تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دعايى كه با بسم اللّه  الرحمن الرحيم شروع شود، رد نمى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820277888




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کتاب های الکترونیکی حلقه مفقوده سرانه مطالعه


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: کتاب های الکترونیکی حلقه مفقوده سرانه مطالعه تهران - ایرنا- سرانه مطالعه همواره از دغدغه های متولیان فرهنگ جوامع بوده و هست حالا با گسترش کتاب های الکترونیکی کارشناسان انتظار دارند میزان مطالعه با رشد مواجه شود.


به گزارش روز دوشنبه خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا، با رواج روزافزون تأثیر رایانه در مسائل روزمره، جهان با سرعت فزاینده ای به دنیای الکترونیک و دیجیتال تبدیل می شود.
کتاب و چاپ و نشر نیز از این راه باز نمانده اند و ظهور نشر الکترونیک این صنعت را دستخوش تحولی عظیم کرده است. کتاب الکترونیکی، پدیده ای کاملاً تازه در این بین است و می رود تا نظام آموزش و اطلاع رسانی را با دگرگونی هایی اساسی مواجه سازد.
کتاب های الکترونیکی مزایای مختلفی دارد که کم هزینه بودن و حمل و نقل آسان آن از محاسن این گونه محصولات است.
امروزه کتاب های الکترونیکی امکاناتی را در اختیار کاربران قرار می دهد که به عنوان فناوری آموزشی نیز بسیار مفید و همیشه قابل دسترس است.
به نظر می رسد در حوزه نشر الکترونیک باید بستری فراهم شود که تمام امکانات در اختیار کاربران قرار گیرد و ناشران و نویسندگان بدون هیچ گونه واسطه ای، کتاب هایشان را در اختیار آنان قرار دهند.

**توسعه فناوری در عرصه کتاب همراه با ایجاد جذابیت
برخی کارشناسان حوزه نشر بر این باورند، توسعه فناوری در عرصه کتاب، باعث ایجاد جذابیت در محتوای کتاب ها و در نتیجه باعث افزایش سرانه مطالعه می شود.
به گفته آنان در کلاس های درس و یا در مطالعات فردی، کتاب یا دیگر منابع اطلاعاتی همواره مورد نیاز قابل دسترس هستند در حالی که منابع چاپی را نمی توان همیشه و در هر شرایطی به میزان مورد نیاز تهیه کرد.
با استفاده از کتاب های الکترونیکی، نه تنها می توان بخشی از متن مورد نظر خود را برای استفاده های بعدی ذخیره کرد، بلکه می توان به روش های الکترونیکی و بسیار سریع، در تمام متن به جستجوی مطالب مورد نظر خود پرداخت.
سیروس یغمایی یک کارشناس حوزه نشر در این زمینه می گوید: وسایل دیجیتالی به ناشران و نویسندگان امکان می دهد تا به سرعت، حتی چند هفته پس از انتشار یک کتاب به اصلاح یا انتشار ویرایش های جدید اثر مورد نظر بپردازند.

**نشر الکترونیک کم هزینه و سریع
وی با بیان اینکه انجام چنین فرایندی در محیط الکترونیکی بسیار سریع و کم هزینه است، می افزاید: بطور مثال برای کتاب های چاپی باید حتی برای اصلاح یک صفحه، همه کتاب را مجددا به چاپ رساند که خود هزینه زیادی برای ناشر در پی دارد اما کتاب های الکترونیکی این گونه نیست.
این کارشناس ادامه می دهد:یکی دیگر از ارزش های افزوده محیط وب برای نشر کتاب، ارائه ویرایش جدیدی از یک کتاب قبل از انتشار نسخه چاپی و توزیع آن در بازار نشر است، در واقع، از آنجایی که فرایند چاپ، آماده سازی، و توزیع کتاب های چاپی بسیار زمان بر است، از طریق قرار دادن نسخه ای از کتاب در محیط وب می توان به سرعت ویرایش جدید را در دسترس خوانندگان قرار داد.
یغمایی تصریح می کند: بیشتر کشورهای دنیا، استفاده بهینه و بهره وری زیادی از نشر دیجیتال می برند، ناشران ونویسندگان ما نیز باید خود را با شرایط تکنولوژی امروزی مطابقت دهند و در این مسیر گام بردارند.

**کاهش هزینه های تولید و چاپ کتاب
وی ، کاهش هزینه های تولید و چاپ کتاب و دسترسی همزمان خوانندگان به کتاب های مورد نیازشان را از مهمترین مزایای نشر الکترونیک بیان می کند و می گوید: انتشار فقط یک نسخه از کتاب های الکترونیکی در محیط وب و دسترسی همزمان خوانندگان به آن، موجب می شود تا برخلاف کتاب های چاپی نیاز به انتشار شمارگانی بالا از یک کتاب نباشد.

**نشر الکترونیک همراه با ترویج کتابخوانی
محسن سلیمانی یک نویسنده نیز با بیان اینکه نشر الکترونیک می تواند به ترویج کتابخوانی کمک کند، می گوید: با این نوع نشر به جای اینکه دو هزار کتاب را بخواهی حمل کنی ، به آسانی آن را می توان به شکل دیجیتال و راحت تر از آن چیزی را که فکرش را بکنی، استفاده کرد.
وی ادامه می دهد:مشکل نشر ما متعدد است برخی می گویند مردم کتاب نمی خوانند و یا کتاب گران است و یا اینکه دولت کمک خاصی نمی کند این مسایل به این دلیل بوده که بسیار احساس کنند که کتاب نیازشان نیست برای همین سراغش نمی روند.
سلیمانی ،اظهار می دارد: برخی از ناشران بدون محاسبه ،کتابی را چاپ می کنند و مجبور به چند سال انبار کردنش می شوند، در حالی که از طریق نشر الکترونیک، از مصرف بی رویه کاغذ را جلوگیری کرده و کتاب مورد نیاز به راحتی قابل دسترس است.

**کتابخانه بزرگ برای همه
ناشران با پیوستن به نشر الکترونیک بستری را فراهم می کنند تا خوانندگان کتاب و علاقه مندان به مطالعه بتوانند با بهره گیری از فناوری همیشه کتابخانه بزرگی را بر روی موبایل یا تبلت خود داشته باشند و در هر زمانی از شبانه روز و از هر جای دنیا، کتاب مورد نظر خود را خریداری کرده و مطالعه کنند.
از جمله مزایای کتاب های الکترونیکی می توان به دسترسی از راه دور، سهولت انتقال در عین یکپارچگی مطالب، انسجام مطالب و تنوع کاربرد، تبادل بنیادین مطالب با یکدیگر، پشتیبانی از امکانات مالتی مدیا و سهولت کار و اجرا اشاره کرد.
با استفاده روزافزون از رایانه در کتابخانه ها، بتدریج شکل سنتی خدمات کتابخانه ها، رنگ می بازد. تغییرات روی داده ، اجتناب ناپذیر به نظر می رسند؛ زیرا انقلابی که فناوری های جدید اطلاعاتی به وجود آورده است، پیامدهای خویش را نیز به دنبال دارد.
کتاب الکترونیک رفته رفته جای خود را در بازار کتاب باز می کند. این نوع کتاب ها در بازار جهانی تا حدودی رایج شده اند، اما در کشور ما کاملاً غریبه اند.
کتاب های الکترونیکی هر چند عمر طولانی ندارند اما باید غربت این کتاب ها به دلیل مزایایی که این نوع محصولات دارند از میان برود تا میزان مطالعه افراد جامعه رشد یابد.
فراهنگ **9022 ** 1569



12/05/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن