تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 13 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):در حقيقت خداوند جهاد را واجب گردانيد و آن را بزرگداشت و مايه پيروزى و ياور خود قرارش ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799297886




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ورزش زورخانه‌اي، ميراث فرهنگي و معنوي بشر


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۲ مرداد ۱۳۹۴ (۱۶:۵۲ب.ظ)
به مناسبت روز ورزش زورخانه اي؛ ورزش زورخانه‌اي، ميراث فرهنگي و معنوي بشر موج-ورزش و انجام حرکات پهلواني جزو فعاليت‌هاي اصلي روزمره ايرانيان در دوران باستان بوده است.
به گزارش خبرگزاري موج، ورزش زورخانه‌اي يا ورزش «باستاني و پهلواني» نام مجموعه حرکات ورزشي با اسباب يا بي‌اسباب و آداب‌ورسوم مربوط به آن‌هاست که در محدوده تاريخي و فرهنگي ايران از گذشته‌هاي دور رواج داشته است. ورزش‌هاي زورخانه‌اي نام ديگر ورزش‌هاي باستاني ايرانيان است. جايي که در آن به ورزش باستاني مي‌پردازند زورخانه نام دارد. همچنين در زورخانه علاوه بر ورزش زورخانه‌اي، کشتي پهلواني نيز گرفته مي‌شود.
گفتني است؛ پرونده ثبت جهاني آيين‌هاي پهلواني و زورخانه‌اي به کوشش فدراسيون ورزش پهلواني و زورخانه‌اي ايران با همکاري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري آماده شد. ضمن اين که؛ آيين‌هاي پهلواني و زورخانه‌اي در تاريخ ۲۵ آبان ۱۳۸۹ برابر با ۱۶ نوامبر ۲۰۱۰ در فهرست ميراث معنوي يونسکو از سوي ايران به ثبت جهاني رسيد.
گو اين که؛ دانشنامه بروک‌هاوس آلماني، با استناد به تحقيقات دانشگاه ورزش آلمان واقع در شهر کلن، ورزش زورخانه‌اي را در کتاب اصلي و جلد ويژه ورزش، قديمي‌ترين ورزش بدن‌سازي جهان معرفي کرده است.
ورزش و انجام حرکات پهلواني جزو فعاليت‌هاي اصلي روزمره ايرانيان در دوران باستان بوده است. جامعه آن زمان ارزش خاصي براي ورزشکاراني قائل مي‌شد که براي قدرت بدني و شجاعت روحي که در اختيار داشتند، شکرگزار بوده‌اند.
بر پايه تاريخ، زورخانه در حدود هفتصد سال پيش (قرن ۷ خورشيدي) به وسيله محمود، معروف به پورياي ولي که ظاهراً از مردم خوارزم بوده و گويا در سال ۷۷۲ ه. ق. امروزي بازسازمان دهي شده است. با اين حال بر پايه رفتار و منش تاريخي و اسطوره‌هاي ايران زورخانه مي‌تواند دست کم در ايران تاريخي بسيار کهن‌تري داشته باشد؛ چرا که مردم ايران که از ابتداي تاريخ خود به پهلواني و کشتي‌گيري و آمادگي جسماني نياز مبرم داشته‌اند تا به دستور زرتشت پيغمبر باستاني‌اش خود را براي ياري اهورا مزدا در چالش با اهريمن نيرومند سازند. در اوستا، نامه مينوي آيين زرتشت در زمينه پهلواني چنين آمده است: «پهلواني مردانه را مي‌ستاييم که به مردان گشايش دهد که به هوش گشايش دهد که تندتر از تند و دليرتر از دلير است که به سان بهره‌اي ايزدي به مرد رسد و مردان را در گرفتاري رهايي بخشد.»
جايگاه زورخانه پس از اسلام در زنده‌کردن جنبش ملي ايران و ستيز با بيگانگان و نيز رستاخيز زبان پارسي و فرهنگ و آيين افتادگي و برادري که از عهد باستان در ايران رواج داشته‌است،اهميت ويژه دارد.
آداب ورزش زورخانه‌اي
ورزش زورخانه‌اي آداب و سنتي خاص دارد. آداب و سنني که با پيروي از پهلوانان و دلاوران افسانه‌اي دوره باستاني و تاسي از پيشواي نخستين شيعيان و جوانمردان، خُلق و خوي مردانگي و مروت و جوانمردي را در ورزش کاران بر مي‌انگيزد يا نيرو مي‌بخشد. اين ويژگي‌هاي نيکو در قالب شعرها و داستان‌هايي به صورت آهنگين و به همراهي «ضرب زورخانه» که مهم‌ترين ساز اين نوع موسيقي است، براي برانگيختن ورزشکاران در هنگام ورزش از سوي «مرشد» خوانده مي‌شود. ورزش کاران هماهنگ با موسيقي و نواي مرشد، جست و خير مي‌کنند و حرکات زيباي گروهي يا فردي به نمايش مي‌گذارند.
ورزش باستاني در بين ورزشکاران به احترام و ادب معروف است و با اصول زيادي همراه است. به طور مثال تمامي حرکات با اجازه از سادات و پيش کسوتان زورخانه که به رخصت گرفتن معروف هست انجام مي‌شود. شعار ورزش باستاني پرورش روح و جسم است به طوري که شيعيان معتقدند که زورخانه مسجد دوم شيعيان است. ولي در نسل جديد ورزشکاران اين آداب و رسوم کم کم از بين رفته است و کمتر مذهب در اين ورزش ديده مي‌شود. يکي ديگر از اصلي‌ترين آداب زورخانه اين است که ورزشکاران بايد مواردي را از قبيل (فروتني و از خود گذشتگي-مروت-مردانگي-سفره داري-پاکيزگي-کمک به فقرا و تنگدستان و ديگر صفات شامل پهلواني) را رعايت کند.
جايگاه رزم در ورزش
برخي معتقدند مردان زورخانه در دوران باستان، آيين رزم نيز مي‌آموختند. همچنين بر اين باورند ابزار و ورزش باستاني شباهت شگرفي به جنگ افزار روزگاران قديم داشته‌است مانند گرز و ميل چوبي زورخانه، سپر و تخته بسيار سنگين مشهور به سنگ و کمان و کباده زورخانه که با آن عضله مي‌پرورانند. در هر حال فنون رزم و ورزش، دير زماني است که هر يک به راه خود رفته‌اند حتي چرخ زدن هم آيين رزم خودش را دارد به طوري که جواني که بر بزرگ تر خود کنده مي‌کشد و از او خواستار است که نخست من مي‌چرخم فلسفه آيين رزمي‌اش اين است که مي‌خواهد بگويد بگذار نخست من شهيد بشوم.
گلريزان
يکي از رسم‌هاي شيرين و معروف زورخانه گلريزان است که در جشن‌ها و اعياد و ميلادهاي چهارده معصوم و در برخي موارد براي قدرداني از زحمات پيشکسوتان گرفته مي‌شود و در آخر دو جوان دو طرف لنگي را گرفته و دور مي‌خورند و مردم پول در آن لنگ مي‌اندازند.
حرکات گوناگون در ورزش زورخانه‌اي
اصلي‌ترين حرکات در ورزش‌هاي زورخانه‌اي عبارت‌اند از:
-شنو رفتن و نرمش (شنوي سر نوازي، شنوي شلاقي يک، دو، سه و شنوي شلاقي)، (پاي چپ و راست، کمان کشي، سينه زني، خم گيري، کمر، گردن، نشست و برخاست).
-ميل گرفتن (شنوي سنگين، شنوي شلاقي).
-پا زدن (پاي جنگلي، پاي ضربدري، پاي شاطري، شاطري يک، دو، سه، پاي يا فتاح، پاي تبريزي شلاقي، تبريزي شلاقي يک، دو، سه، پاي تبريزي لا فتي.
ساير حرکات در ورزش زورخانه اي
سنگ گرفتن: دو تخته بزرگ معمولاً هشتاد کيلويي هستند که به نشانه سپر جنگي هستند و ورزشکار خوابيده و بمانند پرس سينه با آن‌ها ورزش مي‌کنند. چرخ زدن: ورزشکار دو تا دستان خود را کاملاً باز کرده و علاوه بر جرخيدن بر دور خود يک دايرهٔ بزرگ به جهت عقربه‌هاي ساعت هم تشکيل مي‌دهد. زمان چرخ معمولاً بين يک دقيقه تا سه دقيقه است. ميل بازي: ورزشکار دو تا ميل به وزن يک تا دو کيلو را بلند کرده و آن‌ها را با حرکات نمايشي به هوا پرتاب کرده و دوباره آن را مي‌گيرد. شيرينکاري بين پا: ورزشکاران سبک و ترکه اي در حين ورزش پا به وسط ميدان آمده و حرکات نمايشي را انجام مي‌دهند.
رتبه‌ها در ورزش زورخانه اي
ورزش زورخانه اي هم مانند برخي از ورزش‌ها مثل کاراته و کونگ فو ورزشکاران بر اساس رتبه اي که دريافت مي‌کنند حرکات را به نوبه خود انجام مي‌دهند.
-رتبه يک: ورزشکار بعد از يک سال ورزش کردن به هنگام چرخ زدن مرشد براي او منکري مي‌فرستد (بر منکر علي لعنت و ديگران مي گويند بيشباد)
-رتبه دو: ورزشکار بعد از سه سال ورزش کردن به هنگام چرخ زدن مرشد براي او صلوات مي‌فرستد.
-رتبه سه: ورزشکار بعد از شش سال ورزش کردن و داشتن حداقل هجده سال سن به هنگام بالا و پايين آمدن از گودمرشدبراي او صلوات مي‌فرستد.
-رتبه چهارم: ورزشکار بعد از دوازده سال ورزش کردن و داشتن حداقل بيست و دو سال سن به هنگام آمدن و رفتن از درب زورخانه مرشد براي او صلوات مي‌فرستد.
-رتبه پنجم: ورزشکار بعد از پانزده سال ورزش کردن و داشتن حداقل بيست و پنج سال سن به هنگام بالا و پايين آمدن از گود مرشد براي او ضرب مي‌نوازد.
-رتبه ششم: ورزشکار بعد از هجده سال ورزش کردن و داشتن حداقل بيست و هشت سال سن به هنگام آمدن و رفتن از درب زورخانه مرشد براي او ضرب مي نوزاد.
-رتبه هفتم: ورزشکار بعد از بيست و چهار سال ورزش کردن وداشتن حداقل سي و دو سال سن به هنگام چرخ زدن مرشد براي او زنگ مي زند.
-رتبه هشتم: ورزشکار بعد از سي دو سال ورزش کردن و داشتن حداقل چهل و دو سال سن به هنگام بالا و پايين آمدن از گود مرشد براي او زنگ مي زند.
-رتبه نهم: ورزشکار بعد از چهل و پنج سال ورزش کردن و داشتن حداقل شصت و پنج سال سن به هنگام آمدن و رفتن از درب زورخانه مرشد براي او زنگ مي زند که به اين ورزشکاران زنگي مي گويند که تعدادشان در کشور بسيار کم است.
ياد آور مي شود در راين ورزش، سيد بودن و داشتن مقام در مسابقات به کسب کردن رتبه قبل از زمان موعود تأثير فراواني دارد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 129]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن