واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: ارسال پالسهاي همبستگي ملي و سياسي در فيلم جديد دهنمكي
با وجود تمام نيشترها و زخمزبانهايي كه به او ميزنند اما فيلمهايش هميشه جزو پرفروشترين آثار سينماي ايران بوده است
نویسنده : الناز خماميزاده
با وجود تمام نيشترها و زخمزبانهايي كه به او ميزنند اما فيلمهايش هميشه جزو پرفروشترين آثار سينماي ايران بوده است. حالا مسعود دهنمكي با به راه انداختن يك جريان تبليغاتي براي اثر جديدش گفته است كه «رسوايي 2» سياسيترين فيلمش خواهد بود؛ اثري كه در قرابتي معنادار با اوضاع و احوال كنوني كشور به جناحبنديهاي سياسي اشاره دارد.
مسعود دهنمكي را بايد جادوگر سينماي ايران لقب داد؛ او خوب ميداند كه در چه دورهاي بايد چه فيلمي را با چه مضموني بسازد. با اين وجود بسياري از فيلمسازان قشر روشنفكري كه اتفاقاً در فروش آخرين فيلمهايشان هم شكست سختي خوردهاند هيچگاه حاضر نبودهاند كه او را به جرگه خود راه دهند و او را به عنوان يك فيلمساز موفق به رسميت بشناسند؛ اما دهنمكي در عمر كوتاه فيلمسازياش نشان داده كه براي درس آموختن به ساير فيلمسازان حرفهاي زيادي براي گفتن دارد.
دهنمكي چهرهاي است كه از دنياي رسانه ناگهان پا به سينما گذاشت و فيلم ساخت، اتفاقاً فيلمهايش هم پرفروش از آب درآمد. موفقيتهاي پياپي او در فروش فيلمهايش هيچگاه باب ميل شماري از كارگردانان حرفهاي سينماي ايران نبود، به همين خاطر پشت سرش حرفهاي زيادي درآمد؛ اينكه او اينكاره نيست و از فيلمسازي چيزي سر در نميآورد اما با وجود تمام اين حرف و حديثها دهنمكي خوب فيلم ساخت، آثارش از سهگانه اخراجيها تا رسوايي 1 در ليست پرفروشترين فيلمهاي سينما قرار گرفت و اين پارادوكس جالب توجه ميان ادعاي منتقدان دهنمكي و موفقيت فيلمهايش بر نقاط مرموز اين چهره افزود و پاي او را به برنامه سينمايي «هفت» باز كرد؛ جايي كه دهنمكي مقابل دوربين اين برنامه تحليلي نشست و در پاسخ به مجري برنامه از دلايل موفقيتش گفت. دهنمكي نه درس سينما را خوانده و نه دورههاي حرفهاي كارگرداني را گذرانده اما هر بار كه او فيلم ميسازد مردم به خوبي از آثارش استقبال ميكنند.
مردي كه از دل مردم و نه از دل جامعه عموماً روشنفكر سينمايي قدم به اين وادي هنري گذاشته است و خوب ميداند كه نياز روز سينمايي مردم چيست. او به زبان عامه مردم فيلم ميسازد و هر بار پروپاگاندايي را براي آثارش به راه مياندازد كه لابي سينماهاي محل نمايش فيلمهايش را پررفتوآمد و شلوغ ميكند؛ حالا او براي آخرين اثرش كه دنباله سينمايي «رسوايي1» است تبليغات جديدش را آغاز كرده است.
«رسوايي2» نيز همچون آثار سابق دهنمكي از حضور برخي مهرههاي ثابت بازيگري بهره ميبرد. محمدرضا شريفينيا، اكبر عبدي، مهران رجبي، امير نوري، سحر قريشي و فخرالدين صديقشريف بازيگران فيلم جديد دهنمكي هستند. اكبر عبدي همان «حان يوسف» روحاني قسمت اول فيلم «رسوايي» است؛ مرد سالخورده و فروتني كه با اعمال و كردار حسنهاش دختر گمراه فيلم با بازي الناز شاكردوست را تحت تأثير قرار ميدهد و او را به راه راست هدايت ميكند. دهنمكي خود درباره محتواي فيلم جديدش گفته است: «قصه اين فيلم هم مانند «رسوايي»، داستاني رئال است كه در خود درامي با داستانكهايي با مضامين اخلاقي و عرفاني را طرح ميكند، با اين تفاوت كه بستر روايت ديگر از يك فرد نيست و به نوعي نگاه انتقادي فيلم به جامعه را ميبينيم.»
او اين بار اما همچون قسمت سوم فيلم «اخراجيها» رنگ و رويي سياسي به فيلم جديدش اضافه كرده و حتي گفته است كه «رسوايي2» سياسيترين فيلمش خواهد بود. «اخراجيها 3» كه به فاصله اندك يك سال پس از ناآراميهاي پس از انتخابات سال 88 روي پرده آمد اشارهاي كنايهآميز به انتخابات دهم رياست جمهوري و مناظرههاي انتخابات داشت، در نهايت پيام اين فيلم اشاعه وحدت ملي بود. حالا درست در روزهاي بعد از توافق هستهاي و كشمكشها و جنجالهاي رسانههاي موافق و مخالف و جناحهاي سياسي مختلف، دهنمكي پروژه جديد سينمايياش را با موضوع سياسي درباره جناحبنديهاي سياسي و حضور رسانههاي جناحهاي مختلف در جريانهاي سياسي و اجتماعي ميسازد. او تيرش را به جهت درستي پرتاب كرده است؛ آثار او هميشه درامهايي با مضامين اخلاقي بودهاند و حالا به گفته دهنمكي اين بار مردم تفاوت كار جديد دهنمكي را با كارهاي گذشته او روي پرده سينماها خواهند ديد. دهنمكي در اين فيلم جديد بيمحابا به رسانههاي سياسي اشاره كرده و حتي بدون در نظر گرفتن اسامي فرضي از آنها نام برده است. از قضا سحر قريشي در اين فيلم نقش يك خبرنگار را بازي ميكند. دهنمكي در دل ماجراي فيلم جديدش با بعضي از رسانهها شوخي ميكند و داستانكها و ماجراهاي فيلم جديدش با تيترهاي جنجالي و لوگوي روزنامههاي مرسوم آغاز ميشود.
در نهايت اما ميتوان حدس زد كه پيام نهايي فيلم جديد دهنمكي نيز مانند «اخراجيها 3» ، اشاعه وحدت ملي باشد. او احتمالاً در پايان فيلم جديدش همچون شعار و پوستر «يك ملت هستيم، چه در مذاكره چه در مبارزه» تصويري متحد را از جناحهاي مختلف سياسي به نمايش درخواهد آورد و آخرين ايده سينمايياش را كه از بدو ورودش به سينما در سر ميپروراند به بار خواهد نشاند.
منبع : روزنامه جوان
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 89]