تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مهدى طاووس بهشتيان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805442942




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

غنی سازی توافق در تهران


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: غنی سازی توافق در تهران تهران - ایرنا - روزنامه اعتماد روز چهارشنبه در یادداشتی با اشاره به حضور نمایندگان اروپا در تهران آورده است : وزیر امور خارجه ٤٢ ساله سابق ایتالیا برای نخستین بار از زمان حضور در راس قدرت در کمیته سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایتخت کشوری حاضر شد که تا یک ماه پیش هرگونه رابطه سیاسی و اقتصادی با آن فعلی مکروه بود.


در این مطلب می خوانیم : فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دو مقصد جنجالی برای سفر منطقه ای بی سابقه خود انتخاب کرد. بانوی مذاکرات ایران و ١+٥ در لوزان و روز تاریخی ١٤ جولای به عنوان نخستین مقام ارشد اروپایی پس از توافق جامع هسته ای وین به تهران آمد.
وزیر امور خارجه ٤٢ ساله سابق ایتالیا برای نخستین بار از زمان حضور در راس قدرت در کمیته سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایتخت کشوری حاضر شد که تا یک ماه پیش هرگونه رابطه سیاسی و اقتصادی با آن فعلی مکروه بود.
سفری تاریخی یک روز پیش از ٢٤ ساعت تاریخی تر حضور وزیر امور خارجه جنجالی فرانسه در ایران. موگرینی ظهر روز گذشته وارد تهران شد و در ضیافت ناهاری که وزیر امور خارجه ایران در وزارت امور خارجه برای وی و هیات همراه در نظر گرفته بود، شرکت کرد. وی پس از ناهار دقایقی با محمد جواد ظریف در مقابل خبرنگارانی که مشتاق گرفتن نخستین تصاویر بانوی قاره سبز در ایران بودند، ایستاد و سپس برای آغاز روند رایزنی های دوجانبه راهی اتاق مذاکرات شد.
سفر به ریاض پیش از حضور در تهران به گمانه زنی های رسانه ای در خصوص آنچه میان فدریکا موگرینی و عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان گذشت، دامن زده است.
از اصرار موگرینی بر آشتی منطقه ای تا تکرار اتهام های الجبیر
ایران در منطقه، ایران در رابطه با عربستان و مذاکرات هسته ای ایران، محورهای رایزنی های مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در شبه جزیره عربستان با عال الجبیر، وزیر امور خارجه این کشور بود.
گفته می شود که به استثنای ایران، دو مقام در خصوص یمن هم گفت وگوهای کوتاهی انجام داده اند. با این همه خروجی رسانه ای سفر موگرینی به عربستان سعودی، به اصرارهای وی برای آشتی برخی کشورهای منطقه با ایران پس از توافق هسته ای و تکرار ادعاهای بی اساس از سوی عادل الجبیر در خصوص ایران اختصاص داشت.
موگرینی در نخستین تجربه حضور در عربستان سعودی به عنوان مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، تلاش کرد به گونه ای نقش میانجی هرچند در موضع گیری های شفاهی را میان ریاض و تهران بازی کند. وی در نشست مطبوعاتی با حضور الجبیرخواهان آغاز مذاکرات میان ایران و کشورهای عرب منطقه شد تا به «بی اعتمادی» در خاورمیانه پایان داده شود.
موگرینی در اظهارنظر خود در خصوص دستاوردهایش از سفر به عربستان به نوعی میان ایران، عربستان و یمن پل ارتباط معنایی ایجاد کرد و گفت: «مقامات عربستان در مورد برنامه هسته ای ایران و وضعیت اسفبار انسانی در یمن گفت وگو کردیم و اتحادیه اروپا معتقد است که نقش مهم عربستان در منطقه و جهان می تواند برای پایان دادن به بحران ها کارساز باشد.»
سوریه و عراق هم از تیررس موضع گیری های موگرینی دور نماندند. موگرینی در بخش هایی از سخنان خود تاکید کرد که اتحادیه اروپا خواهان توقف جنگ در سوریه است و در این راستا تلاش می کند و بحران عراق نیز که به خطری برای جهان و منطقه تبدیل شده، باید حل و فصل شود.
نوبت به وزیر امور خارجه عربستان که رسید، الجبیر در حضور موگرینی بی توجه به سخنان وی مبنی بر آشتی منطقه ای، ادعاهای پیشین در خصوص ایران را تکرار کرد. الجبیر که همچنان ایران را کشوری می داند که در زمان حضور وی در سفارت عربستان در امریکا قصد ترور وی را داشت، تهران را به مداخله در امور کشورهای عربی متهم کرد.
وی همچنین از سخنان اخیر نوری مالکی، نخست وزیر پیشین عراق و معاون کنونی رییس جمهوری این کشور به شدت انتقاد کرد و گفت: سیاست «طایفه گرایی» که مالکی آن را دنبال می کند باعث ویرانی عراق شده است. الجبیر که ایراد اتهام به همسایگان را مبنای ادبیات انتخابی خود در نشست خبری با موگرینی قرار داده بود، در ادامه افزود: بسیاری از سخنانی که نوری مالکی درباره عربستان ایراد می کند هیچ پایه و اساسی ندارد.
عربستان در نوک پیکان جنگ با تروریسم قرار دارد و ما با کشورهای اروپایی بر سر این موضوع که تمامی گروه های عراقی باید در اداره این کشور سهیم باشند توافق نظر داریم. موگرینی در مدت زمان حضور چندساعته خود در ریاض توضیحاتی را در خصوص برخی جزییات موجود در متن برجام و همچنین ضمانت های قید شده در آن برای اعمال محدودیت بر برنامه هسته ای ایران به مقام های عربستان سعودی داد.
در حالی که ناگفته پیداست که برای بسیاری از کشورهای منطقه نه فعالیت های هسته ای در چارچوب ایران که قدرت منطقه ای و بهبود وضع اقتصادی ایران است که دغدغه اصلی به شما می رود، موگرینی در کنفرانس خبری خود با الجبیر اعلام کرد که نگرانی های کشورهای عربی را به خوبی درک می کند و اعتقاد دارد که هنوز اعتماد لازم میان آنها و ایران شکل نگرفته است.
موگرینی در مدت زمان حضور در ریاض چندین بار تاکید کرد که توافق هسته ای میان ایران و ١+٥، شالوده ای محکم و استوار دارد و وی امیدوار است که این توافق راه آینده ای متفاوت را در منطقه باز کند تا مسیرها از رویارویی به سوی همکاری برود. اظهارات منفی الجبیر در خصوص رابطه با ایران در حالی پرده از موضع اصلی ریاض در قبال توافق هسته ای انجام گرفته برداشت که رییس دستگاه دیپلماسی عربستان پنجشنبه گذشته و پس از بازگشت از دیدار با جان کری و باراک اوباما در واشنگتن گفته بود به نظر می رسد توافق هسته ای ایران توافق قابل قبولی است.
عربستان پس از حصول توافق هسته ای میزان انتقادها از ذات این توافق در ملاعام را به صفر رسانده است اما حجم سفرهای مقام های امریکایی و اروپایی به این کشور در ١٠ روز گذشته نشان می دهد که ریاض در پشت پرده از حصول این توافق خرسند نیست.
ظریف از گفت وگوهای سطح بالابا اروپا خبر داد
نشست خبری محمد جواد ظریف با مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با یک ساعت تاخیر و در حالی که تقریبا نمایندگان تمام رسانه های ایرانی در محل حاضر شده بودند، آغاز شد. پیش از حضور دو مقام عالیرتبه ایران و اتحادیه اروپا، هلگا اشمید معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و معاونان وزیر امور خارجه ایران وارد سالن شده و در محل های تعیین شده نشستند.
موگرینی در حالی که شال صورتی رنگ بلندی بر سر انداخته و پوششی شبیه به کاترین اشتون، مسوول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا را انتخاب کرده بود پشت میکروفن قرار گرفت. فلاش دوربین خبرنگاران هربار که موگرینی دستان خود را برای تنظیم هدفون و روسری اش بالامی برد، تندتر از قبل می زد.
محمدجواد ظریف به عنوان میزبان، نشست خبری را با خوشامدگویی به همتای خود در مذاکرات هسته ای آغاز کرد: من حضور نماینده اتحادیه اروپایی در امور سیاست خارجی و دفاعی سرکار خانم فدریکا موگرینی در ایران را در شرایطی که فصل نویی از رابطه بین اتحادیه اروپا و تهران آغاز خواهد شد، به فال نیک می گیرم.
ما با اتحادیه اروپا دارای روابط گسترده ای بوده ایم و امیدوارم از طریق توافق با عبور از بحرانی که به نظر ما بی دلیل و غیرضروری بود بین ایران و گروه ٣+٣ یا آنچه ما از آن به عنوان گروه ١+٥ یاد می کنیم، وارد مرحله جدیدی از روابط شویم. در سفر امروز خانم موگرینی، ما بحث های بسیار خوبی در مورد اجرای برنامه جامع اقدام مشترک یا همان برجام داشتیم و همین طور بحث ها و گفت وگوهایی در مورد آینده روابط ایران و اتحادیه اروپا انجام دادیم.
در بخش اول، اتفاقاتی که قرار است از روز اعلام جمع بندی مذاکرات تا روز اجرای توافق که در فاصله ٦٠ تا ٧٠، ٨٠ روز آینده صورت می گیرد باید اقداماتی هم از طرف ما و هم از طرف اتحادیه اروپا صورت بگیرد که این اقدامات هم از جانب ایران و هم از جانب اتحادیه اروپا شروع شده است و تصمیم گیری های اولیه در اتحادیه اروپا با تصویب و اعلام حمایت از برنامه جامع اقدام مشترک شکل گرفت. امیدواریم با همین روش، اقدامات دو طرف برای حل مسائل و همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی برای حل و فصل موضوعات باقی مانده و همکاری اتحادیه اروپا و ایالات متحده امریکا برای آماده سازی لغو تحریم ها، این توافق جنبه اجرایی به خود بگیرد و بتوانیم در زمان مناسب اقدامات طرفین را که توافق کرده اند به خوبی و با دقت انجام دهیم.
رییس دستگاه دیپلماسی ایرانی در ادامه سخنانش گفت: ما در خصوص موضوعات مورد علاقه ایران و اتحادیه اروپا صحبت کردیم. ما در طول چندین سال گذشته بحث های مان با اتحادیه اروپا بیشتر متمرکز به مساله هسته ای بوده است در صورتی که قبل از آن ما دوره هایی از گفت وگو با اتحادیه اروپا داشتیم که در یک زمان، از این گفت وگو ها به نام گفت وگو های انتقادی نام برده و بعد از آن به عنوان گفت وگوهای جامع شناخته می شد.
ما امروز تصمیم گرفتیم که یک دور جدیدی از گفت وگوها را میان ایران و اتحادیه اروپا شروع کنیم که براساس روشی که اتحادیه اروپا دارد، به این گفت وگوها، گفت وگوهای سطح بالاخواهیم گفت. این گفت وگوها در آینده ای نزدیک در سطح معاونان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و معاون خانم موگرینی شروع خواهد شد و به تدریج در سطح وزرا ادامه خواهد یافت.
موضوعات مختلفی در این گفت وگوها مدنظر است که حوزه های همکاری ما و اتحادیه اروپا خواهد بود. موضوعات شامل انرژی، حمل و نقل، تجارت، محیط زیست، حقوق بشر و مسائل مربوط مبارزه با مواد مخدر و سایر حوزه های همکاری است. همچنین در این گفت وگوهای سطح بالا، موضوعات منطقه ای را هم مورد توجه قرار خواهیم داد.
بحران هایی که در منطقه شکل گرفته، نه تنها تهدیدی برای منطقه ما است بلکه تهدیدی جدی برای کل جهان و مخصوصا برای اعضای اتحادیه اروپا است. افراط گرایی، فرقه گرایی و تروریسم که باعث گسترش خشونت و ناامنی در منطقه شده، همزمان در کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز به خشونت و افراط گرایی منجر شده است که این نگرانی مشترک ما است.
پیش بینی می کنم علاوه بر اقدامات مان در خصوص برجام، درباره سایر مسائل و موضوعاتی متنوعی که به آنها اشاره کردم نیز همکاری هایی بین طرفین شکل بگیرد. امیدوارم این سفر، شروع جدیدی مبتنی بر احترام متقابل و همکاری مشترک در حوزه های منافع مشترک باشد.
موگرینی از فصل جدیدی در رابطه با ایران سخن گفت
پس از محمدجواد ظریف، نوبت به مهمان وزارت امور خارجه رسید تا از نخستین تجربه و بهانه حضور در ایران در جامه مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بگوید. وجه مشترک تمام اظهارنظرها و یادداشت های فدریکا موگرینی پس از توافق جامع هسته ای در وین، حس امیدواری پررنگ به اجرای دقیق برجام و پدید آمدن فصلی نو در رابطه میان ایران و جهان است.
در تهران هم موگرینی عنان سخن را به خوش بینی و امیدواری های پررنگ برای ارتقای رابطه میان تهران و اتحادیه اروپا داد. وی در ابتدای کلام از دولت و مردم ایران برای حضورش در تهران قدردانی کرد و سپس با اشاره به توافقی که در چهاردهمین روز از ماه جولای میان ایران و ١+٥ به دست آمد، گفت: دو هفته پیش در وین بودیم که با تعهد شما به توافقی رسیدیم و من از این تعهد تشکر می کنم. توافق بین ایران و ١+٥ نشان داد که اگر طرفین اراده، صبر و تحمل داشته باشند با دیپلماسی می توانیم به نتیجه برسیم و این خبر خوبی برای منطقه و دنیا است.
این نخستین ماموریت من در ایران پس از توافقنامه است تا بتوانیم برجام را از جنبه های متفاوت مورد بررسی قرار دهیم. موگرینی در جریان سخنان خود در این نشست خبری چندین بار از پتانسیل بالای توافق هسته ای و توانایی تعمیم دادن آن به سایر مسائل در قالب همکاری های سیاسی و اقتصادی با ایران سخن گفت: پتانسیل این توافق بسیار بالاست زیرا فصل جدیدی در حداقل چهار حوزه به خصوص برای ایران دارد. ٦٠ درصد مردم ایران زیر ٣٠سال هستند و این توافق سرمایه گذاری مقامات برای آینده مردم است. من از حمایت ٢٨ قدرت اروپا برخوردار هستم تا بگویم می توانیم توافق را پیش ببریم.
مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به اینکه ایران و اروپا از نظر جغرافیایی، تاریخی و فرهنگی نزدیک هستند، گفت: ایران و اروپا می دانند که تمدن ساز بودن به چه معنا است.
زمانی که تحریم ها لغو شود، سرمایه گذاری اروپا به ایران خواهد آمد.
موگرینی با ذکر این مطلب که ما در یک منطقه قرار داریم و خاورمیانه و اروپا از طریق دریای مدیترانه با یکدیگر همسایه هستند، افزود: یکی از فصل های سخت بین ما و ایران آغاز شده که این موضوع یکی از فصول مهم خواهد بود و اینکه ما بتوانیم سهم بهتری در خصوص روابط با یکدیگر داشته باشیم. من آغاز روابط را یک ارزش افزوده برای ایران و ١+٥ می دانم.
می توانیم از سوریه و در مبارزه با تروریسم روابط خود را گسترش دهیم و اروپا امیدوار است که ایران بتواند نقش خود را در منطقه ایفا کند.
موگرینی روابط دوجانبه، منطقه ای و بین المللی با ایران را برای اتحادیه اروپا حایز اهمیت خواند و از مقام های ارشد و رهبری ایران به دلیل تعهد و میل برای بهبود آینده کشور تشکر و قدردانی کرد.
موگرینی که در جریان مذاکرات ایران و شش کشور مقابل آن نقش نماینده ١+٥ را برعهده داشت در خصوص چشم انداز همکاری های ایران و اروپا گفت: لغو تحریم ها که البته با اجرای توافق انجام می شود، فرصت هایی را برای سرمایه گذاران اروپایی در ایران و همچنین ایرانیان در اروپا فراهم می کند که این تلاش برای آینده مردم ایران است.
ما می توانیم یک نگرش هماهنگ در زمینه اقتصادی، تجاری و سیاسی داشته باشیم. همچنین بهترین شیوه این است که اطمینان حاصل کنیم توافق در زمان خود انجام می شود. اجرای کامل توافق بهترین روش برای باز کردن راه ها برای سرمایه گذاری در ایران است.
نگران اجرای توافق در ایران نیستم
پرسش اهالی رسانه های داخلی و خارجی از محمدجواد ظریف و فدریکا موگرینی به دلیل کمبود وقت به دو سوال از مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و یک پرسش از محمدجواد ظریف محدود شد. خبرنگار بی بی سی از وزیر امور خارجه کشورمان پرسید: برخی از مقامات ایران می گویند که توافق هسته ای، از برخی خطوط قرمز نظام عبور کرده است.
آیا شما از اجرای توافق و تعهدات تان نگران نیستید؟ محمدجواد ظریف در پاسخ گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا هر زمان که تعهدی داشته به آن تعهد پایبند بوده و این پایبندی در زمان اجرای برنامه موقت اقدام مشترک در ژنو که در طول ٢٠ ماه گذشته توسط ما با جدیت و دقت اجرا و انجام شده به چشم دیده شده است.
البته مردم ایران نسبت به گرایش ها و سیاست های برخی از کشورهای غربی نگرانی هایی دارند و ضرورت دارد با اجرای جدی و دقیق و منطبق با برنامه اقدام مشترک، کشورهای غربی به ویژه امریکا تلاش کنند که بی اعتمادی مردم ایران نسبت به سیاست های خود را جبران کنند و از طریق این جبران فصل جدیدی نیز آغاز شود. من هیچ نگرانی ندارم که پس از اینکه این توافق مراحل قانونی خود در ایران را طی می کند، جمهوری اسلامی به آنچه که تعهد کرده پایبند خواهد بود.

اراده سیاسی را در ظریف و مقام های ایران می بینم
سوال خبرنگار ایرنا از فدریکا موگرینی به چشم انداز همکاری های ایران و اتحادیه اروپا در سایه توافق هسته ای اختصاص داشت که موگرینی در توضیحات اولیه خود پاسخ این پرسش را داده بود و در مقام پاسخ همان سخنان را مبنی بر اینکه بهترین شیوه این است که اطمینان حاصل کنیم توافق در زمان خودش و به صورت خوب و تسهیل شده و کامل اجرایی خواهد شد را تکرار کرد.
سوال خبرنگار بی بی سی از مهمان ایرانی ها در این نشست نگاهی به مقصد اولیه موگرینی پیش از رسیدن به تهران داشت: شما روز گذشته در عربستان بودید. آیا در آن سفر توانستید که به مقامات این کشور در رابطه با توافق اطمینان بدهید؟
مذاکره کننده اروپایی در رایزنی های هسته ای ایران و ١+٥ در پاسخ گفت: من دیروز در عربستان بودم و خوشحال شدم که در منطقه با مقامات مختلف گفت وگو کردم. من اراده سیاسی از طرف آقای ظریف و رهبران ایران را دیده ام تا فصل جدیدی بر روابط شان با همسایگان خود باز کنند.
تعهد شخصی من این است که این پیام را به تمام کشورهای خلیج فارس، خاورمیانه، جامعه بین المللی و اتحادیه اروپا بدهم که این توافق می تواند امنیت منطقه را بهبود بخشد چراکه این توافق، توافقی خوب و محکم است زیرا این توافق نقطه شروع است و پتانسیل هایی را به ما می دهد تا با اتکای به آن، روابطی براساس اعتماد داشته باشیم.
اعتمادی که الان زیاد نیست چرا که قبلااعتمادی وجود نداشت ولی این توافق می تواند پایه ای برای آینده و اعتماد متقابل شود. باید بگویم که این منطقه نیازمند آینده ای متفاوت است که نه براساس مواجهه و برخورد بلکه براساس همکاری، دیپلماسی، دیالوگ و چندجانبه گرایی باشد و تمام گروه ها در آینده خود نقش داشته باشند.
حسن روحانی: در سایه این توافق به جای گذشته به آینده نگاه کنیم
مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از دیدار با محمد جواد ظریف به دفتر ریاست جمهوری رفته و برای نخستین بار از زمان حضور در مسند مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با حسن روحانی، رییس جمهور کشورمان دیدار و گفت وگو کرد. رییس جمهوری در دیدار نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی، توافق وین را نمایش قدرت دیپلماسی برای حل اختلافات و مشکلات بین المللی دانست و گفت: باید همان طور که برای حصول توافق تلاش شد، بر اجرای دقیق و کامل آن نیز متمرکز شویم تا ملت های ما و همه جهان، از ثمرات آن بهره مند شوند.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی با اشاره به اینکه مذاکره کنندگان دو طرف روزهای فشرده و پرکاری را برای دستیابی به توافق پشت سر گذاشتند، گفت: توافقی که حاصل شد، برای آینده روابط منطقه، اروپا و جهان بسیار مهم و تاثیرگذار خواهد بود.
دکتر روحانی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه توافق وین مدلی برای حل و فصل دیگر موضوعات منطقه و جهان شود، تصریح کرد: این توافق برای همه کشورهای دنیا پیام صلح به همراه داشت و گواه آن بود که توافق های بین المللی به شرط آنکه عادلانه رعایت شوند، هنوز تاثیرگذارند و گفت وگو می تواند به حل و فصل مشکلات سیاسی منجر شود.
ایرانی ها براساس اصول فرهنگی، دینی و ملی به عهد خود، پایبند هستند و اجرای دقیق توافق وین بعد از طی مراحل تصویب توسط طرفین، کمک می کند تا روابط دو طرف را آنچنان که شایسته جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپاست، گسترش دهیم.
رییس جمهور در ادامه افزود: درست است که ارتقای سطح روابط اقتصادی و تجاری در دسترس و راحت تر از دیگر عرصه های روابط دوجانبه است، اما با توجه به ظرفیت های بالای جمهوری اسلامی، روابط علمی، فناوری، فرهنگی و سیاسی با اتحادیه اروپا نیز باید متحول شود. رییس دولت یازدهم با اشاره به فجایع بسیار دلخراشی که علیه برخی ملت های منطقه رخ می دهد، گفت: یکی دیگر از ثمرات اجرای توافق وین، همکاری برای عمل به تعهد سنگینی است که همه ما در برابر بشریت و آرمان های انسانی برای مبارزه با تروریسم و توقف جنگ و خونریزی علیه انسان های بی گناه برعهده داریم.
دکتر روحانی با تصریح اینکه توافق وین به ضرر هیچ کشوری، از جمله در منطقه نخواهد بود، اضافه کرد: اکنون فرصتی فراهم آمده تا کمتر به گذشته نگاه کرده و به آینده ای بیندیشیم که می تواند براساس روابط مبتنی بر احترام متقابل، منافع مشترک و جمعی را توسعه دهد.

اروپا به دنبال همکاری های سطح بالابا ایران است
نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر به کشورمان پس از حصول توافق وین، از رییس جمهوری به پاس حمایت ها و مدیریت ایشان در طول مذاکرات و همچنین از اعضای تیم مذاکره کشورمان که با قدرت، تعهد و انصاف مذاکرات را دنبال و به نتیجه رساندند، تجلیل و سپاسگزاری کرد.
به نمایندگی از اتحادیه اروپا می گویم که ما با تعهد و وحدت کامل از این توافق حمایت کرده و به عنوان عضو کمیسیون مشترک، بر اجرای گام به گام این توافق جهت اجرای صحیح، دقیق و به موقع آن نهایت تلاش خود را به کار خواهم گرفت. موگرینی با بیان اینکه اتحادیه اروپا برای گشودن فصل تازه ای از روابط با ایران، کاملاآماده و مصمم است، خاطرنشان کرد: خطاب به آن دسته معدود از کشورها که نسبت به این توافق ابراز نگرانی می کنند، می گویم که وقتی ما چنین حجمی از سرمایه گذاری سیاسی را برای حصول این توافق انجام دادیم، منطقی است که همین میزان اراده و سرمایه گذاری را برای اجرای آن صرف خواهیم کرد.
وی با اشاره به اینکه در این سفر تلاش کردم تا گفت وگوها در جهت همکاری سطح بالای اتحادیه اروپا و ایران در عرصه های سرمایه گذاری، همکاری های اقتصادی و تجاری، همکاری در رابطه با محیط زیست و مسائل منطقه ای پایه گذاری شود، گفت: به سختی های مسیر پیش رو واقفیم اما با توجه به پایه های محکمی که بنا گذاشته ایم، معتقدم می توانیم به خوبی به پیش برویم. موگرینی در پایان گفت: قطعا در هفته های پیش رو شاهد تردد تعداد زیادی از نمایندگان اروپایی به تهران خواهید بود که نشان می دهد ظرفیت ها و توانمندی های فراوانی برای گسترش روابط با ایران وجود دارد.
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد
اول ** 1647



07/05/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن