تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى مردم! جز اين نيست كه خداست و شيطان، حق است و باطل، هدايت است و ضلالت، رشد ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819761527




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شهرستان مرزي دهلران توانمند ، اما ناشناخته


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: شهرستان مرزي دهلران توانمند ، اما ناشناخته
داخلي. اقتصادي. توسعه.

درفاصله ‪ ۳۰۰‬كيلومتري جنوب شهر ايلام مركز استان شهرستان مرزي و گرمسيري به نام دهلران واقع است كه با كشور عراق هم مرز است.

اين شهرستان گرمسيري با ‪ ۶۰‬هزار نفر جمعيت شيعه‌و خونگرم يكي از مهمترين مناطق زرخيز استان ايلام محسوب مي‌شود زيرا هم از نظر اراضي كشاورزي و هم منابع زير زميني داراي ارزش اقتصادي زيادي است.

به عقيده كارشناسان اقتصادي، شهرستان دهلران با منابع و ذخاير عظيم رو زميني و زيرزميني، مجموعه‌اي از توانمنديهاست كه با سرمايه‌گذاري كلان و رفع موانع موجود در مسير توسعه، مي‌توان آن را به جايگاه واقعي خود رساند.

شهرستان مرزي دهلران در جوار مرز عراق قرار دارد و ساختار جمعيتي آن متشكل اقوام لر، عرب و كرد است.

منابع غني نفت اين شهرستان كه اوايل قرن بيستم كشف شده، ساليان مديدي دست نخورده باقي ماند تا اين كه نخستين بار يك گروه لرزه‌نگاري شركت بين المللي نفتي "هيدرو زاگرس" از كشور نروژ در سال ‪ ۸۰‬عمليات اكتشاف نفت را در اين منطقه آغاز كرد.

مسوولان اين شركت فرامليتي از مقدار ذخاير منطقه كه در گستره‌اي به مساحت يك هزاركيلومتر از دهلران و "موسيان" تا "چنگوله" مهران امتداد دارد اطلاع دقيقي ندارند اما همه پيش بينيها از وجود ذخاير عظيم نفتي و گازي حكايت دارد.

مطالعات انجام شده نشان مي‌دهد، با بهره برداري از چاه‌هاي نفت منطقه، روزانه امكان انتقال ‪ ۵۰‬هزار بشكه نفت از دهلران به استان خوزستان براي صادرات وجود دارد.

آمار و ارقام موجود بيانگر اين واقعيت است كه ‪ ۲/۵‬درصد از ذخاير نفتي مناطق خشك كشور در استان ايلام واقع است كه بخش عمده آن به ترتيب مربوط به شهرستانهاي دهلران و مهران است.

درحوزه آب و خاك دهلران با ‪ ۲۰۰‬هزار هكتار زمين كشاورزي، دارا بودن ‪۲۲‬ درصد اراضي كشاورزي استان را با ميزان توليد سالانه ‪ ۹۰‬هزار تن گندم و انواع محصولات صيفي، از قطبهاي مهم كشاورزي استان ايلام محسوب مي‌شود.

طرح انتقال آب از سد كرخه به اراضي شهرستان دهلران بعنوان بزرگترين طرح شبكه آبياري و زهكشي در غرب كشور تحول چشمگيري در كشاورزي استان و منطقه ايجاد كند.

با اجراي مرحله اول اين طرح ‪ ۵۰‬هزارهكتار از اراضي مستعد دشتهاي "عباس" ،" فكه" و "عين خوش " در شهرستان مرزي "دهلران " زير كشت آبي مي‌رود كه تا ‪ ۱۶‬هزار و ‪ ۴۰۰‬هكتار قابل توسعه است.

براي اجراي اين طرح كه ‪ ۲۵‬هزار فرصت شغلي در منطقه ايجاد مي‌كند در مرحله نخست يك هزار و ‪ ۳۰۰‬ميليارد ريال اعتبار اختصاص يافته است.

هم‌اينك تنها ‪ ۲۲‬هزارهكتاراز اراضي دهلران كشت آبي و ‪ ۲۱‬هزار هكتار ديگر ديم است و به علت مهار تنها ‪ ۵۰۰‬ميليون متر مكعب آب از ‪ ۱۴‬رودخانه دائمي استان از مجموع ‪ ۲۸۵‬هزار هكتار زمين زراعي استان فقط ‪ ۴۵‬هزار هكتار آبي است.

پيش بيني مي‌شود با بهره برداري ازطرح تونل انتقال آب كرخه به دشت عباس و ديگر طرحهاي مهار آب در ساير شهرستانها، سطح اراضي زير كشت آبي استان ‪ ۱۰۰‬درصد افزايش پيدا كند.

در حال حاضر تنها سه هزار و ‪ ۲۷۷‬هكتار از زمينهاي دشت عباس از طريق ‪۸۹‬ حلقه‌چاه آبياري مي‌شود و دشتهاي فكه با وسعت ‪ ۱۹‬هزار و ‪ ۸۰۰‬هكتار و عين‌خوش با وسعت ‪ ۹‬هزار و ‪ ۳۰۰‬هكتار در انتظار احداث كانال و تسطيع هستند.

طرح آبياري و زهكشي دشت عباس كه از مصوبات رياست جمهوري به شهرستان دهلران است، هم اكنون به طور جدي دنبال مي‌شود.

اهداف طرح زهكشي و شبكه آبياري شامل كانال اصلي، خطوط لوله، شبكه‌هاي فرعي آبياري تحت فشار مزارع و شبكه‌هاي سطحي توزيع آب در اراضي آبخور تونل دشت عباس مهمترين هدف اين طرح است كه مورد توجه قرار گرفته است.

پيش بيني مي‌شود پس از اجراي اين طرح اثرات اجتماعي و اقتصادي شامل افزايش توليدات كشاورزي پس از تامين آب مورد نياز اراضي، ثبات و امنيت اقتصادي از طريق درآمد مطمين براي بهره‌برداران كشاورزي حاصل شود.

همچنين، توازن اقتصادي از طريق توزيع منابع درآمد ميان ساكنان منطقه مناطق همجوار و خود اتكايي اقتصادي با افزايش توليدات اساسي و استراتژيك و كمك به صرفه جويي و استحصال درآمدزايي از ديگر مزاياي اجراي اين طرح است.

دهلران داراي غني‌ترين معادن غيرفلزي كشور است ، كارخانه سه هزار تني سيمان دهلران كه عمليات احداث آن در حال اجراست و كارخانه گچ دهلران كه اواسط سال گذشته باحضور رييس مجلس شوراي اسلامي به بهره‌برداري رسيد گواه اين مدعا است.

همه اين توانمنديها، دهلران را در جايگاهي قرار داده كه با بهره برداري صحيح و بهبود راههاي ارتباطي اين شهرستان به مركزاستان و ساير شهرستانها و استان خوزستان مي‌تواند يكي از تاثيرگذارترين شهرستانها در روند توسعه سريع و پايدار منطقه باشد.

اينك استان ايلام با دوهزار كيلومتر راه اصلي وفرعي درجاده‌هاي خود داراي حدود ‪ ۱۰۰‬نقطه حادثه‌خيز است كه بسياري از آنها در محور ايلام به دهلران و دهلران به خوزستان و دهلران به زرين آباد واقع است.

فرماندار دهلران راه ارتباطي اين شهرستان را به مركز استان و استانهاي همجوار را فاقد مشخصات يك راه اصلي دانست وگفت: براي احداث وتوسعه راههاي دهلران لحاظ شدن اعتبارات ملي امري ضروري و اجتناب ناپذير است.

"نعمت الله صفري" افزود: شهرستان دهلران با پتانسيلهاي بالقوه در زمينه آب و خاك، نفت و گاز، كشاورزي، معادن غني سيمان و گچ مجموعه‌اي از توانمنديها بالقوه است كه بايد به فعل در آيد.

وي گفت: متاسفانه در بعضي از بخشها، زير ساختهاي مناسب براي كمك به توسعه، توليد و افزايش درآمد ملي ايجاد نشده كه از مهمترين آنها راههاي ارتباطي است.

وي افزود: اگر با برنامه‌ريزي صحيح و نظارت مستمر و موثر پروژه‌ها تا مرحله بهره برداري پيگيري شود گام موثري در اين شهرستان در راستاي تحقق بيانات مقام معظم رهبري جهت خدمت رساني به مردم برداشته شده است.

در مجموع مي‌توان گفت: شهرستان مرزي دهلران با مساحت شش هزار و ‪۲۲۹‬ كيلومتر مربع با بيش از يك سوم مساحت استان با داشتن منابع و استعدادهاي خدادادي در بخش آب و خاك و دشت‌هاي وسيع شرايط لازم جهت جذب سرمايگذاران داخلي و خارجي را دارد.

در اين راستا اقداماتي از جمله احداث كارخانه سيمان، بلبرينگ‌سازي ، فولاد، اسيد سولفوريك، كارخانه آجرپزي، سيلوي ذخيره گندم و كارخانه رب گوجه‌سازي صورت گرفته است.

شهرستان مرزي دهلران با داشتن قابليتهاي احداث دو سد مخزني دويرج و ميمه، وجود عرصه‌هاي مناسب طبيعي جنگل و مراتع، منابع آب رودخانه‌هاي دايمي و فصلي و سفره‌هاي زير زميني براي كشت و احيا اراضي، وجود دشتهاي هموار و حاصلخيز و امكان كاشت و برداشت محصولات مختلف از ديگر قابليتهاي اين شهرستان است.

ارتباط مناسب با جنوب و بازارهاي كشورهاي خليج فارس، همجواري با مرز وجود بازارچه‌هاي مرزي و وجود چشمه‌هاي آبگرم و قير و خفاش و آثار باستاني متناسب براي جذب تجار و گردشگران و صنايع دستي است.

شهرستان دهلران در ‪ ۲۲۸‬كيلومتري جنوب شهر ايلام قرار دارد.ك/‪۴‬ ‪۱۱۳۹/۶۳۳/۷۱۷۷‬
 پنجشنبه 2 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 155]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن