تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):رسول اكرم صلى الله عليه و آله گروهى را كه كشت و كار نمى كردند، ديدند و فرمودند: شم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805619946




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فضای مجازی تهدید یا فرصت


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: فضای مجازی تهدید یا فرصت زاهدان - ایرنا - فضای مجازی متشکل از بخش های مختلف از جمله واتساپ، وایبر، تلگرام، اینستاگرام و ... که اینک جامعه ما را به تسخیر درآورده و بیشتر اعضای خانواده ها را به خود مشغول کرده است، آیا فرصت و یا تهدید محسوب می شود.


به گزارش ایرنا در تمام لحظات شبانه روز فضای مجازی به یک رقیب جدی در زندگی فردی و اجتماعی شهروندان و خانوارها جا خوش کرده و وقت و فکر و اندیشه همگان را به تصرف در آورده است.
فضای مجازی اینک بسیاری از افراد جامعه را حتی از خوردن، آشامیدن، خواب به موقع و کار و زندگی واداشته بطوریکه جدا شدن از آن برای بسیاری دشوار شده و در واقع به اعتیادی همه گیر تبدیل شده است.
واتس آپ، وایبر، تلگرام، تانگو، وی چت، لاین، فیس بوک، توئیتر، گوگل پلاس،یوتیوب، اینستاگرام
و... امروز مشهورترین و محبوب ترین شبکه های اجتماعی و ارتباطی فضای مجازی هستند که میلیون ها کاربر را در دنیا و کشورمان به خود جذب کرده اند و همه گیر شدن تلفن های همراه هوشمند و دسترسی آسان همه به اینترنت، این نگرانی را برای برخی ها به وجود آورده که روابط مجازی قرار است به تدریج جایگزین روابط انسانی در دنیای واقعی شود.
بسیاری از افراد پیر و جوان و زنان و مردان، پسران و دختران در دام فضای مجازی گرفتار شده اند و هم اینک فضای مجازی یک بخش مهم و جدا نشدنی از زندگی افراد به شمار می آید.
فضای مجازی و فناوری های جدید انقلابی شگرف در زندگی شهروندان پدید آورده و زندگی را برای افراد اجتماع ناممکن ساخته و امروزه اطلاعات و فناوری های نوین به مانند باکتری بیماری ها بر روان آدمی تاثیر گذاشته و اگر از این ظرفیت و فرصت بزرگ بخوبی مراقب نکنیم، به عاملی جدی برای آسیب و تهدید مبدل می شود.
شماری از دلسوزان و برخی کارشناسان از گرایش روزافزون افراد جامعه و بویژه جوانان به فضای مجازی، ابراز نگرانی کرده اند و خواستار محدود شدن دسترسی به اینترنت پرسرعت و شبکه های اجتماعی شده اند اما دولتمردان و در راس آن شخص رییس جمهور خواهان آزادی بیشتر جوانان در دسترسی به اینترنت و فضای مجازی هستند.
دکتر روحانی که از شرایط پهنای باند اینترنت کشور راضی نیست به مقامات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات متذکر شده تا هرچه سریعتر نسلهای سوم و چهارم را راه اندازی کنند و پهنای باند نه تنها برای منازل و تجارتخانه ها بلکه برای موبایل ها را وسیع تر کنند.
رییس جمهوری منتقد جدی سیاست های فرهنگی ای بوده که طرفدار محدودیت و محرومیت جوانان از ارتباطات و اطلاعات دنیای مجازی هستند.
دکتر روحانی با بیان اینکه ما در فرهنگ هنوز سپر به دست گرفته ایم، گاهی نیز شمشیر به دست می گیریم که این شمشیر چوبی است می افزاید: می ترسیم و به کنجی می خزیم که مبادا تیری به ما برخورد کند، اگر تهاجم فرهنگی وجود دارد – که وجود دارد – راه مواجهه با آن، شمشیر چوبی نیست.
به تاکید رئیس جمهوری ما باید با ابزار مدرن البته نه منفعلانه و ترسو بلکه فعال و شجاع وارد عرصه شویم و بخش بزرگی از این فضای اجتماعی و شبکه های اجتماعی را جوانان، دانشجویان، ایران دوستان و اسلام دوستان، به تصرف درآورند و هویت اسلامی، ایرانی و اسلام رحمانی را به دنیا معرفی کنند.
شماری از شهروندان خاش در استان سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا به بیان دیدگاههای خود پرداختند.
محمد میربلوچزهی از فعالان عرصه فضای مجازی به ایرنا گفت: من همیشه و در اکثر اوقات شبانه روز بصورت آنلاین در گروههای مختلف مجازی سیر می کنم.
وی اظهار داشت: افراد عضو در گروههای مجازی هر کدام شان برنامه های خاص و مدنظر خودشان را پیگیری و دنبال می کنند.
به گفته این شهروند خاشی که معتقد است مدیریت چند گروه را نیز عهده دار است؛ افراد حاضر در گروههای مجازی به راحتی قابل کنترل هستند و با پذیرش تذکرات لازم در جهت اهداف گروهها حرکت می کنند.
وی افزود: من بارها افرادی را مشاهده کرده ام که در گروههای غیراخلاقی فعالیت داشته اند اما به محض ورود در گروههای اخلاقی و دارای چارت مدیریتی و اهداف مشخص با سایر اعضاء همسان شده اند و بعضا در به اشتراک گذاشتن مطالب بسیار عالی و با کیفیت، اخلاقی و اثرگذار گوی سبقت را از افرادی با چهره های متشخص ربوده اند.
وی بیان کرد: فضای مجازی با آمدن امکانات به روز و پیشرفته هر لحظه به جذابیتهای خاص خودش هدایت می شود و وجود تنوع در امکانات افراد فعال و حاضر در این محیط را به سمت تازه ها می کشاند.
وی ادامه داد: فضای مجازی و امکانات به روز آن رقیبی جدی برای صدا و سیما و سایر رسانه ها شده اند اما به واسطه پخش و انتشار اخبار کذب و بعضا تائید نشده کاربران را به سمت استفاده از تولیدات خبرگزاری ها هدایت کرده و در لحظات مختلف شاهد به اشتراک گذاشتن خبرها و رویدادهای انتشار یافته در خبرگزاری ها و رسانه های مورد تایید دولت هستیم.
وی اظهار داشت: سانسور کردن مطالب و مباحث و بعضا اجتناب از انتشار اخباری که شهروندان پیگیر و جویای آن هستند افراد را از پیگیری تولیدات خبری در رسانه های منتسب و وابسته به دولت دلسرد و نا امید می کند زیرا همگان بوضوح می بینیم با آمدن این فضای مجازی در زندگی فردی و اجتماعی، هرکدام از افراد بعنوان شهروند خبرنگار مطالب و تصاویر رویدادها را قبل از انتشار در مبادی رسمی در فضای مجازی منتشر می سازند.
عبدالشکور مرادی شهروند دیگر خاشی نیز معتقد است: معرفی آداب و رسوم، فرهنگ ها، هویت و زبان و بسیاری از توانمندی ها در حوزه های مختلف، انتشار اخبار و رویدادها بصورت جامع و هدفمند باید دنبال شود.
وی گفت: فضای مجازی بعنوان عضوی از افراد و خانواده و جامعه و ضرورتی غیر قابل اجتناب بر افراد و اجتماع مدیریت می کند لذا بهتر این است که از ظرفیتهای آن برای ترویج دین و فرهنگ های ناب و غنی اسلامی و ملی و گسترش اخلاق بهره ببریم.
استاد دانشگاه و کارشناس مباحث اجتماعی در خاش نیز معتقد است: محدود کردن افراد از دسترسی به فناوری های نوین بیش از اینکه برای جامعه نفعی داشته باشد مضرات آن بیشتر بوده و اثرات نامطلوب و آسیبهای آن جامعه را تهدید خواهد کرد.
محمدرضا رخشانی افزود: ماهواره، اینترنت، تلفنهای همراه و فضای مجازی بعنوان فرصتی ارزشمند برای بروز افکار و ایده های نو هستند و باید برای تقویت استفاده های نوین آن برنامه ریزی شود.
این استاد دانشگاه بیان کرد: ابراز نگرانی مستمر، بدون هیچ اقدام، برنامه و سازوکاری به رفع مشکلات و معضلات هیچ گونه کمکی نمی کند زیرا همگان می دانیم محدود کردن دسترسی به فضای مجازی نه مفید و نه امکان پذیر است.
وی اظهار داشت: هر لحظه شاهد زایش یک فناوری نوین و گرایش افراد جامعه به سمت آنها هستیم، لذا تمام تدابیر ما نیز باید به سمت تازه ها باشد.
فرماندار شهرستان خاش با اذعان به اینکه فضای مجازی آسیبهای خاص خودش را دارد به ایرنا گفت: هم اینک بخش زیادی از افراد و گروههای مختلف جامعه با کاربردهای آن تا حدودی آشنایی دارند و افراد با تشخیص آسیبها بخوبی توانسته اند براین فضا احاطه داشته باشند.
محمداکبر چاکرزهی افزود: بسیاری از افراد در گروههای خانوادگی، طنز، اخبار و مباحث فرهنگی و اجتماعی، مدیریتی، ورزشی، اقتصادی و غیره عضویت دارند و هر کدام اهداف مدنظر خودشان را دنبال می کنند.
وی اظهار داشت: هر کدام از گروههای مجازی تخصص ها و برنامه های خاص خود را پوشش می دهند.
به گفته فرماندار خاش حضور در فضای مجازی برای افراد جامعه امری اجتناب ناپذیر بوده و در هر جا سد و مانعی گذاشته شود، کاربران به دنبال نفوذ و شکستن آن سد و مانع خواهند بود.
وی ادامه داد: بالا رفتن دانش و هدفمند کردن برنامه ها با حضور افراد فعال و متخصص در گروهها بسیاری از آسیبها را کاهش داده است.
فرماندار خاش افزود: افرادی که از مهارت های ارتباطی ضعیف تری نسبت به سایر افراد جامعه برخوردار هستند بطور یقین از فضای مجازی نمی توانند بهره برداری مطلوبی داشته باشند و در معرض آسیب پذیری از این فضا قرار می گیرند.
چاکرزهی گفت: تهدیدهای فضای مجازی با اتخاذ تدابیر هوشمندانه تبدیل به فرصت می شوند.

با پشت سر گذاشتن اعصار اطلاعات و ارتباطات و ورود به عصر پردازش اطلاعات با رشد فناوری های نوین ارتباطی و رشد شتاب گونه رسانه های اجتماعی تنها رسانه هایی موفق و پیشتاز هستند که اطلاعات متعدد را به خوبی پردازش و به درستی انتقال دهند.
در عصر کنونی که افراد جامعه با داشتن یک دستگاه تلفن همراه به ویژه در مواقع بروز حوادث به خبرنگار تبدیل می شوند و به سرعت خبر و عکس را بدون بررسی علل واقعی حادثه و تجزیه و تحلیل آن در فضای مجازی منتشر می کنند و ممکن است افکار عمومی را دچار تشویش سازند، رسانه های رسمی چون خبرگزاریها و نشریات، صدا و سیما و پایگاههای اطلاع رسانی مجاز، وظایف بس سنگینی برعهده دارند.
این نوع رسانه ها پس از پخش شایعات و مطالب غیر واقعی باید ضمن متعادل ساختن افکار و اذهان عمومی، افراد توانمند و علاقه مند به فعالیت در حوزه رسانه و اطلاع رسانی را با ارائه آموزشهای لازم به خبرنگار واقعی تبدیل کنند تا جامعه نیز از آرامش لازم برخوردار شود.
فضای مجازی هم فرصت است و هم تهدید، باید از نقاط قوت و فرصت آن به خوبی بهره گرفت و تهدید آن را نیز به فرصت تبدیل کرد.
7310 / 6081/ 6075



12/05/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 121]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن