تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):هر کس عبادت خالصش را برای خدا بالا بفرستد، خدا بهتریم مصلحت را برای او نازل می ک...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804904083




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برگزاري نشست شوراي عالي ميراث فرهنگي و گردشگري


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۸ مرداد ۱۳۹۴ (۱۰:۲۹ق.ظ)
برگزاري نشست شوراي عالي ميراث فرهنگي و گردشگري موج- اولين جلسه شوراي عالي ميراث فرهنگي و گردشگري صبح امروز به رياست اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس جمهور در محل نهاد رياست جمهوري برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري موج،در اين نشست که در آن اغلب 17 عضو حقيقي و حقوقي شوراي مذکور حضور داشتند، بحث و بررسي پيرامون 6 دستور کار اين شورا انجام شد.
اولين دستور جلسه شوراي عالي ميراث فرهنگي و گردشگري، ارائه گزارش ظرفيت‌ها و چالش‌هاي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري توسط مسعود سلطاني فر، معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري کشور بود.
وي در اين بخش اظهارداشت: آنچه سه مقوله به ظاهر جدا از يکديگر را در قالب يک سازمان (ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري) گرد هم آورده است، مفهوم فرهنگ به ويژه در حيطه کاربرد آن در جامعه است. ميراث فرهنگي و صنايع دستي هرکدام ميراث دار بخش عظيمي از ذخاير فرهنگي کشوردر طول هزاران سال تمدن با شکوه ايراني-اسلامي بوده و بخش گردشگري، به‌ويژه در بخش گردشگران ورودي، بر جاذبه‌هاي فرهنگي متکي است.
وي افزود: اتصال مديريت سه بخش ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در قالب يک سازمان تلاشي در چارچوب يک نگاه جامع به مقوله فرهنگ بوده است تا امکان ايجاد و تقويت زنجيره فعاليت‌هاي مردمي در ميراث فرهنگي و صنايع دستي را از طريق تقويت و هدايت استفاده کنندگان محصولات فرهنگي در چارچوب توسعه گردشگري به وجود آورد.
سلطاني فر اضافه کرد: ايران در سال 1975 کنوانسيون ميراث جهاني يونسکو پيوست و در سال 1979، سه اثر (تخت جمشيد، چغازنبيل و ميدان نقش جهان) در اين فهرست به ثبت رسيد. و تا کنون 19 اثر از ايران در اين فهرست به ثبت رسيده است که 3 مورد آن در 2 سال اخير بوده است.
وي با اشاره به دستاوردهاي حوزه ميراث فرهنگي از ابتداي دولت يازدهم تا مرداد 1394 افزود: پيگيري و حصول نتيجه در استرداد اموال تاريخي-فرهنگي خارج از مرزها شامل 3 مورد اساسي بوده است که عبارت‌اند از:
الف: استرداد قطعي و نهايي 349 قطعه از اشياي عتيقه منطقه خوروين استان البرز از کشور بلژيک
ب: استرداد قطعي و نهايي 108 قطعه از اشياي عتيقه منطقه چغاميش استان خوزستان از مرکز شرقشناسي دانشگاه شيکاگو آمريکا
ج: استرداد قطعي و نهايي 30 قطعه از اشياي قبل و بعد از اسلام از ايتاليا (که هم اکنون در سفارت جمهوري اسلامي ايران در رم هست)
وي در ادامه افزود: توسعه و راه اندازي موزه‌هاي ملي-منطقه اي و محله اي و افتتاح موزه بزرگ منطقه اي خراسان و مرمت 820 اثر تاريخي در سال 1393، آغاز مرمت 400 اثر در سال 1394 از منابع ملي و 600 پروژه از منابع استاني از جمله مهم‌ترين اقدامات اين سازمان در دو سال اخير بوده است.
وي در بخش ديگري از گزارش خود با اشاره به ابرقدرتي ايران در حوزه صنايع دستي در دنيا افزود: صنايع دستي و هنرهاي سنتي ايران هر دو مقوله اقتصاد و فرهنگ را به طور همزمان دارا بوده و از اين حيث بسيار ويژه و قابل توجه است؛ چراکه توسعه و رشد صنايع دستي و هنرهاي سنتي کشور، توسعه و رشد فرهنگ و اقتصاد جامعه را در پي خواهد داشت و توليد صنايع دستي و هنرهاي سنتي در دورترين مناطق کشور که با محروميت‌هاي زيادي مواجه‌اند، بهترين گواه براي عزم ملي و مديريت جهادي فعالان اين حوزه است.
وي افزود: کسب نشان ملي مرغوبيت کالا، 619 اثر و ثبت 324 رشته در فهرست ميراث ناملموس (در سطح ملي)، کسب رتبه اول در ميان کشورهاي غرب آسيا با اختصاص بيش از 265 نشان مرغوبيت صنايع دستي توسط سازمان يونسکو از جمله دستاوردهاي اين حوزه بوده است.
رشد بازارچه‌هاي موقت عرضه و فروش صنايع دستي از تعداد 502 در سال 92 به 1300 تاکنون و اعطاي گواهينامه نشان ملي مرغوبيت صنايع دستي 319 مورد به هنرمندان منتخب در برنامه مذکور و اعطاي گواهينامه بين المللي مهر اصالت توسط شوراي جهاني صنايع دستي به دو هنرمند برگزيده از ايران از ديگر اقدامات سازمان ميراث فرهنگي در اين زمينه بوده است.
وي در بخش ديگري از گزارش خود در زمينه گردشگري در ايران با اشاره به جايگاه جهاني ايران در حوزه گردشگري و اعداد و آمارهاي موجود اظهار داشت:ايران در سال‌هاي اخير، رويکرد توسعه گردشگري حلال را در ايران در دستور کار قرار داديم و معتقديم همه زمينه‌هاي گردشگري حلال در ايران وجود دارد و به ويژه براي جذب گردشگران کشورهاي مسلمان و به خصوص شيعيان جهان برنامه ريزي و هدف گذاري کرده‌ايم.
کسب رتبه 1 در شاخص هزينه‌هاي سفر، قرار داشتن در رتبه 15 دنيا از لحاظ مجموعه جاذبه‌هاي فرهنگي، طبيعي، مذهبي و زيارتي و عضو يت در پروژه جاده ابريشم سازمان يونسکو (از نارا ژاپن تا رم ايتاليا) و همچنين وجود بيش از32 هزار اثر ثبتي ملي و 19 اثر ثبت جهاني دارا بودن بيش از يک ميليون سايت تاريخي، تمدني، گردشگري و اکو توريستي در ايران از جمله ويژگي‌هاي اين بخش هست.
وي با اشاره به اين که در سند چشم‌انداز توسعه پيش‌بيني شده تا سال 1404 ايران بايد ميزبان 20 ميليون گردشگر و 25 ميليارد دلار درآمد ارزي کسب کند اظهارداشت: برخي از دستاوردهاي حوزه گردشگري از ابتداي دولت يازدهم تا مرداد سال 1394 عبارت‌اند از: راه اندازي نمايندگي‌هاي اطلاع رساني و فعال سازي آن‌ها به منظور معرفي ظرفيت‌هاي گردشگري کشور و تصويب 10 کشور در سال 1393، تشکيل کارگروه تسهيل رواديد گردشگري و مصوبه هيات محترم دولت و پيگيري صدور رواديد يک ماهه فرودگاهي و دستورکار قراردادن راه اندازي ويزاي الکترونيک به دولت، تعيين 40 کشور بازار هدف گردشگري، تهيه برنامه عملي توسعه همکاري‌ها دوجانبه با کشورهاي منطقه اي در چهار حوزه کشورهاي همسايه هم‌جوار، خاورميانه، خليج فارس، اروپايي، ارتقاء استاندارد کيفيت خدمات تأسيسات گردشگري از طريق راه اندازي سامانه الکترونيکي اجراي طرح تطبيق و صدور 44 گواهينامه استاندارد کيفيت خدمات براي تأسيسات گردشگري، تصويب دستورالعمل «طرح ارتقاي امنيت گردشگران خارجي» و ابلاغ به کليه دستگاه‌ها و استانداري‌ها از سوي شوراي امنيت کشور.
وي با اشاره به اينکه شوراي عالي ميراث فرهنگي و گردشگري بعد از 11 سال تشکيل جلسه مي‌دهد خواستار توجه بيشتر به مأموريت‌هاي اين حوزه‌ها شد.
در ادامه اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس جمهور با اشاره به اهميت احياي اين شورا، ضرورت توجه به سياست‌هاي کلي دولت يازدهم در تصوب مصوبات شوراي عالي ميراث فرهنگي و گردشگري را يادآور شد.
وي افزود: در حال حاضر در فصل ويژه اي قرار داريم و شرايط بين المللي ايران زمينه را براي رشد گردشگري فراهم کرده است و اين يک فرصت است. وي گفت: بايد کاري کنيم که بيش از پيش بخش خصوصي تقويت شود. وي با اشاره به سفر اخير خود به استان مازندران گفت: بايد موانع موجود را از سر راه بخش خصوصي در حوزه گردشگري برداريم تا اين بخش شاهد شکوفايي بيشتر باشد.
در ادامه اين جلسه، بحث و بررسي پيرامون 5 دستور جلسه ديگر شورا انجام شد و حاضران ديدگاه هاي خود را مطرح کردند. تشکيل هيات امنا جهت نگهداري و مديريت اماکن و محوطه‌هاي تاريخي، تعيين نرخ جديد تعرفه ورودي موزه‌ها، اماکن تاريخي، فرهنگي و پايگاه‌هاي ثبت جهاني، تکليف دستگاه‌هاي ذي ربط جهت تأمين زيرساخت‌هاي لازم پايگاه‌هاي ثبت جهاني، تصويب تعرفه خدمات صدور و تمديد مجوز فعاليت خدمات گردشگري و جرائم تخلفات قانوني و ابقا و ارتقاي مرکز آموزش عالي ميراث فرهنگي ديگر دستور جلسه‌هاي نشست شوراي عالي ميراث فرهنگي و گردشگري بودند که اعضا در باره هر يک بحث وبررسي کردند و مقرر شد هر يک از موارد مذکور از طريق راهکارهاي قانوني موجود پيگيري و اجرا شود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن