تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 13 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله هرگاه ميهمان داشتند، با او غذا مى‏خوردند و دست ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1837174505




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کثرت گناه و گناهکار بهانه سکوت دانشمندان نشود


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: هم در این آیه و هم در آیه گذشته به موضوع لقمه و مال حرام اشاره می نماید و در این رابطه دو گروه را توبیخ می کند، هم عوام و هم دانشمندان.

پایگاه خبری تحلیلی تراز: در آیه 62 از سوره مائده خداوند متعال به مذمت مردمی که به سوی گناه و اموال حرام روی آورده اند می پردازد و سپس در آیه بعدی دانشمندان و افراد آگاهی که مردم و جامعه را از این اعمال ناشایست منع نمی کنند توبیخ می نماید. لکن یک تفاوت عمده در این دو توبیخ وجود دارد. در قبال مردم گناهکار می فرماید: "یعملون"، اما درباره دانشمندان از تعبیر "یصنعون" استفاده می کند. یصنعون از ماده "صُنع" به معنی کارهایی است که با دقت و برنامه و مهارت انجام شود ولی یعملون از ریشه "عمل" به هر کاری گفته می شود چه با دقت باشد یا بی دقت و بدون برنامه. همین تفاوت در نوع توبیخ نشان می دهد گناه افراد عالم و آگاه و دانشمندان بیشتر است زیرا اگر مردم عادی و عوام کار غلطی را مرتکب شوند بخشی از آن به دلیل نادانی و جهل است ولی فرد مطلع و دانا که به وظیفه خود عمل نمی کند با علم و آگاهی به خطایش این اشتباه را انجام می دهد و به همين دليل مجازات عالم از جاهل سنگينتر و سختتر است!
در آیه 63 سوره مائده می خوانیم:
«لَوْلاَ يَنْهَاهُمُ الرَّبَّانِيُّونَ وَالأَحْبَارُ عَن قَوْلِهِمُ الإِثْمَ وَأَكْلِهِمُ السُّحْتَ لَبِئْسَ مَا كَانُواْ يَصْنَعُونَ.»
« چرا علماى ربّانى و دانشمندان دينى (از يهود و نصارى) آنها را از گفتار گناه آلود و خوردن حرام نهى نمى كنند؟! بسيار زشت است آنچه پيوسته انجام مى دهند.»
                                                                                                                               ***
سه نکته:
* کثرت گناهکار و تنوع در گناه بهانه سکوت دانشمندان نشود
هرچند آیه فوق در توبیخ برخی علمای مسیحی (ربّانیون) و یهود (احبار) است ولی شامل هر عالمی در طول تاریخ می شود که نسبت به وضع جامعه خود بی تفاوت باشد. ضمن اینکه نباید گمان کنیم مقصود از علما فقط عده خاصی از دانشمندان هستند بلکه شامل هر فرد آگاهی می شود. مثلا وقتی شما می دانید فرزندتان یا فلان جوان راه خطایی می رود، یا در اداره همکارتان در حال اشتباه یا خطا در کارش است که منجر به فساد و رشوه می شود در حقیقت شما نسبت به این موضوع عالم هستید و باید امر به معروف و نهی از منکر کنید.
تظاهر به گناه، كثرت گناهكار، سرعت در گناه، تنوّع در گناه و عواملی از این قبیل هیچکدام بهانه ای برای سکوت نیست.
** علت عذاب امت های پیشین
امیرمومنان علی (ع) در اواخر خطبه قاصعه می فرماید:
«فان الله سبحانه لم يلعن القرن الماضى بين ايديكم الا لتركهم الامر بالمعروف و النهى عن المنكر فلعن السفهاء لركوب المعاصى و الحكماء لترك التناهى.»
«خداوند متعال مردم قرون پيشين را از رحمت خود دور نساخت مگر بخاطر اينكه امر به معروف و نهى از منكر را ترك گفتند، عوام را به خاطر ارتكاب گناه و دانشمندان را به خاطر ترك نهى از منكر مورد لعن خود قرار داد و از رحمت خويش دور ساخت.» (خطبه 192 نهج البلاغه)
*** 10 اثر سوء لقمه حرام
هم در این آیه و هم در آیه گذشته به موضوع لقمه و مال حرام اشاره می نماید و در این رابطه دو گروه را توبیخ می کند، هم عوام و هم دانشمندان. لقمه حرام آثار سوء فراوانی دارد و تاسف بار این است که این آثار را در حالی روی ما می گذارد که تدریجی است و متوجه آن نمی شویم. مطابق روایات لقمه حرام:
1- تاریکی قلب و دل می آورد.
2- باعث عدم استجابت دعا می شود.
3- آتش دوزخ را به همراه دارد.
4- مانع رسیدن به سعادت و توفیق می شود.
5- باعث عدم قبولی واجبات و مستحبات است.
6- باعث گلایه زن و فرزند در روز قیامت است.
7- درد و رنج جسمی می آورد.
8- در اولاد اثر سوء دارد.
9- درهای حکمت را بر دل می بندد.
10- و دین را تباه می کند.





زمانبندی انتشار: 26 مرد 1394 - 05:59





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 6]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن