تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):دورترین مردم ار خداوند عزّو جل در روز قیامت سرکشانِ متکبّر هستند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835018033




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عاشقانه بودن به این فیلم نمی آید/ برنده سیمرغ بهترین فیلمنامه، تکراری و روشن فکرانه است


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
عاشقانه بودن به این فیلم نمی آید/ برنده سیمرغ بهترین فیلمنامه، تکراری و روشن فکرانه است
عاشقانه بودن به این فیلم نمی آید/ برنده سیمرغ بهترین فیلمنامه، تکراری و روشن فکرانه است خداحافظی طولانی هرچند طرح اولیه جذابی دارد اما ماحصل آن، پرکشش و دلچسب نیست و در بهترین حالت، فیلمی معمولی با ریتمی کند است.


به گزارش فرهنگ نیوز ، "خداحافظی طولانی" تلاشی است در نمایش طبقه کارگری بر پرده سینماها که بدون بازگو کردن مسائل کارگران، در بستر کارگری و حاشیه شهری اتفاق می افتد و می کوشد تا از یک سو ابعاد روانکاوانه یک فرد از طبقه کارگر را نشان دهد و از سویی دیگر با یک درام عاشقانه، عشق را به تصویر بکشد.

فرزاد موتمن – کارگردان فیلم - می گوید: "من سینما را خیلی صنعتی می بینم و علاقه من، متوجه نوعی سینمای تجربی گراست." تاکید کارگردان بر تجربی بودن فیلم هایش و نداشتن ادعای داستان گویی، در نهمین فیلم بلند موتمن – خداحافظی طولانی - به روشنی قابل فهم است و مشخصه شکل و شیوه متفاوت و نامتعارف در داستان گویی که مخصوص فیلم های تجربی است، در این اثر هم وجود دارد. مشخصه ای که به واسطه رجحان فرم فیلم بر قصه گویی و ارتباطش با مخاطب از سوی فیلم ساز، رقم خورده و همه فهم و عام پسند نیست. موتمن پیشتر در مورد اثر قبلی اش – سایه روشن – در مصاحبه با خبرگزاری مهر گفته بود: آن فیلم به تماشاگرش می گوید که قرار نیست قصه را بفهمد و در واقع ما هم که فیلم را ساختیم تا آخر، قصه را نمی فهمیم!

خداحافظی طولانی، داستان علاقه مند شدن یحیی (سعید آقاخانی) کارگر کارخانه ریسندگی و بافندگی به طلعت (میترا حجار) کارگر تازه وارد این کارخانه است که به ازدواجشان می انجامد اما یحیی که به تازگی پس از یکسال، به اتهام تلاش برای مرگ همسر بیمارش ماهرو (ساره بیات) از طریق قطع دستگاه تنفسش، به دلیل نبود مدارک کافی از زندان آزاد شده است، همچنان نتوانسته ماهرو و حضورش را فراموش کند و با خود و اطرافیانی که او را مقصر در مرگ ماهرو می دانند، درگیری های فراوانی دارد هرچند یحیی معتقد است که مرگ، آرزوی ماهرو بوده و او، همانطور که خدا می خواسته، مرده است.موتمن در بیان این قصه و دادن اطلاعات به مخاطب، دروغ نمی گوید اما چیزی را هم نمی گوید! از تاکید پرهیز کرده و قصه را به مدد حوصله و اندیشه تماشاگر، به پیش می برد تا اینکه حتی کار به گنگی و ابهام مخاطب نیز می کشد و علامت سوال های متعدد، او را در جمع بندی فیلم، با مشکل روبرو می کند. چرا که با گذشت بیش از نیمی از فیلم، روند کند آغازین آن، همچنان ادامه دارد و حتی گرهی برای ترغیب به دیدن ادامه فیلم، وجود ندارد تا آن که در ده، بیست دقیقه پایانی، فیلم تا حدی جان می گیرد و مخاطب که پس از مدت زیادی از زمان فیلم، متوجه تعلیق آزاردهنده مرگ ماهرو شده است، علت اتفاقاتی که تاکنون دیده است را می فهمد و از این آگاهی، غافلگیر می شود!

داستان پردازی کلاسیک و مولفه های آن نظیر مقدمه و شخصیت پردازی، کشمکش و گره، نتیجه گیری و ... جای چندانی در خداحافظی طولانی ندارند از این رو در بسیاری از صحنه ها، بدون رد و بدل شدن دیالوگ، بار فیلم روی تصاویر قرار دارد و همین مساله و عوامل دیگری نظیر موسیقی متن نامناسب و عجیب، دعواهای تصنعی و بد اجرا شده ای نظیر دعوای یحیی و محمد (برادر ماهرو)، دعوای یحیی و یکی از کارگران کارخانه و ... از جذابیت فیلم کاسته و مخاطب عام را از تماشای آن، خسته می کند.


داستان عاشقانه در خداحافظی طولانی علی رغم تاکیدی که بر آن در پوستر و معرفی رسانه ای فیلم شده است، ظهور و بروز چندانی ندارد و از روابط عاشقانه در فیلم جز در یکی دو سکانس از مواجهه یحیی و ماهرو، خبری نیست آن هم از نوع تکراری، روشن فکرانه و پیشتر دیده شده اش. ملاقات های یحیی و طلعت هم به شکل دم دستی و سطحی طراحی شده اند که در حد نگاه های خیره باقی می مانند و مفاهیم عاشقانه را تداعی نمی کنند لذا می توان گفت که موتمن نتوانسته عشق را به تصویر بکشد.

خداحافظی طولانی هرچند طرح اولیه جذابی دارد اما ماحصل آن، پرکشش و دلچسب نیست و در بهترین حالت، فیلمی معمولی با ریتمی کند است که علی رغم حضور در دو بخش "سودای سیمرغ" و "هنر و تجربه" سی و سومین جشنواره فیلم فجر و کسب یکی دو سیمرغ مهم در بخش بهترین بازیگر مرد و بهترین فیلمنامه، حس خوبی به مخاطب القا نمی کند و بیشتر، تسلط موتمن بر کارگردانی و مهارتش در بازی با فرم را نشان می دهد.


منبع: جهان نیوز


94/5/14 - 08:45 - 2015-8-5 08:45:39





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن