تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هیچکس تا زبانش را نگه ندارد از گناهان در امان نیست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818796313




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش نشست فیلم «ملخی که غول شد» کریمی:این فیلم سیر فرهنگی یک ملت را نشان می‌دهد/آذین:من با شیطنت‌های «فیهم» آشنا هستم


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش نشست فیلم «ملخی که غول شد»
کریمی:این فیلم سیر فرهنگی یک ملت را نشان می‌دهد/آذین:من با شیطنت‌های «فیهم» آشنا هستم
عباس کریمی منتقد سینما گفت: فیلم«ملخی که غول شد» نام خوبی دارد و کارگردان از چاپ ملخی برای نام فیلم استفاده کرده و این تضاد بین ملخ تا غول شدن یک روزنامه، جذابییت زا است.

خبرگزاری فارس: کریمی:این فیلم سیر فرهنگی یک ملت را نشان می‌دهد/آذین:من با شیطنت‌های «فیهم» آشنا هستم



به گزارش خبرگزاری فارس، پنجاه و دومین جلسه «سینما روایت» به اکران و بررسی فیلم مستند «ملخی که غول شد» با حضور کارگردان اثر «محمد تقی فهیم» جبارآذین منتقد و روزنامه نگار و عباس کریمی‌منتقد و کارشناس سینما برگزار شد. اجرای این مراسم بر عهده رسول شادمانی بود.

  در ابتدای این جلسه محمد تقی فهیم کارگردان مستند «ملخی که غول شد» گفت: فیلمی‌که دیده شد هیچ ارتباطی با مدیریت کنونی روزنامه کیهان ندارد و فارغ از حمایت های مالی موسسه ساخته شده است و دغدغه های فردی من به عنوان یک روزنامه نگار و منتقدی که 35 سال در این حوزه کار کرده است  را به تصویرکشیده علاقه مند بودم جایی همچون روزنامه کیهان ثبت تصویری بشود. موسسه هایی که در تاریخ کشور در زمان های مختلف تاثیر گذار بوده اند و نمی‌توان از آن ها گذشت باید ثبت شوند. *فهیم: غولی که نمی‌توان قصه‌اش را در یک زمان کوتاه روایت کرد وی در ادامه گفت: سی و دو سال در روزنامه کیهان کار کردم و زیر و بم های آن را می‌شناختم و عمرم را انجا گذارنده بودم و دغدغه شخصی ام بود. در دوره مدیریت قبلی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی طرحی را دادم مبنی بر همین موضوع تا ساخته شود. طرحم این بود که دو فیلم را بسازیم یکی تاسیس روزنامه کیهان تا پیروزی انقلاب اسلامی، چرا که موضوعاتی را در حول محور خود دارد که به راحتی نمی‌توان از کنار آن گذشت. نمی‌توان در یک فرصت کوتاه قصه این غول را روایت کرد در نتیجه از تاسیس این روزنامه تا پیروزی انقلاب اسلامی‌تبدیل به یک طرح ابتدایی شد طرح دیگری که داشتم این بود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی‌تا پایان دوره اصلاحات که همزمان بود با رفتن صفار هرندی از روزنامه کیهان به وزارت ارشاد نیزدر یک نسخه دیگر ساخته شود. نسخه اول که ساخته شد اما همچنان نسخه دوم آن در ذهن من باقی است تا ساخته شود. ما می‌خواستیم از شیوه های مختلف روایی استفاده کنیم که هیچ کدام محقق نشد مدیر کنونی موسسه همکاری نکرد که دلایل منطقی هم داشتند. *آذین: من اطلاعاتی‌ام با شیطنت‌های فیهم آشنا هستم جبار آذین در ابتدا با لحنی طنز گونه گفت: صحبت کردن در یک جلسه خاص برای من کمی‌مشکل است چرا که فهیم از دوستان و همکاران من است و دلیل بعدی موضوع فیلم است که در مورد روزنامه کیهان بوده چرا که من سال ها اطلاعاتی بودم به معنی این که سال ها در روزنامه اطلاعات کار کرده‌ام. با حرف‌ها ساخته‌هایش و حتی شیطنت‌های فهیم آشنا هستیم. وی در این مسیر پنبه خیلی ها را زده است اما شاید باید امروز پنبه خود او را بزنیم. *«ملخی که غول شد» از بهترین آثار ساخته شده در مورد رسانه است وی عنوان کرد: ابتدا باید بگویم که فیلم فهیم یک اثر خوب است. این فیلم مشخص است که هم کارگردانش دارای فکر بوده و یک کارگردانی حساب شده را در نظر داشته و هم این که فیلم نشان می‌دهد فیلم نامه داشته است. به این معنا که فهیم و دوستانش به روی تک تک موضوعات تامل کرده‌اند و آنها را نوشته‌اند. متاسفانه فیلم فهیم را نمی‌توان در همه جا نمایش داد. به دلیل این که بخشی از حقایقی که در این فیلم استفاده می‌شود قطعاً مانع خواهد شد که چنین فیلمی‌از رسانه ملی پخش شود مگر این که اصلاحاتی را وارد کند که حتماً در این شرایط فیلم از بین می‌رود. این فیلم یکی ازبهترین آثار  ساخته شده در مورد رسانه است. * آذین: جایگاه مخاطب در روایت «ملخی که غول شد» مشخص نیست/ کیهان به چه می‌اندیشید وی همچنین گفت: جایگاه مخاطب در روایت مشخص نیست. اگر قرار است که این فیلم در چند قسمت ساخته شود بهتر است گپ و گفتی هم با مردم عادی داشته باشیم چرا که این روزنامه برای آن ها به چاپ رسیده است. آنچه که ما از این فیلم دیدیم به نوعی روایت نیمه رسمی‌از روزنامه کیهان بود. انتقاد من این است که فهیم باید در قسمت‌های بعدی جبران کند برخی از موارد را وگر نه فیلم ناقص خواهد ماند او کهدر این فیلم به تاریخ شکل و ظاهری کیهان پرداخته اند به تاریخ مضمونی و محتوایی آن نیز بپردازند. کیهان به چه می‌اندیشیده است؟ تا به امروز چه کارکرده است؟ تمام نشریات از جمله کیهان و اطلاعات در خدمت سیاست های مبتذل رژیم گذشته بوده اند و در این شکی نیست. امیدوارم اگر به خدمت آن ها پرداخته می‌شود باید به خیانت های آن ها نیز پرداخته شود تا یک مرجع کامل را در اختیار داشته باشیم. *کریمی: نام فیلم با محتوای از ملخ تا غول درست بوده/ «ملخی که غول شد» سیر فرهنگی یک ملت را نشان می‌دهد عباس کریمی‌منتقد سینما نیز در ادامه این جلسه گفت: فیلم نام خوبی دارد و کارگردان از چاپ ملخی برای نام فیلم استفاده کرده است که به نظرم خوب بوده و این تضاد بین ملخ تا غول شدن یک روزنامه جذابییت زا است. به نظر می‌رسد که زمان فیلم در شرایط کنونی کمی‌زیاد است آن هم با توجه به این که فیلم به یک موضوع می‌پردازد. بنابراین مخاطب فیلم مخاطب خاصی است مثلاً اگر یک مخاطب غیر رسانه‌ای هرم وارونه را در فیلم ببیند برایش سوال پیش می‌آید وارونه چیست؟! سوال های متعددی برای مخاطب عام پیش خواهد آمد. اما دیدن این فیلم برای فردی که اهل رسانه است جذابیت دارد. البته صحنه‌های آگهی ها و برخی از مسائل بسیار هوشمندانه انتخاب شده بود و سیر فرهنگی یک ملت را به خوبی می‌توان در آن دید. در مجموع از موسیقی در فیلم استفاده خوبی شده بود. وی گفت: نماهای آرشیوی استفاده شده بود با توجه به این که دست کارگردان برای در اختیار داشتن تصاویر دیگر بسته بود اما باز هم می‌توانستیم با برخی از نماهای خارجی حال و هوای دیگری به فیلم بدهیم. بحث های دیگری در مورد مواردی همچون فونت و دیگر مسائل روزنامه کیهان در فیلم مطرح شد که اگر جزئی‌تر بود در زمان فیلم نیز تاثیر بهتری می‌گذاشت. فهیم نیزدر پایان جلسه گفت: در مقابل صحبت هایی که دوستان انجام دادند حرف خاصی ندارم به نظرم کم لطفی شد و صحبت های جدی کمی‌در مورد فیلم صورت گرفت. به نظرم در نقد فیلم باید همه چیزجدی برگزار شود و دوستان ملاحظاتی انجام دادند که در نقد جایی ندارد. *جامعه هدف «ملخی که غول شد» مردم عامی‌نیستند وی اظهار داشت: اما جامعه هدف ما در ساخت فیلم مخاطب عام نبود و ما به این نتیجه قبل از ساخت رسیدیم که هر چقدر کیهان را به شخصیت در یک فیلم نزدیک کنیم باز هم نمی‌تواند مخاطب عام را درنظر بگیرد. اما الطفاتی به آنها داشتیم و به همین دلیل از موسیقی نیز کمی‌بیشتر از معمول استفاده شده است. ده هزار صفحه از روزنامه کیهان را اسکن کردیم تا تیتر مناسب را انتخات کنیم. در این فیلم کلام راه خودش را می‌رود و تصویر مسیر دیگری را نیز طی می‌کند.به نظرم این فیلم را باید سه بار دید، اما قبول دارم کمی‌فیلم دشوار شده است. به نظرم در مورد این موسسه مهم نه یک فیلم بلکه ده ها فیلم باید ساخته شود. *چگونه صاحب رسانه متعهد در جامعه شویم/ چرا باید تایمز جامعه ما را تشریح کند؟! وی در ادامه افزود: فیلم قرار است که بگوید ما چگونه صاحب یک روزنامه و رسانه متعهد در جامعه خودمان می‌شویم؟ متاسفانه کمیت رسانه ها به لحاظ عدد فدای کیفیت شده است. استاد شاگردی دیگر در فضای مطبوعات وجود ندارد. روزنامه نگاران ازسیاستمدارن پیش تازترند. چرا باید تایمز جامعه ما را تشریح کند؟! چرا باید رسانه های ما از آن ها مواردی را بشنوند و متوجه شوند که در ایران چه می‌گذرد؟! نباید این اتفاق بیافتد. رسانه های بیگانه تبدیل به منبع داخلی ما شده اند وما فقط آن ها را انتشار می‌دهیم. ما باید برای جهان منبع ساز باشیم. روزنامه کیهان این کار را انجام می‌داد و منبع ساز بوده است و ما تنها مصرف کننده شده‌ایم. رزونامه نگار حرفه‌ای باید برای دنیا منبع باشد و این فیلم به این نکته اشاره دارد. پنجاه و دومین جلسه سینما روایت روز یکشنبه 18 مرداد ماه در مجتمع فرهنگی اسوه برگزار شد. انتهای پیام/ن

94/05/20 - 15:11





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن