تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):برترین ایمان آن است که معتقد باشی هر کجا هستی خداوند با توست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820489923




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تلاش ايران در بازپس گيري حق خود به ثمر نشست


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۳ مرداد ۱۳۹۴ (۹:۴۳ق.ظ)
تلاش ايران در بازپس گيري حق خود به ثمر نشست موج- پس از استرداد اموال تاريخي مربوط به منطقه «خوروين» و «چغاميش»، اکنون نوبت به سومين دور استرداد آثار تاريخي ايران از ايتاليا رسيد؛ قرار است اين آثار به زودي به کشور بازگردانده شود.
به گزارش خبرگزاري موج، در ادامه توافق‌هاي يونسکو با کشورهاي عضو، در زمينه آثار تاريخي که غيرقانوني از هر کشور خارج و به کشورهاي ديگر منتقل مي‌شود، در ادامه اين توافق در کنوانسيون«يونيدروا»، 30 قطعه از اشيا و آثار فرهنگي متعلق به دوران قبل و پس از اسلام که به صورت غيرقانوني در سال‌هاي گذشته از کشور خارج شده بودند، به زودي به کشور بازگردانده مي‌شود.
امروز جمهوري اسلامي ايران علاوه بر موفقيت‌هاي روز افزون در زمينه‌هاي مختلف از جمله موفقيت در مذاکرات هسته‌اي به موفقيت ديگري در عرصه بين‌المللي در زمينه بازپس گيري اموال فرهنگي مسروقه که به‌طور غيرقانوني از کشور خارج شده بودند دست يافت، اين موفقيت دستاورد جديدي در دوران رياست جمهوري دکتر روحاني و حضور مسعود سلطاني فر معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي در اين سازمان است که بسيار قابل تأمل است.
برخي از اين آثار متعلق به دوران قبل و پس از اسلام بوده که در سال‌هاي گذشته از کشور خارج و در ايتاليا توسط پليس ميراث فرهنگي شناسايي و توقيف شدند، که پس از رأي دادگاه ايتاليا مبني بر صحت ادعاي ايران اين اشياي تاريخي در مراسمي در محل موزه هنرهاي شرقي شهر رم با حضور محمدحسن طالبيان، معاون سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري جمهوري اسلامي ايران و پائولا پياچنتيني، مسوول دفتر توقيف اموال فرهنگي مسروقه موزه ملي هنرهاي شرقي شهر رم به نماينده سفارت کشورمان تحويل داده شد که به زودي به کشور بازگردانده مي‌شود.
در همين راستا محمد حسن طالبيان، معاون ميراث فرهنگي سازمان در رابطه با مراحل پرونده استرداد گفت: از سال 91 دولت ايتاليا متوجه اين اشيا شدند، پليس اموال فرهنگي رم (کاربينري) اين اموال را ضبط و در موزه هنرهاي شرقي رم نگهداري کرد، اين مرکز در آن دوره زماني از طريق سفارت ايران در رم سازمان ميراث فرهنگي را در جريان امر قرار داد و پس از ارسال عکس‌ها، شناسايي اموال و کارشناسي اوليه تعلق اشيا به ايران اعلام شد اما متاسفانه مسأله مسکوت ماند که با حضور دولت تدبير و اميد در سال 93 اين پرونده با پيگيري مجدد سازمان ميراث فرهنگي و ايجاد رابطه همکاري و هماهنگي‌هاي دوجانبه از سوي ايران مسأله از طريق رايزن حقوقي سفارت و سازمان ميراث فرهنگي با دولت ايتاليا به صورت جدي پيگيري شد.
وي يادآور شد: پس از موافقت‌هاي اوليه براي استفاده از توان حقوقي يک وکيل محلي در اين پرونده مسأله در سال 94 به نتيجه رسيد و امروز براي نخستين‌بار در جهان کنوانسيون 1995 استرداد اموال فرهنگي موسوم به «يونيدروا» به اجرا گذاشته شد و نخستين محموله قاچاقي که از ايران خارج شده بود، در حال استرداد به کشورمان است.
وي با تاکيد بر اين که جمهوري اسلامي ايران براي اجراي اين کنوانسيون به موفقيت جديدي در عرصه بين‌المللي دست يافته است، گفت: پس از مدت‌ها تلاش و با همت سفارت جمهوري اسلامي ايران در ايتاليا، پليس ميراث فرهنگي ايتاليا و مجموعه حقوقي سازمان ميراث فرهنگي ايران، سرانجام فعاليت‌هاي حقوقي صورت گرفته از سوي همکاران ما به نتيجه رسيده که موفقيت مهمي در زمينه بازگشت آثار تاريخي است.
وي در رابطه با قوانين کنوانسيون يونيدروا ادامه داد: بر اساس کنوانسيون 1995 يونيدروا چنانچه کسي در زمان خريد اشيا تاريخي از قاچاق بودن آن مطلع نباشد، فرد خريدار با حسن نيت معرفي مي‌شود که مي‌توان با کمک دفتر اجرايي کنوانسيون با گفت و گو و توافق‌هاي دوطرفه مسأله را براي جلوگيري از طولاني شدن پرونده حل کرد که خوشبختانه در اين مورد صاحب مال (خريدار) در اين زمينه همکاري لازم را داشت.
طالبيان تصريح کرد: در جريان اين امر دو نفر از کارشناسان سازماني محمدرضا زاهدي کارشناس اموال فرهنگي تاريخي و نقي زاده کارشناس حقوقي سازمان براي شناسايي اموال به رم رفتند. 30 اثر کشف شده که عمدتاً سفالي و متعلق به دوره‌هاي اسلامي، ايلخاني و تيموري هستند کارشناسي شدند، در همين راستا پس از انجام مراحل کارشناسي 6 اثر از ميان 30 اثر موجود تلفيقي(حَلَق) هستند و از نظر کارشناسي اصالت ندارد.
وي با اشاره بر اصالت ديگر اشيا اين مجموعه گفت: 24 اثر ديگر داراي ارزش فرهنگي تاريخي بوده و حتي در مواردي به دوره پيش از تاريخ برمي گردد.
تعدادي از اشيا مفرغي اين مجموعه مربوط به هزاره سوم و احتمالاً مربوط به مناطق شرقي ايران (کرمان و سيستان) است، در اين ميان نيز برخي از اين آثار مربوط به بعد از اسلام بوده که از شاخص‌ترين آن‌ها مي‌توان به يک ماکت سفالي لعاب دار داراي نقش يک کاروانسرا (اسطبل) که در وسط داراي حوض (آبشخور) با تعداد زيادي گاو در اطراف آن است اشاره کرد.
وي در ادامه تاکيد کرد: در ميان اين اشيا تعدادي النگوي مفرغي، مهرهاي انگشتري بسيار ارزشمند، سفال و نمونه اي کوزه منقور به نقش صورت يک انسان که احتمال مي‌رود مربوط به دوره تاريخي (ساساني) باشد به چشم مي‌خورد، همچنين در اين ميان برخي از کاسه‌هاي سفالي موجود مربوط به دوره ايلخاني و تيموري که ترکيبي از نقش و خط هستند بسيار زيبا و خيره کننده جلوه مي‌کنند.
وي افزود: خوشبختانه با تلاش‌هاي همه جانبه سازمان ميراث فرهنگي، سفارت جمهوري اسلامي ايران در رم و پليس کاربينري (اموال فرهنگي ايتاليا) اين فرايند حقوقي و استرداد اشياي تاريخي به کشور به نفع ايران پايان يافت.
طالبيان همچنين با اشاره بر زمان و چگونگي بازگشت اين آثار به ايران گفت: پس از انجام مراحل امر تمامي اموال بر اساس فهرست با همکاري جمعدار موزه هنرهاي شرقي رم، وکيل پرونده و رايزن حقوقي سفارت تحويل گرفته شد و در اختيار سفارت جمهوري اسلامي ايران قرار گرفت تا با توجه به علاقه‌مندي مقامات ايتاليايي، پليس اموال فرهنگي رم و مقامات سفارت ايران در رم به زودي طي يک مراسم رسمي با حضور مقام‌هاي عالي‌رتبه در محل سفارت جمهوري اسلامي ايران در ايتاليا اين استرداد صورت گرفته و اين اشيا به کشورمان بازگردانده شود.
وي تصريح کرد: علاوه بر توجه و اهميت بازگشت اين اشيا تاريخي به کشور، ذات اين امر داراي اهميت ويژه اي است چنانکه پليس ايتاليا با اين اتفاق هوشيار شده و براي جلوگيري از قاچاق دوباره اموال تاريخي در اين زمينه به گونه اي ويژه تر عمل مي‌کند. همچنين پس از اين اتفاق مهم کنوانسيون 1995 بعد از اين نيز ادامه مي‌يابد، در پايان مي‌توان بر اين نکته اهتمام داشت که اين استرداد سومين موفقيت ايران در 8 ماه گذشته است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن