تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر (ع):هر چیزی قفلی دارد و قفل ایمان مدارا کردن و نرمی است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815188045




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خزر بزرگ‌ترين درياچه آب شور جهان


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۹ مرداد ۱۳۹۴ (۱۸:۱۷ب.ظ)
خزر بزرگ‌ترين درياچه آب شور جهان موج- 21 مرداد سال 1385، کنوانسيون حفاظت از محيط زيست درياي خزر (کنوانسيون تهران) براي 5 کشور ساحلي لازم‌الاجرا و به عنوان روز درياي خزر نام‌گذاري شد.
به گزارش خبرگزاري موج، درياي خزر با وسعت 600،384 کيلومتر مربع بزرگ‌ترين درياچه جهان است و طول پيرامون آن به 7000 کيلومتر مي‌رسد. اين درياچه از نظر تنوع زيستي بسيار غني بوده و حدود 400 گونه آبزي، بومي آن هستند که ماهيان خاوياري از مهم‌ترين آن‌ها هستند. علاوه بر منابع زنده، اين دريا پس از خليج فارس و سيبري، به لحاظ ذخاير نفت و گاز موجود در ساحل و زير بستر در مقام سوم قرار دارد.
خزر براي حدود 15 ميليون سکنه حاشيه خود، هزاران فرصت شغلي ايجاد کرده است و منبع اصلي درآمد محسوب مي‌شود. به دليل همين ويژگي‌هاي بارز اکولوژيکي، غناي چشمگير ژنتيکي و تنوع بي همتاي زيستي، همچنين موقعيت خاص استراتژيک، پهنه عظيم درياي خزر در طي اعصار و ادوار تاريخي، در بستر رخدادهاي سياسي و طيف گوناگون فرهنگ‌ها، سنت‌ها، آداب و رسوم، در خلق فرصت‌هاي درخشان اقتصادي- اجتماعي در سطح منطقه و جهان به خوبي پديدار گشته است.
فعاليت‌هاي انساني بيش از حد و بهره برداري‌هاي اقتصادي پرشتاب و کم ملاحظه، موجب تخريب اکوسيستم‌هاي طبيعي، آلودگي محيط زيست و کاهش کيفيت آب اين دريا شده است.
دخالت‌هاي نسنجيده و شتاب زده انساني در درياي خزر که به شکل تغيير کاربري اراضي شامل تخريب، و استحصال اراضي جهت ساخت و سازهاي بي رويه و غيراصولي ساحلي اعم از اسکله و بندر، مجتمع‌هاي گردشگري، مسکوني و تجاري، توسعه فعاليت‌هاي اکتشاف و استخراج منابع فسيلي زيربستر، صيد بي‌رويه آبزيان خصوصاً ماهيان خاوياري، تخريب زيستگاه‌ها و از دست رفتن مناطق تخم ريزي ماهيان خاوياري، تخليه مستقيم آلودگي‌هاي شهري، صنعتي و کشاورزي مناطق ساحلي به دريا، بار زياد آلودگي‌ها با منابع مشخص و نامشخص در حوزه آبريز رودخانه‌هاي منتهي به دريا، در کنار نحوه نامناسب رفتار جوامع انساني ساحلي با منابع خزر، مديريت ضعيف مناطق ساحلي، تغييرات فيزيکي عظيم در رژيم طبيعي رودخانه‌ها مانند سدسازي، استخراج شن و ماسه و نظير آن از عمده تهديدات زيست محيطي امروز درياي خزر محسوب مي‌گردند که باعث اختلال وضعيت طبيعي درياي خزر شده و متاسفانه گونه‌هاي ارزشمندي چون ماهيان خاوياري و يا فک درياي خزر به عنوان تنها پستاندار زيستمند اين اکوسيستم را در فهرست گونه‌هاي در معرض خطر انقراض قرار داده و حيات اکولوژيکي و اقتصادي زيست بوم خزر را متأثر ساخته است.
کنوانسيون تهران:
نگراني کشورهاي ساحلي از وضعيت رو به تخريب محيط زيست اين محدوده آبي باعث شد تا کشورهاي ساحلي ضمن به رسميت شناختن قوانين و مقررات هر يک از دول متعاهد و آگاهي از تخريب درياي خزر و توجه به لزوم حفظ و احياي منابع زنده براي نسل‌هاي حاضر و آتي و تلاش براي تعريف يک رژيم واحد حفاظت از محيط زيست دريايي، با حمايت سازمان‌هاي بين المللي، در قالب برنامه محيط زيست درياي خزر، از ارديبهشت ماه 1377 (1998) اقدامات و تلاش مشترک جهت حفظ و نجات محيط زيست درياي خزر را آغاز کردند.
در سال 1382 (2003) يک «کنوانسيون منطقه اي حفاظت از محيط زيست درياي خزر» موسوم به «کنوانسيون تهران» را امضا کرده و در تاريخ 12 آگوست 2006 برابر با 21 مرداد 1385 لازم الاجرا شدن اين معاهده نامه را بعنوان يک واقعه مهم زيست محيطي جشن گرفتند.
از اين رو 21 مرداد نقطه عطفي در تاريخ همکاري‌هاي زيست محيطي در رابطه با درياي خزر محسوب مي‌شود. اين کنوانسيون منطقه اي با توجه به اينکه تنها معاهده زيست محيطي مورد توافق پنج کشور حاشيه درياي خزر و تنها بستر همکاري جهت حفاظت و نجات اکوسيستم منحصر بفرد درياي خزر مي باشدمناسب همکاري‌هاي منطقه اي کشورهاي حاشيه درياي خزر بوده و از اهميت بسيار بالايي برخوردار هست.
5 کشور ساحلي درياي خزر با آگاهي از تخريب محيط زيست درياي خزر در اثر آلودگي ناشي از منابع مختلف فعاليت‌هاي انساني از جمله تخليه مواد مضر، خطرناک، مواد زائد و ساير آلودگي‌هاي ناشي از منابع دريايي و منابع مستقر در خشکي، با تصميم راسخ در حفظ منابع زنده درياي خزر براي نسل‌هاي حاضر و آينده، با آگاهي به ضرورت تضمين عدم مضر بودن فعاليت‌هاي مستقر در خشکي براي محيط زيست درياي خزر، با توجه به خطرات ناشي از نوسانات سطح آب که محيط زيست درياي خزر و خصوصيات اکولوژيکي و آب نگاري منحصر به فرد آن را تهديد مي‌کند، با تاکيد بر اهميت حفاظت از محيط زيست درياي خزر، با تصديق اهميت همکاري ميان دولت‌هاي ساحلي خزر و با سازمان‌هاي بين‌المللي مربوطه، و با هدف حفاظت و نگهداري محيط زيست دريايي خزر کنوانسيون تهران را امضا کردند.
پروتکل‌هاي الحاقي به کنوانسيون تهران
طي ساليان گذشته زيرمجموعه کنوانسيون تهران 4 پروتکل ذيل توسط دبيرخانه موقت کنوانسيون، برنامه محيط زيست سازمان ملل و کشورهاي عضو کنوانسيون تهيه و طي جلسات متعدد کارشناسي مورد بررسي و بازبيني قرار گرفته است. با عنايت به اين مهم که جمهوري اسلامي ايران با دارا بودن شرايط خاص جغرافيايي، بيشترين زيان را به دليل عدم ملاحظات زيست محيطي کشورهاي ساحلي متحمل مي‌شود و تنها مي‌تواند از طريق اعمال فشارهاي قانوني و حقوقي به بهره گيران از اين دريا از منافع خود دفاع نمايد، همواره با نظر مثبت جهت نهايي شدن پروتکل‌هاي مذکور در کليه جلسات کارشناسي منطقه اي اين پروتکل‌ها با ترکيب هياتي متشکل از نمايندگان سازمان حفاظت محيط زيست، وزارت امور خارجه،‌ سازمان شيلات ايران و سازمان بنادر و دريانوردي شرکت فعال داشته است.
پروتکل آمادگي، واکنش و همکاري منطقه‌اي در مبارزه با سوانح آلودگي نفتي
در اجراي اصل يکصد و بيست و سوم (123) قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، قانون الحاق به اين پروتکل در نشست علني روز يکشنبه مورخ 15/5/1391 مجلس شوراي اسلامي و تأييد شوراي محترم نگهبان به تصويب رسيد و در تاريخ 19/6/91 توسط رياست محترم جمهور جهت اجرا به سازمان حفاظت محيط زيست ابلاغ شد.
اين پروتکل 90 روز پس از تصويب توسط کليه کشورها در مجالسشان لازم الاجرا خواهد شد. در حال حاضر کليه کشورها به غير از قزاقستان اين پروتکل را در مجالس خود به تصويب رسانده‌اند.
موقعيت استراتژيک درياي خزر بين اروپا و جنوب شرقي آسيا، اين دريا را شاهراه اصلي براي حمل و نقل کالا ميان اروپا و کشورهاي ساحلي خزر، ترکيه، خاورميانه و آسياي شرقي نموده است. اما از آنجائي که خزر محصور در خشکي است، ظرفيت تحمل آن نيز نسبت به درياهاي ديگر محدودتر است. پروتکل « آمادگي، واکنش و همکاري منطقه‌اي در مبارزه با سوانح آلودگي نفتي» به نحوه مقابله با آلودگي‌هاي نفتي که در اثر سوانح دريايي ممکن است در درياي خزر روي دهند مي‌پردازد که بر اساس آن، متعاهدين بايد تمامي تدابير مناسب جهت آمادگي و مقابله با سوانح آلودگي نفتي، ايجاد سيستم ملي مقابله با آلودگي نفتي توسط دولت‌هاي عضو و تهيه دستورالعمل‌هايي براي جوانب کاربردي، عملياتي و فني ايجاد نمايند.
اين پروتکل پس از سال‌ها بحث و بررسي توسط کارشناسان کشورهاي عضو کنوانسيون تهران، سرانجام در سومين نشست کشورهاي عضو کنوانسيون در قزاقستان به امضاي مسوولان محيط زيست کشورهاي حاشيه درياي خزر رسيد و تحت عنوان پروتکل آکتائو (محل امضاي پروتکل در قزاقستان) نام گرفت.
بر اساس ماده 8 اين پروتکل، هر طرف متعاهد در راستاي نظام‌هاي ملي آمادگي و واکنش نسبت به نشت نفت، متعهد مي‌شود که در صورت بروز نشت نفت اقدام‌هايي از جمله؛ ارزيابي‌هاي ضروري درخصوص ماهيت، گستره و پيامدهاي احتمالي سانحه آلودگي نفتي يا حسب مورد، نوع و مقدار تقريبي نفت و جهت و سرعت گسترش نشست نفت، هر اقدام عملي ممکن به منظور پيشگيري، کاهش و تا حد امکان محو آثار سانحه آلودگي نفتي، نظارت بر آلودگي نفتي و مطلع ساختن ساير طرف‌هاي متعاهد از تحولات مربوط به سانحه آلودگي نفتي اقداماتي که به عمل آمده يا برنامه ريزي شده است و تشويق و حمايت از اجراي برنامه درياي خزر براي همکاري منطقه اي براي مقابله با آلودگي نفتي در موارد اضطراري به عمل آورد.
همچنين بر اساس ماده 9 اين پروتکل، هر طرف متعاهد مي‌بايست اقدام‌هاي لازم را به عمل آورد تا اطمينان حاصل کند که کشتي‌هاي حامل پرچم آن طرح اضطراري آلودگي نفتي را به گونه اي که مطابق مقررات مربوط بين المللي مورد نياز است، همراه داشته باشد.
هر طرف متعاهد فرماندهان کشتي‌هاي حامل پرچم خود را موظف خواهد کرد که در صورت بروز سانحه آلودگي نفتي از نظام نامه‌هاي مندرج در طرح اضطراري تبعيت کرده و به ويژه اطلاعات دقيق درباره کشتي و محموله آن که با اقداماتي که قرار است به موجب ماده 8 اين پروتکل اتخاذ شود، مرتبط است را به اطلاع مقام‌هاي صالح ملي برسانند و با اين مقامات همکاري کنند.
پروتکل «حفاظت از درياي خزر در برابر آلودگي‌هاي ناشي از منابع و فعاليت‌هاي مستقر در خشکي»
چهارمين کنفرانس کشورهاي عضو کنوانسيون تهران در تاريخ 22-20 آذرماه 1391 (12-10 دسامبر 2012) با شرکت وزرا و معاونين وزراي محيط زيست کشورهاي عضو اين کنوانسيون در شهر مسکو برگزار شد. در اين کنفرانس متن پروتکل حفاظت از درياي خزر در برابر آلودگي‌هاي ناشي از منابع و فعاليت‌هاي مستقر در خشکي مورد تصويب کليه کشورهاي عضو قرار گرفته و توسط ايران و ترکمنستان در همان اجلاس به امضا رسيد.
روسيه و قزاقستان نيز در مهلت 6ماه اعلام شده پروتکل را به امضا رساندند و آذربايجان نيز مستقيماً براي تصويب پروتکل توسط مجلس کشور خود اقدام کرد.
اين پروتکل به کاهش آلودگي درياي خزر ناشي از منابع مستقر در خشکي مي‌پردازد. ورود چنين آلودگي‌هايي به دريا عمدتاً از طريق رودخانه‌ها صورت مي‌گيرد. پيش نويس متن اين پروتکل در جلسات متعددي که بسيار هم بحث برانگيز بوده‌اند توسط کارشناسان منطقه مورد بازبيني قرار گرفته و نهايتاً در اين جلسه متن پروتکل تأييد نهايي شد.
در جلسه علني مجلس شوراي اسلامي مورخ 18/5/94 کليات اين پروتکل مورد تصويب قرار گرفت.
پروتکل حفاظت تنوع زيستي
اين پروتکل به حفاظت از تنوع زيستي درياي خزر با تاکيد بر حفاظت گونه اي و همچنين حفاظت از زيستگا هها مي‌پردازد. اين پروتکل در پنجمين کنفرانس کشورهاي عضو کنوانسيون تهران که در ارديبهشت 1393 در ترکمنستان برگزار شد مورد تأييد نهايي قرار گرفته و به امضاي وزراي محيط زيست ايران و ترکمنستان رسيد.
ساير کشورها نيز در مدت زمان تعيين پروتکل مذکور را امضا خواهند کرد و يا مستقيماً براي تصويب آن در مجالس خود اقدام خواهند کرد. اين پروتکل در حال حاضر مصوبه هيات دولت را دريافت کرده و مراحل تصويب توسط مجلس شوراي اسلامي را طي مي‌کند.
پروتکل ارزيابي اثرات زيست محيطي فرامرزي
بر اساس اين پروتکل کشورهاي عضو متعهد مي‌گردند تا پيش از اجراي طرح‌هاي بزرگ که احتمال دارد اثرات سوء فرامرزي براي ساير کشورها در منطقه درياي خزر ايجاد کنند، مطالعات ارزيابي اثرات زيست محيطي انجام داده و گزارش آن را به دبيرخانه کنوانسيون و کشورهاي عضو درخواست کننده ارائه دهند.
اين پروتکل هنوز تحت بررسي کارشناسي توسط کشورهاي منطقه قرار دارد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 95]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن