تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خير دنيا و آخرت با دانش است و شرّ دنيا و آخرت با نادانى. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1846140851




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا تنهایی لیلا سریال ماندگاری نمی شود؟


واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها:
چرا تنهایی لیلا سریال ماندگاری نمی شود؟




اولین فاکتوری که درباره سریال تنهایی لیلا به ذهن می رسد، شیوه روایت فیلم نامه است. حامد عنقا به عنوان نویسنده این سریال، روایت غیرخطی را که پیش از این در سریال های جنایی و معمایی مثل «قلب یخی» و «انقلاب زیبا» تجربه کرده بود، این بار در یک درام عاشقانه تکرار کرده است.











هفته نامه تماشاگران امروز - نرگس قوی زری:

1-    اولین فاکتوری که درباره سریال تنهایی لیلا به ذهن می رسد، شیوه روایت فیلم نامه است. حامد عنقا به عنوان نویسنده این سریال، روایت غیرخطی را که پیش از این در سریال های جنایی و معمایی مثل «قلب یخی» و «انقلاب زیبا» تجربه کرده بود، این بار در یک درام عاشقانه تکرار کرده است.

 طرح اصلی این فیلم نامه همان ماجرای عشق و شیدایی شیخ صنعان و دختر ترسا است که پیش از این دستمایه داستان ها و فیلم نامه های عاشقانه زیادی شده است؛ اما عنقا با این شیوه روایت سعی کرده اتفاق تازه ای را رقم بزند و داستان را از زاویه جدیدی روایت کند. در اولین قسمت از سریال، مخاطب، با عاقبت این عشق رو به رو می شود و آنچه در رفت و برگشت ها اتفاق می افتد، نمایش اتفاقاتی است که در گذشته و در مسیر وصال و هجران شخصیت های اصلی رخ داده و اتفاقاتی که در آینده این عشق رخ می دهد.


چرا تنهایی لیلا سریال ماندگاری نمی شود؟



درواقع داستان از زمان حال شروع می شود و ضمن پیشرفت با زمان و گره افکنی، گره گشایی های در گذشته انجام می دهد. هرچند این شیوه روایت برای مخاطب تلویزیون جدید است و پیش از این تماشایش را در سریال های عاشقانه تجربه نکرده است اما مخاطب بعد از قسمت های اولیه که دست سازندگان در به هم ریختگی زمانی برایش رو می شود، چرا باید مدام بین این دو زمان حرکت کند و هم چنان هیجان داشته باشد؟ صحنه های عاشقانه (وقتی فرجام عشق را می دانیم) ارزش شان را از دست می دهند و «تنهایی لیلا» در یاد نمی ماند؛ حتی اگر به آوازهای عاشقانه وصله باشد.

2-    کارگردانی این سریال اما حکایت متفاوتی با نویسندگی «تنهایی لیلا» دارد. محمدحسین لطیفی که بعد از سریال «صاحبدلان» نتوانست توقع ها را برآورده کند و روی مسیر موفقیت آن سریال قدم بردارد (مثالش می شود «پاریس تا پاریس» در سینما و «دودکش» و «زمانی برای عاشقی» در تلویزیون و «ساخت ایران» در شبکه نمایش خانگی)، باز هم در این سریال اثر چشمگیری خلق نکرده است؛ سریال او در بهترین حالت، یک اثر معمولی است که ایده درخشانی در فرم اولیه روایت دارد.

در حالی که فیلم ها و سریال های عاشقانه با سکانس های کلیدی و شاهکارشان در ذهن مخاطب می مانند و این سریال هم پر است از موقعیت های حسی و کلیدی که خمیرمایه بدل شدن به سکانس هایی شاهکار را دارند؛ خروجی کار لطیفی اما نتوانسته از این فرصت ها بهره گیرد و سکانس های ماندگاری برای مخاطب علاقه مند بیافریند. چه آن زمان که لیلا نوزادش را روی خاک مزار محمد می گذارد و چه زمانی که محمد از اعتماد بی نهایتش به لیلا می گوید و صدای علیرضا قربانی تلاش دارد تا حس درنیامده صحنه را جبران کند! حتی در قسمت اول و سکانس دفن جنازه محمد هم با وجود تلاش کارگردان برای تاثیرگذاری (بخوانید درآوردن اشک مخاطب)، باز هم همه چیز الکن است.


چرا تنهایی لیلا سریال ماندگاری نمی شود؟



اگر بخواهیم علت این امر را در جزئیات کارگردانی جست و جو کنیم به دکوپاژ خنثی و میزانسن های پیش پا افتاده ای می رسیم که حتی تدوین هم نتوانسته ضرباهنگ، احساسات و هیجان سکانس ها را از حالت یکنواخت نجات دهد و برای همین ضعف عظیم است که «تنهایی لیلا» در یاد نمی ماند و همچون «وفا، شب دهم، میوه ممنوعه و مدار صفر درجه» به ستاره های تاریخ تلویزیون بدل نخواهدشد.

3-    حضور «مینا ساداتی» به عنوان نقش اصلی سریال که برای مخاطب تلویزیون چهره ای جدید محسوب می شود، برگ برنده ای برای این سریال است. مخاطب برای این چهره هیچ قالب از پیش تعیین شده ای در ذهن خود ندارد و این بازیگر را در نقش لیلا می پذیرد (به خصوص که اکثر مخاطبان تلویزیون ساداتی را در «زخم شانه حوا»- دقیقا با همین گریم و پوشش- ندیده اند) اما بازی او در کنار بازی بهروز شعیبی که نقش رضای «طلا و مس» را دوباره بازی می کند و «حسن پورشیرازی» که جنس بازی اش یادآور شوکت در سریال نرگس است، نتوانسته سریال را از دام کلیشه در بازی ها نجات دهد.

به خصوص که بدمن های سریال (پورشیرازی به علاوه سام قریبیان شیطان صفت!)، همان کاراکترهای آشنای تخت و سیاهی هستند که هیچ نقطه سفیدی در پیشانی شان پیدا نمی شود و وقتی بازیگران نقش های گذشته شان را تکرار کنند، می شود کلیشه و طبیعی است که «تنهایی لیلا» در یاد نماند.


چرا تنهایی لیلا سریال ماندگاری نمی شود؟



4-    هرچند موسیقی در این سریال نخستین تجربه کارن همایونفر در ساخت موسیقی ملی است، ولی پختگی ترانه پایانی و آوازهایی که در جای جای سریال استفاده شده، تنها نقطه مثبت «تنهایی لیلا» است؛ البته اگر اصرار در استفاده از موسیقی در بیشتر سکانس ها و حضور نی را کنار بگذاریم! ترانه ماندگار یکی از مهم ترین عوامل موفقیت در سریال های ایرانی است و کدام تلویزیون بین است که ترانه شب دهم یا میوه ممنوعه را به یاد نیاورد؟ شاید سال ها بعد، از سریال معمولی «تنهایی لیلا» همین شعر شاهکار حسین منزوی و صدای علیرضا قربانی در یادمان بماند که: «بی تو به سامان نرسم، ای سروسامان همه تو...»








تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن