تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آدمى با نيّت خوب و خوش اخلاقى به تمام آن چه در جستجوى آن است، از زندگى خوش و امنيت محي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818973841




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ثبت جهاني بافت قديم شهر نراق در دستور کار ميراث فرهنگي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳۱ تير ۱۳۹۴ (۱۱:۴۲ق.ظ)
ثبت جهاني بافت قديم شهر نراق در دستور کار ميراث فرهنگي موج-مدير کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي وگردشگري استان مرکزي گفت: ثبت جهاني بافت قديم شهر تاريخي نراق در سازمان علمي، فرهنگي و تربيتي ملل متحد (يونسکو) در دستور کار اين اداره کل قرار دارد.
به گزارش خبرگزاري موج،سيد محمد حسيني افزود:مستندات لازم در زمينه مرمت، احيا و کاربري مناسب بافت تاريخي شهر نراق با هدف طرح پرونده ثبت جهاني آماده شده و به زودي قابل ارائه به مجامع ذي ربط است.
وي با بيان اين که نراق داراي ويژگي‌هاي منحصر به فرد وغني فرهنگ اسلامي است، اظهارکرد: بافت قديم اين شهر مجموعه اي کم نظير از نبوغ هنري، تبادل ارزش‌هاي بشري در يک محدوده زماني با کارويژه هاي متعدد، جلوه‌هاي معماري و فرهنگي خاص است و در معماري آن پيشرفت اين عرصه با طراحي و چشم انداز اسلامي ملموس است.
حسيني افزود: پرونده ثبت جهاني بافت تاريخي نراق سال آينده به شوراي بين المللي آثار و محوطه‌هاي فرهنگي، تاريخي ارسال مي‌شود تا با ايجاد بستر ارزيابي و تشخيص معيارها و شرايط اصالت، مراحل ثبت در فهرست ميراث جهاني مهيا شود.
حسيني اظهار کرد: با ثبت يک اثر در فهرست ميراث جهاني يونسکو، توجه و حمايت‌هاي جهاني براي آن فراهم مي‌شود.
وي گفت: حفظ و احياي بافت قديم نراق امسال اعتبار استاني ندارد و به منظور تسريع در احيا و حفظ اين مجموعه ارزشمند نياز به اعتبار ملي است.
شهردار نراق نيز گفت: شهر نراق با قدمتي دو هزارساله پس از ماسوله به عنوان دومين شهر ويژه داراي طرح جامع کشور است.
محمود مرادي افزود: بافت قديم شهر نراق با اعتبار هفت ميليارد ريال سال‌هاي گذشته مرمت و احيا شد و بستر تصويب آن به عنوان شهرهاي ويژه کشور داراي طرح فراهم آمد.
وي ادامه داد: در صورتي که بعد از تصويب طرح جامع شهر نراق سالانه 10 ميليارد ريال اعتبار تخصيص داده مي‌شد و روند مرمت، احيا و کاربري بخشي بافت نراق تسريع مي‌شد، ثبت جهاني آن سرعت مي‌گرفت.
وي خاطر نشان کرد: اين شهر شرايط ثبت جهاني شدن را دارد چرا که مردم در کنار مسوولان، خود را متولي حفظ و احياي آن مي‌دانند و در اين راه مشارکت گسترده دارند.
شهردار نراق توضيح داد: ارزش تاريخي شهر نراق را کارشناسان شهرسازي و معماري داخلي نيز تأييد کرده‌اند.
مرادي گفت: نراق بهترين نمونه از شهرهاي اسلامي است که در حوزه درون گرايي معماري اسلامي دارد گرچه ظاهر شهر بنايي در حال تخريب به نظر مي‌رسد اما کالبد سازه‌ها و بناهاي تاريخي بهترين نمونه شهرهاي اسلامي با معماري منحصر به فرد است.
شهردار نراق گفت: شهر نراق با وسعت 20 هکتار يکي از شهرهاي بکر و زيبا با بافت معماري دوره ايلخاني، سلجوقي و قاجاريه است که در آن يکصد منزل و ابنيه تاريخي وجود دارد.
وي گفت: حدود يک دهه گذشته سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري با مشارکت شهرداري نراق طرح راهبردي احياي اين بافت با ارزش تاريخي را شروع کرده است.
مرادي ادامه داد: اين طرح در سه مرحله شامل نجات بخشي، ساماندهي و احياي بافت قديمي انجام مي‌شود.
وي بيان کرد: در مرحله اول احياي اين طرح که شامل مرمت بناهايي با دامنه آسيب جدي است، تاکنون نزديک به 50 درصد ابنيه مستقر از محل اعتبارات شهرداري و استاني سازمان ميراث فرهنگي بازسازي و احيا شده است.
شهردار نراق گفت: جلوگيري از تخريب سه آب انبار، دو کاروانسرا و بازار شمس السلطنه از جمله اقدامات انجام شده در مرحله اول عمليات اجرايي مرمت بافت تاريخي نراق است و اقدامات لازم براي حفظ يک کاروانسراي ديگر نيز درحال انجام است.
مرادي افزود: در مرحله دوم نيز ساماندهي اين پروژه‌ها انجام شده است و در مرحله سوم هتل سنتي، سوييت، بازارچه صنايع دستي و اقامت سرا توسط بخش خصوصي ساخته مي‌شود.
شهر نراق با وسعت 70 کيلومتر در مسير دليجان به مشهد اردهال و کاشان واقع شده آ ست اين شهر به تازگي به مجمع جهاني شهرهاي اسلامي پيوسته است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن