واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در نشست خبری کانون موسسات نمایش خانگی عنوان شد
در صورت حمایت ارشاد قیمت رایت سینمایی افزایش خواهد یافت/تشکیل صنفی با هدف دریافت مجوز VOD
در نشست خبری کانون موسسات نمایش خانگی عنوان شد:«یکی از اهداف این کانون این است که بتوانیم مجوزهای لازم برای VOD را دریافت کنیم و در سالهای آتی به این سمت پیش برویم. ما بتوانیم با بخشهای مختلف وزارت ارشاد ارتباط داشته باشیم و در کنار جشنواره ویدئویی به دولت به لحاظ توان مالی، تجربه و نیروی انسانی کمک برسانیم».
به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، تاسیس کانون موسسات نمایش خانگی با حضور اعضای فعال این شبکه در سالن اجتماعات موسسه رسانههای تصویری با حضور مدیران 8 شرکت تصویر دنیای هنر، تصویر گستر پاسارگاد، سینما 24، سینما رسانه آسیا، فیلمسازان جوان، قرن 21، کیمیانما، تدبیر و امید ماندگار برگزار شد. در ابتدای نشست مهدی جعفری با تاکید بر این مهم که برخی از اعضای کانون عضو اتحادیه تهیهکنندگان هستند، گفت: سی و چند موسسه و شرکت از سال 78 فعالیت میکنند که ممکن است برخی از آنها عضو اتحادیه نباشند و برخی نیز عضو اتحادیه هستند اما در کانون موسسات نمایش خانگی نیز حضور دارند. این گردهمایی بیشتر برای تامین منافع مشترک تشکیل شده تا بتوانیم در مقابل خطرات و آسیبهای جدی که در بازار وجود دارد مقابله کنیم. در شرایط فعلی پیشرفت تکنولوژی باعث رشد بیش از حد بازار قاچاق شده است و تنها با حمایت دولت میتوان جلوی این فعالیت گسترده و مویرگی را گرفت. در ادامه نشست علی داها درباره هدف تشکیل کانون توضیح داد: در دنیا شبکه نمایش خانگی به سمت VOD رفته است. یکی از اهداف این کانون این است که بتوانیم مجوزهای لازم برای VOD را دریافت کنیم و در سالهای آتی به این سمت پیش برویم. ما بتوانیم با بخشهای مختلف وزارت ارشاد ارتباط داشته باشیم و در کنار جشنواره ویدئویی به دولت به لحاظ توان مالی، تجربه و نیروی انسانی کمک برسانیم. ما از دولت در خصوص مبارزه با شبکه قاچاق میخواهیم تا از ما حمایت جدی صورت گیرد. از دیگر اهداف این کانون حضور در شوراهای پروانه ساخت است تا بتوانیم با کیفیت بهتر آثار را عرضه و توزیع کنیم. البته ظرف یک سال گذشته دقت لازم در ارائه پروانه ساخت صورت گرفته است. وی در ادامه درباره حمایت دولت اشاره کرد: همان گونه که از فیلمهای سینمایی در صدا و سیما حمایت و تبلیغ صورت میگیرد ما هم میخواهیم تا این اتفاق در حوزه شبکه نمایش خانگی نیز انجام شود. بسیاری از شبکههای اجتماعی و ماهوارهها با هزینههای هنگفت خوراک نامناسب برای مخاطب ما تولید میکنند اما اگر دولت از کانون فعالان ویدئورسانه حمایت کند میتوانیم بهترین فیلمهای خارجی را دوبله و پخش کنیم تا نیاز مخاطب تامین شده و به سمت شبکههای خارجی و قاچاق نرود. در ادامه نشست سخنگوی تشکل صنفی کانون موسسات نمایش خانگی توضیح داد: دوستانی که در اینجا جمع شدند از فعالان عرصه شبکه نمایش خانگی هستند. آمار و ارقام نشان میدهد سهمی که در بازار نمایش خانگی در اختیار شرکتها قرار دارد تنها 10 درصد است و 90 درصد آن به بازار قاچاق اختصاص دارد. اگر دولت حمایت کند و بتوانیم در عرصه مبارزه با قاچاق کالای فرهنگی دقت نظر داشته باشیم میتوانیم قیمت رایت سینمایی را بالا ببریم و بخش خصوصی که بخش عمدهای از اقتصاد سینما را در اختیار دارد با طیب خاطر در سینما سرمایهگذاری کند و بداند که میتواند بخش عمدهای از سرمایه خود را از فروش رایت فیلم به شبکه نمایش خانگی تامین کند. علی اسدزاده مدیرعامل تصویرگستر پاسارگاد در ادامه توضیح داد: دولت اگر به درستی از کانون حمایت کند میتوان در بخشهایی که قاچاق کالاهای فرهنگی به شدت اتفاق میافتد کنترل شود. استانهایی مانند فارس، اصفهان، خراسان شمالی و جنوبی بیشترین آمار فروش و عرضه شبکه نمایش خانگی را دارند که متاسفانه با توجه به بازار قاچاق امکان ارائه درست محصول به مخاطبین وجود ندارد. معراجی مدیرعامل فیلمسازان جوان در ادامه نشست توضیح داد: معمولا فیلمها 300 هزار نسخه تیراژ دارند که 180 هزار نسخه آن برای تهران 8 میلیونی و تنها 120 هزار نسخه آن برای ایران 70 میلیونی در نظر گرفته میشود. این مشخص است که برخی از شهرستانها تنها با دریافت بسته فیلم نسخه مستر را ما دریافت میکنند. اگر دولت با ما همکاری و مساعدت کند میتوان جلوی قاچاق کالا را گرفت. وی درباره جرائم قاچاق فرهنگی توضیح داد: متاسفانه دزدی در جرایم یک تا 5 سال محکومیت دارد اما قاچاق کالای فرهنگی 3 تا 1 سال. حداقل میزان جرائم برای قاچاق کالایی است که تعداد زیادی از افراد برای آن هزینه کرده و گردش مالی آن به سینما باز میگردد. معماری در پاسخ به این سوال که چرا کیفیت فیلمها در شبکه جهانی خانگی ناچیز است و تعداد تبلیغات و تیزر آن بالاست گفت: برخی از فیلمها هیچ اسپانسری ندارند از جمله لامپ 100. مطالبات ما در کانون این است که بتوانیم فیلمهای اکرانشده را با قیمتی مناسبتر خریداری کنیم اما قاچاق کالا به ما این اجازه را نمیدهد و مجبوریم به دلیل قاچاق با همین کیفیت فیلم را به بازار عرضه کنیم. وقتی سطح سلیقه مردم فیلمهای ویدئویی با کیفیت پایینتر است و قاچاق کالا هم به شدت وجود دارد نمیتوانیم بیشتر از این هزینه کنیم. علی اسدزاده در پاسخ به یکی از سوالات که چرا سریالها ناتمام باقی میماند و همین باعث بیاعتمادی مخاطب میشود، گفت: ما در حوزه سریال جوان هستیم و کمتجربه. اشتباهات زیادی داریم اما به این مهم واقف هستیم که باید مخاطب را راضی نگه داریم. در شبکه نمایش خانگی تنها قهوه تلخ بدون پایان باقی مانده که من درباره آن جوابی ندارم و ابله هم یک قسمت باقی ماندها ست که به دلیل ضرر و زیان هنگفتی که در پی داشت اختلافی بین ما و تهیهکننده وجود دارد که امیدواریم مرتفع شود. انتهای پیام/
94/05/26 - 13:20
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 64]