تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دعايى كه با بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم شروع شود، رد نمى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815462550




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جبار عباسی فلاح : آواز ایرانی تک صدایی شده است


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


جبار عباسی فلاح : آواز ایرانی تک صدایی شده است استان‌ها > زنجان - جبار عباسی فلاح از آوازخوانان نام آشنای استان زنجان است که با ارائه 2 آلبوم نام آشنای «رسم یاری» و «حریر نگاه» موج تازه ای از ارائه آلبوم در موسیقی فاخر ایرانی را در استان رقم زده است. عباسی فلاح که سالیان دراز نزد اساتید نام آشنای آواز ایرانی این هنر را به حد کمال رسانده، اعتقاد دارد باید آواز از تک صدایی بودن خارج شود تا هنرجو روزنه های امید را از روی تکنیک برای مخاطب به تصویر بکشد.

به گزارش خبر آنلاین از روزنامه همشهری زنجان او  بر لزوم اجراي اصولي و درست آواز و خلق زيبايي ها در آواز ايراني تاكيد كرده است:
موسيقي اصيل ايراني ريشه در تاريخ و فرهنگ كهن اين مرز و بوم دارد و گرايش به آموزش اين هنر فاخر در كشور اين روزها بيشتر شده است. ارزيابي شما از استقبال براي يادگيري آواز ايراني در زنجان چيست؟
متاسفانه در شهر زنجان آموزش هنر آواز ايراني جدي گرفته نمي شود و علاقمندان به يادگيري احساس مي كنند، يادگيري و آموزش آن آسان است. در واقع براي آموزش آواز پيش نياز آن داشتن صدا است كه برخي مواقع نيز هنرجويان با وجود توانايي خواندن و داشتن صداي خوش ،صبر كافي براي آموزش و پرورش صدا را ندارند.
اين روزها موضوع صداسازي در موسيقي ايراني نمود پيدا كرده است. آيا صداسازي مي تواند زمينه علاقمندي به آواز ايراني را فراهم كند؟
در گذشته موضوع صداسازي مطرح نبود و هنرمند عرصه آواز از روي علاقه و داشتن صداي خوش زيرنظر اساتيد موسيقي اين هنر را ياد مي گرفت. تنوع صداها تا حدي بود كه هر كدام به مثابه يك درخت با طعم ميوه اي خاص بود؛ اما اين روزها خوانندگان تمايل به تقليد صدا دارند و تك صدايي در اين هنر بيداد مي كند و فقط شاخ و برگ يك درخت آن هم به شكل ناقص گسترش پيدا مي كند و آثار تقليد كوركورانه آن مشهود است. تشابه صداها موجب شده تا صداسازي جواب ندهد و صداهاي طبيعي پرورش نيابد كه در اين راه تقليدهاي نابجا نيز دست به دست هم داده اند تا موسيقي ايراني تك بعدي شود. در اين شرايط موسيقي بايد با تنوع اجراها و سازبندي هاي متفاوت براي خلق آثار ماندگار قدم برداريم.
با اين اوضاع آينده آواز ايراني را چگونه ارزيابي مي كنيد و آيا شاهد اتفاقي نو در اين عرصه خواهيم بود؟
آواز ايراني با شرايط كنوني ادامه حيات خواهد داشت و در برخي مواقع آموزش هاي نادرست و غيراصولي به دليل ناآگاهي هنرجويان ادامه مسير آوار ايراني را در پيچ و خم قرار خواهد داد. تقليد از خوانندگان قديمي صدا را بهتر مي كند و اگر بتوانيم از تكنيك آنها تقليد كنيم، در داشتن صداي خوش و اجراهاي باتكنيك موفق خواهيم بود. هم اكنون يك صداي جديد و 2 صداي متفاوت در آواز پيدا نمي شود و خارج شدن از نگاه تك بعدي بهترين راهكار برون رفت از اين اوضاع است.
براي خروج از آوازهاي تك بعدي توجه به نوع سازبندي و تركيب بندي ها مي تواند هواي تازه به موسيقي ايراني بدمد. براي نمونه در گذشته نقش ويلن و پيانو در جواب آوازها، تصانيف و ترانه ها شنيده مي شد كه در دهه هاي اخير جاي خود را به ني، سه تار و غيره داده است. در اين باره چه نظري داريد؟
تكراري بودن جواب آوازها با چند ساز بخصوص موجب خسته شدن مخاطب مي شود و بايد از فضاي تكراي در جواب آوازها فاصله گرفت. اين شرايط حتي اهالي هنر را نيز مي¬رنجاند و بايد با تنوع در سازبندي ها و جواب آوازها زمينه را براي ايجاد تنوع فراهم كنيم.
با اين شرايط نگاه به موسيقي به عنوان يك هنر فاخر ايراني بايد در جامعه نهاينه شود. موضوعي كه احساس مي شود، همچنان در حاشيه است و باور به اين موضوع سخت است. در اين باره چه نظري داريد؟
متاسفانه موسيقي به عنوان برگي از تاريخ هنر اين مرز و بوم ايران در رديف هاي آخر موضوعات فرهنگي و هنري مطرح مي شود و بيشتر نگاه تفنني و تفريحي است. بايد روزي آگاهي مردم از موسيقي بالا رود و طبقات مختلف جامعه موسيقي را در سبد فرهنگي خود جاي دهند تا زمينه براي استقبال عموم شهروندان با موسيقي بيشتر شود. ماحصل اين امر ظهور مخاطبان در نقش نقاد آثار هنرمندان خواهد بود كه اين پيوندي خوش يمن براي هنرمند موسيقي خواهد بود.
هنرمند بايد با ابزار هنر به تعالي و خودشناسي برسد و از اخلاق و منش اخلاقي در پيشبرد هنر موسيقي بهره مند شود. اعتقاد دارم، خروجي هنر وابسته به روحيات افراد دارد و متاسفانه نگاه مادي در اجراها و آثار هنري بسيار اثرگذار است. اگر نتوانيم در روحيات و اخلاق و رفتار خود تغييري ايجاد كنيم، نمي توانيم در ارائه يك اثر هنري موسيقي موفق باشيم.
همانطور كه مستحضر هستيد، هم اكنون موضوع موسيقي درماني مطرح شده و تاثير اين هنر بر روحيات و بهبود احوال بيماران شناسايي شده و نبايد از اين موضوع غافل باشيم.
استقبال از كنسرت هاي موسيقي اخير در زنجان نشان مي دهد كه مردم علاقمند به اين هنر فاخر هستند. براي گرايش بيشتر مردم به اين سمت و سو چه نظري داريد؟
اعتقاد دارم، مردم از گذشته تا حال با اين هنر انس و الفت داشته اند و موانعي موجب شده تا نتوانند با هنرمندان مورد علاقه خود ارتباط تنگاتنگ برقرار كنند. از سوي ديگر در جامعه بايد به سمت و سويي بريم كه موسيقي محدود به طبقه خاصي نباشد و مشغله هاي روزمره سد راه شنيدن موسيقي نباشد.
چندي سالي است كه از شما آلبومي روانه بازار نشده است. هم اكنون براي اجراي و ارائه آلبوم هنري با چه مشكلاتي دست به گريبان هستيد؟
سرمايه گذاري براي ضبط آثار هنري موضوعي است كه بيش از هر زمان ديگري هر هنرمندي را مي رنجاند. بالا رفتن هزينه هاي ضبط و ساير هزينه ها دست به دست هم داده اند تا براي ارائه يك اثر هنري با مشكلاتي دست به گريبان شويم. حتي براي برگزاري كنسرت نيز بايد كيفيت و ارائه اثر نو در دستور كار باشد. فراهم شدن محيط براي تمرين گروه، تبليغات شهري ، پيگيري مجوزها جزو ديگر مواردي است كه براي يك هنرمند پيگيري آنها زمانبر است.
مدتي است بازار حضور غيربومي ها براي اجرا در زنجان داغ شده است. به نظر شما در بين هنرمندان بومي توانايي براي اجرا و برگزاري كنسرت وجود ندارد؟
در شهر زنجان استعدادهاي قابلي در نوازندگي و آواز ايراني وجود دارد كه در سايه اعتماد مي توان به مراتب كارهاي قويتر از آثار كنوني را به تصوير بكشند. در اين راه بالا بردن اعتماد به نفس، انر‍ژي مضاعف و پشتكار لازم موضوعي است كه مي تواند زمينه اجراهاي موفق را در شهر موجب شود.

کلید واژه ها: استان زنجان - موسیقی -




چهارشنبه 28 مرداد 1394 - 18:21:45





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن