تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ارزش چهار چيز را جز چهار گروه نمى‏شناسند : جوانى را جز پيران، آسايش را جز گرفتاران...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1848162852




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عاشقانه ای میان وهم و واقعیت


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
عاشقانه ای میان وهم و واقعیت
عاشقانه ای میان وهم و واقعیت "خداحافظی طولانی" در میان آثار سینمای ایران اثری شریف و قابل تامل است اما متاسفانه ساختار انحصاری اکران در سینمای ایران موجب شده تا این فیلم مهجور باشد.


به گزارش فرهنگ نیوز - «خداحافظی طولانی» ساخته فرزاد موتمن را می توان اثری در امتداد سیر فیلمسازی این مولف دانست.علاقه موتمن در آثار سینمایی اش برای برقراری نسبت هایی با آثار مطرح تاریخ سینما جهان کاملا مشهود است. هر چند این نسبت ها بعضا خام دستانه و مغشوش به نظر می رسند اما فی النفسه قابل تامل می باشند.به عنوان مثال فیلم "شب های روشن" 1381 که اقتباسی از داستان  "شب های روشن" نوشته فئودور داستایوفسکی است نسبتی با فیلم«شب های سفید» la notti bianche 1957  ساخته لوچیو ویسکونتی کارگردان ایتالیایی دارد. فیلمی که در دوران افول سینمای نئورئالیست ایتالیا ساخته شد و تا حدودی منطبق با ساختار ژانری آن بخش بین المللی سینمای هالیوود بود، چنانچه که پس از این فیلم ویسکونتی با ساخت "روکو و برادرانش "1960 دیگر تمایلی به نئورئالیسم ایتالیا ندارد و در سال 1963 مستقیما با کمپانی یهودیفاکس برای ساختن فیلم "پلنگ" همکاری می کند. سرنوشتی که تمامی کارگردانان نئورئالیست ایتالیا به آن دچار شدند و در نتیجه این امر حیات این نوع از سینما را که تا حدودی غیر هالیوودی بود، به نابودی کشاند.«شب های روشن» موتمن اثری در نسبت با داستان داستایوفسکی و اقتباس ویسکونتی ست، اما ویژگی های خاص خود را دارد که مهمترین آن انفعال شحصیت های فیلم در نوعی از شاعرانگی مختص سینمای به اصطلاح اجتماعی پس از انقلاب اسلامی است، شخصیت های غیر اجتماعی که در درک انزوا جویانه ای از یک جامعه بحران زده و در حال گذار، خود را مشغول یک ماجرای عشق کرده اند.پرداخت کارگردان و فضای اثر قابل تامل و پخته است.

«باج خور»1382 نیز در این پارادایم قرار داد این فیلم  برخواسته از علاقه فیلمساز به ژانر نوآر است. ژانری که دهه 40 و 50 میلادی را می توان اوج اعتلا آن دانست، البته این ژانر با ویژگی خاص خود در فیلم «باج خور» نمایان گشته است، ناکامی جملگی شخصیت های فیلم خبر از یک ژانر نوآر جهان سومی می دهد که هیچگاه در سینمای ایران مبدل به جریان قابل توجی نمی شود.

در این میان «خداحافظی طولانی» به طور مستقیم متاثر از فیلم  « خداحافظی طولانی » long goodbye ساخته روبرت آلتمن محصول 1973 است. فیلمی که بر اساس رمان کوتاهی به همین نام از از ریمون چندلر نویسنده پرآوازه داستان های جنایی – پلیسی ساخته شد.ماحصل اقتباس روبرت آلتمن از این اثر فیلمی کاملا متفاوت و تا حدودی عجیب از رمان است. این فیلم همانند ساختار کلی سینمای آلتمن که به طرز محسوسی خواهان سرپیچی از قواعد ژانری سینمای هالیوود است و این امر را در اثر معروف وی همچون «سه زن» 1977 به اوج خود می رسد، عمل می کند. آثار آلتمن از قابل توجه ترین جریان های فرعی با ویژگی های تالیفی ست که از دهه هفتاد در سینمای هالیوود به کرات ظهور می یابد.

فیلم«خداحافظی طولانی» روبرت آلتمن داستان فیلیپ مالرو مرد مفلس و تنهایی ست که در شبی دوست نزدیک اش (تری) به دیدن او می آید. تری که بسیار نگران و آشفته است به دلیل مشاجره با همسرش خانه را ترک کرده و قصد دارد که از شهر خارج شود، از فیلیپ تقاضای کمک می کند، فیلیپ نیز او را به فرودگاه می برد چندی بعد چند کارگاه پلیس به خانه فیلیپ می آیند اتهام او شراکت در قتل همسر تری است.نکته بسیار مهمی که در نسبت میان دو فیلم یعنی «خداحافظی طولانی» روبرت آلتمن و «خداحافظی طولانی» فرزاد موتمن قابل توجه است این بخش از داستان می باشد که مرگ همسر "تری" را در هاله ای از ابهام قرار می دهد آیا او به دست تری کشته شده یا دست به خودکشی زده است؟ این پرسش نقطه محوری «خداحافظ طولانی » فرزاد موتمن است. که در پایان فیلم آلتمن توسط نامه ای از تری پاسخ داده می شود و از نیمه دوم فیلم فیلیپ را درگیر ماجرای دیگری می کند.

تاثیرپذیری موتمن از سینمای روبرت آلتمن در نوع روایت داستان که لحظه‌ای آمیخته باخیال و لحظه‌ای درگیر واقعیت است و همچنین موسیقی متن فیلم کاملا مشهود است و این تاثیرپذیری در تاکید برای ایجاد ابهام در خصوص اینکه شخصیت زن (ساره بیات) به‌دلیل بیماری مرده است یا به دست شوهرش(سعید آقاخانی) به  قتل رسیده نیز قابل توجه است. در واقع «خداحافظی طولانی»فرزاد موتمن قصد روایت آن بخش از فیلم روبرت آلتمن را دارد که در آن فیلم روایت نشده است.

«خداحافظی طولانی» فرزاد موتمن برای مخاطب بدون آگاهی به نسبتی که با فیلم روبرت آلتمنبرقرار می سازد تا حدودی تمام و کمال نیست اما این فیلم هوشمندانه به دلیل موقعیت اجتماعی و جغرافیایی ملموس شخصیت های آن مسیر ارتباط با مخاطب را می یابد چنانچه که در میان آثار ناواقع و سانتی مانتال سینمای به ظاهر اجتماعی ایران، این فیلم به واقعیت جامعه متاخر ما نزدیک تر است. فضای سازی و جزئی نگری در ارائه زندگی روزمره شخصیت های فرو دست جامعه در کنار بازی تاثیر گذار سعید آقاخانی نیز از دیگر جنبه های مثبت این فیلم است. فضای فیلم از مدرنیته بحران زده حاکم بر امروز جامعه، فاصله می گیرد و تا در آرامش نسبی یک زوج کارگر، نوستالژی مورد نظر خود را جست و جو کند و این امر فی النفسه جهان اثر را با تمام جزئیات درون آن برای مخاطب عیان می سازد که این یک ویژگی پرداخت شده و مستمر است."خداحافظی طولانی" در میان آثار سینمای ایران اثری شریف و قابل تامل است اما متاسفانه ساختار انحصاری اکران در سینمای ایران موجب شده تا این فیلم مهجور باشد.*مسعود قدیمی


 

منبع: مشرق


94/5/17 - 13:16 - 2015-8-8 13:16:37





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن