واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: مجموعه کهن دیار فاطمه متدین در گالری عقیلی
نگارخانه عقیلی 15 اثر از آثار فاطمه متدین هنرمند جوان نمایشگاهی تحت عنوان " انتزاع خالص تصاویر قابل شناخت " را در معرض دید عموم قرار میدهد.
به گزارش«جوان» به نقل از ايوانا، در نمايشگاه " انتزاع خالص تصاوير قابل شناخت " فاطمه متدين آثاري عرضه ميکند که هيچ نوع رابطهاي با پديدههاي آشناي موجود در محيط ندارد. او به دنبال نوعي انتزاع خالص است از اين رو تصاوير قابل شناخت به آثار او راهي ندارد. متدين در تصوير کردن آنچه ميپسندد آنقدر خود را آزاد ساخته که فقط بياني خالصانه و ناب ميتواند ميانجي او و جهان پيرامونش باشد.
او با حذف روايت؛ حذف عناصر آشناي طبيعت؛ حذف هر نوع بيان ادبي يا فلسفي؛ به دنبال نوعي خلوص و رسيدن به معنايي است که تنها با بيان پالايش يافته تجسمي ميسر کرده و کيفيت انتزاعي اين آثار؛ معاني و برداشتهاي متعددي را ايجاد ميکند. مفاهيمي که انتقال آنها از تصوير ناب به کلام بسيار دشوار است.
متدين تا سر حد رسيدن به نوعي موسيقي؛ حوزه عملش را توسعه داده است. فضاسازي انتزاعي اين آثار بيانگر درکي ماورايي و احساسي کيهاني است. او روند پالايش فرم را تا سر حد نمايش توده سيال تداوم بخشيده است. آثار فاطمه متدين از طريق فرم انتزاعيشان ديده ميشود ولي با فضاسازيشان قابل درک است. به عبارت ديگر در اين آثار؛ زمان، رنگ سرزمين کهن؛ حس زمان؛ و بوي زمان درک ميشود يا به خاطر ميآيد اما فرم بدون هيچ ارجاعي به شکلهاي مالوف ديده ميشود.
انديشه پنهان در پشت اين آثار ممکن است انديشهاي فلسفي يا شاعرانه باشد. بايد دانست هر نوع برداشتي از اين دست مستقيما با آثار متدين هيچ ارتباطي ندارد و احيانا به قابليتهاي ذهن مخاطب مربوط ميشود. متدين آثارش را به گونهاي ساخته و پرداخته ميکند که فرصت تداعي معاني را تا بينهايت در اختيار بيننده قرار ميدهد.
رويکرد اين نقاش به صفتها آثار او را ماندني ميکند؛ چرا که فرمها و به ويژه فرمهاي مالوف بر خلاف صفات زمانمند هستند اما متدين گويي دقيقا به ثبت و به تصوير کشيدن خود زمان پرداخته است و چارهاي جز پردازش چنين قالبي نداشته است.
مجموعه کهن ديار مخاطب را به سرزمينهاي گذشته ميکشاند. گذشتهاي که يادآور سرزمين کمال يافته و خاطرات مردم اين سرزمين و ... است. بايد گفت که درخت و سنگ و چوب و ميزو صندلي و.... الفباي هنر فاطمه متدين را نساختهاند؛ هنر او را از باور؛ استنباط؛ فکر و تخيل ساخته است به طوري که با بحثهاي لغوي نميتوان به راز اين آثار راه يافت و به درون آنها نقب زد.
قرايت اين تابلوها در وهله نخست مانند حضور يافتن در يک مکان ناآشنا و در حال حاضر کمتر ديده شده است.منتقد در مواجهه با چنين آثاري بايد بتواند به مخاطب بگويد که از قرار گرفتن در مقابل چنين فضاهاي ناآشنايي نااميد نشود . به همين دليل اين نوشتار مي کوشد به مخاطب عام بگويد که از حواس خود بهره بگيرد.حواسي که به طور طبيعي ودر مکانهاي ناآشنا تيز و دقيق و کنجکاو ميشوند..
.
فاطمه متدين از راه بيان انتزاعي آثارش را سازماندهي ميکند. اين نقاش کوشيده است عنصر خلاقيت را با نوعي ابهام درهم آميزد. او به خوبي دانسته است که هر چه موضوعات ذهني اش مبهم تر باشند؛ امکان بيشتري براي دسترسي به فضاهاي بديع و غير منتظره به دست مي آورد و در چنين حالتي دايما مي تواند دست به مکاشفات جديد بزند.
فاطمه متدين، کارشناس ارتباط تصويري و عضو مرکز توسعه هنرهاي تجسمي و عضو انجمن صنفي طراحان گرافيک ايران است که تأليف و چاپ کتاب «نقوش جانوري و انساني دوره هخامنشي» و کتاب «نقوش جانوري و انساني دوره ماد» را در کارنامه خود دارد. او پيش از اين در گالريهاي «عقيلي»، «هنر خاورميانه»، «شيرين و فرهاد»، «انديشه» و «شيث» نيز نمايشگاه برگزار کرده است.
اين نمايشگاه در گالري عقيلي به آدرس شهرک غرب، خيابان سيماي ايران، خيابان پنجم، کوي فروردين، پلاک 22 ساعت 15 تا 17 روز جمعه 16 خرداد ماه افتتاح و به مدت سه روز در اين گالري به نمايش درخواهد آمد.
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]