه و پی درپی، بهتر مجسم می شود.تمرین از گیاهان را چند روز انجام دهید...از شکل و ساختمان برگ درختان مختلف،برگهای خشک وپوسیدهای که آوندها ورگهای آن دیده شود ، با دقت طراحی کنید.از ترکیب چند برگ که به سلیقه خود در کنار قرار می دهید طراحی کنید.فاصله بین برگها را با شکل برگها هماهنگ سازید. برای شناخت حرکت و گردش خطوط، کلم پیچ سفید یا قرمز را از وسط ببرید و پیچ و خم خطوطی ا که بر اثر فشردگی برگها به وجود آمده دقیقا طراحی کنید دراینجا به سایه روشن توجهای نکنید فقط در جستجوی خط باشید.با این تمرین بافت خطوطی را که در دروناجسام وجود دارد خواهید شناخت. بازی خوط را در سایر عناصر طبیعت ، مثلا"جریان اب رودخانه ها ولکه های ابر متوان کشف کرد ودر طراحی از آنها استفاده کرد.هنگامی که اب در سراشیبی جویباری در جریان است حرکت آن به شکل خطوط موازی و بریده به چشم می خورد.اگر سنگی یا شاخه درختی در وسط جوی بگذارید قوسهایی در دو طرف این مانع پیدا میشود. طبیعت مادری است آموزنده،باید با چشمی اندیشمند به بازیگریهای آن توجه کنید،اسرار شکل ها و زیبایی های آنها را کشف کنید واثری به وجود آورید که <<به موازات طبیعت>>ارزنده،زیبا و منطقی باشد. تمرین : چند تکه کاغذ را مچاله کنیدو خطوط و چین خوردگی های آن را دقیقا" با ((خط))طراحی کنید. منبع : Naghashi ایثار3rd February 2011, 12:02 AMتشکر میکنم از شما برای قوی شدن دید بهتر است هنر مند به شعله شمع در اتاق نیمه تاریک نگاه کند این کار در بلند مدت بسیار مفید است (دستورات یوگا و مدیتیشن) ایثار عمیقی دانشجوی دکترای هنر سایت ما را در گوگل محبوب کنید با کلیک روی دکمه ای که در سمت چپ این منو با عنوان +1 قرار داده شده شما به این سایت مهر تأیید میزنید و به دوستانتان در صفحه جستجوی گوگل دیدن این سایت را پیشنهاد میکنید که این امر خود باعث افزایش رتبه سایت در گوگل میشود
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 712]