واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سهشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۰
فاطمه متدین مجموعهای از نقاشیهایش را در نمایشگاهی با عنوان «کهن دیار» بهنمایش میگذارد. به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، این هنرمند آثاری را در این نمایشگاه ارائه میکند که هیچ نوع رابطهای با پدیدههای آشنای موجود در محیط ندارد. او بهدنبال نوعی انتزاع خالص است، از این رو تصاویر قابل شناخت به آثار او راهی ندارد. متدین در تصویر کردن آنچه میپسندد آنقدر خود را آزاد کرده که فقط بیانی خالصانه و ناب میتواند میانجی او و جهان پیرامونش باشد. او با حذف روایت، عناصر آشنای طبیعت و هر نوع بیان ادبی یا فلسفی بهدنبال نوعی خلوص و رسیدن به معنایی است که فقط با «بیان» پالایش یافته است. کیفیت انتزاعی این آثار، معانی و برداشتهای متعددی را ایجاد میکند؛ مفاهیمی که انتقال آنها از تصویر ناب به کلام بسیار دشوار است. متدین تا رسیدن به نوعی موسیقی، حوزهی عملش را توسعه داده است. فضاسازی انتزاعی این آثار بیانگر درکی ماورایی و احساسی کیهانی است. او روند پالایش فرم را تا سر حد نمایش تودهی سیال تداوم بخشیده است. آثار این هنرمند از طریق فرم انتزاعیشان دیده میشود، ولی با فضاسازیشان قابل درک است. به عبارت دیگر در این آثار زمان، رنگ سرزمین کهن، حس زمان و بوی زمان درک میشود یا به خاطر میآید، اما «فرم» بدون هیچ ارجاعی به شکلهای مألوف دیده میشود. اندیشهی پنهان در پشت این آثار ممکن است اندیشهای فلسفی یا شاعرانه باشد. باید دانست هر نوع برداشتی از این دست مستقیما با آثار متدین هیچ ارتباطی ندارد و احیانا به قابلیتهای ذهن مخاطب مربوط میشود. متدین آثارش را بهگونهای ساخته و پرداخته میکند که فرصت تداعی معانی را تا بینهایت در اختیار بیننده قرار میدهد. رویکرد این نقاش به «صفتها» آثار او را ماندنی میکند، چون فرمها و بویژه فرمهای مألوف برخلاف صفات زمانمند هستند، اما متدین گویی دقیقا به ثبت و به تصویر کشیدن خود زمان پرداخته و چارهای بهجز پردازش چنین قالبی نداشته است. مجموعهی «کهن دیار» مخاطب را به سرزمینهای گذشته میکشاند. گذشتهای که یادآور سرزمین کمالیافته و خاطرات مردم این سرزمین و ... است. باید گفت، درخت، سنگ، چوب، میز، صندلی و .... الفبای هنر فاطمه متدین را نساختهاند؛ هنر او را باور، استنباط، فکر و تخیل ساخته است، بهطوری که با بحثهای لغوی نمیتوان به راز این آثار راه یافت و به درون آنها نقب زد. قرائت این تابلوها در وهلهی نخست مانند حضور یافتن در یک مکان ناآشنا و در حال حاضر کمتر دیدهشده است. منتقد در مواجهه با چنین آثاری باید بتواند به مخاطب بگوید که از قرار گرفتن در مقابل چنین فضاهای ناآشنایی ناامید نشود. به همین دلیل، مخاطب عام باید از حواس خود بهره بگیرد، حواسی که بهطور طبیعی و در مکانهای ناآشنا، تیز و دقیق و کنجکاو میشوند. متدین از راه بیان انتزاعی، آثارش را سازماندهی میکند. این نقاش کوشیده است عنصر خلاقیت را با نوعی ابهام درهم آمیزد. او به خوبی دانسته است که هرچه موضوعات ذهنیاش مبهمتر باشند، امکان بیشتری برای دسترسی به فضاهای بدیع و غیرمنتظره بهدست میآورد و در چنین حالتی میتواند دست به مکاشفات جدید بزند. فاطمه متدین کارشناس ارتباط تصویری، عضو مرکز توسعه هنرهای تجسمی و عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران است که تألیف و چاپ کتاب «نقوش جانوری و انسانی دوره هخامنشی» و کتاب «نقوش جانوری و انسانی دوره ماد» را در کارنامه خود دارد. او پیش از این در گالریهای «عقیلی»، «هنر خاورمیانه»، «شیرین و فرهاد»، «اندیشه» و «شیث» نمایشگاه برگزار کرده است. نمایشگاه این هنرمند از 16 مردادماه از ساعت 15 تا 17 به مدت سه روز در گالری «عقیلی» به نشانی شهرک غرب، خیابان سیمای ایران، خیابان پنجم، کوی فروردین، شماره 22 میزبان علاقهمندان خواهد بود. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]