تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى از شما موهاى سبيل و موهاى زير بغل و موى زير شكم خود را بلند نكند؛ چرا كه شيطان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819843989




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روی صحنه بردن تئاتر جدی سخت است


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵




1438066532308_635736032498570363.jpg

کارگردان نمایش «پیوند خونی» معتقد است: روی صحنه بردن یک تئاتر جدی در وضعیت این روزهای تئاتر کار بسیار دشواری است. هوشمند هنرکار با بیان این مطلب در گفت‌و‌گو با خبرنگار تئاتر ایسنا، درباره دشواری‌هایی که اجرای یک نمایش جدی به همراه دارد، گفت: آنچه شرایط کنونی به ما نشان می‌دهد، این است که اجرای یک تئاتر جدی خیلی خیلی مشکل شده است. تعداد کسانی که مانند ما ممکن است دل به دریا بزنند و دیوانگی ‌کنند و بخواهند یک کار مقبول جدی به معنای واقعی کلمه تئاتر است روی صحنه ببرند، روز به روز کمتر می‌شود. او یادآور شد: چند سال پیش در دهه هفتاد که سیاست‌های جدید عرصه تئاتر، با رویکرد جذب مخاطب تئاتر ارائه می‌شد، هشدارهای مختلفی از سوی خانواده تئاتر صورت گرفت، کسانی که آن روز ابراز نگرانی می‌کردند، می‌گفتند نتیجه این نگاه‌ها تئاتر را تبدیل آتراکسیون و شو می‌کند، این حرف‌ها هرچند که شنیده شد، اما آن سیاست پیش رفت. الان آن چیزی که روی صحنه تئاتر می‌بینیم به طور عمده تئاتر نیست. هنرکار با اشاره به سختی‌هایی که اجری نمایش در این شرایط دارد، گفت: در این وضعیت تکلیف گروه ما مشخص است که با سختی و دشواری بسیار می‌کوشیم ایده‌ای را که سال‌ها در ذهن داشتیم روی صحنه ببریم و مجموع شرایط ایجاد شده اجازه نمی‌دهد بازخورد کافی داشته باشیم. با وجود اینکه سالن خانه نمایش می‌تواند سالن خوبی برای این کار باشد، اما سالن‌های دیگری که برای «پیوند خونی» مناسب‌تر و شایسته‌تر بودند از ما دریغ شدند. این در حالی بود که ما بارها برای به دست آوردن سالن مناسب‌تر اقدام کردیم. به گزارش ایسنا، نمایش «پیوند خونی» که براساس برداشتی از متن «پیوند خونی» آثول فوگارد و با بازنویسی هنرکار روی صحنه رفته ماجری تبعیض را روایت می‌کند؛ تبعیضی که این بار از آفریقای جنوبی به خاورمیانه و فضایی مابین اسرائیل و فلسطین آمده است. هنرکار در سخنان خود با تاکید براینکه قطعا بدون هیچ سفارش از سوی جایی و براساس دلبستگی و علاقه‌مندی خود موضوع را به منطقه خاورمیانه آورده است، گفت: قطعا هیچ سفارشی برای این کار نبود. نمایشنامه «پیوند خونی» از نظر من ماندگار است و تا قرن‌ها، تا زمانی که بی‌عدالتی و ظلم هست می‌تواند کار شود، اما آن شرایط آپارتاید الان در آفریقای جنوبی نیست و سیاه‌ها آنجا حکومت را در دست دارند، حتی بحث نژادپرستی سفید‌ها علیه سیاه‌ها در این نیم قرن تغییر زیادی کرده است. کشوری که پر از آثار نژادپرستی بود همچون آمریکا، الان رئیس جمهوری سیاه‌پوست دارد. خب من در این شرایط فکر کردم باید تغییری در متن به وجود آورم و به لحاظ جغرافیایی، زمانی و مکانی این تغییرات در نمایش به وجود آمد. این کارگردان خاطرنشان کرد: جدای از اینکه زبان تئاتر هم در این 50 سال تغییرات زیادی کرده است و بنابراین متن هم به لحاظ زبانی، ریتم، اتمسفر و فضا با تغییرات زیادی همراه بوده است. من همچنان به روح اثر معتقدم و آن را حفظ کردم و فکر می‌کنم اگر فوگارد به تماشای این نمایش بنشینید، به واسطه تغییراتی که به وجود آمده است، احساس رضایت می‌کند. او ادامه داد: می‌توانستم متن را به همان شکلی که بود بازخوانی کنم، به نظرم آن شکل کار هم جای خود را دارد و به خوبی به درد کارهای کلاسیک مدرسه‌ای می‌خورد. اما من به عنوان کارگردانی که شاید نسبت به موضوعات اجتماعی دغدغه دارد، سراغ بزرگترین بحران امروز جهان، که فلسطین است رفتم. با صراحت اعلام می‌کنم هیچ کمکی از هیچ‌جا به پشتیبانی از این اثر به ما داده نشد. حتی مواجهه مدعیان این موضوع چنین نبود که چون دیدگاه ما را قبول نداشتند از کار حمایت نکنند. هنرکار تصریح کرد: آنان دورادور شاید خشنود بودند که چنین کاری می‌شود، اما پشتیبانی صورت نگرفت. باید تاکید کنم که اگر من براثر رنج یک عده انسان در دنیا غمگین و دردمند شده‌ام، این برایم عمل ریاکارانه است که بخواهم از آن دردمندی کاسبی یا بهره‌برداری کنم. آنچه برای من ارزش دارد این است که با تصویر کردن این درد، حداقل همدردی و مفاهمه‌ای در میان گروهی از مردم نسبت به مردمان آن منطقه به وجود آورم. بنابراین من و گروهم هیچ‌گاه دنبال پشتوانه‌ای برای امورات خودمان نبوده‌ایم. اما این هم واقعیت است که اگر پشتیبانی درستی از این کار صورت می‌گرفت، مشابه همان حمایت‌هایی که از برخی آتراکسیون‌ها صورت می‌گیرد و سالن‌های بزرگی به آن‌ها اختصاص می‌یابد، «پیوند خونی» می‌توانست بازتاب گسترده‌تری پیدا کند و طبیعتا می‌توانست اجرای کامل‌تری داشته باشد. این کارگردان که از منظری انسانی به موضوع فلسطین و اسرائیل پرداخته است، سخنان خود را با طرح این پرسش ادامه داد:در میان تولیدات تئاتری کدام اثر نمایشی را به خاطر دارید که از دیدگاه انسانی به این موضوع پرداخته باشد؟ در سینما به غیر از اثر «بازمانده» زنده‌یاد سیف‌الله داد، کدام فیلم به صورت اساسی و بنیادی به این موضوع پرداخته است؟ در شعر و ادبیات چرا؛ برخی کارهای ارزشمند صورت گرفته است، ولی در تئاتر کلا سکوت دیده می‌شود. من که هرچه در حافظه‌ام می‌گردم کار قابل اعتنایی پیدا نمی‌کنم. هنرکار در پایان گفت: من از اینکه برخی از مسوولانی که توقع می‌رفت به دیدن کار نیامدند ناراحت نیستم، چون معتقدم تماشاگری به دیدن این نمایش می‌نشیند که واقعا از مظلومیت هر دردمندی در هر جای جهان دردی در خود حس کرده نه اینکه فقط شعاری توخالی و بدون پشتوانه بدهد. به گزارش ایسنا،«پیوند خونی» که روایتگر مقطعی از زندگی دو برادر است، براساس متنی از فوگارد، نویسنده مطرح آفریقای جنوبی و با بازنویسی هنرکار هر شب ساعت 19 در خانه نمایش اداره تئاتر روی صحنه می‌رود. جمشید صفری و مسعود مهرابی بازیگران این نمایش هستند. پارسا پولادوند نیز دستیاری کارگردان را به عهده دارد. طراحی صحنه این نمایش همچون اغلب آثار این کارگردان توسط خود هنرکار انجام شده است. انتهای پیام
کد خبرنگار:







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن