تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بى نيازى و عزّت به هر طرف مى گردند و چون به جايگاه توكل دست يافتند در آنجا قرار مى گ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804010575




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بررسي تأسيس بانک خارجي در ايران


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۳ مرداد ۱۳۹۴ (۹:۲۲ق.ظ)
بررسي تأسيس بانک خارجي در ايران موج - سايررسانه ها؛ رئيس کل بانک مرکزي اعلام کرد در صورت تصويب لايحه پيشنهادي دولت در مجلس، تأسيس بانک‌هاي خارجي در ايران بلامانع خواهد بود.
اعتماد نوشت:
ولي الله سيف، رئيس کل بانک مرکزي، ديروز با اعلام اين مطلب در نشست هيات نمايندگان اتاق تهران افزود: در حال حاضر در خصوص ايجاد بانک خارجي در مناطق آزاد و نيز ايجاد شعب در اين مناطق هيچ گونه محدوديتي وجود ندارد و تنها محدوديت‌ها براي سرزمين اصلي است که آن هم براي راه اندازي شعبه محدوديتي مشاهده نمي‌شود.
وي در خصوص جزييات لايحه پيشنهادي گفت: در صورت تصويب، اين قانون اجازه مي‌دهد 40 درصد سرمايه خارجي در تأسيس يک بانک وارد شده و در عمل بانک‌هاي خارجي در ايران فعاليت خود را آغاز کنند. البته بانکداران خارجي ترجيح مي‌دهند که شريک ايراني داشته باشند تا بتوانند به سهم بازار بانکي داخلي نيز دسترسي مناسبي پيدا کنند.
سيف در ادامه از ابراز علاقه آلماني‌ها براي راه اندازي بانک در ايران خبر داد و گفت: قرار است هيات هاي بانکي ميان دو کشور در اين رابطه مذاکره کنند.

تعيين تکليف شبانه
سيف همچنين در خصوص دستورالعمل نحوه تسويه وام‌هاي ارزي گفت: براساس دستورالعملي که شب گذشته به تصويب رسيد و شبانه نيز ابلاغ شد، چنانچه وام ارزي تا قبل از 4 مهر سال 91 که زمان تشکيل مرکز مبادله ارزي است، دريافت شده باشد، بايد با نرخ ارز 1226 توماني، اصل و سود وام بازپرداخت شود که البته معادل ريالي آن از سوي دريافت کننده وام پرداخت خواهد شد.
وي افزود: از اين مقطع به بعد با نرخ تسهيلات ريالي کمترين که معمولاً 20 درصد است، تسويه حساب صورت خواهد گرفت.
سيف گفت: چنانچه در ظرف زماني مقرر تسويه وام ارزي صورت گيرد، بهترين وضعيت رخ خواهد داد.

ارز تک نرخي
رئيس کل بانک مرکزي همچنين در خصوص پياده سازي ارز تک نرخي گفت: هميشه موضع بانک مرکزي اين بوده که به سرعت به سمت ارز تک نرخي حرکت کنيم اما بايد توجه داشت در فقدان ارتباطات بانکي بين المللي، حتي اگر وضع ارزي مطلوب هم داشته باشيم، شرايط شکننده است و نمي‌تواند ارز تک نرخي استمرار يابد.
سيف با بيان اين که بانک‌هاي کشور بيش از ١٠ سال است رابطه اي با دنياي بين المللي نداشته‌اند و اين در حالي است که در اين مدت بانک‌هاي دنيا پيشرفت‌هاي زيادي داشته‌اند، اظهار داشت: بر همين اساس کميته اي بانکي در راستاي برنامه جامع اقدام مشترک در بانک مرکزي آغاز به کار کرده تا بانک‌ها را با مفاهيم جديد آشنا کند تا براي بانکداران خارجي شرايط جذاب تري ايجاد کنيم.
وي با بيان آن که در گذشته نيز همه چيز براي تک نرخي شدن ارز آماده بود، اما؛ اين کار به دليل نبود روابط کارگزاري بين المللي بانکي انجام شد، گفت: حداکثر شش ماه بعد از عملياتي شدن برجام ارز تک نرخي مي‌شود ضمن آن که نظام ارزي کشور اکنون شناور مديريت شده است.
سيف با بيان اين که نرخ ارز در بازار آزاد به طور طبيعي تعيين مي‌شود و بانک مرکزي اقدامي در اين زمينه انجام نمي‌دهد، افزود: اين بانک تنها مراقبت مي‌کند تا معاملات با اهداف سفته بازي انجام نشود.
وي در پايان گفت: در صورتي که نرخ يکسان باشد مقوله پيش بيني پذيري براي اقتصاد و توسعه اقتصادي امکان پذير مي‌شود.

حرکت در مسير تورم تک نرخي
رئيس کل بانک مرکزي با اشاره به اظهارات شب گذشته رئيس جمهوري در خصوص تک رقمي شدن نرخ تورم در سال پاياني دولت يازدهم، گفت: دستيابي به اين رقم کار سختي است اما با توجه به شرايط اقتصادي کشور در مسير آن حرکت خواهيم کرد.
وي با تشريح برخي دستاوردهاي دو ساله دولت يازدهم، اظهار اميدواري کرد اين اتفاقات مثبت با راهنمايي‌هاي مقام معظم رهبري و انسجام دولت ادامه يابد.
وي با بيان آن که نظام بانکي هم اکنون داراي شرايط خاصي است، گفت: ٩٠ درصد تأمين مالي از طريق نظام بانکي انجام مي‌شود و نقش بازار سرمايه در اين امر کم است اما اقداماتي براي رفع اين مشکل در دست انجام است.
رئيس شوراي پول و اعتبار گفت: نظام بانکي بايد وظيفه تأمين مالي کوتاه مدت و بازار سرمايه وظيفه تأمين نيازهاي بلندمدت را برعهده داشته باشد ضمن اينکه بايد بدهي دولت به نظام بانکي به سمت صفر حرکت کند.
وي ادامه داد: تسويه و صفر کردن بدهي دولت به بخش خصوصي نيز بايد از برنامه‌هاي دولت باشد و اين در حالي است که بخشي از مطالبات معوق به دليل طلب از دولت است. سيف با اشاره به برنامه خروج بانک‌ها از بنگاهداري، گفت: نظام بانکي با خروج از بنگاهداري امکان مانور بيشتري براي حمايت از فعاليت‌هاي بخش خصوصي دارد.
رئيس کل بانک مرکزي ادامه داد: در صورتي که تبصره‌هاي قانوني بودجه تهي از تسهيلات تکليفي باشد و منابع تنها به فعاليت‌هاي اقتصادي بخش خصوصي اختصاص يابد اين امر سبب بهبود وضعيت اقتصادي خواهد شد.
وي تخصيص بهينه تسهيلات را از برنامه‌هاي نظام بانکي اعلام کرد و گفت: در صورتي که اين تسهيلات به طرح‌هاي داراي ارزش افزوده بالا اختصاص يابد اين امر منجر به رشد و توسعه اقتصادي بيشتر خواهد شد.
وي با اشاره به نسبت سرمايه به منابع در نظام بانکي، افزود: اين رقم به شدت پايين بوده و حدود چهار درصد است که با افزايش سرمايه بانک‌ها مي‌توان مانور اعطاي تسهيلات را افزايش داد. رئيس کل بانک مرکزي با اشاره به شرايط ايجاد شده بعد از برنامه جامع اقدام مشترک، گفت: فضاي جديدي بعد از برجام باز شده و برنامه‌هايي در جهت توسعه اقتصادي و دعوت از سرمايه گذاران خارجي در دست اقدام است. رئيس کل بانک مرکزي درباره خروج از رکود نيز گفت: در اين راستا کارت اعتباري براساس بانکداري بدون ربا و از طريق عقد مرابحه در دستور کار قرار گرفته است.
مشکل گشايش آل سي برطرف مي‌شود
وي درباره گشايش آل سي نيز گفت: با باز شدن فضا مشکل آل سي (گشايش اعتبار) نيز برطرف مي‌شود؛ زيرا در فضاي جديد شبکه کارگزاري بين المللي بهبود مي‌يابد ضمن آن که فضاي تحريمي تحميل شده در سال‌هاي گذشته موجب شده بود تا منابع زيادي از کشور درگير واردات شود، بر همين اساس تلاش مي‌شود تا معادل ريالي آل سي که هم اکنون ٣٠ درصد است به ١٠ درصد که نرخ قبل از تحريم بوده، بازگردد.
سيف با بيان اين که نظام بانکي کشور از رشد بازار سرمايه استقبال مي‌کند، تصريح کرد: کيفيت منابع نظام بانکي با بازار سرمايه متفاوت است اما مي‌توان علاوه بر بهره گيري از منابع اين دو منبع، از سرمايه خارجي نيز براي رشد اقتصادي کشور استفاده کرد.

مرکز مبادلات ارزي تعطيل مي‌شود
ولي الله سيف در حاشيه نشست مذکور در ميان خبرنگاران، خبر راه اندازي بورس ارز و جمع آوري مرکز مبادلات ارزي را داد و اضافه کرد: با راه اندازي اين بورس، مرکز مبادلات ارزي به کار خود پايان مي‌دهد. وي افزود: بانک مرکزي در حال بررسي ايجاد بورس ارز است ولي آنچه مسلم است، آنکه ما نيازمند بازاري هستيم که ارز در آن به صورت واقعي معامله شود. در صورتي که ارز به صورت واقعي معامله شود، قيمت واقعي آن نيز مشخص خواهد شد که البته اين بازار مي‌تواند به صورت بين بانکي بوده يا به صورت حقيقي، بورس ارز ايجاد شود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن