تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 14 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):براى هر چيزى زكاتى است و زكات بدنها روزه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1837743830




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

داستان اشیاء از آنچه در آینه می بینید به شما نزدیکترند


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: صابر اله دادیان/ فیلم نه الزاما الگویی موجه و بدون اشکال از خانواده ای ایرانی و اسلامی معرفی می کند و نه مهر تأیید به شخصیت های خلق شده خود در داستان می زند. بلکه مخاطب را آگاهانه در فضایی صمیمی قرار می دهد تا با همذات پنداری با شخصیت اصلی داستان خود را در موضع تصمیم گیری قرار دهد.
اشیاء از آنچه در آینه می بینید به شما نزدیکترندموزه سینما طی روزهای گذشته میزبان اهالی رسانه، عوامل فیلم و جمعی از هنرمندان سینما، تئاتر و موسیقی بود تا مخاطبین به اتفاق اولین فیلم بلند نرگس آبیار به نام« اشیاء از آنچه در آینه می بینید به شما نزدیکترند» را به تماشا بنشینند.فیلمی که قرار است اکران خود را در گروه هنر و تجربه، تجربه کند تا اولین فیلم این فیلمساز پس از دومین فیلمش « شیار ۱۴۳» که فیلم موفق، مخاطب پسند و اثرگذاری بود به اکران عمومی درآید.«اشیاء...» داستانی سر راست و صمیمی دارد و توانسته حرف خود را کامل و درست به مخاطب ارائه کند. همین امر نیز باعث صمیمی بودن اتمسفر فیلم شده و بازی های خوب و دکوپاژ روان فیلم نیز به این روایت ساده و صمیمی کمک کرده است. گلاره عباسی نقش زنی خانه دار را ایفا کرده که دلسوزانه سعی در رفع موانع زندگی و خانواده اش دارد و با شرایط بدی که شوهرش در آن گرفتار شده کنار آمده و در عین حال سعی در حل مشکلات شخصی و خانوادگی اش دارد. تم فیلم در همان سکانس ابتدایی داستان مشخص می شود و مخاطب متوجه می شود که با چه جنس فیلمی سر و کار دارد و اینکه نباید خود را در انتظار اتفاقات محیر العقولی نگه دارد و الزاما قرار نیست جذابیت فیلمنامه از جنس جذابیت های کاذبی باشد که در فیلم های این روزهای سینمای کشورمان به وفور پیدا می شود.شاید اگر ابتدای فیلم به مخاطب گفته شود که تعلیق فیلم و همچنین نقطه عطف و حتی غافلگیری داستان بر سر یکی دو ظرف عاریه ای چینی است، متعجب شود و برای ادامه دادن تماشای فیلم سرد شود! اما هنگامی که قدم به قدم با داستان صمیمی و  روایت واقعی شخصیت محور داستان جلو برویم، همان موضوع ساده برایمان به مثابه یک امر حیاتی تلقی می شود و ما را برای آگاهی از سرنوشت شخصیت و بحرانی که در فیلم نامه ایجاد شده بر سر شوق می آورد. این همان چیزی است که شاید نیاز فیلمنامه و یا فیلمنامه نویسان کشور ما باشد. اینکه الزاما قرار نیست خط مشی هالیوود و سینمای ژانر محور غرب بر سینمای شریف و انسانی مملکت ما سایه اندازد و مفاهیم پیچیده و بعضا غیر انسانی و ضد خانوادگی تم فیلم هایمان را تشکیل دهند تا مخاطب زیادی را به سمت خود جذب کنند. مرگ، نفرت، خیانت و ... که این روزها گزینه خیانت محور اکثر فیلمنامه های به ظاهر اجتماعی ما را به بهانه مطرح کردن دغدغه های قشر متوسط جامعه تشکیل داده است، بر سینمای ما سایه انداخته، پرچمی که نه مشکلی را از مسائل و بحران های خانوادگی و اجتماعی ما حل می کند و نه راه حلی را پیشنهاد می دهد.اما فیلم اشیاء... اگرچه شاید از لحاظ تکنیک و شیوه روایت کار بزرگی را در عرصه سینمای ملی انجام نداده باشد ولی می تواند چند حرف رک و پوست کنده را به خانواده ها و زن ها و مردهای جامعه خودش بزند و ارتباط درست و متقابلی با آن ها بر قرار سازد. صبر، افزایش آستانه تحمل در خانواده، مدیریت بحران، همسایه داری، محبت و شوهر داری و ... مفاهیمی ارزشی و در عین حال ساده و اجتماعی هستند که شاید بهترین کانال برای القای آن به مخاطب حداکثری، دریچه سینما و روایت داستان باشد.لزومی که معیارهای سینمای غرب برای جذابیت های حداکثری سینما تعریف کرده اند گاها در تقابل فرهنگ ملی و عام مملکت ما قرار می گیرند و این موضوع با مرور بهترین های سینمای غرب به راحتی بدست می آید. اما اصراری که برخی فیلمسازان با محور قرار دادن سینما برای سینما دارند بعضا تا جایی پیش می رود که در ضدیت ارزش های اجتماعی، مذهبی و خانوادگی قرار می گیرند.در این میان فیلم هایی که سعی در دوری از مفاهیم ناهنجار در فیلم هایشان کرده اند بعضا ارزشی و فاخر خوانده شده اند. اما لزوما فیلم نباید پر خرج، دینی و دولتی باشد تا به فیلمی فاخر و به اصطلاح ارزشی بدل شود. بلکه می تواند به قول فیلمساز اشیاء ... با پول تو جیبی تهیه کنندگان هم ساخته شده و در مدیوم سینمای مستقل دیده شوند. فیلم اشیاء ... بدون پرداختن به موضوعی دینی و یا انقلابی فیلمی ارزشی است که خانواده و ارزش های درونی آن را بررسی کرده و محوریت خود قرار داده است. فیلم نه الزاما الگویی موجه و بدون اشکال از خانواده ای ایرانی و اسلامی معرفی می کند و نه مهر تأیید به شخصیت های خلق شده خود در داستان می زند. بلکه مخاطب را آگاهانه در فضایی صمیمی قرار می دهد تا با همذات پنداری با شخصیت اصلی داستان خود را در موضع تصمیم گیری قرار دهد. شاید تصمیمی که شخصیت داستان برای حل بحران پیش آمده می گیرد بدون ایراد نباشد و بر آن خرده نقدهایی اجتماعی و فرهنگی هم وارد شود، اما فیلمساز به هیچ وجه خود را در مقام یک پزشک در مقابل بیمار قرار نمی دهد تا بخواهد برایش نسخه ادب و زندگی و رفتار تجویز کند.بلکه تنها با طرح مسئله و نشان دادن برشی آگاهانه از زندگی یک زن خانواده دوست، مخاطب را با چالشی درونی با خود مواجه می کند که در انتها به یک خود شناسی معقول و منطقی در مخاطب منجر می شود.این همان اتفاقی است که می توان آن را رسالت یک فیلمساز اجتماعی با دغدغه های فرهنگی و مردمی دانست. اما فیلمسازی که با پرداختن به معضلات اجتماعی و خانوادگی در فیلم هایش خود را به صرف شغلش یعنی فیلمسازی، در جایگاه پزشکی حاذق در مقابل مخاطب بیمارش حس می کند، عموما نسخه ای را برای مخاطبش تجویز می کند که تنها از دریچه ذهن خود او رد شده و مهر تأیید نظام پزشکی و به مثابه آن نظام سلامت جامعه بر آن خورده نشده است! حال در این موقعیت اگر خود فیلمساز بیمار باشد و یا دغدغه بیماری و نه سلامت و بهبود جامعه در ذهنش پرورش یافته باشد تکلیف جامعه و مخاطب چه می شود؟این همان خطری است که روز به روز با رونق گرفتن فیلم های اجتماعی و پرداختن فیلمسازان به قشر متوسط جامعه در ذهن نگارنده جدی تر می شود.اما راه حل را می توان در نمونه هایی هرچند کوچک و بدون سر و صدا اما آموزنده و چاره ساز یافت. فیلم هایی که به صرف فیلم اولی بودن قربانی مطرح کردن مسائل خاص و ممیزی نشده اند و توانسته اند زیر بیرق دغدغه های فرهنگی فیلمساز فیلمی کوچک اما موفق باشند. این مسیری است که هم مخاطب، هم منتقد و هم جامعه را امیدوار می کند که در آینده کسی خود را در جایگاه قضاوت دیگری قرار ندهد و تنها با نهیب زدن به نفس بتوانیم نفس و روح خودمان را تزکیه دهیم و خود را در برابر وجدان های بیدارمان قرار دهیم . رسالتی که قرار است در سالن تاریک سینما اتفاق بیفتد و وجدان مخاطب در دل تاریکی سالن سینما بیدار و روشن شود.فیلم اشیاء ... فیلمی قابل دفاع است. هم از سوی فیلمساز و هم از سوی مخاطب، چرا که خود را پشت ظواهر فریبنده سینما چه در روایت، چه در انتخاب بازیگر و چه در حواشی سیاه آن پنهان نکرده است . از همین رو فیلم ارزش دیدن، فکر کردن و تجربه کردن را دارد.سینماپرساخبار مرتبط :نرگس آبیار و گلاره عباسی در حرم امام رضا(ع) + عکسعکس های جدید گلاره عباسی در جشنواره فیلم آسیاپاسیفیک لس آنجلسدو عکس از کودکی گلاره عباسی


یکشنبه 25 مرداد 1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 296]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن