واضح آرشیو وب فارسی:مهر: دو خبر از تئاتر
متن اکبر رادی خوانش میشود/ شب نمایشنامه نویسی امجد و چرمشیر
شناسهٔ خبر: 2887152 - چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۵
هنر > تئاتر
خوانش نمایشنامه «لبخند باشکوه آقای گیل» در فرهنگسرای سرو و برگزاری شب نمایشنامه نویسی با حضور حمید امجد و محمد چرمشیر دو خبر در حوزه تئاتر هستند. به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب فروشی نشر «هنوز» ۲۷ مردادماه میزبان شب نمایشنامه نویسی با حضور محمد چرمشیر و حمید امجد بود. در این نشست چرمشیر و امجد هر یک به صورت مستقل یکی از نمایشنامه های خود را اجرا کردند.در بخش نخست این نشست به پیشنهاد محمد رحمانیان حمید امجد درباره تاریخچه نمایشنامه نویسی ایران تا سال ۱۳۵۷ و محمد چرمشیر درباره وضیعت نمایشنامه نویسی ایران پس از انقلاب اسلامی سخن گفتند و در پاره دوم امجد و چرمشیر هر یک، یکی از نمایشنامههای خود را برای حاضران اجرا کردند.در ابتدای این نشست حمید امجد با بیان اینکه نمایشنامه نویسی ایران تاکنون چند مرحله را پشت سر گذاشته است، گفت: اصطلاحی که من برای هر دوره به کار میبرم نسل است و برآمدن و فرو آمدن هر نسل با فراز و فرودهای مختلفی همراه بوده است و موج نخست نمایشنامه نویسی در ایران به پیش از دوران مشروطه باز میگردد. نمایشنامه نویسی در ایران با میرزا فتحعلی آخوندزاده در سال ۱۲۲۹ آغاز میشود. او تا سال ۱۲۳۵، شش نمایشنامه به زبان ترکی نوشت و این آثار در تفلیس منتشر و اجرا شدند.وی افزود: میرزا فتحعلی آخوندزاده از نخستین پیشگامان نقد ادبی نوین ایران به شمار میرود. او محقق و منتقدی برجسته، پژوهشگری مستعد و نویسنده و شاعری توانا بود و آثار منظوم و منثوری را در عرصه داستان، نمایش، بررسی اجتماعی، نقد ادبی، نمایشی از خود به یادگار گذاشته است.به گفته امجد، آخوندزاده در تبریز و در خانوادهای روحانی متولد شد و همه عوامل برای او فراهم بود تا به اصطلاح عام فردی معقول شود. او با علوم دینی آشنا بود اما معلم خط او موجب شد که او به یک باره در زندگی تغییر مسیر بدهد و با دنیای نو آشنا شود. او در قره باغ زندگی میکرد و به واسطه جنگ ایران و روسیه به اجبار پشت مرزهای ایران ماند و این روشنفکر ایرانی به اجبار تبعه روسیه شد. او در دستگاه دولتی تفلیس ماند و به عنوان سرهنگ ارتش به روسیه خدمت کرد.مولف کتاب عکسهای دسته جمعی ادامه داد: آخوندزاده آدم بسیار رادیکالی بود و فرهنگ سنتی را نقد و کالبد شکافی میکرد. نمایشنامههای او از نظرتاریخی هم عصر با نمایشنامههای اروپایی به شمار نمیروند. او نمایشنامههایش را بیشتر بر چهارچوب نمایشنامههای کمدی و مولری مینوشت و در نمایشنامههای او انواع حیوانات سیرک به چشم میخوردند. نمایشنامههای او برای عموم قابل فهم بودو بیشتر آثار او در فضای روستایی میگذرد. او درآثاری که در اواخر دوره نمایشنامه نویسی نوشته به مسائلی چون قانون، حقوق زنان و خطابههای پرشور مرسوم دوره خودش اشاره کرده است.محمد چرمشیر در ادامه این نشست گفت: انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷، اوضاع متناقضی را برای تئاتر ایران پیش آورد و موجب شکل گیری گفتمان جدیدی در نمایشنامه نویسی ایران شد. در این دوره فضای بوجود آمد که آثار نمایشنامه نویسان پیش از انقلاب به حصر بیافتند و به یک باره فضای تئاتر ایران از استادان خالی شود و نمایشنامه نویسان جوان نتوانستند بیواسطه با استادان پیشکسوت خود دیدار کنند. در این دوران نگاه مدیران نسبت به تئاتر مثبت نبود و حتی یکی از مدیران عنوان کرده بود که باید تئاتر شهر را یک بار شست تا دامنش از آلودگیها پاک شود. این سخن نشان میدهد وضیعت تئاتر در این دوره به چه شکل است.وی افزود: فضای موجود موجب شکل گیری نسلی بدون پشتوانه شد و در واقع نسل جدید نمایشنامه نویسان چون دسترسی به منابع نداشتند مجبور شدند همه چیز را از نو بیافرینند. در چنین فضایی نمایشنامه نویسان برای کشف فضاهای جدید تلاش میکردند و هر کتابی که به دستشان میرسید آن را مطالعه می کردند.به گفته چرمشیر در این دوره پاتوقی برای جمع شدن روشنفکران در تهران وجود نداشت و یکی از پاتوقهای آنها قهوه خانهای در ضلع جنوب میدان انقلاب بود و بعد یک آبگوشت سرا جنب کتاب فروشی مروارید راه اندازی شد که آنجا جمع می شدند. این پاتوق هم خیلی زود تعطیل شد. در این دوران کسانی چون محمد رحمانیان به نامهای دیگران مینوشتند و یا اثری را به نام دیگری کارگردانی میکردند.وی با اشاره به وقایع پس از انقلاب فرهنگی و بازگشت به دانشگاه گفت: در این دوره چون فضایی برای اجرای آثار و یا چاپ نمایشنامههایمان وجود نداشت با امید به فرداهای روشن فقط کار میکردیم و همین امید بود که موجب شد که بتوانیم دوام بیاوریم. شاید اگر در همان سالها قرار بود به مشکلاتمان فکر کنیم امیدمان را از دست داده بودیم و باید قلمهایمان را روی میز میگذاشتیم. اصلا دلم نمیخواهد به آن دوران برگردم و امیدوارم مسیر نسلهای آتی نمایشنامه نویسان هموار شود.در ادامه فواد نظیری با اشاره به صحبتهای چرمشیر گفت: نسل من و شما گویی در اعماق زمین زندگی کردهایم و با وجود مشکلات متعدد توانستهایم خودمان را به سطح زمین برسانیم. من واقعا باعلم به مشکلاتی که پیش رویتان بود، به شما و نسل شما تبریک میگویم که خسته نشدید و از نوشتن دست نکشیدید.وی ابزاز امیدواری کرد روزی شرایط انتشار یاداشتهای روزانه محمد چرمشیر فراهم شود.در بخش دوم این نشست محمد چرمشیر و حمید امجد به صورت مستقل یکی از نمایشنامههای خود را برای حاضران اجرا کردند. در این نشست چهرههای چون محمد رحمانیان، اسد امرایی، محمد آقازاده، فواد نظیری و احمد پوری حضور داشتند.کتاب فروشی «هنوز» درخیابان کریمخان، بین ایرانشهر و ماهشهر، پلاک ۱۳۴ قرار دارد. کتاب فروشی هنوز همه روزه تا ساعت ۱۱ شب میزبان مخاطبانش است.«لبخند باشکوه آقای گیل» به سرو می آیدنمایشنامه «لبخند با شکوه آقای گیل» به کارگردانی آناهیتا نامدار و نوشته اکبر رادی شنبه ۳۱ مرداد، در سالن نمایش فرهنگسرای سرو خوانش می شود.این نمایشنامه درباره داستان خانواده ای متمول با افکار زمان قاجار است که در اثر بیماری پدر خانواده دچار معضلاتی شده و تک تک افراد خانوده به چالش کشیده می شوند و ...آناهیتا نامدار، علی ولیانی، مجتبی تقوی، آروین قدرتی، حسین سلیمی، زویا علیمردان،، پریا علیمردان، مینا شایگان، سمیرا سیفی و سهراب رستمی نقشخوانان این نمایشنامه خوانی خواهند بود.علاقمندان جهت حضور در این برنامه می توانند ساعت ۱۹ روز شنبه ۳۱ مرداد به سالن نمایش فرهنگسرای سرو واقع در خیابان ولی عصر (عج)، ضلع شمالی پارک ساعی، کوی ساعی یکم مراجعه کنند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]